Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Behöver tips på stift och verktyg

Diskussion i 'Diskussion' startad av Tony, 27 juli 2013.

1. Tony
    Trådstartare

Tony Stadsbo

Jag har aldrig bytt band på mina klockor. Men är sugen på att göra det nu. Jag har en 116610LN och en Speedy Pro (årgång 1983) som jag funderar på att byta band på.
    1. Vad rekommenderas för verktyg som passar till båda klockorna?
    2. Funderar på att köpa stift och ha det som reserv ifall något går fel. Antar att det är olika kvalite på stiften från olika fabrikat. Vilka fabrikat/stift ska jag undvika?

Vad mer bör jag tänka på som nybörjare?

Tack på förhand

2. Se till att tejpa luggarna så du skyddar dem mot repor. Träna på en slit och släng klocka först.

Har köpt verktyg och tillbehör från http://www.watch-tool.de/ , de är lätta att göra med och svarar på alla mejls. Hyfsad snabb leverans, har jag för mig med.

Tony gillar detta.
  3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Finns även på ebay. Sök på watch tool och spring bars. Vill du ha fina grejer, så lägger du till ordet burgeon.
    Eller så köper du härifrån:
    http://www.ofrei.com/page252.html

Tony gillar detta.
  4. Tony
    Trådstartare

Tony Stadsbo

Börjar med att tacka för ditt svar.

Menar du att jag ska tejpa luggarna på insidan? Tips på någon bra guide?

Blir svårt att hitta någon klocka som jag kan träna på....

5. Tony
    Trådstartare

Tony Stadsbo

Hur "tjocka" stift ska man ha? 1.5mm eller 1.8mm? Vad avgör "tjockleken"? När man väljer bredden på stiften, är det samma som bredden på bandet, t.ex. 20mm till Speedyn?
    Tack på förhand

6. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Antar att du slant på tangentbordet :) Bergeon inte burgeon.

Tony gillar detta.
  7. yonsson

Från:
    GBG
    Ja, jag slant. :rolleyes:

Någon som vet vad man kan hitta detta verktyget utan att behöva betala 50 dollar i frakt?
    Horotec tweezer
    MSA-10.306

Har letat som en galning efter ett sådant. Bergeons motsvarighet kostar 1000kr. :(

8. yonsson

Från:
    GBG
    Olika klocktillverkare har olika tjocklekar. Om du sätter för smala spring bars i din länk, så kommer länken sitta lite löst. Det kanske är skit samma, men det man vill undvika är att pinnen som går in i bandhornet är smalare än själva hålet, vilket kan skapa slitage över lång tid. 1,8 (1,78)mm brukar vara standard. Om du har 20mm brett band / mellan bandhornen, så ska du ha 20mm spring bars.

Tony gillar detta.
  9. Tony
    Trådstartare

Tony Stadsbo

Tack för svaren. Då vet jag lite mer om hur jag ska välja storleken på stiften. Mycket bra svar med värdefull information.

Måste jag köpa originalstift från tillverkarna? Om det visar sig att jag ska ha 1.8mm stift på mina klockor, passar vilka stift som helst med storlek 1.8mm? Tänker på om pinnen som går in i bandhornet passar hålen om jag bara väljer rätt tjocklek på stiften?

10. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    verkmastarna.se tror jag säljer de flesta Horotec pincetterna. Kolla där.

Tony och yonsson gillar detta.
  11. yonsson

Från:
    GBG
    Lurig fråga att svara på eftersom det finns så många olika sorters bandstift. Till de klockor som har skruvade bandstift är det absolut lättast att köpa originalstift, men annars brukar det kvitta. Hur ett stift kommer sitta är svårt att veta när man beställer eftersom det finns så många olika storlekar på borrhålen i klockorna.

Lättast är att köpa och testa. Det fungerar nästan alltid bra med standardstift.

Ju tjockare stift man kan ha, ju bättre (såklart) eftersom stiften håller bättre och risken att de går av minskar.
    Generellt tycker jag inte kvaliteten skiljer så himla mycket mellan olika tillverkare, men risken att få lite sneda stift minskar om man köper dyrare stift.

Tony gillar detta.
  12. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tony och yonsson gillar detta.
  13. yonsson

Från:
    GBG
    jabla gillar detta.
  14. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Har själv handlat bandverktyg därifrån utan problem.

Tony gillar detta.
  15. yonsson

Från:
    GBG
    Så satans surt att lägga 400kr på ett bandverktyg bara. Brukar bara köpa billiga skitverktyg på ebay i vanliga fall. :D

16. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Någon som skall beställa? Vi kan dela på fraktkostnaden.

17. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Har köpt kvalitet från början och inte ångrat mig, de håller livet ut om man bara använder den till vad de är gjorda för. Vilket jag inte alltid gjort :D

Tony gillar detta.
  18. yonsson

Från:
    GBG
    Too late. Du måste vara snabbare. Som en kobra ungefär.

19. Tony
    Trådstartare

Tony Stadsbo

Fungerar den på Speedyn och Submariner?

Mårtenssons ur Brookfield