• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver tips till min samling. En dresser, en dykare samt en Tudor...

Hej på er!

Nu har jag gått igenom mina klockor och har funderat på min samling. Eller rättare sagt hur jag vill att min samling skall vara.
Vissa klockor skall säljas och en del "nya" skall inhandlas.

Min nuvarande samling är en brokig skara av en del trevliga klockor och en del alldagliga sådana.

Det jag behöver är tips specifika klockor och urverk. Förklara gärna varför just denna klocka är att föredra.
Tyvärr är min budget begränsad. Så jag vill ha så mycket klocka för pengarna.

Klocka ett som jag söker är en vintage dresser. Klockan skall inte vara av guld eller pläterad. Mina önskemål är att klockan skall vara automat, storlek 35-36 mm, trevligt urverk samt klassisk design (tänk Omega Seamaster). Visst kan jag tänka mig en Seamaster. Men vilken Seamaster är att föredra? Eller finns det någon Longines? Eller något annat fabrikat? Pris kanske
3k.
Jag har en del dresser-ur sedan tidigare. Omega Seamater guld pläterad, en till Omega Seamaster (även denna guld pläterad) quarts, Doxa samt Tissot Seamaster.

Kocka två som jag söker är en dykare. Även här klassisk design. Storlek ca 41 mm utan krona. Föredrar automat men kan även tänka mig en quartz. Har sneglat en del på Tag Heuer. Sedan tidigare har jag en del dykare så som Certina DS Action Automat, Seiko SKX007, Citizen Promaster (ett par styck), Poseidon samt Tissot Quartz.
Vad har ni för tips? Pris kanske 5k.

Och då kommer vi till klocka tre. Denna skall vara en vardags Tudor. Troligen en Tudor Prince Oysterdate. Har sett en del på ebay från Japan för en vettig peng. Men vad skall jag vara vaksam över och vad skall jag titta efter på begagnad Tudor? Verket skall vara en automat? Vilken automat är mest intressant?
Finns det någon här på forumet som kan sina Tudor som jag kan få pm'a och få råd när något intressant kommer upp på ebay?

Hoppas att ni kunniga här på forumet kan hjälpa mig!
 

Randel

Cartier
Vintage Dressyr: Omega Constellation! Otroligt fin modell tycker jag, framförallt PiePan-varianten som fanns på 60-talet.

Dykare: Det finns ju mängder att välja på men vill du ha något billigt och prisvärt så kör på en SKX007 eller något sådant. Vill du upp mot 10-15k har du ju både Omega SMP och ett antal Oris att välja på.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Vintage dressare: Lagonda! Jag gillar de skarpt. Dels brukar de ha väldigt fina urtavlor, kostar iprincip ingenting så det finns pengar över till en service och sen är det kul med en svensk koppling tycker jag.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Omega Genève automat är en svårslagen kostymare när det gäller enkelhet och kvalitet för runt 3.000kr.

DSCF2579.JPG
 
Topp