Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Behandla läderkanter?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Soundside, 18 mars 2014.

1. Soundside
    Trådstartare

Soundside Torpare

Lite OT kanske vi får se. Tänkte göra mitt första klockarmband igår men glömde själva spännet så slutade med ett fodral till min MBP Retina ist :banghead: Vill tro att det gick hyfsat för att vara första gången jag syr någon sedan slöjden i skolan men inser att jag inte har koll på materialet och vad som behöver göras.

Hur gör ni som jobbar med läder när det gäller kanterna på lädret som nu skurit? Behandlar ni med något eller låter ni dem bara vara?
    I mitt fall så är det två lager med läder och sedan filt för att skydda Macen som sedan är limmat/sytt.

/V

2. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Beroende på tjocklek osv så kan man "burnisha", vaxa, måla/limma osv. Burnish (har jag för mig att det heter) är när man med hjälp av friktion och ibland vax "bränner" kanten på lädret mot en, oftast, rundad yta. Detta lämnar en snygg kant. Men detta funkar iprincip bara på tjockare läder enl min ringa erfarenhet.

Andra sätt är som sagt att vaxra och måla/limma för att det inte ska fransa och ha sig. Vad säger mästaren cheepo63?

3. Soundside
    Trådstartare

Soundside Torpare

Grymt tackar, ska kolla upp det. Dock osäker på om det kommer att funka på min sleeve, den är gjord från en gammal skinnjacka med väldigt tunt läder. Kan slänga upp en bild inom kort så kanske det är lättare att veta exakt vad som behövs :)

4. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Ett riktigt tunt och/eller kromgarvat läder går oftast inte "burnish". Ett sätt att få fina kanter på tunt läder är att vika över kanten och limma och sedan sy.

Sandkvist gillar detta.
  5. Soundside
    Trådstartare

Soundside Torpare

Ok tack. Nu har jag kapat kanterna enligt bilden och gillar utseendet. Vad tror du, kan jag lämna dom som dom är eller är det något jag borde göra? diy mbpr sleeve.JPG

6. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Måla med kantfärg. Den är lite elastisk och ger en högblank yta. Tunna skikt flera ggr är nog melodin. Sen polera med en bit ull eller filt.

eriksson850 gillar detta.
  7. Soundside
    Trådstartare

Soundside Torpare

Kanon, tackar cheepo63!

8. Soundside
    Trådstartare

Soundside Torpare

Sådär, nu är sleeven till min Macbook Pro Retina klar. Jag tror jag behåller kanterna som dom är för jag gillar utseendet, vi får se hur den håller...
    Lägger till 1x Junghans och 3x Svalan på bilden så att den inte blir helt off topic :bag:

Nu ska jag ge mig på att göra några klockarmband... Vart kan jag enklast köpa spännen osv till detta? Behöver inte vara något fancy, ska bara träna på att göra några band först.

Mvh Victor

Wikner sleeve.JPG

Ernesto, Wettex, eriksson850 och 2 andra gillar detta.
  9. leben

leben El Patrón

Läste "behandla lädertanter".

Sandkvist, mrMyagi, Camo00 och 4 andra gillar detta.
  10. Soundside
    Trådstartare

Soundside Torpare

Haha det är någonting jag helst inte ger mig in på :nailbiting:

leben gillar detta.
  11. BME

BME Borgare

Från:
    Stockholmish
    Oväntat ;)

garfield och leben gillar detta.
  12. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Säg till när du tar emot beställningar på sånt där!

13. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Vill du veta hur eller dela med dig. ;)

14. CapTaiN-MiFFo

CapTaiN-MiFFo Friends of KS

Från:
    Norrköping
    Snyggt jobbat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Soundside gillar detta.
  15. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Det blev riktigt stiligt ju..!! :)

Billigast spännen tar Du från andra band! Men vill Du prompt ha nya så finns det billiga i bra kvalitet på tex cousinsuk.com...

Soundside gillar detta.
  16. Soundside
    Trådstartare

Soundside Torpare

Jag har nog inga direkta planer på det, men absolut säger till om det blir aktuellt :cool:

Och tack så mycket Captain-miffo och camo00.

Ernesto gillar detta.