• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behandla läderkanter?

Soundside

Breitling
Lite OT kanske vi får se. Tänkte göra mitt första klockarmband igår men glömde själva spännet så slutade med ett fodral till min MBP Retina ist :banghead: Vill tro att det gick hyfsat för att vara första gången jag syr någon sedan slöjden i skolan men inser att jag inte har koll på materialet och vad som behöver göras.

Hur gör ni som jobbar med läder när det gäller kanterna på lädret som nu skurit? Behandlar ni med något eller låter ni dem bara vara?
I mitt fall så är det två lager med läder och sedan filt för att skydda Macen som sedan är limmat/sytt.

/V
 
Beroende på tjocklek osv så kan man "burnisha", vaxa, måla/limma osv. Burnish (har jag för mig att det heter) är när man med hjälp av friktion och ibland vax "bränner" kanten på lädret mot en, oftast, rundad yta. Detta lämnar en snygg kant. Men detta funkar iprincip bara på tjockare läder enl min ringa erfarenhet.

Andra sätt är som sagt att vaxra och måla/limma för att det inte ska fransa och ha sig. Vad säger mästaren cheepo63?
 

Soundside

Breitling
Beroende på tjocklek osv så kan man "burnisha", vaxa, måla/limma osv. Burnish (har jag för mig att det heter) är när man med hjälp av friktion och ibland vax "bränner" kanten på lädret mot en, oftast, rundad yta. Detta lämnar en snygg kant. Men detta funkar iprincip bara på tjockare läder enl min ringa erfarenhet.

Andra sätt är som sagt att vaxra och måla/limma för att det inte ska fransa och ha sig. Vad säger mästaren cheepo63?


Grymt tackar, ska kolla upp det. Dock osäker på om det kommer att funka på min sleeve, den är gjord från en gammal skinnjacka med väldigt tunt läder. Kan slänga upp en bild inom kort så kanske det är lättare att veta exakt vad som behövs :)
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Ett riktigt tunt och/eller kromgarvat läder går oftast inte "burnish". Ett sätt att få fina kanter på tunt läder är att vika över kanten och limma och sedan sy.
 

Soundside

Breitling
Ett riktigt tunt och/eller kromgarvat läder går oftast inte "burnish". Ett sätt att få fina kanter på tunt läder är att vika över kanten och limma och sedan sy.


Ok tack. Nu har jag kapat kanterna enligt bilden och gillar utseendet. Vad tror du, kan jag lämna dom som dom är eller är det något jag borde göra?
diy mbpr sleeve.JPG
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Måla med kantfärg. Den är lite elastisk och ger en högblank yta. Tunna skikt flera ggr är nog melodin. Sen polera med en bit ull eller filt.
 

Soundside

Breitling
Sådär, nu är sleeven till min Macbook Pro Retina klar. Jag tror jag behåller kanterna som dom är för jag gillar utseendet, vi får se hur den håller...
Lägger till 1x Junghans och 3x Svalan på bilden så att den inte blir helt off topic :bag:

Nu ska jag ge mig på att göra några klockarmband... Vart kan jag enklast köpa spännen osv till detta? Behöver inte vara något fancy, ska bara träna på att göra några band först.

Mvh Victor

Wikner sleeve.JPG
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Sådär, nu är sleeven till min Macbook Pro Retina klar. Jag tror jag behåller kanterna som dom är för jag gillar utseendet, vi får se hur den håller...
Lägger till 1x Junghans och 3x Svalan på bilden så att den inte blir helt off topic :bag:

Nu ska jag ge mig på att göra några klockarmband... Vart kan jag enklast köpa spännen osv till detta? Behöver inte vara något fancy, ska bara träna på att göra några band först.

Mvh Victor

Wikner sleeve.JPG

Säg till när du tar emot beställningar på sånt där!
 

Camo00

Patek
Det blev riktigt stiligt ju..!! :)

Billigast spännen tar Du från andra band! Men vill Du prompt ha nya så finns det billiga i bra kvalitet på tex cousinsuk.com...
 
Topp