• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behandla/misshandla ditt Aligatorband

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har haft den lilla egenheten (som så många andra) att jag brukar "modda" mina armband efter en tids användande :rolleyes:.
När det gäller länkar har jag gjort blanka länkar borstade eller matta medans matta länkar fått tex polerade delar istället.
Eloxera, blästra, borsta, spraya, allt med varierande framgång ;).
När det gäller läder har jag (med klockor som tål vatten) haft för vana att vaxa banden. Detta brukar jag göra genom att först lägga banden i en keramikskål, sedan kletar jag in banden rikligt med sko-vax och värmer med hårtork tills vaxet är flytande. Sedan tar jag upp banden och masserar in medans bandet svalnar. Detta upprepar jag 4ggr. Detta har funkat perfekt på alla band jag testat på och gör dom ofta både mjukare och vattenavvisande. Läderfärg och olika typer av hålmönster har man också lekt med :).
Nu har jag testat en ny "modd" på lackade läderband, typ Alligator eller Struts (med gott resultat).
Nämligen att tvätta av lacken med nagellacksbortagning. Gunry nagellacksbortagning med aceton och conditioner.
Resultatet blir en väldigt naturlig yta som är matt men lätt att nöta och ge naturlig patina. Många av dom små porerna som är dolda under lacken kommer fram och ger bandet ett nytt liv, särskilt på kroko/alligatorband. Jag brukar använda bomullstrasa och topz som verktyg. Nu borde jag ju kanske för att göra det hela lite roligare ha haft en massa bilder på både före, under och efter, men det får bli en annan gång.
Ett par "efter" på ett svart Hirsch alligator och det bruna lite tråkiga bandet som Longines Flagship heritage kom på.
IMG_1482.JPG


IMG_1483.JPG


IMG_1485.JPG


Så, varför inte börja året med att mattera era gamla blanka reptiler :cigar:
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det blev ju skitsnyggt. Vet bara inte om jag vågar testa...:)
 

Hellebring

Cartier
Det där blev riktigt nice! Jag brukar inte gilla just att de är blanka så det här är absolut något jag vill testa. Måste bara skaffa ett lämpligt objekt :)
 

JE89

Cartier
Snyggt!. Låter du banden bada i aceton eller torkar du bort lacken med en trasa som du doppat i aceton?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Snyggt!. Låter du banden bada i aceton eller torkar du bort lacken med en trasa som du doppat i aceton?
Jag tar en liten bomullstrasa som jag blöter. Sedan gnuggar jag över bandet och tar en topps som jag blöter toppen på för att komma åt mellan fjällen.
Jag tror i och för sig inte att det skulle bli helt sabbat av att "bada" i aceton eftersom det dunstar snabbt, men då kanske man löser upp lite av färgen också.
 

JE89

Cartier
Jag tar en liten bomullstrasa som jag blöter. Sedan gnuggar jag över bandet och tar en topps som jag blöter toppen på för att komma åt mellan fjällen.
Jag tror i och för sig inte att det skulle bli helt sabbat av att "bada" i aceton eftersom det dunstar snabbt, men då kanske man löser upp lite av färgen också.
Tänkte då aceton löser lim (?) så kanske man ska vara lite försiktig så att inte bandet delaminerar mellan fodret och yttersiktet
 

DrDre

Patek
Snyggt! Särskilt det bruna. En risk skulle möjligvis vara (ren spekulatipn fr min sida) om tråden innehåller ngn form av plastmaterial som också löses upp när man löser upp lacken. Bomull lär väl inte påverkas av lösningsmedel.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Snyggt! Särskilt det bruna. En risk skulle möjligvis vara (ren spekulatipn fr min sida) om tråden innehåller ngn form av plastmaterial som också löses upp när man löser upp lacken. Bomull lär väl inte påverkas av lösningsmedel.
Nu kanske det inte uppfattas tydligt nog hur jag har gjort. Men jag har alltså fuktat en trasa och putsat av lacken. Med topz har jag putsat där trasan har missat. Alla andra spekulationer om att doppa eller lägga bandet i aceton bad överlåter jag åt andra nyfikna att testa ;)
 

Fryk

Breitling
2-Faktor
Jag undrar om man ännu inte har några fina läderband fixa till vart man då köper dom ifrån? Har du något/några tips på vart man ska köpa aligatorband?
// Fryk
 

PerS

Omega
Jag undrar om man ännu inte har några fina läderband fixa till vart man då köper dom ifrån? Har du något/några tips på vart man ska köpa aligatorband?
// Fryk
Hirsch Duke kan vara en lämplig kandidat om du vill testa denna modd. Finns att köpa på tex Klockia eller Ebay för en billig peng.
 
Topp