• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver tips på stift och verktyg

Tony

Omega
Jag har aldrig bytt band på mina klockor. Men är sugen på att göra det nu. Jag har en 116610LN och en Speedy Pro (årgång 1983) som jag funderar på att byta band på.
1. Vad rekommenderas för verktyg som passar till båda klockorna?
2. Funderar på att köpa stift och ha det som reserv ifall något går fel. Antar att det är olika kvalite på stiften från olika fabrikat. Vilka fabrikat/stift ska jag undvika?

Vad mer bör jag tänka på som nybörjare?

Tack på förhand
 

Josef B

Bestraffaren
Se till att tejpa luggarna så du skyddar dem mot repor. Träna på en slit och släng klocka först.

Har köpt verktyg och tillbehör från http://www.watch-tool.de/ , de är lätta att göra med och svarar på alla mejls. Hyfsad snabb leverans, har jag för mig med.
 

Tony

Omega
Börjar med att tacka för ditt svar.

Menar du att jag ska tejpa luggarna på insidan? Tips på någon bra guide?

Blir svårt att hitta någon klocka som jag kan träna på....



Se till att tejpa luggarna så du skyddar dem mot repor. Träna på en slit och släng klocka först.

Har köpt verktyg och tillbehör från http://www.watch-tool.de/ , de är lätta att göra med och svarar på alla mejls. Hyfsad snabb leverans, har jag för mig med.
 

Tony

Omega
Hur "tjocka" stift ska man ha? 1.5mm eller 1.8mm? Vad avgör "tjockleken"? När man väljer bredden på stiften, är det samma som bredden på bandet, t.ex. 20mm till Speedyn?
Tack på förhand
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Antar att du slant på tangentbordet :) Bergeon inte burgeon.

Ja, jag slant. :rolleyes:

Någon som vet vad man kan hitta detta verktyget utan att behöva betala 50 dollar i frakt?
msa10.306a.jpg

Horotec tweezer
MSA-10.306

Har letat som en galning efter ett sådant. Bergeons motsvarighet kostar 1000kr. :(
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur "tjocka" stift ska man ha? 1.5mm eller 1.8mm? Vad avgör "tjockleken"? När man väljer bredden på stiften, är det samma som bredden på bandet, t.ex. 20mm till Speedyn?
Tack på förhand

Olika klocktillverkare har olika tjocklekar. Om du sätter för smala spring bars i din länk, så kommer länken sitta lite löst. Det kanske är skit samma, men det man vill undvika är att pinnen som går in i bandhornet är smalare än själva hålet, vilket kan skapa slitage över lång tid. 1,8 (1,78)mm brukar vara standard. Om du har 20mm brett band / mellan bandhornen, så ska du ha 20mm spring bars.
 

Tony

Omega
Tack för svaren. Då vet jag lite mer om hur jag ska välja storleken på stiften. Mycket bra svar med värdefull information.

Måste jag köpa originalstift från tillverkarna? Om det visar sig att jag ska ha 1.8mm stift på mina klockor, passar vilka stift som helst med storlek 1.8mm? Tänker på om pinnen som går in i bandhornet passar hålen om jag bara väljer rätt tjocklek på stiften?



Olika klocktillverkare har olika tjocklekar. Om du sätter för smala spring bars i din länk, så kommer länken sitta lite löst. Det kanske är skit samma, men det man vill undvika är att pinnen som går in i bandhornet är smalare än själva hålet, vilket kan skapa slitage över lång tid. 1,8 (1,78)mm brukar vara standard. Om du har 20mm brett band / mellan bandhornen, så ska du ha 20mm spring bars.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lurig fråga att svara på eftersom det finns så många olika sorters bandstift. Till de klockor som har skruvade bandstift är det absolut lättast att köpa originalstift, men annars brukar det kvitta. Hur ett stift kommer sitta är svårt att veta när man beställer eftersom det finns så många olika storlekar på borrhålen i klockorna.

Lättast är att köpa och testa. Det fungerar nästan alltid bra med standardstift.

Ju tjockare stift man kan ha, ju bättre (såklart) eftersom stiften håller bättre och risken att de går av minskar.
Generellt tycker jag inte kvaliteten skiljer så himla mycket mellan olika tillverkare, men risken att få lite sneda stift minskar om man köper dyrare stift.
 
Topp