• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bekant med kopia

Tunan

Omega
Hej.

Lär bara dela med mig av en otrevlig klockhändelse jag var med om idag.

Har en bekant och gammal arbetskamrat som jag träffar på lite spontana "kaffekoppar" ibland och idag var en sådan dag.

Till historien hör att personen i fråga var till Turkiet för ett tag sedan och till min stora besvikelse så noterade jag via sociala medier att han hade inhandlat en Panerai kopia.

Då vi jobbade ihop blev han medveten om mitt klockintresse och min syn på kopior , då vi pratade en del klockor på jobbet.

Vid dagens kaffe glider han in med Paneraikopian på armen och ser rent av stolt ut över den och visar gärna upp den utan att nämna ens att det är en kopia.

Jag hade inte mage att säga något , vet inte om det var för att jag inte ville bli tagen för en arrogant översittare som klankade ned på hans klocka när jag själv att med min panna på armen.

Vad gör man i dessa situationer ?
 

Tunan

Omega
Klart jag har en äkta panna :)

Tyckte bara situationen blev smått bisarr då han frågade om "jag hade min på mig " :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
"Vad fan, ta av dig den där skiten, sånt där turk-kraffs kan du inte gå runt med.."

Sen är Panerai ett märke som de flesta inte vet vad det är för nått om man nu inte gillar klockor så han kommer säkert undan med att den är fejk då folk knappast hajar vad det är. Rolex, Bratte, Omega är ju annars de märken som vi mellanmjölkare vet är dyra typ.
 

Cryssarn

Rolex
Har en väldigt god kompis som sysslar med kopior. Den enda gången jag kläckt ur mig något var när jag fick reda på vad han ger för dom. Var inte dryg eller något, men berättade bara vad han kan få för den pengen beggat och nytt.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Om han själv skryter om den kör på, vem är översittaren om han själv försöker spela cool med en kopia. Däremot någon med en kopia men som inte försöker spela häftig eller tror något skiter jag i. Må vara patetiskt med kopior men finns många som köpt kopior för den är snygg utan att tro att de är kungar på Stureplan för det.
 

Joseph

Cartier
Visst kan det vara frustrerande att se någon skryta över en kopia/parfymklock, men jag försöker att inte se ned och håna dessa "ofrälsta". Hade personen i fråga varit nära vän hade jag försökt upplysa honom på ett schysst sätt. Hade det varit en ytligt bekant/kollega hade jag kastat ut mig en trevlig kommentar och haft god ton. What ever makes people happy. Önskar jag hade blivit överlycklig över en fakebreitling, istället för att behöva lägga x antal kronor. Ignorance is a bliss.

Vet att jag själv säkert bryter mot oskrivna regler inom annat som andra anammat som livshobby. Jag hade inte uppskattat om någon hånfullt påpekat att x vin inte kan drickas till y maträtt. Ni förstår poängen.
 

R0B

Panerai
Jag var med om en liknande sak idag! En kollega kom in på kontoret med en fake rolex. Vi jämförde hans fake med min och jag fick faktiskt lära mig något nytt. Han visade att detta var en hyfsat bra kopia som tom hade den ätsade kronan i glaset kl 6. Vilken krona?? Hade ingen aning om att det satt en krona inristad i glaset. :) Hans syntes betydligt tydligare, men med skarp lampa hittade jag min också. Coolt!

Beträffande kopior blir man ju lite småförbannad. Men denna hade införskaffats av en bekant och han hade fått den i present, plus att han inte för en sekund försökte påstå att den var äkta.
Det som är läskigt är att vem som helst utan klockintresse skulle ta den för en riktig rolex.

Har han på den i morgon ska jag ta en bild!
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Varit med om en liknande händelse i somras. Det var en bekant som hade en fejk exp2 på näven. Jag sa, den är fejk eller? Ser lite skum ut. Och han svarade japp, men gillar utseendet.
Då sa jag till honom att det finns kopior utan Rolex på tavlan. Släng din fejk och köp en sådan.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Varit med om en liknande händelse i somras. Det var en bekant som hade en fejk exp2 på näven. Jag sa, den är fejk eller? Ser lite skum ut. Och han svarade japp, men gillar utseendet.
Då sa jag till honom att det finns kopior utan Rolex på tavlan. Släng din fejk och köp en sådan.

Det där är en sak. Han gillade den men försöker inte spela high roller och hävda att den är äkta. Stör mig som fan på folk som har fake för att försöka hävda sig. Tycker inte mycket mera om folk med äkta som bara har det för att hävda sig för den delen men blir så mycket mera patetiskt med en kopia, blir bara fel och patetiskt på så många nivåer.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Fattar inte, vad spelar det för roll? De görs ju ändå i samma fabriker, med samma delar. Dessutom av samma killar. Dock under en annan tid på dygnet. Man är ju bra puckad om man köper en dagtillverkad klocka för 50k i stället för en från nattskiftet för 5k.
image.jpg
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Fattar inte, vad spelar det för roll? De görs ju ändå i samma fabriker, med samma delar. Dessutom av samma killar. Dock under en annan tid på dygnet. Man är ju bra puckad om man köper en dagtillverkad klocka för 50k i stället för en från nattskiftet för 5k.
image.jpg
Åfan, är det så? Då lönar det sig att åka till Turkiet och köpa några. Säljer dom i Sverige och gör en jäkla bra vinst. Att ingen har tänkt på det innan? I vilka länder säljs dessa äkta nattskiftsklockor? Kanske något närmare Sverige :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Åfan, är det så? Då lönar det sig att åka till Turkiet och köpa några. Säljer dom i Sverige och gör en jäkla bra vinst. Att ingen har tänkt på det innan? I vilka länder säljs dessa äkta nattskiftsklockor? Kanske något närmare Sverige :)

..om en kille kommer fram och säger: only for you, specialprice. Så vet du att du är hemma. Man kan ha tur att träffa dessa renhåriga och ärliga säljare överallt!
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Det där är en sak. Han gillade den men försöker inte spela high roller och hävda att den är äkta. Stör mig som fan på folk som har fake för att försöka hävda sig. Tycker inte mycket mera om folk med äkta som bara har det för att hävda sig för den delen men blir så mycket mera patetiskt med en kopia, blir bara fel och patetiskt på så många nivåer.
Jag har inget emot homage. Ett alternativ om man gillar en klocka men inte har degen.
Men har man en kopia på handen ska man ha skit. Kan inte fatta hur folk kan gå runt med det. Samma gäller väskor, kläder etc.
 

UNO

Panerai
Ingen idé att riskera vänskap för att vara världssamvete.
Men OM det är en chef eller leverantör som har en kopia D Å ! !

NOLL respekt(framförallt gentemot chef)
Avsluta alla uppdrag som du kan avsluta.

Personer som bär fejk är inte lämpliga som chefer eller i ledande roller.
 

Cryssarn

Rolex
Håller med. Har ingen större lust att riskera någonting bara för han har den usla smaken att bära fake. Så länge han inte skryter osv om det så håller jag mig på mattan
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Stött på några stycken som är genuint stolta över sina fejk klockor. "kolla hur lik den är!" "den ser ju bra mycket dyrare ut än din"

Däremot tar killen som sitter och viftar med sin Ingersoll priset. Basunerar ut hur han köpt den för 10 lök ifrån stayhard.se(?!) Skrattar bort det hela men kollar lite nyfiket när jag kom hem sen, inte oväntat gick den på tre. Dock automatisk så det får jag ge honom.

Oftast händer det som tur är när man är på fester med folk man inte känner så väl. För mig därefter och pekar såklart inte ut någon jag inte känner, men fortfarande löjligt. Inte riktigt något att hetsa upp sig om, folk gör och säger bra mycket dummare saker.
 

Hugii

Audemars
Om ni pratar klockor i vanliga fall då fattar jag inte att ni inte pratade mer klockor den här gåbgen. Var och när har du köpt den och hur mkt betalade du. Det är kanske så att han inte skäms för en kopia och berättar så som drt är eller så kan den vara äkta. Ved vet vi. Jag har oxå varit i turkiet men kan garantera på heder och samvete att mina klockor är äkta hehehe

Som sagt jag förstår inte varför inte prata så som ni brukar alltid gör och orata mkt klockor ;) har han mage att köpa en kopia då har han mage att prata om den oxå ;)
 

Xaero

Omega
Stött på några stycken som är genuint stolta över sina fejk klockor. "kolla hur lik den är!" "den ser ju bra mycket dyrare ut än din"

Däremot tar killen som sitter och viftar med sin Ingersoll priset. Basunerar ut hur han köpt den för 10 lök ifrån stayhard.se(?!) Skrattar bort det hela men kollar lite nyfiket när jag kom hem sen, inte oväntat gick den på tre. Dock automatisk så det får jag ge honom.

Oftast händer det som tur är när man är på fester med folk man inte känner så väl. För mig därefter och pekar såklart inte ut någon jag inte känner, men fortfarande löjligt. Inte riktigt något att hetsa upp sig om, folk gör och säger bra mycket dummare saker.

"Ingersoll - Bankrupt since 1921", jo det verkar ju vara en klocka man vill skryta med att man gett 10K för. Vilken knast.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det finns så otroligt mycket personer där ute som är fake rätt igenom utan någon genomskådar dem. Var nu glad att du vet var du har denna personen ;)
 

Tre333

Cartier
Visst kan det vara frustrerande att se någon skryta över en kopia/parfymklock, men jag försöker att inte se ned och håna dessa "ofrälsta". Hade personen i fråga varit nära vän hade jag försökt upplysa honom på ett schysst sätt. Hade det varit en ytligt bekant/kollega hade jag kastat ut mig en trevlig kommentar och haft god ton. What ever makes people happy. Önskar jag hade blivit överlycklig över en fakebreitling, istället för att behöva lägga x antal kronor. Ignorance is a bliss.

Vet att jag själv säkert bryter mot oskrivna regler inom annat som andra anammat som livshobby. Jag hade inte uppskattat om någon hånfullt påpekat att x vin inte kan drickas till y maträtt. Ni förstår poängen.


Whatever floats your boat :)

Instämmer att det ibland kan vara aningen frustrerande med de som skryter om sina fake klockor. Kan man "testa" kopior som någon skrev genom att sänka ner dem i ett glas med vatten? Tänker att är det en äkta borde det inte vara något problem med är det en fake så får den som äger den "förklara sig" :)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Var i Turkiet för någon månad sedan. Tycker att det kan vara lite kul att kolla alla dessa fakeur. Nå väl jag provade en Daytona, ägaren/säljaren talade sig varm för just denna och visade en tysk katalog med riktpriser på originalur?? Han förklarade hur mycket jag skulle spara på att handla ett fakeur av honom som var MINST lika bra som originalet.

Hur slutade då det hela?

Jag blev handgripligen utkastad från butiken:) jag blev helt enkelt liiite för otrevlig.
Frågade hur han rakryggad kan sälja sån här skit ihopskruvad av barnarbetare osv.

När jag kom farande ut i hundranittio genom dörren undrade hustrun vad fn jag höll på med:)
Det undrar jag med så här i efterhand, bättre att ligga på stranden än att ödsla tid på skit;)
 

hedbrg

Panerai
Whatever floats your boat :)

Instämmer att det ibland kan vara aningen frustrerande med de som skryter om sina fake klockor. Kan man "testa" kopior som någon skrev genom att sänka ner dem i ett glas med vatten? Tänker att är det en äkta borde det inte vara något problem med är det en fake så får den som äger den "förklara sig" :)

Körde i min ungdoms dumma dagar en fejkrolle i tvättmaskinen, den tickade på lika bra efter tvätten. (Det dumma var självklart fejkrollen, inte att den kördes i tvätten)
 

Pistol_Pete

Panerai
Jag var med om en intressant situation för ett tag sedan. Jag satt i möte som beställarstöd åt min kund och skulle hjälpa till så att rätt tjänster beställdes till rätt pris. På andra sidan bordet satt en trevlig säljare med något ännu trevligare på handleden. Skjortärmen var i vägen så efter mötet bad jag att få se på uret. Då reagerade säljaren starkt och sa med hög röst att klockan (en Hublot Big Bang) var fejk och inköpt på semester i Turkiet.

Jag är ingen expert på Hublot men det var antingen en välgjord fejk, eller så tyckte säljaren att det var pinsamt att ha en klocka för sisådär 100K samtidigt som han försökte sälja in tjänster till min kund.
Jag vet fortfarande inte om den var fejk eller äkta (eller vilket av alternativen som är töntigast).
 
Topp