• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bell & Ross BR 02-92 VS Oris AQUIS Titan

Mixter

Breitling
Undrar vad det är med mig..?

Jag har gått från Rolex Submariner (fantastiskt ur men avyttrad), till Omega Seamaster PO XL (ännu bättre ur men också avyttrad), med tanke på att ev köpa IWC Aquatimer eller Bratte Steelfish (gissa vilket håll jag är lagd...).
Jag har hårdgranskat de flesta kända sajter i jakten på ngt bra, men velar.

SÅÅÅ, i går kväll satt jag och spanade runt lite och fann (som rubriken antyder), dessa två ur som jag föll pladask för. Det hade varit kul att ha ngt som inte varenda unge springer runt med på stan med, resonerar jag. Dessutom är de härligt stora utan att vara vulgära. Just nu lutar jag åt Oris och lägger ev beställning i kväll.

De har sina anhängare, men jag har småpsykiska problem med att de inte är COSC certifierade och därför inte skall tas på allvar... Ungefär som att köpa kebabpizza utan kebabkött...

Har det ngn betydelse rent kvalitetsmässigt?
Hur upplevs andrahandsvärdet?


Vad tycker panelen?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Har inte tid att utveckla. Men de båda är bra klockor och jag skulle själv valt en Oris som håller ypperlig kvalité och ett ok andrahandsvärde. Jag skulle dock satsat på en begagnad, då gör du ingen större ekonomisk förlust om du får för dig att vilja flippa och att du inte gillar den.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Fast hur många ungar springer runt med POs Subs och Aquatimers? Vart bor du egentligen :)

OT: Oris är grymt!
 

Mixter

Breitling
He, he, nä det är ju helt klart en definitionsfråga - som 40-taggare är deet många ungar som springer runt.

Kollar du in krogen en fredag/lördag kväll, så garanterar jag många "ungar" som flashar med AP, Rolex, osv.

När jag var i den åldern flashade jag med en Casio med världstid. En riktig brudmagnet! :D
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Oris'n med Ti länk så är du hemma, den är barnsligt läcker.
Gummit är både skönt och snyggt, men länken är ännu bättre.
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Är fortfarande supernöjd över min Aquis SS och har varit en EDC sen jag fick den.


2u8u6epu.jpg



Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Att oris ej är cosc-certifierade tror jag inte du skall hänga upp dig allt för mycket på.

Min senaste höll sig inom +2sekunder eller om det t om var +1 sekund när jag kollade. Om två år så kanske det är annorlunda, men jag antar att alla mekaniska verk kommer dra sig eller forta sig över en längre period.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

Mixter

Breitling
Att oris ej är cosc-certifierade tror jag inte du skall hänga upp dig allt för mycket på.

Min senaste höll sig inom +2sekunder eller om det t om var +1 sekund när jag kollade. Om två år så kanske det är annorlunda, men jag antar att alla mekaniska verk kommer dra sig eller forta sig över en längre period.


Sent from my GT-I9505 using Tapatalk


Mmm, du har givetvis rätt. Allting slits och måste förr eller senare servas/bytas ut för att fungera felfritt.
Har läst på ngn utländsk sida att Swatch group kommer strypa tillförseln av ETA verk (så småningom), och att Selitta då troligen växer och kommer att sitta i allt fler Schweiziska ur. Rätt eller fel vet jag inte, men vissa menar att ETA är stora tack vare bra marknadsföring (och givetvis bra kvalite).
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tackar för tipset!

Har sett dem där på Ebay, undrar om det är samma färg som på min bezel?
Får slå till på en i Januari!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska man ha en aquatimer, så ska det vara den gamla:
intro2.jpg


De nya är lite väl blingiga.

MaziK
Det där är den första Orisen jag tyckt vart snygg! Ser ju grym ut!

Mixter
Det ligger väl en sådan BR på köp och sälj -avdelningen?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Oris Aquis är grymt fina, särskilt den i titan med volframbezel. Själv har jag inte handleder för 46 mm, men fixar du PO XL är det nog inga problem. Den dag den kommer i 43 mm byter jag ut min sinn på studs...

Aquatimer 3548 kanske vore något annars? Lite tooligare än den nya och inte direkt vanlig. Jag har bara sett en i det vilda, och då bars den av naturfotografen Mattias Klum. Duger den för hans strapatser så duger den för de flestas...
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tycker inte 46:an klär sig så stor. Men det är iofs enligt mina preferenser :), 36mm är exempelvis alldeles för litet enligt mig.
 
Topp