• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bell & Ross

Barda

Cartier
Eftersom det pratas väldigt lite om denna tillverkare gissar jag att det inte är någon favorit bland oss klocksnack.se användare.
Men, är det någon som har något intressant att säga om dom? Kvalitet? Urverk? Service möjligheter?

BR
 
Jag gillar B&R men endast den fykantiga, dom jag helst skulle vilja ha är:

Military Ceramic (Janne på TTT har en, vet ej om han postar hät på KS)
bell-ross-military-ceramic-01.jpg


Eller

Heritage
bellross-br01-92-heritage-004.jpg


bellross-br01-92-heritage-009.jpg


bellross-br01-92-heritage-010.jpg
 

F-L-P

Panerai
Har bara pillat på dom i affär.

Formspråket är ju lite roligt men inget som tilltalar mig. Men kul att de kör sitt eget race. Vintage linjen ligger närmare min typ av design men då skulle jag nog gå på någon iwc i stället.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Har bara haft en B&R, en Demineur, och den var kanontuff. Ingen dåligt alls att säga om den. Slår lätt till igen om jag snubblar över en en quartz Marine eller Hydro-Max.

bellross.jpg
 

Barda

Cartier
Re: Bell & Ross

Det ligger en rätt intressant pjäs ute på blocket för 6,5k. vintage 123, några takers? Bra eller dåligt köp? Ja gillar stuket, även om det är stulet ;)
 

naggge

Panerai
Hade en BR02-92 till låns från min bror ett tag. Schysst dinka som känns ganska så stor på armen. Kändes gedigen men jag undrar om det är värt att betala de pengarna för så simpla verk som det faktiskt sitter i.
En sak som var jävligt störig var att gummibandet gick sönder uppe vid infästningen då det hela tiden stötte emot och pressades mot boetten. Svårt att förklara men jävligt dåligt kan jag tycka då det är originalgummi.

De har ett ganska eget formspråk som jag tycker är helt rätt även om jag själv inte går igång särskilt mycket på dem.
 

F-L-P

Panerai
Barda skrev:
Det ligger en rätt intressant pjäs ute på blocket för 6,5k. vintage 123, några takers? Bra eller dåligt köp? Ja gillar stuket, även om det är stulet ;)

Stulet och stulet... Inte direkt någon enskild firma som kan kräva ensamrätt på stilen.

Tycker att designen på den är riktigt trevlig, kul med kl 6 datum. Att klaga på att urverket inte matchar priset kan man ju göra på på många andra tillverkare som ändå betraktas som ok köp.

Gillar du det så kör, men tror att den kan vara ganska svårflippad senare.

/F-L-P
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Bell & Ross

Ett lite roligt sidospår är att Sinn tidigare (innan Sinn startade Sinn) tillverkade diverse delar åt B&R, i alla fall urtavlorna, vilket förklarar likheten mellan de båda märkena. Fast det kanske alla redan visste.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
yonsson skrev:
Ett lite roligt sidospår är att Sinn tidigare (innan Sinn startade Sinn) tillverkade diverse delar åt B&R, i alla fall urtavlorna, vilket förklarar likheten mellan de båda märkena. Fast det kanske alla redan visste.

Nja, Helmut Sinn startade på sextiotalet - men företaget tillverkade från starten 1992 klockorna för B&R (vissa modeller är till och med bara rebrandade).
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
yonsson skrev:
Ett lite roligt sidospår är att Sinn tidigare (innan Sinn startade Sinn) tillverkade diverse delar åt B&R, i alla fall urtavlorna, vilket förklarar likheten mellan de båda märkena. Fast det kanske alla redan visste.

Sinn startades 1961 och B&R någon gång på 90-talet väl?
Tror B&R var i princip re-brandade Sinn från början.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Bell & Ross

Jag kan inte påstå att jag har stenkol direkt. Det enda jag läst är att Sinn tillverkat urtavlor och eventuellt andra delar åt B&R. Vem som startade först vet jag icke.
 

vekktah

Cartier
naggge skrev:
Hade en BR02-92 till låns från min bror ett tag. Schysst dinka som känns ganska så stor på armen. Kändes gedigen men jag undrar om det är värt att betala de pengarna för så simpla verk som det faktiskt sitter i.
En sak som var jävligt störig var att gummibandet gick sönder uppe vid infästningen då det hela tiden stötte emot och pressades mot boetten. Svårt att förklara men jävligt dåligt kan jag tycka då det är originalgummi.

De har ett ganska eget formspråk som jag tycker är helt rätt även om jag själv inte går igång särskilt mycket på dem.

japp. Och hade det inte varit för den detaljen hade jag huggit den när jag höll i den. Det kändes bara så risigt att deras egna (sjukt snygga enligt mig) boett käkar upp deras egna gummin. Sen kan jag intyga att den var stoor men jag kom ifrån 47mm oris och kände ändå stark kärlek till den. Någon gång bli det en sån, men helst en svart och med punktindex istället. Blev väl lite irro på dykarringens funktion också, kändes lite 50-tal. Men den dagen funktion är första prio så kommer undertecknad sluta med klockor i stål och köra swatch. :cool:

Sinn startades 1961 och B&R någon gång på 90-talet väl?
Tror B&R var i princip re-brandade Sinn från början.

Så har jag också förstått det.
klistrat från dubbes: Historia
Bell & Ross startade runt 1992 av två franska designers som ville göra något eget. Företaget samarbetade då med det tyska klockföretaget Sinn, men det tog slut cirka 10 år senare.

br_sinn_04b.png


F.ö är jag allergisk mot fejkpatinerade saker som de verkar köra mycket nu, och om de inte vore så jäkla crazy i övrigt med diamantdödskallar och liknande så skulle jag bojkotta dem av den anledningen, men jag gillar dem verkligen.
 

vekktah

Cartier
Denke skrev:
Jag är också lite nyfiken på Bell & Ross...kom igen nu, NÅGON måste ju haft en och kan dela med sig... :)

faan! lyssna på denke nu! kom igen, låt nästa "tsunami" av klockor som flippas mellan oss vara Bell & Ross! Glycine har vi alla provat på nu. De kan gott sluta cirkulera. Jag inväntar dock första vågen av beggade dinkor i vanlig ordning. :twisted:

även mästerflipparn Jaganata signalerar köpsug = safe klockor att deala med. :roll:

Nagge: var tog din brors klocka vägen? har han den kvar?
 

naggge

Panerai
vekktah skrev:
Denke skrev:
Jag är också lite nyfiken på Bell & Ross...kom igen nu, NÅGON måste ju haft en och kan dela med sig... :)

faan! lyssna på denke nu! kom igen, låt nästa "tsunami" av klockor som flippas mellan oss vara Bell & Ross! Glycine har vi alla provat på nu. De kan gott sluta cirkulera. Jag inväntar dock första vågen av beggade dinkor i vanlig ordning. :twisted:

även mästerflipparn Jaganata signalerar köpsug = safe klockor att deala med. :roll:

Nagge: var tog din brors klocka vägen? har han den kvar?

Den såldes till någon i Malmö genom blocket. Verkade inte som någon klockintresserad kille och jag tvivlar på att han kommer flippa vidare den inom det närmsta :)
 

Dubbes

Cartier
Kul att gammalt Dubbe material kommer till användning.
Jag gillar verkligen B&R, Just Sin eran. sen blev det förmycket BR01 och lite annat som jag inte
kände så starkt för. Har en polares farsa som köpte en Hyrdomax efter att jag pratat mig varm för den.
och han är super nöjd.
 
Min polare på jobbet som för övrigt har en PAM176 har köpt denna BR123 och får den i slutet av veckan, återkommer med bild och första intrycket!

croppedimage570427-IMG194.JPG
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Lite synd att inte fler B&R finns i omlopp här. Hade varit jävligt kul att pröva..

Övervägde en nedsatt BR-S (minstingen på 39 mm) för ett tag sedan. Kvartsare därtill. Men kollade upp den på Manchester flygplats i november, och kändes tyvärr som att finishen skiljer en hel del jämfört med de lite större 42:eek:rna med automatverk.

Gillar dock överlag deras formspråk.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Helt klart har dom hittat sin design. Har bara sett en person men en Bell&Ross. Kände igen klockan på 5 meters avstånd. Då har man lyckats tycker jag.

Killen som ägde klockan hade köpt den i Köpenhamn.
Någon som vet om det finns någon svensk AD?

Tyvärr verkar dom flesta vara överdimensionerade men smaken är som baken, enligt mig bär dom flesta för stora klockor idag. B&R har instrument-serien från 39mm-46mm.

F38BDA35-CF07-40A9-8F80-11E344BF6FF2.jpeg

68484495-B746-415C-9FB5-45FC3E5A6706.jpeg


4CF45E53-36ED-4388-820D-BEE8DBD0BDA2.jpeg
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Helt klart har dom hittat sin design. Har bara sett en person men en Bell&Ross. Kände igen klockan på 5 meters avstånd. Då har man lyckats tycker jag.

Killen som ägde klockan hade köpt den i Köpenhamn.
Någon som vet om det finns någon svensk AD?

Tyvärr verkar dom flesta vara överdimensionerade men smaken är som baken, enligt mig bär dom flesta för stora klockor idag. B&R har instrument-serien från 39mm-46mm.

F38BDA35-CF07-40A9-8F80-11E344BF6FF2.jpeg

68484495-B746-415C-9FB5-45FC3E5A6706.jpeg


4CF45E53-36ED-4388-820D-BEE8DBD0BDA2.jpeg
Franks Ur och Fredmans Ur säljer dessa.

Såg dykaren på Franks och den är ju stenhård och tyvärr enormt stor med mina mått.....
 
Topp