• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bemötanade hos återförsäljare

Porsan

Efraim
2-Faktor
Nya lägenheter har faktiskt engreppsblandare...

Jag får alltid bra service i London, trots att jag ser ut som en luffare och har långt hår. Stålrolex är alltid slut i "centrum" men åker man ut till köpcentrumen utanför Oxford Street finns det.

Hos mäklare och på bank är kostym mer eller mindre ett måste...
Kanske en del nyare lägenheter har det men folk verkar tycka att det är bra med två kranar, jobbar med många engelsmän och en del har renoverat sina badrum de senaste åren och då givetvis med två kranar.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Såhär blir jag behandlad på Nymans i Stockholm tyvärr, trots respektabla kläder, dock verkar de inte tro att en 22-åring har råd med någonting alls och vill bara bli av med en. Trist trist. Kanske är enskilda säljare också, man vet ju aldrig.


Jag upplevde precis tvärtom när jag skulle köpa min TT GMT2C för flera år sedan (jag var 23 bast då).
Gick till Rob-E där det var en tjej som inte talade svenska men som tittade på mig som något katten hade släpat in. Hade chinos och en skjorta på mig och en SD 16600 på handleden. Jag hälsade artigt och bad att få se på GMTn men fick höra att den hade de inte i lager och jag fick minsann beställa en och lägga handpenning om jag ville ha den. Klockan fanns i skyltfönstret men tjejen bakom disken insisterade på att det var en annan modell.

Tackade för mig och gick till Nymans där jag blev riktigt bra bemött och har handlat flera klockor av dem sedan dess.
Tyvärr så har jag inte satt min fot på Rob-E sedan dess men kommer definitivt att besöka dem. Fick ett extremt trevligt och bra bemötande när jag ringde igår och frågade om PP Nautilus.
 

Sten

Cartier
Det är nog liknande i Tyskland, Schweiz, Finland etc. Jag skull nog säga att det bara är i Sverige man kan gå till en "finare" butik i Foppatofflor och tro att man får "full service".

Jag har till vardags inte särskilt märkvärdiga kläder utan en udda kavaj och välputsade skor. I Stockholms jaktbutiker har jag alltid blivit väl bemött men min jaktkompis som kommer i jeans och sneakers vägrar att gå tillbaka till några av dem på grund av bemötandet. (För den som inte vet håller jaktvapen och klockor en liknande prisbild; från instegsmodeller kring 20k kr till oändlighet.)

/M

Eftersom jag bor och har bott i Finland i hela mitt liv kan ja konstatera att så här är det verkligen inte i Finland. De affärer jag har besökt har det inte varit några som helst problem med att pröva det man har velat, så väl Rolex, Omega, Zenith och så vidare...
 

plexan

Cartier
Det kan man lugnt säga, att dom fortfarande har två kranar (en med iskallt vatten och en med kokhett) i sina handfat är också helt ofattbart. Men det är klart engreppsblandaren kom ju typ -72 så den kanske slår igenom där snart.
haha i programmet property ladder har jag också lagt märke till att dom brukar installera det i nyrenoverade lägenheter + att dom kan sätta in typ heltäcknings mattor i badrummen!! o_O
 

Weiss

Omega
Skulle vi bli annorlunda bemötta om vi var klädda lite finare? IMO så var vi respektabelt klädda. Inte kostym och finskor dock. Har någon av er varit med om något liknande?

Jorå. Senast i NYC. Jag är lite av en nerd på våtrakning, och ville inte ta med mig rakblad på planet. Hittade en väldigt trevlig butik nära Grand Central. Jag var "turistklädd" med t-tröja och allmänt casual, men blev väldigt väl bemött och gick förstås därifrån med en härlig rakkräm o lite annat utöver rakbladen. Som den nerd jag är gick jag in i en affär i samma kedja på upper east, Madison Avenue. Jag blev behandlad som ohyra. :bored: Var senare inne på en annan butik på Madison A. (tillhörande en annan kedja) och var med om en liknande erfarenhet. Visste ju i vilken stadsdel jag var, så förvånad kan jag inte säga att jag blev, men jag är iaf tillräckligt oförstörd för att bli sur.

För vad det är värt delar jag med mig av min privata filosofi: tror att vi som nordbor sticker ut i två avseenden. För det första är det mitt intryck att vi är mer "demokratiska" vad gäller klädkod än på de flesta platser i världen. Med andra ord fäster vi generellt sett mindre avseende vid vårt "yttre" än i andra kulturer. (jomen, det är förstås en väldigt grovhuggen generalisering som inte hur som helst kan tillämpas på det enskilda fallet)

För det andra är Sverige inte lika socialt stratifierat som exempelvis Storbritannien, USA och Frankrike. Därför spelar t ex stadsdelar och distrikt mindre roll i Sverige än utomlands. Detta håller på att förändras i Sverige till att mer likna resten av världen, men det är mitt intryck att det fortfarande finns en skillnad mellan t ex Stockholm och London. Igen så är detta en grov generalisering, men i min erfarenhet stämmer det inte så sällan.
 

richard1991

Cartier
Idag kan mer eller mindre vem som helst traska in och köpa en klocka för +20" om man bara har sparat lite. detta vet även de flesta säljarna som har lite bakom pannbenet, men flertalet utav de svenska butiker tycker jag är bra över lag. De Engelska Londonbutikerna jag besökte nyligen var allt städat och ordnat, nästan lite övertrevliga och serviceinriktade och då traskade jag ändå in i jeans och kängor.
Många skriker "dålig service" till höger och vänster och i många fall så är det säkert befogat, problemet är att dagens Svensson kräver hög service (jag syftar inte på TS nu, utan rent överlag).
Hur kan det vara ett problem att man som kund förväntar sig bra service? Den handlare som har problem med det bör satsa på att etablera sig i ett land där det inte råder en marknadsekonomi. Här kan (och förhoppningsvis kommer) nämligen den "Svensson" du talar om vända sig till en konkurrerande handlare vid bristande service. Vill handlaren ta del av "Svenssons" intjänade pengar så får den väl lägga manken till. Det är det minsta man kan begära.
 

Emil

Cartier
Hur kan det vara ett problem att man som kund förväntar sig bra service? Den handlare som har problem med det bör satsa på att etablera sig i ett land där det inte råder en marknadsekonomi. Här kan (och förhoppningsvis kommer) nämligen den "Svensson" du talar om vända sig till en konkurrerande handlare vid bristande service. Vill handlaren ta del av "Svenssons" intjänade pengar så får den väl lägga manken till. Det är det minsta man kan begära.

Mig veterligen så är det inga kunder som känner att det är ett problem att förvänta sig detta, det är då problematiken uppstår när inte förväntningarna blir det man vill. går jag in i affären i tron om att köpa en dyrare produkt eller vara så förväntar jag mig som köpare att säljaren skall erbjuda bästa service. när inte detta uppfylls så blir jag som köpare besviken då mina förväntningar inte mättades till den grad jag hoppats på. jag säger inte att du har fel i ditt resonemang, snarare tvärt om!
denna sortens problematik som jag ofta stöter på eller får höra om i Sverige möter jag aldrig utomlands konstigt nog, vad beror det på?
 

Jibe

Cartier
Jorå. Senast i NYC. Jag är lite av en nerd på våtrakning, och ville inte ta med mig rakblad på planet. Hittade en väldigt trevlig butik nära Grand Central. Jag var "turistklädd" med t-tröja och allmänt casual, men blev väldigt väl bemött och gick förstås därifrån med en härlig rakkräm o lite annat utöver rakbladen. Som den nerd jag är gick jag in i en affär i samma kedja på upper east, Madison Avenue. Jag blev behandlad som ohyra. :bored: Var senare inne på en annan butik på Madison A. (tillhörande en annan kedja) och var med om en liknande erfarenhet. Visste ju i vilken stadsdel jag var, så förvånad kan jag inte säga att jag blev, men jag är iaf tillräckligt oförstörd för att bli sur.

För vad det är värt delar jag med mig av min privata filosofi: tror att vi som nordbor sticker ut i två avseenden. För det första är det mitt intryck att vi är mer "demokratiska" vad gäller klädkod än på de flesta platser i världen. Med andra ord fäster vi generellt sett mindre avseende vid vårt "yttre" än i andra kulturer. (jomen, det är förstås en väldigt grovhuggen generalisering som inte hur som helst kan tillämpas på det enskilda fallet)

För det andra är Sverige inte lika socialt stratifierat som exempelvis Storbritannien, USA och Frankrike. Därför spelar t ex stadsdelar och distrikt mindre roll i Sverige än utomlands. Detta håller på att förändras i Sverige till att mer likna resten av världen, men det är mitt intryck att det fortfarande finns en skillnad mellan t ex Stockholm och London. Igen så är detta en grov generalisering, men i min erfarenhet stämmer det inte så sällan.


Håller med att vi är mer demokratiska vad gäller klädkod. Ta t ex England och skoluniform, ända sen barnsben har de på sig skjorta och slips i skolan. Tycker också att, generellt, så klär vi oss väldigt homogent oberoende av social klass, med andra ord, svårare att skilja på en rik person och en mindre rik person genom att kolla på klädseln. Något som enligt min mening är betydligt enklare i exempelvis England.

Intressant att du varit med om något liknande, vilket talar för att det finns en sanning i detta. Men som någon tidigare påpekade, kostym är inte lika med pengar. Så hela konceptet är rätt dumt i alla fall. Det jag tar med mig härifrån: Det yttre är rätt viktigt, och det skadar inte att vara propert klädd vid sådana tillfällen. Dock har andra i tråden visat att det inte alltid stämmer.
 

carlanton

Audemars
Kanske en del nyare lägenheter har det men folk verkar tycka att det är bra med två kranar, jobbar med många engelsmän och en del har renoverat sina badrum de senaste åren och då givetvis med två kranar.

Ja, renoverade lägenheter och hotell har alltid två kranar och heltäckningsmatta! Vår lägenhet byggdes 2009 och såg ut ungefär som vilken nybyggd svensk lägenhet som helst, med skillnaden att allt var mögligt och luktade klor. Men är man i England vill man ändå ha den där sunkiga, inkissade känslan som bara gamla pubar och riktig usla hotell bjuder på, så jag förstår ändå tvåkransfetischismen.
 

carlanton

Audemars
Håller med att vi är mer demokratiska vad gäller klädkod. Ta t ex England och skoluniform, ända sen barnsben har de på sig skjorta och slips i skolan. Tycker också att, generellt, så klär vi oss väldigt homogent oberoende av social klass, med andra ord, svårare att skilja på en rik person och en mindre rik person genom att kolla på klädseln. Något som enligt min mening är betydligt enklare i exempelvis England.

Intressant att du varit med om något liknande, vilket talar för att det finns en sanning i detta. Men som någon tidigare påpekade, kostym är inte lika med pengar. Så hela konceptet är rätt dumt i alla fall. Det jag tar med mig härifrån: Det yttre är rätt viktigt, och det skadar inte att vara propert klädd vid sådana tillfällen. Dock har andra i tråden visat att det inte alltid stämmer.

Min uppfattning är att det där gäller upp till en viss nivå. Nu har jag ett ytterst begränsat statistiskt underlag, men de två rikaste engelsmännen jag har träffat (baserat på vilka kort de betalade med: Coutts respektive Amex Centurion) hade gamla och trasiga kläder, luktade illa och var rätt otrevliga.
 

Weiss

Omega
Intressant att du varit med om något liknande, vilket talar för att det finns en sanning i detta.

Nja, det är kanske lite av "anecdotal evidence". :) Jag har varit med om liknande några gånger, och troligtvis har även andra på forumet liknande erfarenheter. Förmodligen betyder det något, men som du säger så stämmer det inte alltid. Dock kan man ju konstatera att dåligt kundbemötande straffar sig. Om det inte förpliktigar till något så kan det vara kul att testa en butik genom att medvetet välja "fel" klädkod. Är de schyssta ändå så är det grönt. :D
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Min uppfattning är att det där gäller upp till en viss nivå. Nu har jag ett ytterst begränsat statistiskt underlag, men de två rikaste engelsmännen jag har träffat (baserat på vilka kort de betalade med: Coutts respektive Amex Centurion) hade gamla och trasiga kläder, luktade illa och var rätt otrevliga.

Kungligt!
 

Jibe

Cartier
Min uppfattning är att det där gäller upp till en viss nivå. Nu har jag ett ytterst begränsat statistiskt underlag, men de två rikaste engelsmännen jag har träffat (baserat på vilka kort de betalade med: Coutts respektive Amex Centurion) hade gamla och trasiga kläder, luktade illa och var rätt otrevliga.


Ja, att vara rik medför inte alltid bra klädsel, god hygien osv. Om vi ska spekulera, hade en illa-luktande man med trasiga kläder, trots att han är rik som ett troll, gått in i Mappin & Webb, så är det möjligt att han hade fått en liknande respons. Återförsäljaren förlorar på det, i vissa fall så skulle den personen eventuellt köpa klockan. I många andra fall så skulle inget köp ske, och då förstår jag varför återförsäljaren väljer att göra som de gör. Men tycker fortfarande det är fel.
 

Genta

Cartier
Varit på Mappin & Webb några gånger, oftast i kostym, men även i jeans och klämt på divers PP - alltid trevligt bemötande. Sämst bemött blev jag - i kostym - i PP-butiken på place Vendome i Paris. När jag beklagade mig över att de inte hade någon 5711 och stilla undrade över att den är så efterfrågad så svarade säljaren med nedlåtande blick: för att den är så billig… Ridå.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Varit på Mappin & Webb några gånger, oftast i kostym, men även i jeans och klämt på divers PP - alltid trevligt bemötande. Sämst bemött blev jag - i kostym - i PP-butiken på place Vendome i Paris. När jag beklagade mig över att de inte hade någon 5711 och stilla undrade över att den är så efterfrågad så svarade säljaren med nedlåtande blick: för att den är så billig… Ridå.
Men den var ändå inte så pass billig att säljaren själv hade råd med en skulle jag tro ;)

Ganska tragiskt när personal i "fina butiker" ska vara snorkiga mot potentiella kunder som förmodligen tjänar bra mkt mer än de själva :facepalm:
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Men den var ändå inte så pass billig att säljaren själv hade råd med en skulle jag tro ;)

Ganska tragiskt när personal i "fina butiker" ska vara snorkiga mot potentiella kunder som förmodligen tjänar bra mkt mer än de själva :facepalm:
Ja vad fan är det om, att dom dessutom inte tänker ett steg längre och inser att det är köparna som i slutändan betalar deras löner. Aldrig förstått det där, klart att alla som går in i en butik inte handlar där, men som säljare borde man ju se alla som en potentiell kund.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ja vad fan är det om, att dom dessutom inte tänker ett steg längre och inser att det är köparna som i slutändan betalar deras löner. Aldrig förstått det där, klart att alla som går in i en butik inte handlar där, men som säljare borde man ju se alla som en potentiell kund.
Precis... går man tex in på NK så finns det en del gamla damer som jobbar där, som verkar tro att de själva oxå är östermalmsdamer, precis som sina kunder.

Bit inte handen som föder dig...
 

Weiss

Omega
När jag beklagade mig över att de inte hade någon 5711 och stilla undrade över att den är så efterfrågad så svarade säljaren med nedlåtande blick: för att den är så billig… Ridå.

Haha. Kunglig underhållning. :D (Förlåt! Menar inte att parasitera på din trista erfarenhet - du har min fulla medkänsla - men viss typ av arrogans är bara så hejdlöst patetisk att den blir komisk. Kan riktigt se den snorkiga minen och det nedlåtande tonfallet :clown: )
 

wojtecki

Cartier
Var på besök i Stockholm i torsdags och trampade in på RobE med två saker jag behövde fixa. Det mottagandet jag fick där var helt fantastiskt. Fick bra shoppingtips då det uppstod ett kostymproblem (Tack Marcus!) samt att man löste mina två klockärenden under dagen då jag skulle vidare direkt på fredagsmorgonen. Att han (Marcus) sedan planterade ett Patekfrö i mitt huvud är en annan historia som kan sluta rätt "illa" ;)
 
Har ju dragit den förut men eftersom England och kundbemötande var på tapeten så tar jag en liten sammanfattning : Detta utspelar sig i Liverpools exklusivaste klockbutik. Jag, iklädd jeans, Adidas Samba, Lacoste piké och en Penfield jacka, kort sagt fotbolls casual, samt 8-årig son i släptåg. Inga planer på att handla något utan enbart lite "fönstershopping". Hur som haver blir jag och lillgrabben behandlade som royalty's med kaffe/läsk etc samt att jag får klämma och känna på diverse, främst Panerai, dinkor i 100K klassen. Det hela slutar med att Alex som killen heter helt sonika tar min 177:a och monterar dit ett flång nytt Panerai strap och tackar för en trevlig pratstund. Det kostade butiken £180 men det får dom igen den dagen jag skall köpa en ny klocka.
Har märkt när det gäller England, i vilket jag spenderat en hel del tid i de senaste 30 åren, så blir bemötandet trevligare ju längre norrut man kommer. London är en fantastisk stad men skulle aldrig handla något nytt där pga det ofta snorkiga bemötandet man upplever framför allt i de "fiiinare" butikerna.
 
Topp