• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Benrus

Nille_salvation

Breitling
Hej! Jag har den här Benrusen som jag vet väldigt lite om. Den går men behöver servas och urtavlan har hamnat snett som ni ser. Vad är det för värde på den? Jag tänker mest på om den är värd att kosta på en genomgång. Tack!
 

Bilagor

  • IMG_9794.JPG
    IMG_9794.JPG
    48.3 KB · Visningar: 79
  • IMG_9795.JPG
    IMG_9795.JPG
    50.7 KB · Visningar: 74

Martin Lovasz

Audemars
Det är en Benrus "Dial-o-rama" där timman hoppar när 60 minuter gått så det är en så kallad klocka av "Jump Hour" typ. Stjärnan i mitten är sekundvisaren som är kul att titta på men är inte särskilt praktisk.

Ett fint exemplar går för upp emot 3000-3500kr men din i detta skick skulle jag tippa på 1500-2000kr, att komma in i boetten kan vara lite knepigt då smuts bygger upp mellan den yttre och inre boetten men meningen är att man håller i boetten och trycker på glaset så den inre boetten med glas trycks ut. Sedan är bommen delad så man får dra av kronan med den yttre delen av bommen. Att tavlan roterat kan betyda att tavelbenen är av och då får man fästa den antingen genom att sätt fast nya ben eller använda små klisterkuddar.

Nu har jag aldrig jobbat på en så jag vet inte om tavlan sitter på något annat sätt än vad som var brukligt vid den här perioden.
 
Senast ändrad:

Nille_salvation

Breitling
Det är en Benrus "Dial-o-rama" där timman hoppar när 60 minuter gått så det är en så kallad klocka av "Jump Hour" typ. Stjärnan i mitten är sekundvisaren som är kul att titta på men är inte särskilt praktisk.

Ett fint exemplar går för upp emot 3000-3500kr men din i detta skick skulle jag tippa på 1500-2000kr, att komma in i boetten kan vara lite knepigt då smuts bygger upp mellan den yttre och inre boetten men meningen är att man håller i boetten och trycker på glaset så den inre boetten med glas trycks ut. Sedan är bommen delad så man får dra av kronan med den yttre delen av bommen. Att tavlan roterat kan betyda att tavelbenen är av och då får man fästa den antingen genom att sätt fast nya ben eller använda små klisterkuddar.

Nu har jag aldrig jobbat på en så jag vet inte om tavlan sitter på något annat sätt an vad som var brukligt vid den här perioden.
Tack för ett bra och uttömmande svar! Ja, det är en kul och lite annorlunda klocka. Åtar du dig reparationsuppdrag? Jag ska fundera på om det är värt ett försök.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag undviker klockor där delar inte går att få tag i för de blir då lätt liggande.

Oftast sitter det FG25 urverk i dessa klockor och de är baserade på ETA 1080 så en bra urmakare kan få ihop dessa verk i gott skick igen men jag är mest en glad amatör.
 
Topp