• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Berätta om ditt första "dyra" klockköp

aLiter

Cartier
2-Faktor
Allt är relativt, så ordet "dyra" får ni tolka som ni vill.
Några frågeställningar som vore intressanta att höra om:

Varför bestämde du dig för att köpa klockan?
När bestämde du dig?

Hur länge sparade du?

Vad gjorde du för att få råd?

Vilken klocka blev det till slut?

Var det mycket uppoffringar?

Fastnade du för märket eller har du senare gått vidare till andra märken?

Är du en OWG eller blev du fast med klockan du köpte?

Hur gammal var du?

Vill gärna höra hela berättelser, det är alltid intressant att få höra om andras liv :)
 
Senast ändrad:

Buffi

Panerai
Varför bestämde du dig för att köpa klockan?
När bestämde du dig?
Hur länge sparade du?

Hade fått upp intresset lite för klockor, och hade några i 2000-3000kr, men var sugen på något lite lyxigare.
Efter att ha kollat runt online i några månader, så var jag ganska inställd på att köpa en lite dyrare klocka, att ha som "smycke" typ.
Jag är en ganska sparsam person egentligen, så kändes ovant att "bränna en massa pengar på en klocka",

Jag sparade inte specifikt för att köpa en dyr klocka, men köpte min första nya Omega för att fira när jag hade en miljon i relativt likvida tillgångar (konton, fonder, aktier, annat som inte är inlåst i bostad eller liknande).

Vad gjorde du för att få råd?

Jobbade, och investerade sparade pengar varje månad.

Vilken klocka blev det till slut?
Min första dyrare (för mig) klocka var en Omega Speedmaster Pro (005, hesalite) från AD.

Var det mycket uppoffringar?
Nä, inget.

Fastnade du för märket eller har du senare gått vidare till andra märken?
Har inte köpt någon annan Omega sedan dess, senaste köp var en Rolex.
Rent generellt varit väldigt imponerad av de andra Omega-klockorna jag prövat sen dess dock.
Hade jag köpt en till klocka nu så hade det nog blivit en Seamaster 300 Master Coaxial, men jag kan inte riktigt motivera att ha mer än två "dyra" klockor åt gången, och jag trivs med de två jag har.

Är du en OWG eller blev du fast med klockan du köpte?
Jag har kvar klockan, och roterar den just nu med en Rolex turn-o-graph samt lite billiga quartz-dykarklockor.

31
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_0121.JPG

Min första dyrare klocka köpte jag som present till mg själv för avklarad utbildning. Pengarna fanns på kontot så det var mest en mental gärna som behövde passeras. Jag köpte den på distans utan att ha klämt på någon.

Jag gillade den skarpt och bar den i princip uteslutande under ett och ett halvt år tid. Den är dock ganska topptung vilket var anledningen till att jag sålde den.

Klockan fick mig att tänka "men om jag får detta för 20', vad får jag då för 30'-40'". Sedan gick det snabbt utför. :)
 

nilbri

Cartier
Var 60 år och insåg att jag aldrig skulle få guldklocka på jobbet. Blev en Tag Heuer Carrera calibre 17 på Ericsson Ur i Sundbyberg. Behövde inte spara. Älskar den.
Sedan dess har det blivit en Monaco och en Girard-Perregaux
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Min första dyra klocka blev en Omega Speedmaster Mark II Co-axial. Jag köpte den som bättre begagnad nu i vintras och jag hade redan pengar på kontot efter flitigt sparande. Syftet var att äntligen köpa något som kan ha ett värde om 10, 20 eller 40 år samtidigt som det är något jag kan ha glädje och nytta av under tiden.
Men framförallt ville jag ha något som min som kan tänkas vilja ärva någon gång, vi får se om det blir så.
Jag är svag för klockor med komplikationer, i synnerhet kronografer, så det var ganska givet att jag skulle köpa en Speedmaster. Prövade månklockan men den kändes för diskret, min med racing tavla känns helt rätt. Fyller 40 i år och tänker att kanske 3 finare ur blir lagom. Har annars lite olika, billigare, klockor att rotera med.
Det är bra att ha en beater men i övrigt tycker jag man skall köpa det man drömmer om, inga dumma kompromisser. Det slutar ändå med att man trånar efter något bättre.
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Kul tråd.

Min första klocka inhandlades 2008 på Tourneau på Manhattan.
Det blev en Tag Heuer Carrera Calibre 16 som på den tiden var ungefär så dyr som jag trodde en klocka kunde bli.
Hade suktat efter den några år, och väl i butiken stod jag och valde mellan den och en Speedy ( minns ej ref) men valde TH och var nöjd över det i många år.
Dollarn var rekordsvag och jag tror kursen låg kring 5.90 när jag slog till. 3000 dollar till 5,90 var bra.
Listpris i Sverige låg någonstans närmare 30 000 kr.

Hade inte sparat alls, utan fick en bra lön den månaden och slog till. 50% impuls och 50% planerat. Typ. Jag hade bestämt mig för klockan men inte att jag skulle köpa den där och då. Fantastisk service i butiken, och vad jag minns fick jag och min sambo varsitt glas champagne redan när vi kom in. Trots att jag var en 26-årig kille klädd i t-shirt och slitna shorts ( som man ju är vid 30 graders värme)

Var OWG med denna i nästan 7 år tills jag registrerade mig på det här forumet. Insåg att TH inte var särskilt premium i klockkretsar, och sen blev det IWC följt av Rolex och Panerai....
 

14060M

Cartier
IMG_4701.JPG
Min första blev en Omega seamaster quartz. 13700kr kostade den 2006. Trodde jag var nöjd men icke. För att citera Yonsson "sedan gick det snabbt utför" Jag har den kvar men den används mkt sällan. Konstigt egentligen för jag trodde att den var den perfekta klockan och att jag skulle sitta nöjdo_O
 

MånsT

Rolex
Första dyra för mig var min Aqua Terra för drygt 2 år sedan när jag var 20. Hade sedan tidigare två billigare klockor, en mekanisk och en quartz. Läste på mer och blev förmodligen fartblind av KS. Hade jobbat en hel del tack vare att sommarjobbet fortsatte långt efter sommaren (är fortfarande kvar) så pengar fanns där. Största hindret var egentligen det mentala, klockan var det i särklass dyraste jag nånsin hade köpt.

Blev fast på mekaniska klockor och inte minst Omega. Ledde till en del flippande men tack och lov finns ATn kvar hos mig. Har nu nått den punkten där andrahandsvärdet med all säkerhet är lägre än vad den betyder för mig så den får stanna. Dessutom är det en grym klocka som jag fortfarande gillar att bära. :)

IMG_20170316_163305.jpg
 
IMG_4753.JPG
IMG_4717.JPG
IMG_4717.JPG
Tog lite tid för mig, köpte en Sinn UX S för 22 papp på min 35års dag. Har alltid varit intresserad av klockor. Tror att jag inte har sparat och köpt någon klocka tidigare p g a att jag fick en Omega Seamaster Professional i titan av mina föräldrar på studenten. Den klockan har med åren (naturligtvis) ökat i affektionsvärde så jag har inte direkt seriöst tänkt att köpa andra dyra klockor.

Men som sagt, det blev så sent som på 35års dagen. Jag hade snöat in mig på Sinn under en längre tid efter att en kolllega på jobbet hade en sådan och introducerade mig till märket.

Vid den tidpunkten så hade jag pengarna på kontot, hade inte direkt sparat till klockan.
 

Ketan

Cartier
Köpte min första klocka (rolex gmt blnr) hösten efter jag tagit studenten. Började spara sommaren efter ettan i gymnasiet och la undan alla pengar jag fick tag på. Bergströms ur väntade att få in klockan och minns mycket väl när dem ringde och sa att klockan var tillgänglig. Rattade bilen med far till butiken och köpte klockan. Det var helt fantastiskt. :D
 

korven

Breitling
Håller med Dru, kul tråd.
Första köpet var halvsponsrat som present när jag fyllde 30, en omega planet ocean. Började sedan känna och klämma så att mitt första egna köp blev en Panerai 359.
Rolig detaljer var att jag fyllde 40 för ett tag sedan och beställde den nya Sjöö Sandström worldtimer, fick den idag och den är nr. 40.
 

Skeeter

Panerai
Året var 1985 och jag stod i valet och kvalet om jag skulle köpa en ny klocka eller fyra lättmetallfälgar till min 1:a bil (en Volvo 244 DL -76 med VSG som bumpersticker från fabrik stolt deklarerade, VSG = vagnskadegaranti).
Efter mycket velade blev det tillslut en Seiko Kvartsare , mineralglas, 100m, tvåton guld och grå titanoxid på stål som kostade lika mycket som 3 av fälgarna jag kikat på, 4,500:- vilket motsvarar ungefär 9,500:- idag.
Mycket pengar för en pöjk på 19 år som gnetat ihop pengarna på div sommarjobb (Komunen betalade 90:-/dag till sommarjobbare på den tiden som jämförelse), och rätt så mycket för en kvartsare.... Bilen kostade 15,000:- och hade gått lika många tusen mil.

Har inte klockan var tyvärr, den hängde med 5-6 år och fick ta mycket stryk, trevliga detaljer, färgkombination och en otroligt följsam länk. Har försökt googla fram en bild men inte hittat någon som motsv klockan jag köpte 1985
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Var i Kina, jobbat där i nästan ett år.
Jag ville unna mig något ordentligt så jag köpte mig en Tissot i Shanghai.

Några månader gick, Jag var inte nöjd. Jag kan köpa mer, Jag har råd med mer. Pengarna fanns, Det var inget problem.
Sagt och gjort, köpte denna på distans på min 21a födelsedag.
Har kvar den än idag. Har haft olika Rolex och AP under tiden och alla dessa har fått gått medans denna fått stanna.
Funderar nu på att plocka ut en sprillans ny Hulk för att ersätta denna. Men vettefan om jag skulle klara göra det...
20170514_143108.jpg
 

Moody

Rolex
Var i Kina, jobbat där i nästan ett år.
Jag ville unna mig något ordentligt så jag köpte mig en Tissot i Shanghai.

Några månader gick, Jag var inte nöjd. Jag kan köpa mer, Jag har råd med mer. Pengarna fanns, Det var inget problem.
Sagt och gjort, köpte denna på distans på min 21a födelsedag.
Har kvar den än idag. Har haft olika Rolex och AP under tiden och alla dessa har fått gått medans denna fått stanna.
Funderar nu på att plocka ut en sprillans ny Hulk för att ersätta denna. Men vettefan om jag skulle klara göra det...
20170514_143108.jpg
Ersätt inte din Rootbeer! Den är helig.
 

Yrsnö

Cartier
Min första dyrare klocka blev en Speedmaster från -76, reggade mig här två år tidigare och köpte en Omega dressare vilket fick upp mitt intresse ytterligare.
Jag hade precis fyllt 29 och tänkte att en finare klocka i 30-års present till mig själva var en kul idé, började efterforska modellen och kunde absolut inte släppa speedmastern ur tankarna. Efter en månads konstant research så fick jag ett erbjudande genom PM, mötes upp och gjorde affären.
Blev visst en 29,12års present istället :D

Jag tänkte nog aldrig att jag skulle spara specifikt till just en klocka men hade precis fått en bra lön efter 1 månads jobbresa, så jag slog till. Sambon blev mindre nöjd att jag spenderade så mycket pengar på något så "onödigt", idag börjar hon nog sakta förstå och är själv lite sugen på en Datejust med grape dail.
IMG_20161018_092036 (1).jpg
 

Bally

Cartier
Jag hade kikat på en Rado klocka rätt länge men alltid tyckt att den var för dyr. Det lockade mig att den var keramisk för jag är allergisk mot nickel och hade haft problem tidigare med billigare klockor med baksidor av stål samt att jag verkligen gillade hur den såg ut.

En dag fick jag reda på att Armani släppt en serie med keramiska klockor och jag tänkte "äntligen, en klocka till rimligt pris i keramik", jag kikade och hittade en modell jag ville ha. Vid det här laget hade jag en resa till New York planerad och tänkte att jag skulle köpa en när jag var där. Väl på plats sprang jag runt i en massa butiker för att hitta just den modellen jag spanat in. Lyckan var total när jag väl hittade den, men lika snabbt vände det när jag insåg att baksidan var i rostfritt stål och att jag inte kunde använda den.

Efter detta så hade jag gett upp tankarna på en klocka, men så gick jag förbi en klockbutik som just hade öppnat och de hade sin invigningshelg. Där inne träffade jag den mycket trevliga ägaren som berättade att detta var hans 5e klockbutik på Manhattan. Jag berättade om mina problem med att hitta en klocka utan rostfritt stål och ungefär vad jag hade för budget. Så han började plocka fram en massa klockor som var en hel del över min budget men han sa bara "lugn, det är vår nyöppning och jag vill hjälpa dig, titta inte på priset, det fixar vi åt dig".

Sen frågade han om jag sett Rado klockorna innan, och det var ju precis den klocka jag dreglat över en lång tid. De hade tyvärr ingen inne just då, endast den mindre dammodellen, men de kunde beställa hem en åt mig (tyvärr inget alternativ då jag skulle åka hem dagen efter) så vi kikade vidare efter lite andra alternativ, det var på väg att bli en riktigt fin Hamilton klocka men medans vi kikade så kom hans kollega fram med en Rado box, hade han kommit ihåg att kunden som köpt den sista klockan inte hade tagit den med sig ur butiken, utan skulle komma tillbaka och hämta upp den nån dag senare, så jag hade sån sjuk tur att jag fick köpa min drömklocka med en ordentlig rabatt. Totalt vart det nästan 50% billigare än listpris i Sverige, att säga att jag var nöjd efter den resan är nog årets underdrift :)
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Jag hade kikat på en Rado klocka rätt länge men alltid tyckt att den var för dyr. Det lockade mig att den var keramisk för jag är allergisk mot nickel och hade haft problem tidigare med billigare klockor med baksidor av stål samt att jag verkligen gillade hur den såg ut.

En dag fick jag reda på att Armani släppt en serie med keramiska klockor och jag tänkte "äntligen, en klocka till rimligt pris i keramik", jag kikade och hittade en modell jag ville ha. Vid det här laget hade jag en resa till New York planerad och tänkte att jag skulle köpa en när jag var där. Väl på plats sprang jag runt i en massa butiker för att hitta just den modellen jag spanat in. Lyckan var total när jag väl hittade den, men lika snabbt vände det när jag insåg att baksidan var i rostfritt stål och att jag inte kunde använda den.

Efter detta så hade jag gett upp tankarna på en klocka, men så gick jag förbi en klockbutik som just hade öppnat och de hade sin invigningshelg. Där inne träffade jag den mycket trevliga ägaren som berättade att detta var hans 5e klockbutik på Manhattan. Jag berättade om mina problem med att hitta en klocka utan rostfritt stål och ungefär vad jag hade för budget. Så han började plocka fram en massa klockor som var en hel del över min budget men han sa bara "lugn, det är vår nyöppning och jag vill hjälpa dig, titta inte på priset, det fixar vi åt dig".

Sen frågade han om jag sett Rado klockorna innan, och det var ju precis den klocka jag dreglat över en lång tid. De hade tyvärr ingen inne just då, endast den mindre dammodellen, men de kunde beställa hem en åt mig (tyvärr inget alternativ då jag skulle åka hem dagen efter) så vi kikade vidare efter lite andra alternativ, det var på väg att bli en riktigt fin Hamilton klocka men medans vi kikade så kom hans kollega fram med en Rado box, hade han kommit ihåg att kunden som köpt den sista klockan inte hade tagit den med sig ur butiken, utan skulle komma tillbaka och hämta upp den nån dag senare, så jag hade sån sjuk tur att jag fick köpa min drömklocka med en ordentlig rabatt. Totalt vart det nästan 50% billigare än listpris i Sverige, att säga att jag var nöjd efter den resan är nog årets underdrift :)

Härligt!! Finns det någon bild på klockan? :)
 

Gekko

Breitling
Varför bestämde du dig för att köpa klockan?
När bestämde du dig?
Jag bestämde mig för att köpa min Rolex GMT Master II 116710BLN efter att ha suktat efter denna modellen i cirka ett år, köpte den i våras. Ett tag var jag inne på att köpa en vintage "GMT pepsi". Men priserna har verkligen rusat på dessa och inte helt lätt (eller billigt) att få tag på en fullset. Sedan kunde jag köp en nästan helt ny 116710BLN fullset av min kompis för ungefär samma pris som en pepsi. Då var valet enkelt, min klocka är dessutom svensksåld hos Robban i Sthlm. (vet inte hur "värt" det är, men det känns bra i alla fall).
Rolle.jpg

Vad gjorde du för att få råd?
Jag har alltid varit duktig på att spara i fonder, nu när börsen gått såpass bra det sista året så slog jag till :)
Vilken klocka blev det till slut?
Rolex GMT Master II 116710BLN
Var det mycket uppoffringar?
Nej egentligen inte
Fastnade du för märket eller har du senare gått vidare till andra märken?
Detta är min första exklusiva klocka, får se om det blir fler i framtiden :)
Är du en OWG eller blev du fast med klockan du köpte?
Jag skulle tro att jag är en OWG, men man vet aldrig!
Hur länge sparade du?
Se ovan, sparat i många år. Dock inte specifikt till en klocka.
Hur gammal var du?
Fyller 30 i år.
 
Jag hade kikat på en Rado klocka rätt länge men alltid tyckt att den var för dyr. Det lockade mig att den var keramisk för jag är allergisk mot nickel och hade haft problem tidigare med billigare klockor med baksidor av stål samt att jag verkligen gillade hur den såg ut.

En dag fick jag reda på att Armani släppt en serie med keramiska klockor och jag tänkte "äntligen, en klocka till rimligt pris i keramik", jag kikade och hittade en modell jag ville ha. Vid det här laget hade jag en resa till New York planerad och tänkte att jag skulle köpa en när jag var där. Väl på plats sprang jag runt i en massa butiker för att hitta just den modellen jag spanat in. Lyckan var total när jag väl hittade den, men lika snabbt vände det när jag insåg att baksidan var i rostfritt stål och att jag inte kunde använda den.

Efter detta så hade jag gett upp tankarna på en klocka, men så gick jag förbi en klockbutik som just hade öppnat och de hade sin invigningshelg. Där inne träffade jag den mycket trevliga ägaren som berättade att detta var hans 5e klockbutik på Manhattan. Jag berättade om mina problem med att hitta en klocka utan rostfritt stål och ungefär vad jag hade för budget. Så han började plocka fram en massa klockor som var en hel del över min budget men han sa bara "lugn, det är vår nyöppning och jag vill hjälpa dig, titta inte på priset, det fixar vi åt dig".

Sen frågade han om jag sett Rado klockorna innan, och det var ju precis den klocka jag dreglat över en lång tid. De hade tyvärr ingen inne just då, endast den mindre dammodellen, men de kunde beställa hem en åt mig (tyvärr inget alternativ då jag skulle åka hem dagen efter) så vi kikade vidare efter lite andra alternativ, det var på väg att bli en riktigt fin Hamilton klocka men medans vi kikade så kom hans kollega fram med en Rado box, hade han kommit ihåg att kunden som köpt den sista klockan inte hade tagit den med sig ur butiken, utan skulle komma tillbaka och hämta upp den nån dag senare, så jag hade sån sjuk tur att jag fick köpa min drömklocka med en ordentlig rabatt. Totalt vart det nästan 50% billigare än listpris i Sverige, att säga att jag var nöjd efter den resan är nog årets underdrift :)
Flyt! Exakt sådär ska det vara när man köper klockor IMO!
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Kul tråd!
När intresset precis börjat ansåg jag att min första klocka var "dyr". Det var en alpinist för 4k ungefär. Som dom flesta här vet så omvärderar man vad som är dyrt ganska snabbt med det här intresset och hade redan från start drömmar om en speedmaster. Är kass på att spara pengar och köper alltid prylar så fort jag har lite över så kunde inte bara köpa en direkt. Hade två motorcyklar just då men den ena av dessa användes sällan så jag sålde den och högg en speedy så fort jag kunde därefter. Var 30 år när jag köpte den (är fortfarande 30). Sitter säkert i samlingen.
r43zlgm.jpg
 
Topp