Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

- Berättelsen om ett fickur och varning för säljaren "rolexur" på Tradera...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Joakim C, 9 januari 2016.

  1. Joakim C
    Trådstartare

    Joakim C Borgare

    Inlägg:
    736
    - Jag ville ha ett vackert fickur och fick se ett som jag tyckte om på Tradera. Ett Savonett-ur https://sv.wikipedia.org/wiki/Savonett blev det i guld. Mycket vackert var det minnsann. Om fickur har jag ringa kunskap och ville därför kontrollera med sakkunniga att mitt ur var genuint och riktigt. Jag konsulterade “NAWCC – National Watch and Clock Collectors forum” och urmakare. Det visade sig att tavlan var utbytt och att även boett inte var original – en så kallad “marriage” watch.
    Dial_American-Waltham-14k_0385.jpg
    Locomotive-American-Waltham-2Mb-14k_0380.jpg

    Jag betalade lite drygt 3000 kronor för uret och med den informationen jag nu hade kontaktade jag säljaren. Vis av tidigare erfarenheter köper jag normalt sett inte dyrare ur på Tradera eller E-bay utan att ha returrätt eller någon slags köparskydd via Paypal eller dylikt.

    När det gäller gamla ur är det mesta möjligt vad gäller hopplock och det är oftast inte lätt att se felaktigheter via bilder som bifogas. I detta fallet var det Klarna som erbjöd köparskydd. Säljarens omdömen visade på en del negativa omdömen I sin historik. Generellt sett bedömde jag det som okej. Nu I efterhand förstår jag att om du som köpare vill returnera eller har klagomål är detta inte en seriös säljare. Han verkar inte inse när han gör fel eller säljer en felaktig vara.

    Här följer delvis min dialog med säljaren rolexur

    - Hej. Jag vill returnera varan då den enligt urmakare är ett hopplock och alltså är felaktig.

    rolexur Hei
    Det var nyhet,Men hur kunde han säga så klockan är från 1800talet.
    Jag har inte märkt den själv.

    - Jag kommer att skicka klockan till denna adress: XXXX
    - Det är fel urtavla som inte stämmer till uret. Alltså är det en felaktig vara. Allt enligt expertis. Om du inte tar returen går jag via Klarna och lämnar in ett klagomål.

    rolexurHei
    Skicka klockan till backa.Jag orkar inte slås med folk.
    Hoppas att klockan är i samma skick.

    - Hej. Uret returnerat och jag fick betala sek 70 kr i frakt. Du kan överföra Sek 3.330 till mitt paypalkonto (min e-post adress) eller till mitt konto i XXXXXXXXXX

    rolexur Hei
    Det är klarna som skall ha pengarna.Jag kontaktar både klarna och tradera innan jag gör någonting.Nästa vecka går jag till urmakaren och visar klockan om det är ihopplock som du påstår.För jag ser inte att detta är ihopplock.

    - Du har godkänt returen av uret. Då förutsätter jag att pengarna återbetalas till mig.
    Joakim

    rolexur Hei
    Jag skickar klockan tillbacks.Har haft kontakt med klarna och tradera.Båda säger köpt är köpt.Du har fåt den klockan som du köpte.Desutom är det ingen ihop plock som du påstår.Så klockan kommer tillbacks rekomenderar.Jag ser saken så att äffären är klar.Gott Jul och nytt år.

    Nu uppstår förvirring och stolligheter! Säljaren skickar alltså uret till mig igen, efter att ha fått det i retur av mig, en retur som han tidigare accepterat! Ja, ni kan ju själv läsa hans sista mail till mig. Jag bestämmer mig för att inte fortsätta dialogen med säljaren, det kommer inte att leda någon vart. Jag sammanställer all dokumentation såsom bilder, utlåtande från NAWCC, Postens brevlogg och vår maildialog.


    När det gäller Klarna så räkna med att deras handläggning tar tid! Jag fick påminna 2 gånger om mitt ärende och i båda fallen fick jag svar liknande som om det vore robotar som sitter på deras kundtjänst. Men, häromdagen kom deras beslut. Notera också den tid det tar att få åter pengarna.


    Beslut från Klarna
    Hej Joakim!

Tack för ditt mejl.
    Vi har nu avslutat vår utredning och beslutat att ta bort fakturan XXXXXXX, vilket innebär att vi kommer att återbetala dig 3260,00 SEK. Pengarna kommer återbetalas till ditt konto automatiskt.

Om du inte har tagit emot din återbetalning inom 14 dagar är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig vidare.
    Ha en trevlig dag!
    Med vänlig hälsning
    Isak
Kundservice

    Jag har naturligtvis lämnat ett negativt omdöme på rolexur och som väntat fick jag ett ”hämndomdöme”. Koskenkorva, alias rolexur är milt sagt en underlig filur. Istället för att acceptera att han sålt en felaktig vara och nu fortfarande inte inser detta gör att jag vill varna för denne säljare.
     
    Paul60, Biffbert, Gummo och 10 andra gillar detta.
  2. Savagear114

    Savagear114 Friends of KS

    Inlägg:
    1.912
  3. MacRulez4ever

    MacRulez4ever Biskop

    Inlägg:
    2.656
    Idiot , tack för varningen !
     
  4. xTZ

    xTZ Stadsbo

    Inlägg:
    246
    Alla dessa oseriösa typer alltså! Vad bra att det löste sig med klarna iallafall! :)
     
  5. Strindberg

    Strindberg Biskop

    Inlägg:
    1.829
    Riktigt trist!
    Vad har du för kravspec på fickuret?
    PM:a mig. Har du ngn här som borgar för dig får du kläm-och-känn före köp.
     
    vonbahr gillar detta.
  6. KenKun

    KenKun Biskop

    Vilken Mupp!
    Skönt att det ordnade sig!
     
    Seikosthlm gillar detta.
  7. Marckus

    Marckus Präst

    Inlägg:
    1.137
    Från:
    Stockholm
    En bra idé är ju att kolla upp uret innan du lägger ett bud...
    I vilket fall är det riktigt dåligt hanterat av säljaren
     
    frere gillar detta.
  8. Moorflax

    Moorflax Friends of KS

    Inlägg:
    3.118
    Från:
    Norberg
    Trist när sådant här händer och visst ska han ta tillbaka klockan utan mankemang. Men å andra sidan kanske det hade varit läge med en lite mer ödmjuk framtoning i din kontakt med honom?
     
  9. Nic

    Nic Präst

    Inlägg:
    1.201
    Från:
    Hälsingland
    Trist upplevelse du varit med om men skönt att det ändå verkar lösa sig (fast inte tack vare säljaren då).
     
  10. Undersköterskan

    Undersköterskan Präst

    Inlägg:
    1.169
    Från:
    Växjö
    Jag är nog lite fördomsfull, men jag drar mig alltid för att göra affärer med människor som inte kan stava. Skönt att du ekonomiskt inte ser ut att bli lidande.

    Vänligen
    Forumets undersköterska
     
    David, N.Bathes och Swordthain gillar detta.
  11. OxleyStateHigh

    OxleyStateHigh Borgare

    Inlägg:
    573
    Snygg urtavla!
     
  12. BCKSTRM

    BCKSTRM Friends of KS

    Inlägg:
    1.825
  13. Joakim C
    Trådstartare

    Joakim C Borgare

    Inlägg:
    736
    - Tack för erbjudandet; men på detta forum är jag som du ser "ny" jag har pysslat med ur sedan -80 talet, och varit och är aktiv på Time To Talk. Det är trevligt med fler klockforum och att många "ungdomar" blivit intresserade av ur. Specen var att det skulle vara vackert och hålla "railroad" kvalitet; det viktigaste kriteriet, 30 sekunder inom en vecka. Nu kommer jag att vända mig till en fysisk handlare.
     
  14. Joakim C
    Trådstartare

    Joakim C Borgare

    Inlägg:
    736
    - Jo, visst har vi alla fördomar, det får man kämpa mot varje dag..... Som nämnt så löste det sig gott tack vare köparskyddet.
     
  15. Joakim C
    Trådstartare

    Joakim C Borgare

    Inlägg:
    736
    - Min erfarenhet är att om säljaren initialt när du vill returnera varan inte erbjuder detta, då blir det krångel och massor av tid & kraftödande mail som inte leder framåt till något konkret. Ofta med massor av underliga bortförklaringar. Vissa individer kan inte acceptera att de gör fel eller säljer en felaktig vara. De övriga 99 % seriösa säljarna svarar - självklart får du skicka tillbaka varan om du inte är nöjd. Detta är mina erfarenheter, hur ser dina ut?
     
  16. Salle

    Salle Bonde

    Inlägg:
    124
    Jag skulle lägga aldrig nåt bud på tradera på en klocka om jag inte var hundra på att jag vet vad är det jag budar på! Om man är osäker så kopierar man bilder och ställer frågor på olika forum för att få reda på mer av klockan. Inte ska man buda och sedan göra undersökningar och bråka med säljaren om nåt han är själv ovetande om. Vill du ha returrätt köp på kaplans eller nån annan butik.
    Om ni hade köpt klockan på blocket? Skulle ni knappt ha nåt returrätt och riskerat att få kanske fejk produkt för dyra. Pengar.
    Själv har jag blivit lurad några gånger och därav min försiktighet och tradera undviker jag allra mest.
     
    Senast ändrad: 10 januari 2016
  17. Joakim C
    Trådstartare

    Joakim C Borgare

    Inlägg:
    736
    - Eftersom det inte via ett distansköp går att avgöra exakt vad du köper (när du har varan fysiskt kan du göra detta) har möjligheterna med köparskydd uppstått eller att returrätt erbjuds, vilket det gör av de flesta seriösa säljare. Jag tycker "Salle" att du ska begagna dig av min erfarenheter; köp av säljare med returrätt eller med köparskydd. Att via bilder se om en vara är korrekt kan ju ibland inte ens de bästa rolexkonnässörerna göra.
     
  18. Salle

    Salle Bonde

    Inlägg:
    124
    Hej. Jag vet vad ni menar. Men just tradera är det så mycket kapade konton och falska produkter så det är flera år sedan jag köpte nåt där. Hur skulle det vara med garanti och returrätt om säljaren hade beskrivit objekt som typ '' osäker på skick ni bjuder på det ni ser'' är det kanske inte köparens plikt att veta om tavlan är utbytt om bilder finns?
    Det är just genom bilder ni fick reda på det?
     
    McFly gillar detta.
  19. Joakim C
    Trådstartare

    Joakim C Borgare

    Inlägg:
    736
    -
    - Antingen erbjuder säljaren returrätt eller inte. Skriver de som du nämner är det oftast deras taffliga försök att "mentalt" för egen del friskriva sig från ansvar. En annan formulering som också förekommer; se på bilderna och avgör själv". Jag säger det med risk för att bli tjatig, köp med returrätt!
     
  20. Salle

    Salle Bonde

    Inlägg:
    124
    Ni gör som ni vill.men jag tycker att man ska avstå köp om man inte vet vad man köper.
     
    Moorflax gillar detta.
  21. Klarna

    Klarna Torpare

    Inlägg:
    26
    Hej Joakim!

    När du handlar via en privatperson är det upp till säljaren att godkänna returen. Vilket säljaren gjorde och därför blev du återbetald summan.

    Vi försöker alltid lösa varje ärende så snart som möjligt men ibland kan det dröja då vi behöver ta kontakt med båda parterna. Har du någon mer fråga eller fundering är du välkommen att mejla mig på hello@klarna.se.

    Önskar dig en fin dag!

    Mvh, Elin
     
    Ariste gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield