Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

"Berglunds" - klockmärke?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Julian Rex, 23 oktober 2014.

1. Julian Rex
    Trådstartare

Julian Rex Bonde

Hej!

Ny här på forumet sedan jag nyligen återupptäckte mitt gamla klockintresse, och åkte dit så det visslade om det. Har försökt att leta på nätet efter svar på min fråga, men utan framgång, så jag tänkte att den samlade kompetensen här kunde vara till hjälp.

Har hittat en gammal klocka bland massa annan bråte i ladan vid mina föräldrars nya hus och blev lite nyfiken när jag såg ett svenskt namn på urtavlan. Märket verkar vara "Berglunds" med en logga som ser ut lite som en båtpropeller, vilket får mig att undra om det verkligen är ett klockmärke, eller om det var någon form av reklamklocka för ett annat företag. Det skulle kanske förklara varför jag inte kan hitta något på nätet. Det sitter ett handdraget urverk i den märkt ASST, mer kan jag inte uttyda. Swiss made och incabloc på urtavlan.

Tack på förhand!
    Julian

2. Glusch

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Bilder gör alltid det hela ännu enklare, dock ingenting jag känner igen. Välkommen till forumet! :D

3. Julian Rex
    Trådstartare

Julian Rex Bonde

Jo, jag misstänkte att bilder skulle efterfrågas, kan lägga upp något efter jobbet. /J

4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Många klocktillverkare har använt en propeller som logo, men urverket bör vara ett A. Schild. Vi vet nog mer efter lite bilder... :)

5. Julian Rex
    Trådstartare

Julian Rex Bonde

Några bilder. Tyvärr mobilkamera, så kvaliten är lite risig. Klockan var täckt av ett tjockt lager ingrodd smuts, har fått den någorlunda ren nu i alla fall...

2014-10-23 19.55.21.jpg

2014-10-23 19.56.55.jpg

2014-10-23 19.58.26.jpg

Så vad tror ni det här kan vara? Känns som en billig enkel sak. Kan man få någon uppfattning om ungefärlig ålder på den utifrån urverket?

J

jabla gillar detta.
  6. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Kan vara ett AS 1901 verk (A Schild) eller något syskon till det.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&AS_1901

Boris Balkan gillar detta.
  7. Julian Rex
    Trådstartare

Julian Rex Bonde

Kollade runt lite och tycker att det ser ut som ett AS 1801. Tack för det!

8. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

Jag har en likadan, fast min heter Jan Wic. Axel på Farfars Klocka berättade att han hade (eller har) en liknande som var reklam för BP om jag inte minns fel. Bild på min.
    DSC_2829_bättre.jpg

jabla gillar detta.
  9. Julian Rex
    Trådstartare

Julian Rex Bonde

Jan Wic är ett riktigt klockmärke om jag fattat det rätt efter lite googlande. Ska man kanske gissa att den där modellen förekom som reklamklocka då, med tanke på den nämnda med BP och min med Berglunds? Vet du ålder på din?

Mårtenssons ur Brookfield