Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Beroende

Diskussion i 'Diskussion' startad av Dt250, 16 december 2015.

1. Dt250
    Trådstartare

Dt250 Stadsbo

Som ny på detta forum slås man av hur beroendeframkallande det är. Man ser fantastiska karaktärer som postat flera tusen inlägg och undrar lite ?. Men sen är men själv, efter några dagar, inne i någon smal tråd. När man gör annat kan man inte låta bli att fundera på, vad händer där just nu. Lika bra att tänka, som någon känd filosof sa, beroende finns inte om man tillfredställer det. Så även om jag inte fattar uttrycket, sportar, så vill jag ge en stor eloge till alla Er aktiva på detta forum, utan Er vore Sverige ett tristare land.

Alaker, Nashman, AdamST och 23 andra gillar detta.
  2. sveol

sveol Borgare

Från:
    Solna
    Hm, nu är jag iofs också ny här (typ). Men ja, lite beroende blir man. En del tror jag dock har tvångssyndrom ;)

Dt250 gillar detta.
  3. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Också ny och klockornas värld är fantastisk. Trist att man inte insåg det för många år sedan istället :)

dräpdrulle, Stefan Elfström och Dt250 gillar detta.
  4. audotcom

audotcom Friends of KS

Från:
    Södertälje
    Välkommen;) när man väl hittat hit så är det kört...

Limph, Tarkovski och JohnZ gillar detta.
  5. Subby

Subby Borgare

Från:
    Stockholm
    +1 skulle fråga om en klocka, slutade med att jag beställde 2 klockor dagen efter :(

Dt250 gillar detta.
  6. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Tack själv, utan nya medlemmar med nya funderingar hade forumet självdött :)

rogart-63, Torsten, Denke och 1 annan gillar detta.
  7. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Välkomna hit!!!

8. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Lämna innan djävulen slagit klorna i dig. Run, Dt250! RUN!!!

Nashman, Fergi, Bjoerlin76 och 3 andra gillar detta.
  9. Vince

Vince Bonde

Bra forum. Har lärt mig att en beg rolexdykare kostar som 50 nya skx007. Klocka bör alltid sitta på även i badet bastun duschen sängen. Klocka på armen är bättre än pengar på banken. :cool:

Sullstrom, theargonaut, vonbahr och 9 andra gillar detta.
  10. Dt250
    Trådstartare

Dt250 Stadsbo

Jo läskigt att känna, efter ett långt och kontrollerad liv, nu jävlar smäller det, det var inte spriten på sturehof som fick mig däckad, utan ett klockfourm, tack för rådet väl värt att beakta

Gummo gillar detta.
  11. audotcom

audotcom Friends of KS

Från:
    Södertälje
    Hallelujaa klockbroder!

12. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Jag är inte beroende. Jag kan sluta när jag vill...

Matts, cjperry, Equilibrium och 9 andra gillar detta.
  13. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    Du, jag har lite vintage här. Sugen på en fix?

cjperry, viqs, Sullstrom och 5 andra gillar detta.
  14. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Nä jag har lagt av. Inte köpt en klocka sen igår faktiskt. Tycker synd om er som ej kan sluta...

Forsberg, cjperry, Andersml och 16 andra gillar detta.
  15. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Haha!!

Öhh vad har du för något?

Forsberg, Gummo, Seikosthlm och 1 annan gillar detta.
  16. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    Bra skit. Rent!!

Gummo och Maro gillar detta.
  17. nissehult

nissehult Friends of KS

Ha, ha. En verklig dialog i mitt liv:

Min farbror: "Jag dricker 50 koppar kaffe om dagen."
    Jag: "Jaha, då är du beroende."
    Min farbror: "Näe, det är jag inte."
    Jag: "Men sluta drick kaffe då."
    Min farbror: "Näe, det vill jag inte."

Forsberg, cjperry, Brutus och 7 andra gillar detta.
  18. tomva1

tomva1 Bonde

Och dyrt, så väldigt dyrt.. :D

Gummo och audotcom gillar detta.
  19. Seikosthlm

Seikosthlm The Japanese Salesman

Från:
    STHLM
    Samma här! Har man inte köpt en gammal klocka på snart 24h kan man knappast kallas beroende?

Brutus och Gummo gillar detta.
  20. Nic

Nic Präst

Från:
    Hälsingland
    Har köpt sex klockor (och en sjunde är på gång) sen jag blev medlem för knappt ett halvår sedan så jag är benägen att hålla med, en aning beroendeframkallande är det. :)

Jimpa och JohnZ gillar detta.
  21. Taxman

Taxman Friends of KS

Välkommen till KS! Visst är det beroende, men det är ju bara härligt!

22. jandan

jandan Friends of KS

Välkommen! Se bara till att du inte har några andra intressen, för man kan lägga hur mycket tid som helst här

23. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Hur rent? Inte "utspätt" med AM prylar mao?

MKRGG gillar detta.
  24. JohnZ

JohnZ Biskop

Från:
    Göteborg
    Påminner om min sambo på 90-talet i Amsterdam. Hon rökte mycket gräs. Jag pratade med henne några år efter att vi gick isär...
    Hon: - Jag har slutat nu
    Jag: - Vad bra för dig
    Hon: - Mm, röker bara på kvällarna nu
    Jag: - Eh... Ok... det är bra :hilarious:

Moorflax, paradis och nissehult gillar detta.
  25. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Här finns alla typer och grader av beroende!

Det vanligaste är antagligen det utspridda bruket av moderna sportklockor, som för vissa slår över i ett missbruk. Eftersom bärandet av en modern sportklocka är accepterat i de flesta samhällen, kan det ibland vara svårt att veta om man har en skadlig konsumtion. Här är några typiska varningstecken:
    • du blir skakig, svettig och orolig några timmar efter att du tagit av dig din sportklocka
    • du kan bära en mycket fin och exklusiv sportklocka utan att känna dig upprymd
    • du måste köpa fler och fler sportklockor för att uppnå samma effekt
    • du försöker sluta, men lyckas inte
    • du forsätter att bära sportklocka även om det påverkar ditt liv negativt
    En konsumtion motsvarande 6 standardur per vecka brukar ses som den övre normalgränsen för en vuxen man. Det är också ett observandum om man börjar delta i sociala sammanhang främst i syfte att betrakta andra människors klockor, och inte för att man är intresserad av de sociala sammanhangen i sig. Eftersom sportklockor är lättillgängliga och finns i alla prisklasser är missbruket spritt i samtliga samhällsklasser, även om det ibland kan vara svårare att upptäcka i grupper med hög socioekonomisk status.

Ett mer lättupptäckt, och sannolikt allvarligare missbruk, är vintagemissbruket. Vintagepundaren kan sätta sitt liv på spel för att tillfredsställa sitt missbruk, vilket vanligen sker genom att en gulnad klocka medelst en rasslig stållänk appliceras nedom armvecket. Flera europeiska städer har börjat med kostnadsfria hälsokontroller i vintagekretsar, vilket innebär att man kan lämna in sin klocka till urmakare för en översyn innan användning. Eftersom vintagemissbrukarna köper och säljer ofta och okontrollerat, och minsta fel i ett dyrbart ur kan få ödesdigra konsekvenser, menar man att dessa kontroller minskar risken för spridning av dolda fel (som annars kan ha följder som privatekonomiska katastrofer, hot om våld etc.). I Sverige är dock denna fråga kontroversiell. Likaså är frågan om "seikoprogram" alltid kontroversiell. Dessa projekt innebär att tunga brukare av främst vintagerolex, men även heuer och omega, gratis får tillgång till slitna seikodykare (som gradvis byts ut mot modernare klockor) mot att de kan uppvisa avhållsamhet från de tyngre märkena.

Ett beroende som inte heller får förbises, och som ibland ses som det svåraste beroendet av alla att få bukt med, är ks-beroendet. Många som lärt sig kontrollera övriga beroenden har fortfarande svårt att sluta hänga på ks. Ks-pauserna på jobbet, en snabb ks när man väntar på bussen, ks och kaffe, ks under köksfläkten för att varva ner, ks och en öl på balkongen. Ett ks-förbud på krogen har diskuterats och i synnerhet anställda inom restaurangbranschen är positiva, eftersom såväl klockhögar på bord som överdrivet mobilsurfande och wristshots på offentlig plats (särskilt med lampa) egentligen ser ganska löjligt ut.

Matts, David Eriksson, Nedro och 33 andra gillar detta.
  26. aspo

aspo Stadsbo

Det är så jävla kört... :nailbiting:

27. MJ24

MJ24 Friends of KS

Så rätt...!:p

frere gillar detta.
  28. Taxman

Taxman Friends of KS

HAHAHA! :hilarious:

frere och Gummo gillar detta.
  29. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Klockan har du förhppningsvis kvar men spriten är svår att få tillbaka . Skrumplever får man oxå:eek:. Kankse får man fler brudar med snygg klocka oxå?

Forsberg, Gummo och Dt250 gillar detta.
  30. virrooo

virrooo Präst

Kan du lösa 2 gram klockmög på krita?

Gummo gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield