• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beslutångest över vilken klocka som skall finns på armen...

oskj93

Omega
Hej, hallå och guten Morgen!

Jag behöver lite tips, råd och en knuff åt rätt håll. Står inför ett nytt klockköp och jag kan inte riktigt bestämma mig över vad det skall luta åt, har figuerat och tittat, läst och blivit förälskad i några klockor. Men attans som vanligt dyker den där beslutångesten upp och gör en påmind om att det finns sjukt andra fina klockor här i våran lilla värld. Well, well....

Men det som har fastnat mest på näthinna och där "ha"-begäret är som störst är dessa två rackare;

Rolex Submariner Date 116610LN - Snygg, en klassiker men finns på många armar.

Rolex GMT- II 116710 - Snygg, lite "udda" men lite dyrare.

Vilken håller i längden och kommer bli en trogen vapendragare utav dessa två?

Finns ju andra man har kollat på också men de ligger inte främst på listan och de kan införskaffas senare i mitt tycke. Men vad jag vill ha utav klockan är att den ska kunna bäras på dagligt basis, jobbet men även skall fungera på lite finare tillställningar utan att den sticker ut. Dock så vet jag att bägge klockor håller ramen, men jag vänder mig ändå till er, KS-experter, så jag kan bli helt säker vilket köp det blir!

Om det finns en uppsjö av liknade trådar ber jag om ursäkt och Mod kan flytta eller slänga denna dit den hör hemma.

Tack på förhand!

Mvh

Oskj93
 

Bodén

Panerai
Gillar nog egentligen GMT lite mer, men kom tillslut fram till att de polerade mittlänkarna helt enkelt inte faller mig i smaken. Därför föredrar jag Submariner. Dock utan datum ;). Både klockorna är ju dock tidlösa klassiker.

EDIT: Nu när jag skrev detta insåg jag att jag troligen behöver äga båda så småningom :(
 

JohnFors

Omega
Dom är ju väldigt lika egentligen, däremot om du ska köpa begagnat ligger väl andrahandsvärdet på GMT (116710LN) lite lägre.
 

Biffbert

Cartier
Ska du tvunget ha en klassisk helsvart klocka kan du likaväl gå hela vägen och köra på den (marginellt) mer tidlösa Suben :)
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Två väldigt lika klockor.
Hade valt Sub pga glidelock samt borstad länk.

Oavsett så köper du dig en riktigt bra klocka!
 

mmx

Cartier
GMT är väl inte såå superudda kanske? Båda är ju väldigt säkra val. Fattar inte riktigt varför GMT:n skulle bättre, är det bara för att det inte är en sub? Funktionsmässigt är dykringens improviserade kronograf mycket mer användbar än en 24h-visare (i min värld såklart).
Ta den som ler mot dig. Ler de lika mycket så ta den billigaste, singla slant eller kolla vidare...
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Gillar nog egentligen GMT lite mer, men kom tillslut fram till att de polerade mittlänkarna helt enkelt inte faller mig i smaken. Därför föredrar jag Submariner. Dock utan datum ;). Både klockorna är ju dock tidlösa klassiker.

EDIT: Nu när jag skrev detta insåg jag att jag troligen behöver äga båda så småningom :(
Inte hundra men tror inte den äldre GMT:n har mittpolerade länkar?
Annars håller jag med, mittpolerade länkar är no no.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Mittpolerade länkar är snyggast och känsligast mot repor, enligt min uppfattning. Datejust 2 är mer allround, tycker jag, speciellt utan vitguldsring. Den kan du också byta tavla på om du vill. Väljer du det billigaste alternativet för prisets skull, kanske du ångrar dig. Välj den som du känner dig mest bekväm med och som passar din personlighet. Oavsett vilken du väljer av dessa tre målar du inte in dig i ett hörn. Är du väldigt osäker, kostar det mindre med ett bra begagnat-alternativ, i fall att....
 
Senast ändrad:

osc10

Panerai
2-Faktor
Var i samma sitta som du..
Sub kanske är vanlig på KS och andra klockforum. Men personligen ser jag den inte speciellt ofta ute på gatorna.
Har väldigt svårt med mittpolerade länkarna gällande GMT men gillar det gröna inslaget på timvisare och text.

image.jpg
 
Topp