• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beslutsångest deluxe - Behåll eller sälj?

Floffen

Panerai
Hello!

Min första trådstart här på KS, känner att jag behöver lite tankar och idéer!

Har idag en Daytona 16520 med svart tavla som jag är väldigt nöjd med. Suget efter att prova annat vill dock inte riktigt ge med sig och framförallt saknar jag att ha två klockor att byta av med. Daytonan funkar väl egentligen till allt, samtidigt är det inte en beater och heller ingen dressare utan något mellanting... Tanken slog mig därför häromdagen att flippa Daytonan och lägga pengarna på en stålis (säg 116610) samt en lite mer dressig modell på läder (typ instegs-Radiomir eller ngt från IWC).

Rådet "behåll Daytonan och spara ihop till de andra också" funkar tyvärr inte för tillfället då jag står inför en kommande lägenhetsrenovering :)

Alltså; behåll Daytonan eller sälj? Och om jag ska sälja, vilka två klockor ska jag då köpa? Tips mottages tacksamt!

Bilder gör som bekant en tråd roligare :D

IMG_4044.JPG
 

Oli

Omega
2-Faktor
Vilket som faktiskt. Daytonan är en grym klocka, men samtidigt finns det en uppsjö av fina ur att ha istället. Inget lätt beslut, tror du behöver hitta något annat först för att bli nöjd med en ev försäljning. För du vill inte sälja och sen stå där och inte riktigt hitta vad du vill ha istället. Har gjort det själv, resulterade i en månad utan klocka... :(
 

Floffen

Panerai
Tack för bra respons! Tänker också att det ju går att backa tillbaka om jag skulle ångra mig. Samtidigt var det rätt knepigt att hitta Daytonan, det kryllar inte av dem direkt.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Med en historik av hejdlöst flippande med en budget runt 80.000:-, gör det inte. Jag har numera lagt ned stridsyxan och ska samla kraft och mod till att spara ihop till nästa klocka, utan att sälja.

Och som @wijkis nämner ovan. Det kan vara knepigt att hitta Daytonan och sedan är 116610LN (inte LV) en riktigt tråkig klocka.

Sedan skriver du inte beater och inte dressare? Storlek är helt perfekt på din och kan bäras till det mesta. Sen tycker jag helt klart att den faller inom ramarna av vad som fungerar som en "beater" för mig.

Jag själv kör nya DJ som beater idag och den fungerar till allt, det är samma med din. Vad klarar en SubC som inte DJ eller Daytona mäktar med?

Behåll nu och var nöjd med den du har, den vinner över den duon du suktar efter. Köp en Black Bay när du kan, det siktar jag på. ;)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Med en historik av hejdlöst flippande med en budget runt 80.000:-, gör det inte. Jag har numera lagt ned stridsyxan och ska samla kraft och mod till att spara ihop till nästa klocka, utan att sälja.

Och som @wijkis nämner ovan. Det kan vara knepigt att hitta Daytonan och sedan är 116610LN (inte LV) en riktigt tråkig klocka.

Sedan skriver du inte beater och inte dressare? Storlek är helt perfekt på din och kan bäras till det mesta. Sen tycker jag helt klart att den faller inom ramarna av vad som fungerar som en "beater" för mig.

Jag själv kör nya DJ som beater idag och den fungerar till allt, det är samma med din. Vad klarar en SubC som inte DJ eller Daytona mäktar med?

Behåll nu och var nöjd med den du har, den vinner över den duon du suktar efter. Köp en Black Bay när du kan, det siktar jag på. ;)
Fast du byter ju åsikt kring ditt egna flippande en gång i veckan..

Lovar att du funderar på att flippa eller byta bort din DJ redan nu, alternativt nästa vecka ;)
 

Floffen

Panerai
Med en historik av hejdlöst flippande med en budget runt 80.000:-, gör det inte. Jag har numera lagt ned stridsyxan och ska samla kraft och mod till att spara ihop till nästa klocka, utan att sälja.

Och som @wijkis nämner ovan. Det kan vara knepigt att hitta Daytonan och sedan är 116610LN (inte LV) en riktigt tråkig klocka.

Sedan skriver du inte beater och inte dressare? Storlek är helt perfekt på din och kan bäras till det mesta. Sen tycker jag helt klart att den faller inom ramarna av vad som fungerar som en "beater" för mig.

Jag själv kör nya DJ som beater idag och den fungerar till allt, det är samma med din. Vad klarar en SubC som inte DJ eller Daytona mäktar med?

Behåll nu och var nöjd med den du har, den vinner över den duon du suktar efter. Köp en Black Bay när du kan, det siktar jag på. ;)

Jag har dock flippat ganska sparsamt hittills, det är nog därför det ändå rycker lite... Håller med om att 16610LN är lite trist, går jag på LV blir det dock inte mycket över till en ytterligare en klocka. Det enda som gör att jag inte ser Daytonan som en beater är att den är så pass dyr och därmed i min värld känns mer "ömtålig". Men funktionsmässigt står den sig bra, absolut :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Flippa om du känner sug efter annat. I värsta fall flippar du igen och köper en ny daytona, inte mer med det egentligen. :)
 
L

LadyA

Guest
Jag röstar för att du ska sälja. Daytonan passar som båda men om du själv tycker den är för fin (dyrbar) att ha som beater, så förstår jag att du vill ha nåt att byta med!

Det är roligt att ha något annat ibland också bara som variation :)
 
Topp