• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beslutsångest-SS Landsort-Hjälp önskas

Rikard

Omega
Hoj!

Ska väl snart ta och köpa en klocka och efter ett långt övervägande så lutar det mot en Sjöö Sandström Landsort.
Men nu kommer vi till problemet, vilken modell ska man ha?

Postar 4 bilder så ni förstår vad jag yrar om när jag har funderingar;

Landsort D1 Tungsten


Landsort D2 (vit)


Landsort D2 Worldtimer (vit)


Landsort D2 (svart)


Grundförutsättningar är, den ska inte vara svart och jag kommer varva med stållänk och gummiband.

Vi börjar med D1 Tungsten.
Modellen gillar jag då den har kronan på vänster sida. Det är ju en relativt stor pjäs och tycker det verkar trevligt att man inte behöver få kronan in i handleden om man böjer lite på handen. Färgen är det heller inget fel på.
Nackdel är att, om jag förstått det rätt, så sitter det samma urverk i denna som i de senare och har alltså ett "osynligt" datumhjul i sig. Ska alltså tydligen vara 2 lägen på kronan till ingen nytta, och det skadar inte med datum imo.

D2 vit
Snygg, kul med lite färg på sekundvisaren och ren design i övrigt.
Minus kan nu alltså vara att kronan sitter som brukligt på höger sida. Är det någon som äger denna som kan svara på om det stör eller inte?

D2 Worldtimer vit
Samma här, snygg och ren design med ytterligare ett plus, GMT och 24timmars ringen.
Nackdelen är väl att jag missar den, enligt mig, roliga detaljen med orange sekundvisare.

Gemensamt med båda D2orna är att om jag skulle vilja byta till svart tavla så ser det ut som att den svarta modellen dessutom har svart datumskiva (vit text på svart bakrund) och jag vet inte om den också byts ut vid tavelbyte.

Har också lite funderingar angående urverket, hittar endast information om att det heter SSG6 (Swiss made). Är det ett ETA, Sellita eller möjligtvis något annat obskyrt som man aldrig hört talas om?

Användningsområdet för denna skulle vara fritid, ofta och mest vid casual klädsel, alltså inte till kostym/skjorta. Anser själv att den är aningen för fet för detta.

Uppskattar stort om jag skulle kunna få lite bra råd till mina frågor och ja, jag vet att jag troligtvis skulle kunna få en hel del likvärdiga eller till och med bättre klockor för samma pris men just nu är det nog denna som ligger närmast ett köp ändå.

Hoppas det inte blev för mycket tldr.

MVH Rikard
 

Wi

NLA
2-Faktor
Vet att du sa "inte svart" men enligt mig är just den svarta den finaste av dessa..annars hade jag nog valt gmtn. Grön visare är ju också roligt?

Men hur är det med länken? Är det olika boetter på de med länk och läder? eller har sjöösandström lyckats ordna nån fiffig lösning?
 

Rikard

Omega
Läder finns inte längre vad jag fått höra iaf. De håller på o byter lokaler nu och nästa steg är att uppdatera bilder och boxar för klockor mm

Köper med länk och lägger till gummi senare, länken är enligt mig ruskigt snygg. Att jag inte går på svart är för jag känner att stål eller liknande är enklare att köra med till vilka kläder eller band som helst. Orange/grönt gummi (beroende på visare) eller kanske ett skönt mesch/Shark-stålis funkar oavsett imo.

Plus att om jag skulle vilja byta tavla (om det nu går) så tycker jag svart tavla till stål funkar men vit tavla till svart ring vette tusan alltså.. känns lite schackbräde kanske :p
 
  • Like
Reactions: Wii

Rikard

Omega
Jo, ett bra argument för Tungsten är kanske att den inte är lika vanlig som de andra så man blir lite mer "egen". Ingen som har koll på min fråga om vad det är för urverk? Har sökt och googlat men inte lyckats hitta någon relevant info om det.

Edit: hitta 1 tråd på ett forum där det påstods att det är ett modifierat 2892-2 och 93 i GMTn, om detta är korrekt vet jag ej ännu.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Tror du kmr vara rätt så ensam med att ha en landsort..så välj inte tungsten bara för att vara unik ;)
 

Wi

NLA
2-Faktor
Hahaha, jahaja. Är den så "dålig" eller är det andrahandsvärde och användning som gör att den är något ovanlig?

Tror inte det har med det att göra. Det är en rätt så unik design som inte faller alla i smaken, eller så gillar man den men inte vågar att köpa nåt så dyrt och ovanligt
 

Rikard

Omega
Tror inte det har med det att göra. Det är en rätt så unik design som inte faller alla i smaken, eller så gillar man den men inte vågar att köpa nåt så dyrt och ovanligt
Aha, ok. Väldigt ny inom klockvärlden så vet inte riktigt vad som har sagts om olika modeller etc. Jag tycker iaf att den är snygg och det är ju i slutändan det som räknas :)
Ska bara bestämma mig vilken jag tycker mest om nu då.
 

fredtiger

Cartier
Sjöö Sandström är kul att ha på armen. Har en chronolink från 90-talet. Särskilt kul när utländska personer och personer utan koll på klockor uppmärksammar den. Så kör på SS om du gillar deras klockor!

Av modellerna ovan gillar jag GMTn bäst! Lagom udda, men stilren och enkel. Lycka till och posta lite wristshots när du handlat.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Aha, ok. Väldigt ny inom klockvärlden så vet inte riktigt vad som har sagts om olika modeller etc. Jag tycker iaf att den är snygg och det är ju i slutändan det som räknas :)
Ska bara bestämma mig vilken jag tycker mest om nu då.

SjööSandström gör bra klockor, så du behöver inte oroa dig att du ev. köper nå skräp. Egentligen inget som faller mig i smaken, men det spelar jue inte heller någon roll. Det är som du säger, huvudsaken är att du tycker om modellen. Det är det som räknas.

Bor du i Sthlm tycker jag du ska svänga förbi Erikson urhandel, värt att testa klockan på handleden innan du bestämmer dig. Lättare att välja vilken modell du vill ha då
 

Rikard

Omega
SjööSandström gör bra klockor, så du behöver inte oroa dig att du ev. köper nå skräp. Egentligen inget som faller mig i smaken, men det spelar jue inte heller någon roll. Det är som du säger, huvudsaken är att du tycker om modellen. Det är det som räknas.

Bor du i Sthlm tycker jag du ska svänga förbi Erikson urhandel, värt att testa klockan på handleden innan du bestämmer dig. Lättare att välja vilken modell du vill ha då
Har tjyvtestat på Nymans Ur i Västerås, där jag fastnade för den :)
 

Rikard

Omega
Jo, ska bara kolla upp sakerna som tavelbyte mm och bestämma mig för modell så blir det nog ett köp inom kort. Blir nog till att maila SS om inte experterna på detta forum har svaren på mina frågor.:bookworm:
 
U

urinvånaren

Guest
GMT:n med gröna visaren.Stilren så den förslår...
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Har haft den svarta. Tyckte den var helt fantastisk och jag hade nog behållit den OM den förbannade satans wannabee-dykarklockan haft någon lume. Va fan! Vem satsar tid och pengar på ett sånt här coolt projekt och sen tillverkar en dykarklocka utan lume? Jo, det är bara Sjöö Sandström som skulle få för sig att göra det. Ja, jag är upprörd, gillade verkligen designen och den var bekväm att bära men då lumen är sämre än på en kina-rolle så börjar man undra hur många andra detaljer invändigt som är lite halvtjackiga.

Avslutningsvis så får jag be om ursäkt ifall jag lät lite väl bitter. Har du bestämt dig för en så skulle jag leta efter en beggad för halva priset. Till det yttre tycker jag verkligen den är bland de snyggaste dykare som finns.

Bjuder på ett par skott ändå!

59110BA8-6737-4469-A159-0BBF3949EE9E-38698-0000247AC8E18B7F_zpscfa1d28b.jpg


81A1218C-8597-4C83-91BA-BDE5FDC29295-38698-0000247AB8DF81E3_zpsca189dbc.jpg


B1738E8F-3DE7-4DD0-AE87-666716F15FA1-38698-0000247A8DAFCAE3_zps87958815.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
GMT:n med länk! Där är du hemma! BOOM!

Vet inte vad jag tycker om avsaknaden av barnhorn dock?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har du bestämt dig så tycker jag också att du ska leta begagnad..
Var själv inne på att köpa en GMT när martinhook hade sin till salu för en tid sedan, undrar om det inte var ungefär ett år sedan.. Var in och kände på en hos både Franks och NK i Stockholm men blev tveksam då vridringen var så fladrig att jag trodde den skulle lossna :-/ Lite synd å jag var väldigt sugen.. Bor ju ett jävligt långt stenkast från Landsort så är det någon dykare jag ska ha så är det ju en Landsort...
Men i hjärtat så är Tungsten vackrast.. Den lyser ju orange..:)
 
Topp