• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beslutsångest!

Vilken klocka?

  • GS

    Röster: 12 13.8%
  • AP

    Röster: 75 86.2%

  • Totala väljare
    87
D

Deleted member 11690

Guest
Jag står inför ett dilemma ! Jag ska inom den kommande vecka köpa en ny klocka. Har skramlat en tid och tänkte slå på stort med mina mått och köpa något riktigt fint. Har länge suktat efter en AP royal oak med blå tavla, den är egentligen lite dyr för mig men det går ihop om jag sträcker på mig ordentligt och bereder mig på ett rejält krig med frun. Står dock inför ett dilemma. Var under helgen som var inne på klockmaster i Globen och klämde på deras Grand seiko SBGC017 och blev blixt förälskad. Har annars inte direkt lagt märke till Grand seiko med viken jävla klocka! Urtavlan är magisk och och klockan har ett djup som jag bara älskade. Samtidigt har jag länge dreglat över en royal oak och jag tror att jag tycker den är lite snyggare. Kruxet är att Grand seikon är en limitiderad modell , (tillverkas 600 totalt, finns 2 i Skandinavien.) och det känns som att det är min ända chans att någonsin äga en. APn lär ju alltid gå att få tag på om plånboken bara tillåter. AP listar 179 lakan så det är lite värre en GSen på 134. Dock kan jag tänkte mig att pritmånen kanske är större på en AP efter som GSen är limitiderad, vad tror ni? AP går ju även att på tag på en bra begagnad om priset svider för mycket vilket det egentligen gör i mitt fall. Har även en fråga vad ni tror gällande begagnadmarknad för GSen? Om det skulle inträffa något tragiskt och jag vart tvungen att sälja den, finns det någon marknad?

Slänger in bilder nedan! Extremt tacksam för svar om någon orkat läsa :) mvh
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    81.3 KB · Visningar: 506
  • image.png
    image.png
    98.8 KB · Visningar: 482
  • image.jpeg
    image.jpeg
    93.5 KB · Visningar: 503
  • image.jpeg
    image.jpeg
    93.5 KB · Visningar: 485
D

Deleted member 11690

Guest
Tack för snabba och raka svar Känns som att det blir en lång diskussion med frugan vid middagsbordet ikväll !
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Äpplen och päron. Gillade inte alls GS:en. Dock är det säkert en klocka av hög klass. Det känns som att AP:n är betydligt mer lättflippad om det skulle komma till det. AP med andra ord.
 
D

Deleted member 11690

Guest
Ja det är verkligen helt olika klockor! GSen kommer dock inte till sin rätt på bild tycker jag. Men lutar åt APn mer och mer känns det som :)
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Kör på AP om hjärtat säger den...annars blir det den sen ändå! Köp en begagnad så kan du sälja utan större förlust om du skulle behöva det framöver....
 
D

Deleted member 11690

Guest
Kloka ord ! Då kan jag dessutom försvara det som lite utav en investering inför frugan också ;)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Av dessa två hade jag valt AP. GS kittlar inte alls och en limitering är mest ett säljargument. Det kommer ständigt ny limiterade modeller och de flesta kommer vi inte höja ögonbrynen åt. Dock kostar väl AP en hel del att serva så det bör du nog ha med i kalkylen, men snygg är den, mycket snygg. Andrahandsmarknaden dreglar mer efter en begagnad AP än en GS, vågar jag påstå.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frågan är varför du ska köpa den. Vill du göra ett smart val eller ett kul val?
GSen är ju absolut den roligaste av de två klockorna, du kan nog räkna med att begvärdet kommer ligga strax under det japanska listpriset men den lär ju inte vara lila lättsåld. GSen är absolut roligare enligt mig.

En GS kan du ju komma hem med utan att ens behöva motivera att du köpt en dyr klocka. Frugan kommer aldrig gissa att den kostar över 100 papp så där kan du ju vara hur lugn som helst. Säg att den kostade 10 och börja spara till en AP också. :D
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Personligen tycker jag inte GS'n va snygg alls, så ur den vinkeln hade jag tagit AP'n. Eller förresten, jag hade tagit AP'n ändå - fantastik design som är mer all-round jmf med GS'n. Känns som du kan ha en AP till allt... Ja, utom frack då...
 
D

Deleted member 11690

Guest
Till saken hör att jag har en rekvisition på ca 30 k att hämta ut på klockmaster. Därför lockar det ju lite att köpa klocka där och dom har ju inte AP :( Dock kanske man skulle plocka ut något lättsålt och flippa den och köpa APn. Tänker någon populär breitling modell lr dylikt. Förslag på modeller?
 

marw

Panerai
2-Faktor
GS:en är ju dryga 46mm och jag tycker att den ser stor ut på dig. Detta trots att denna typ av närbilder ofta får klockan att se ännu större ut. Tycker denna GS är en häftig klocka men den är stor och ger ett ganska rörigt intryck. Även en AP 15400 bär stort på handleden, mycket större än vad dess 41mm kan ge intrycket av. Jag är tveksam till att det är den optimala modellen för dig. Titta på en fin begagnad AP15300 som bär lite mindre, 39mm, och har bra proportioner. Alternativt titta på de andra trevliga GS som är lite sportdressare och finns hos klockmaster samt mäter runt 39-42mm.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
GS'en såg en aning oproportionerlig ut på din handled men det kanske bara är vinkeln - hursom hade jag personligen gått på AP'n. För mycket som händer på tavlan hos GS'en. Sak samma om det är "limiterad" modell eller inte.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag står inför ett dilemma ! Jag ska inom den kommande vecka köpa en ny klocka. Har skramlat en tid och tänkte slå på stort med mina mått och köpa något riktigt fint. Har länge suktat efter en AP royal oak med blå tavla, den är egentligen lite dyr för mig men det går ihop om jag sträcker på mig ordentligt och bereder mig på ett rejält krig med frun. Står dock inför ett dilemma. Var under helgen som var inne på klockmaster i Globen och klämde på deras Grand seiko SBGC017 och blev blixt förälskad. Har annars inte direkt lagt märke till Grand seiko med viken jävla klocka! Urtavlan är magisk och och klockan har ett djup som jag bara älskade. Samtidigt har jag länge dreglat över en royal oak och jag tror att jag tycker den är lite snyggare. Kruxet är att Grand seikon är en limitiderad modell , (tillverkas 600 totalt, finns 2 i Skandinavien.) och det känns som att det är min ända chans att någonsin äga en. APn lär ju alltid gå att få tag på om plånboken bara tillåter. AP listar 179 lakan så det är lite värre en GSen på 134. Dock kan jag tänkte mig att pritmånen kanske är större på en AP efter som GSen är limitiderad, vad tror ni? AP går ju även att på tag på en bra begagnad om priset svider för mycket vilket det egentligen gör i mitt fall. Har även en fråga vad ni tror gällande begagnadmarknad för GSen? Om det skulle inträffa något tragiskt och jag vart tvungen att sälja den, finns det någon marknad?

Slänger in bilder nedan! Extremt tacksam för svar om någon orkat läsa :) mvh

Den APn du har bild på är en 15202 dvs en Royal Oak Jumbo.
Listar dryga 240k hos AD.
 
Topp