• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beslutshjälp disputationsklocka

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Det börjar närma sig min disputation, och jag funderar på om det vore ett bra tillfälle att unna mig nånting. För visst ska man väl fira den här typen av högtider?
Jag har i första hand tänkt mig en dress-klocka. Gärna i guld. Gärna något som jag kommer ha livet ut. Tyvärr är budgeten långt ifrån obegränsad, så jag behöver lite hjälp med resonemanget. Det här är kanske fel ställe att få råd om prioriteringar i det här ämnet, men jag vet att det finns mycket visdom bland galenskapen också, så varför inte :)

Om jag ska köpa något så vill jag ju att det ska vara långvarigt.
* Jag tänker mig en guldklocka - hellre röd- eller gulguld än rosé.
* Det är något som skulle komma fram när det är kostym-dags, så helst utan datum coh dagvisning, eller andra komplikationer.
* Jag gillar också de som inte har sekundvisare, så önskemålet är small-seconds eller ingen alls.
* Jag skulle föredra manuellt framför automat, men jag tror att mekaniskt är ett krav.
* Nånstans mellan 36 och 40 mm beroende på utformning tror jag blir bra, men en sweet spot kring 37-38mm
* Jag är lite svag för blånerade visare
* Gångreserv skulle vara en acceptabel komplikation

Det som ställer till det är budgeten, som är runt 10, men om jag verkligen blir förälskad kanske kan sträckas, men absolut tak på 30k.

Så, vad söker jag?

Jag gillar omega tresor skarpt, men den är för dyr, har central sekund, samt datum
OmegaDeVilleTresor-2.jpg


Jag gillar Oris 110, men den är för dyr och för stor (och i grötigaste laget på tavlan)
Oris-110-watch-32.jpg


Jag gillar Habring2 Felix, men den är inte guld, och för dyr
Habring-Felix-Watch-Review-Manufacture-Visit-5.jpg


Men det är den stilen jag söker.
Jag har kollat på Jaeger LeCoultre master, Zenit Captain, Patek Phillippe Calatrava, men alla är för dyra.
Jag har letat vintage, men alla är för små (33-35mm).

Ska jag satsa på Rostfritt, men försöka få in lite guld? (dock ej two-tone. hatar two-tone)
montre-zenith-captain-elite-acier-or-rose.jpg

orion_raum02.jpg


En som jag lite fastnat för är Junghans Meister Handaufzeug. Den har allt och ligger rätt i pris, men är i rostfritt
Junghans-Meister-Handaufzug.jpg


Den finns också i guldigt, men då PVD. Det känns inte helt rätt, men eftersom det är dress, så kommer det ju inte att bli så mycket slitage. Men jag föredrar ändå när det inte försöker se ut som något det inte är
normal_DSC_6430.jpg

DSC_9661.jpg


Jag tycker också att kalender-versionen är riktigt snygg, och en komplikation som funkar bra på en dressklocka. Dock blir det ju ett helsike att ställa de gånger man ska använda den, och den är ganska tjock. Men snygg!
Junghans-Meister-Kalender.jpg


Ett alternativ skulle vara att lägga pengarna på en klocka som man kan använda till vardags, och därmed i någon mening få mer valuta för pengarna. Jag har hållit på med raketforskning, så en rymdkoppling är ju lite kul. En speedmaster borde gå att hitta, men de är ju så tråkiga :-/
Vintage_Omega_Speedmaster_145.012-67.jpg


Jag har samtidigt jobbat med keramiska material, så kanske någon rado? Finns bara en som är snygg, dock
Large_cat_hyperchrome_658_0115_3_020.png

och den är ju inte heller så spännande.

Kanske en sån?
R21894402_4.jpg


Ska jag helt enkelt låta bli? Min far har några guldklockor, bland annat en efter min farfar. Är det fräckt att föreslå något sådant? Ska jag försöka hitta något större vintage, och vara beredd på att skippa det? Vad tycker ni?
Villrådig
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Varför inte en begagnad Zenith. Halvmodern, jubileumsklocks, inga raketer men avsedd för astronomi, manuell, boetten är faktiskt 36mm och inte 34 som står i annons.

image.jpg
image.jpg


http://www.chrono24.se/zenith/zenit...=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm
Gick en på Kaplans för inte allt för länge sedan för samma typ av pengar.

Bilder! http://www.timetunnel-
jp.com/zen_303125113_2380299.htm

Vill du ha blånerade visare och riktigt tjusig hade jag letat en beg Girard Perregaux. Ha koll på auktionerna.
Grattis i förväg!

//Rozzy
 
Speedmaster är inte tråkig, den är underbar :)

Longines Flagship tycker ju jag är riktigt snygg vet ju inte heller hur du är byggd men för mig är 35-36 mm klockrent. Är ju då av klent virke tyvärr.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nu kanske det bara är jag men du skriver att du gärna vill ha gul- eller rödguld men inte rose? Men är inte rödguld just rose? Eller har jag fått något om bakfoten? :D
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kul med stundande disputation!

För 10' skulle jag antingen strunta i guldet och köpa en Nomos, eller köra vintage. Och speedmastern är verkligen inte tråkig - tror jag sett max ett halvdussin i "det vilda" i Uppsala, betydligt färre än rolex subbar, planet oceans mm.
 

Stetes

Omega
Jag satt i exakt samma sits som dig för cirka 1½ år sedan, skulle också disputera och ville ha en långvarig dressklocka. Jag hade inte kravet med guld dock, så jag kollade på Omega DeVille Prestige Small Seconds, Junghans Max Bill, några Raymond Wiel, Longines och Frederique Constant med mera. Efter mycket velande fram och tillbaka bestämde jag mig när jag såg den live: Nomos Orion 38 Date!
2014-08-27 20.54.48.jpg
2014-09-05 14.35.41.jpg


Man måste verkligen se den live för att uppskatta den enkla stilrena tyska designen, jag ångrar inte mitt val en sekund idag. Den är diskret och elegant utan att vara tråkig, flexibel och mångsidig utan att vara komplicerad. Det är verkligen en klocka man lär sig uppskatta ju mer man kollar på den. Personligen var det svåra valet för min del att välja typ av Orion, 35 eller 38? Date eller no date? Vad som avgjorde det hela för min del var 38mm satt bättre på armen (inget emot 35, men den enkla designen gjorde sig inte på samma sätt på min arm) och framförallt att timmarkeringarna på 38 med datum är applicerade på annat sätt än på den utan datum (jämför på hemsidan), vilket gör dom mycket mer levande och spännande.

Lycka till med ditt val och disputation!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Då hade jag fel! Tackar då vet jag att det finns skillnad :)


Rödguld är det vanliga smyckesguldet i sverige. Min vigselring är rödguld, och i stort sett alla smycken som är "vanligt" guld i sverige är rödguld.
På kontinenten är det vanligare med gulguld, som ser något blekare ut i jämförelse.
Roséguld är mer koppartonat, och av någon anledning vanligare på klockor.

För att ställa till det ytterligare är det vanligen så att det som säljs som vitt guld är rhodiumpläterat för att bli vitare.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag hade en Union Noramis tidigare
https://klocksnack.se/threads/jakten-på-den-perfekta-klockan-del-2-union-noramis.24826/

Jag gillade den skarpt, men eftersom urtavlan var så stor, så upplevde jag den närmare 42mm än vad måttet angav. Jämfört med min tissot visodeate på 40mm så har visodaten lite fasade kanter vilket gör att tavlan är mindre, och upplevs betydligt mindre, trots att den är tjockare. Jag oroar mig lite för att det skulle vara samma med orion 38, men då har man ju 2mm till tillgodo. Men fin är den!

Min referens nedåt är DJ som jag tycker är i minsta laget, men då är istället bezeln relativt stor.

Var hittade du Nomos live? Känner någon till en Junghansåterförsäljare i sverige?
 
Jag satt i exakt samma sits som dig för cirka 1½ år sedan, skulle också disputera och ville ha en långvarig dressklocka. Jag hade inte kravet med guld dock, så jag kollade på Omega DeVille Prestige Small Seconds, Junghans Max Bill, några Raymond Wiel, Longines och Frederique Constant med mera. Efter mycket velande fram och tillbaka bestämde jag mig när jag såg den live: Nomos Orion 38 Date!
2014-08-27 20.54.48.jpg
2014-09-05 14.35.41.jpg


Man måste verkligen se den live för att uppskatta den enkla stilrena tyska designen, jag ångrar inte mitt val en sekund idag. Den är diskret och elegant utan att vara tråkig, flexibel och mångsidig utan att vara komplicerad. Det är verkligen en klocka man lär sig uppskatta ju mer man kollar på den. Personligen var det svåra valet för min del att välja typ av Orion, 35 eller 38? Date eller no date? Vad som avgjorde det hela för min del var 38mm satt bättre på armen (inget emot 35, men den enkla designen gjorde sig inte på samma sätt på min arm) och framförallt att timmarkeringarna på 38 med datum är applicerade på annat sätt än på den utan datum (jämför på hemsidan), vilket gör dom mycket mer levande och spännande.

Lycka till med ditt val och disputation!

Intressant läsning!

har själv varit sugen på en Orion länge och klurat på precis du nämner här med vilken storlek samt datum eller ej. Tror det får bli att man skulle bestämma sig efter att ha sett dem live. Du har valt den snyggaste enligt med mig vad gäller index och visare.

Får se om det kan bli en sådan för mig i framtiden :)
 
Topp