Laddar...
Klockor och Urmakeri hos Klockmaster-Stockholm

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Beslutsproblem

Diskussion i 'Kobra Kai' startad av 1965ek, 28 augusti 2016.

?

Vilken skulle du välja

Poll closed 4 september 2016.
  1. Sumo

4 röst(er)
    12,5%
  2. Shogun

3 röst(er)
    9,4%
  3. Tuna

11 röst(er)
    34,4%
  4. Trans ocean

10 röst(er)
    31,3%
  5. Annan

4 röst(er)
    12,5%
  1. 1965ek
    Trådstartare

1965ek Bonde

Hej,

Dags för nästa kliv efter att jag flippat min skx007. Jag har tänkt att använda den på fritiden, men den skall funka på kontoret också. Jag tänker uppdatera min dressare senare är det tänkt. Där jag bor finns det tyvärr ingen möjlighet att känna på alternativen så jag uppskattar de synpunkter jag kan få. (kvalitet, känsla på armen, funkar under långärmad skjorta etc.)

Jag har tidigare varit helt inne på att ta steget till Sumo, sbdc031 eller 039, men är lite tveksam med 20mm-luggar och en länk som smalnar av till 18mm på en så stor klocka. Många verkar dissa länken när jag läst diverse recensioner. Även min skx har tickat på bra så är nästa kliv en bättre reserv vilket jag uppskattar om jag skulle växla med en dressare. (därför går Plus är att den ligger rejält under övriga prismässigt och att den har ett klassiskt snyggt utseende

Andra alternativ jag tittat på med spontana plus/minus är...
    Shogun sbdc029
    Gillar utseendet på klockan. Bra storlek för mig. Lite tveksam till titan. Nya lumen?
    SBDC029.jpg
    Tonfisk, sbbn 031 länk/silver, 033 gummi/silver, 035 gummi/svart (pvd?)
    En kvartsare vilken inte är plus för mig då jag vill fotsätta min resa med automatare, men kanske egentligen perfekt på den här typen av klocka. Länken på 031 är jag tveksam till. Ska väl vara gummi på en proffesional tool Watch? Gillar bruksutstrålningen och att den har nya lumen. 033 eller 035 är en smaksak. Kanske enklare val om jag sett dom tillsammans vilket jag inte gjort. Men... Den är stor och framförallt kan jag tick att den ser hög ut. Funkar definitivt inte till kavajen. Eller?
    SBBN031.jpg SBBN033.jpg SBBN035.jpg
    Trans-ocean, sbdc039
    EN kameleont.. Designad för att funka på kontoret på dagen och på kvällen i det fria. När jag såg den så tänkte jag att nu har jag hittat det jag vill ha. massor av tekniska plus som keramisk vridring och safirglas. Länken har fått bra betyg också. (Fast det verkar som det blir det enda alternativet då den är integrerad enligt recensioner jag läst). Nackdelen är att jag själv irriterar mig på dom som inte kan bestämma sig. (Som att välja trekvarts-shorts istället för lång- eller kortbyxor)
    SBDC039.jpg

Kalla det moderna I-landsproblem, men jag tar mycket gärna emot era synpunkter. Tack på förhand.

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Du har ett angeläget bekymmer framför dig, jag gillar alla de modellerna. :)
    Shogun bärs stort, det är den modell jag gillar minst av dessa modeller. Både 031 och Transocean har jag ägt och recenserat så jag känner att jag har mer på fötterna när det göller att kommentera de modellerna. :)

031 är precis som du säger en toolklocka, den kommer klara precis allt och hånskratta åt dig när du tror att du pressar den till gränsen. Transocean å andra sidan funkar till lite mer uppklätt och ser inte lika toolig ut. Så den stora frågan är väl egentligen om du vill ha en tool watch eller en modell som är något mer dressad, båda är grymma!

image.jpeg image.jpeg

Urkul, 1965ek, spammerstakeahike och 3 andra gillar detta.
  3. Birchgrove

Birchgrove Stadsbo

Från:
    Norrköping
    Trans Ocean är fet, den får min röst. Det enda negativa jag kan komma på är ju som sagt den integrerade länken.

4. Dammen

Dammen Stadsbo

Bara en snabb fråga yonsson. Jag var inne på att skaffa en SBBN033 då jag gillar det vridringsinlägget mer än det svarta. Efter lite bildsökningar så verkar shrouden på 033:an vara polerad medans 031:an ser mattare ut, vet du om så är fallet? Har ej sett det beskrivet någonstans i text. Se bild i länken nedan för förtydligande.
    http://c-watch.co.jp/ww/photo/20150627/sbbn0335001b.jpg

5. Magnus Andersson

Magnus Andersson Borgare

Från:
    Göteborg
    För dig låter Transocean som det bättre alternativet.

Seikosthlm gillar detta.
  6. yonsson

Från:
    GBG
    033 har ett borstat inlägg i stål, 031 har ett keramiskt inlägg.

7. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Har du modda tunan med en MM300 länk?
    Riktigt coolt.

8. yonsson

Från:
    GBG
    Nope, SBBN031 har den länken, uppgradering jämfört med SBBN015.

9. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Aldrig tänkt på förrän nu :)

yonsson gillar detta.
  10. yonsson

Från:
    GBG
    Med diashield dessutom, en bra uppgradering, tycker nya länken i kombination med nya inlägget lyfter hela kvalitetskänslan.

klockodile gillar detta.
  11. Mattan

Mattan Präst

Från:
    Västkusten
    Tuna, på gummi!

Seikosthlm gillar detta.
  12. spammerstakeahike

spammerstakeahike Bonde

Jag tycker inte att 20 mm luggar på Sumon är extrem. Tror det är olika kameravinklar eller perspektiv som gör att det ibland ser tafatt ut.
    På handleden är "problemet" inte så iögonfallande, tycker jag.

Rolex har väl också nån liknande grej de kör med på de nyare Submariners, breda klockor på smala länkar.

13. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Sumon är underbar för pengen! Jag har inget emot länken, har dock kört min blå Sumo på marinblått perlon 90% av tiden.

14. Skalman76

Skalman76 Torpare

Har själv en sumo som jag är väldigt nöjd med. Dock sugen på en Shogun, har dock bara sett den på bild. Vet inte om någon på forumet har en?

15. Dammen

Dammen Stadsbo

Jo men jag syftade på själva stålshrouden på tonfiskarna. Den på din bild ovan ser onekligen borstad ut medan den jag länkade såg mer högblank ut.

16. yonsson

Från:
    GBG
    OK, missuppfattade. 033 ser onekligen blank ut.

Dammen gillar detta.
  17. Dammen

Dammen Stadsbo

Ja visst gör den det. Tyckte det själv men hittade ingen som skrev om det i någon recension eller produktspecifikation. Tappade lite suget på just den, blir så mycket mindre toolig då.

yonsson gillar detta.
  18. 903lew

903lew Stadsbo

Shogun är min favorit av de du listat. Riktigt schysst klocka som med titan och Diashield faktiskt ger alla positiva aspekter med materialet (lätthet) uatn de negativa (min är i stort repfri trots ett rätt hårt leverna och flera ägare).

1965ek gillar detta.
  19. yonsson

Från:
    GBG
    Tänkte passa på att tipsa om SBDJ013. Min hämtas på postkontoret ikväll. :)

44mm x 12mm diashieldbehandlad titan, solcellsdriven, nya lumen.

Kejsaren, sherwan, Magnus (Sthlm) och 2 andra gillar detta.
  20. dnill

dnill Stadsbo

Transocean enligt mig. Ser asgrym ut och helt egen. Cool tavelstruktur också så man har nåt att stirra på när kontorsjobbet tråkar ut en.

yonsson gillar detta.
  21. 1965ek
    Trådstartare

1965ek Bonde

Bilden på transocean gav ju mersmak.

22. 1965ek
    Trådstartare

1965ek Bonde

Den hade jag inte koll på. Skulle vara intressant att få höra dina intryck.

23. yonsson

Från:
    GBG
    image.jpeg image.jpeg
    + Vikten
    + Utseende
    - Vikta ändlänkar
    - Inte en riktig 5-delad länk.

Sorubim, sherwan och Spincini gillar detta.
  24. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
  25. yonsson

Från:
    GBG
    + Nya lyspastan lyser som en fackla. :p

26. V.Price

V.Price Torpare

Från:
    Skogen utanför Gbg
    Sitter i lite liknande sits och funderar på nästa steg efter skx.
    Först var jag helt inställd på Sumo, ett lagom steg upp i pris, men ju mer jag funderar ju mer sugen blir jag på Transocean.
    Den är ju liiite dyrare men köper jag en Sumo kommer jag bara sukta efter en Transa, så den får min röst!

yonsson gillar detta.
  27. Bosse

Bosse Friends of KS

Från:
    Norr om Köpenhamn
    P8301258.jpg Tillåt mig att slå ett slag för MM300, SBDX001 eller 017, kanske lite högre pris klass men den är värd det, automat med klass på verket, mina har 54-56 t gång reserv
    och oavsett att den är ganska tjock så försvinner den under skjortan m/u kavaj....
    Här min 017

Edit: Bättre bild

//Bosse

Senast ändrad: 30 augusti 2016
    MekaniskaUr, Skalman76, Dusse och 6 andra gillar detta.
  28. Urkul

Urkul Stadsbo

Från:
    Dalarna
    Transfer Ocean är grymt stilren, funkar överallt, är själv riktigt sugen..... Den får min röst.
    (Lite sur att jag inte passade på när @yonsson hade sin på K&S.....)

29. yonsson

Från:
    GBG
    Seikosthlm, Aboynamedsue, sherwan och 1 annan gillar detta.
  30. 1965ek
    Trådstartare

1965ek Bonde

Tack för synpunkter, röster och kommentarer. Yonsson fick mig från beslutsångest till beslut med sina recensioner. Paketöppning hoppas jag sker inom 2 veckor. :seiko::p:seiko:

Molle och yonsson gillar detta.