• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beslutsstöd vid köp av Gråhandlare vs AD

Jag tänkte formalisera hur man kan tänka vid val av Gråhandlare vs AD. Här antas AD innebära noll risk, men ett högre pris.

---------------
Ex 1
40 000 kr AD pris
30 000 kr Gråhandlarpris

Du sparar 10 000 kr

0,1 blåstrisk hos gråhandlare. Allt från totalt oärlig, till att aktiebolag kursar efter betalning men före leverans till dig.

Formel:
gråhandlarpriset * blåstrisken < det du tjänar på gråhandlare
om SANT så köp
dvs det du riskerar, betalningen du skickar, skall efter riskkompensation vara MINDRE än det du tjänar på gråhandlaren. Detta förutsätter självklart en kassa stor nog och ett stort antal transaktioner att jämna ut utfallen över tid.

beräkning:
30 000*0,1 = 3 000 < 10 000 är SANT = KÖP

------------
Ex 2

40 000 kr AD pris
35 000 kr Gråhandlarpris

Du sparar 5 000 kr

0,2 blåstrisk hos gråhandlare.

beräkning:
35 000*0,2 = 7 000 < 5 000 är FALSKT = KÖP EJ

-----------------

Kom gärna med egna förslag om du tycker jag har fel!
Hur stor riskern är att just du blir blåst? Vem vet!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
I normala fall så handlar man väl inte så många klockor så att man kan väga upp en "blåsning" i det långa loppet? Eller "över tid" som det så populärt heter nuförtiden.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
För min del beror det lite på hur högt nypriset är och hur stor skillnaden är.
Har köpt en del online, nytt och begagnat.
Exempel, Panerai 510 listpris kontra EU handlare/Gråhandlare på C24 så var skillnaden ca 8k.
Beställde ändå en från Nymans utan att diskutera desto mer och när den kom så frågade jag lite försiktigt om det fanns något de kunde göra på priset och fick direkt skalat av en del även om det är en av de populäraste basmodellerna och aldrig ligger på hyllan om man så säger =total prisskillnad om man ser till kursen på C24 runt 5k om man sedan lägger på värdefrakt, reell kurs så skulle jag tippa på 4k i skillnad.
Då köper jag hemma hos AD

Exempel 2, bulova alphaII spaceview så var det ca halva priset i UK mot svensk AD, no-brainer att beställa från UK.

För mig är nog säkerheten hos AD när man kommer upp i så pass stora summor värt en hel del.
Efter köpet med min Panerai hade jag problem och fick över förväntan bra hjälp av AD, låneklocka när det drog ut på tiden och bra kompensation.
Visst har man world wide garanti etc. men den ger inte automatisk rätt till det lilla extra som en del AD kan ge i liknande tillfällen som mitt.
 
För min del beror det lite på hur högt nypriset är och hur stor skillnaden är.
Har köpt en del online, nytt och begagnat.
Exempel, Panerai 510 listpris kontra EU handlare/Gråhandlare på C24 så var skillnaden ca 8k.
Beställde ändå en från Nymans utan att diskutera desto mer och när den kom så frågade jag lite försiktigt om det fanns något de kunde göra på priset och fick direkt skalat av en del även om det är en av de populäraste basmodellerna och aldrig ligger på hyllan om man så säger =total prisskillnad om man ser till kursen på C24 runt 5k om man sedan lägger på värdefrakt, reell kurs så skulle jag tippa på 4k i skillnad.
Då köper jag hemma hos AD

Exempel 2, bulova alphaII spaceview så var det ca halva priset i UK mot svensk AD, no-brainer att beställa från UK.

För mig är nog säkerheten hos AD när man kommer upp i så pass stora summor värt en hel del.
Efter köpet med min Panerai hade jag problem och fick över förväntan bra hjälp av AD, låneklocka när det drog ut på tiden och bra kompensation.
Visst har man world wide garanti etc. men den ger inte automatisk rätt till det lilla extra som en del AD kan ge i liknande tillfällen som mitt.

Ja, desto dyrare klocka desto svårare blir det ju att i längden räkna hem en eventuell förlust.

Vad fick du för låneklocka, och hos vilken AD var det? Har själv blivit erbjuden en kvartsare i plast hos Rolex AD...
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Ja, desto dyrare klocka desto svårare blir det ju att i längden räkna hem en eventuell förlust.

Vad fick du för låneklocka, och hos vilken AD var det? Har själv blivit erbjuden en kvartsare i plast hos Rolex AD...

Ad var Nymans ur i stockholm (bara dom som är AD för Panerai i Sverige) Låneklockan var en Panerai 190 med JLC verk, ligger från 75k beggad på C24 i Europa, exemplaret jag fick låna tillhörde ägaren och jag hade den i 7 månader. :)
Och klart att risken att bli blåst blir värre ju högre beloppen blir, därav mitt beslut att köpa på hemmaplan när skillnaden max skulle bli 8k i mitt fall.
Plastkvarts var fan det sniknaste jag hört, då kan man lika gärna vara utan.
Mitt fall var dock rätt unikt då verket var feldesignat och krävde ombyggnad därav att det drog ut på tiden.
Richemont kompenserade med nytt glas (jag hade repat det) och nymans med låneklocka och en riktigt grym Paneraibok.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ad var Nymans ur i stockholm (bara dom som är AD för Panerai i Sverige) Låneklockan var en Panerai 190 med JLC verk, ligger från 75k beggad på C24 i Europa, exemplaret jag fick låna tillhörde ägaren och jag hade den i 7 månader. :)
Och klart att risken att bli blåst blir värre ju högre beloppen blir, därav mitt beslut att köpa på hemmaplan när skillnaden max skulle bli 8k i mitt fall.
Plastkvarts var fan det sniknaste jag hört, då kan man lika gärna vara utan.
Mitt fall var dock rätt unikt då verket var feldesignat och krävde ombyggnad därav att det drog ut på tiden.
Richemont kompenserade med nytt glas (jag hade repat det) och nymans med låneklocka och en riktigt grym Paneraibok.
7 månader? Det är inte skälig tid, du kunde ha hävt köpet. Galet.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
7 månader? Det är inte skälig tid, du kunde ha hävt köpet. Galet.
Visst kunde jag ha gjort det, men vad hade det hjälpt mig?
Listpriset hade ju då stigit med 10k och hade jag valt att plocka ut en ny som ersättning hade det varit stor risk att problemet hade varit det samma.
Så gick det ju ingen nöd på mig med en 190 på armen :)
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Som jag sa så är jag mer än nöjd med hur AD hanterade ärendet.
AD har inget att säga till om i detta ärende utan klockan åkte till RSC (Richemont service center) i amsterdam utan att dom kunde göra något med den så den fick fortsätta sin resa ner till moderskeppet i helvetia för total ombyggnad.
 
Och klart att risken att bli blåst blir värre ju högre beloppen blir, därav mitt beslut att köpa på hemmaplan när skillnaden max skulle bli 8k i mitt fall.
Jag tror inte att risken ökar med beloppet, men förlusten blir ju desto större!


Plastkvarts var fan det sniknaste jag hört, då kan man lika gärna vara utan.
Ja, jag hade dock inte köpt klockan där, jag var nöjd med att de tog emot den och skickade utan avgift - andra AD ville ha betalt för att skicka klockan till Schweiz. Jag avböjde som du gissat plastkvartsklockan!

Richemont kompenserade med nytt glas (jag hade repat det) och nymans med låneklocka och en riktigt grym Paneraibok.
Nice!
 
Intressant frågeställning, men mycket av risken försvinner ju om man till exempel flyger ner och hämtar klockan själv.

Ja, och så får man en resa på köpet - kul för den som inte reser så mycket i vanliga fall - eller om man kan "köpa i tjänsten". Speciellt bra möjlighet att räkna hem en resa har man ju då man köper klockor från ställen utanför "EU:s tull och momsunions".

Lite beroende på hur välkänd gråhandlaren är och hur situationen är så sätter man ju dock sitt eget liv i pant för att öka transaktionssäkerheten. Inte så svårt för en oseriös gråhandlare att hyra in lite "muskler" som plockar klockan från dig en stund efter att du kommit ut från deras lokal. Så jag är inte säker på att "besök" ökar din säkerhet så mycket som man hoppas, att det får oärliga att bli ärliga...

Men som sagt utanför "EU:s tull och momsunions" kan resor lättare räknas hem. Tur och retur USA kostar väl runt 7000 kr? Detta är dock moms / skattefusk...

Sedan kan man diskutera om det inte är medvetet moms / skattefusk att köpa från de större gråhandlarna i Italien också... Visst de betalar väl Italiensk moms, lägre än svenska momsen (?)... MEN de större Italienska gråhandlarna lär utan problem ligga över gränsen för att de borde betala svensk moms, gränsen är väl 250 000 kr per år eller liknade. Det är bara ett HBO-abbo, en Hawaii med curry och en Loka citron i dyrklockornas värld. Eller snarare en DJ, en Sub och en Calatrava.
 
Senast ändrad:

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Angående "blåstrisk" faktorn så kan den elimineras med rätt val av betalmedel. Jag köpte en TV på OnOff dagen innan konkursen. Visade sig att jag fått fel modell när jag kom hem. Då det inte gick att lämna tillbaka den så täckte amex försäkring det och jag fick pengarna tillbaka (personalen fick skriva ett intyg på att de inte kunde ta tillbaka ngt på grund av kk). En positiv överraskning var att jag inte behövde lämna tillbaka tvn. Vet att fler kortbolag har köpförsäkringar.
Borde inte PayPal oxå täcka blåst faktorn? Själv väljer jag oftast gråhandlare om det är markant billigare för att jag gillar känslan av att göra en bra affär. Kan dock förstå dem som väljer ad när personlig relation finns om man känner att man har råd. Har förstått att många ser det som en form av sponsring. Önskar skillnaden vore mindre då Seiko AD är grymma i Stockholm.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
tror riskerna ökar dramatiskt om man väljer att flyga, framför att sitta vid datorn, och klicka hem sin klocka:D
Tror du har rätt. 9.5/ 10 så har det gått det att lösa problem som uppstått online då du har faktorer med lager av extra trygghet vid onlineköp. Ta eBay t ex. -rädslan för dåligt omdöme -eBay buyer protection -PayPal -kortföretagets eventuella försäkring . Man har ju läst fler än 1 skräckexempel från både ad och fysisk gråhandlare. Jag har själv arbetat med både gråhandel och agentur. Hävdar att lösningarna på "problemet" stavas mervärde/service och prisharmonisering. Globalisering är ett faktum (på gott och ont).
 

pederr

Cartier
För min del beror det lite på hur högt nypriset är och hur stor skillnaden är.
Har köpt en del online, nytt och begagnat.
Exempel, Panerai 510 listpris kontra EU handlare/Gråhandlare på C24 så var skillnaden ca 8k.
Beställde ändå en från Nymans utan att diskutera desto mer och när den kom så frågade jag lite försiktigt om det fanns något de kunde göra på priset och fick direkt skalat av en del även om det är en av de populäraste basmodellerna och aldrig ligger på hyllan om man så säger =total prisskillnad om man ser till kursen på C24 runt 5k om man sedan lägger på värdefrakt, reell kurs så skulle jag tippa på 4k i skillnad.
Då köper jag hemma hos AD

Exempel 2, bulova alphaII spaceview så var det ca halva priset i UK mot svensk AD, no-brainer att beställa från UK.

För mig är nog säkerheten hos AD när man kommer upp i så pass stora summor värt en hel del.
Efter köpet med min Panerai hade jag problem och fick över förväntan bra hjälp av AD, låneklocka när det drog ut på tiden och bra kompensation.
Visst har man world wide garanti etc. men den ger inte automatisk rätt till det lilla extra som en del AD kan ge i liknande tillfällen som mitt.
För att spinna vidare på detta så bör nog villkoret alltså även ta hänsyn till prisnivå. Sedan är ju riskbenägenheten individuell, vilket bör beaktas.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Speciellt bra möjlighet att räkna hem en resa har man ju då man köper klockor från ställen utanför "EU:s tull och momsunions".
Detta är dock en olagligt handling. Är du inne på olagliga handlingar så finns det ju fler sätt att få tag på en klocka billigare än AD... Men olagligheter får inte diskuteras här på forumet.

Sök på forumet om syskonparet som plockades i tullen efter inköp i Schweiz.
 
När jag läser gråhandlare tänker jag i stort sett på uret och där känns väl ändå risken för en blåsning ganska liten, eller har jag missuppfattat det?
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Detta är dock en olagligt handling. Är du inne på olagliga handlingar så finns det ju fler sätt att få tag på en klocka billigare än AD... Men olagligheter får inte diskuteras här på forumet.

Sök på forumet om syskonparet som plockades i tullen efter inköp i Schweiz.
Menar du syskonparet som friades från brottmisstanke?
https://klocksnack.se/threads/intressant-rättsfall.16896/page-2
Finns fövrigt en gräns för hur mkt man får införa utan att behöva betala moms. 4300 kr om resan sker med färja eller flyg (källa : tullverket).
 

CLT

Rolex
Det folk inte förstår är att det ALLTID går att få ett bättre pris hos AD. Så många gånger blir det ju inte mycket det skiljer mellan AD och gråhandlare.
 
P

Philippe Stern

Guest
Köper man av gråhandlare är sannolikheten att bli blåst lägre än faktumet att man själv är dito. Uret är okej. Men börja med att gå till AD, visa genuint intresse och försök komma överens om ett bra pris.
 

Oew

Rolex
Ja, och så får man en resa på köpet - kul för den som inte reser så mycket i vanliga fall - eller om man kan "köpa i tjänsten". Speciellt bra möjlighet att räkna hem en resa har man ju då man köper klockor från ställen utanför "EU:s tull och momsunions".

Lite beroende på hur välkänd gråhandlaren är och hur situationen är så sätter man ju dock sitt eget liv i pant för att öka transaktionssäkerheten. Inte så svårt för en oseriös gråhandlare att hyra in lite "muskler" som plockar klockan från dig en stund efter att du kommit ut från deras lokal. Så jag är inte säker på att "besök" ökar din säkerhet så mycket som man hoppas, att det får oärliga att bli ärliga...

Men som sagt utanför "EU:s tull och momsunions" kan resor lättare räknas hem. Tur och retur USA kostar väl runt 7000 kr? Detta är dock moms / skattefusk...

Sedan kan man diskutera om det inte är medvetet moms / skattefusk att köpa från de större gråhandlarna i Italien också... Visst de betalar väl Italiensk moms, lägre än svenska momsen (?)... MEN de större Italienska gråhandlarna lär utan problem ligga över gränsen för att de borde betala svensk moms, gränsen är väl 250 000 kr per år eller liknade. Det är bara ett HBO-abbo, en Hawaii med curry och en Loka citron i dyrklockornas värld. Eller snarare en DJ, en Sub och en Calatrava.
Tänkte på inom EU speciellt men har inte läst något om gråhandlare som hyr in muskler men det kan inte vara ett vanligt förekommande fenomen? Tycker förövrigt att det nästan alltid är bäst att handla via ad, om det inte handlar om en väldigt stor skillnad. Att kunna bygga upp ett förhållande till ad är viktigt om man vill ha speciella pjäser.
 
Tänkte på inom EU speciellt men har inte läst något om gråhandlare som hyr in muskler men det kan inte vara ett vanligt förekommande fenomen? Tycker förövrigt att det nästan alltid är bäst att handla via ad, om det inte handlar om en väldigt stor skillnad. Att kunna bygga upp ett förhållande till ad är viktigt om man vill ha speciella pjäser.
Vilka ("serietillverkade") klockor hittar man inte på Chrono24, Watchrecon eller Ebay menar du?
 
Senast ändrad:
Topp