• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Besviken och missnöjd med servicen

Tony

Omega
Jag lämnade in min klocka på service. Klockan är så gott som oanvänd av förra ägaren, den hade inga repor. Jag påpekade vid inlämning både via telefon och mail att jag INTE ville polera klockan. Det är en klockan köpt på 80-talet som inte hade använt mer än ett par gånger. Urmakaren som tog emot klockan sade också att klockan var i mycket bra skick.
Efter ca. 4 veckor fick jag tillbaka klockan. Öppnade paketet och såg att båda sidorna på boetten var fullt med hairlines och ett par repor. De flesta av hairlines var kring de 4 lugghålen. Jag ringde upp butiken och han som ansvarade för service-avdelning kommer ihåg min klockan då de hade pratat om att den var i mycket fin skick samt att jag påpekade flera gånger att den inte ska poleras.
Jag skickade bilderna på klockan för att visa reporna, de återkom och sade att reporna uppkom när de servade klockan. De erbjöd mig att de kan polera bort reporna samt diverse saker (bl.a. ett nr av en viss tidning) som skulle skickas till mig.
Jag är besviken på att kompensationen skulle bli en lätt polering. Polering var ju det jag inte ville ha från början.
De som utförde service är en AD.
Så hur skulle ni medlemmar ha reagerat om det var er klocka?
2a.jpg
3a.jpg
4a.jpg
5a.jpg
6a.jpg
7a.jpg
8a.jpg
 

cab

Audemars
2-Faktor
Riktigt trist och dåligt, verkar ju vara någon lallare till urmakare som varit där och kört sandpapper på sidorna..om den var helt repfri innan?

Vilken AD pratar vi om? Begära kompensation i cash (om du inte vill ha den polerad) och inte någon jävla tidning de får gratis.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Men det är väl klart som fanken att dom ska polera bort hairlines som uppkommit i samband med service! Har du bilder på klockan hur den såg ut före service du visar dem? Känns som det visar på en viss oskicklighet faktiskt.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jag hade blivit skitförbannad speciellt om reporna uppstått när de hade hand om klockan. Att de erbjöd lätt polering är absurt, när du från början inte ville ha nån polering alls.

Nä, helt oseriöst från min sida..
 

Tony

Omega
Tyvärr så finns det inga bilder på boetten före servicen. Men både urmakaren och han som har hand om servicen minns att klockan var i mycket fin skick. De sade att reporna uppkom när de servade klockan. Jag är som sagt mycket besviken, ville ju inte polera klockan. Jag är fortfarande mycket upprörd över hur de hade behandlat min klocka, jag trodde aldrig att man skulle få repor av service.
 

Tony

Omega
Fotade tyvärr inte sidorna på boetten före service, kunde ju aldrig tro att man får repor av service. Men de minns att klockan var i mycket fin skick, samt att de har erkänt att reporna uppkom i samband med servicen.

Men det är väl klart som fanken att dom ska polera bort hairlines som uppkommit i samband med service! Har du bilder på klockan hur den såg ut före service du visar dem? Känns som det visar på en viss oskicklighet faktiskt.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag blir förbannad när jag läser detta. Hur kan repor i boetten uppkomma vid service hos en AD? Detta kräver en bra förklaring från deras sida och en rejäl kompensation. Det du blivit erbjuden är ett skämt.
 

Tony

Omega
Jag vill inte hänga ut AD:n ännu då jag fortfarande är för upprörd över hur det hela har gått till. Skickade tillbaka en klocka med repor utan att nämna det. Hade jag inte ringt hade det hela passerat. Jag ringde och påpekade detta då jag inte ville att fler skulle bli drabbade. Jag sade att jag vill lugna ner mig innan jag fortsätter diskussionen igen, kompensationen var som sagt ett nr av en viss tidning och ett klockfodral.
 

Tony

Omega
Klockan har jag varit inom familjen sedan den var ny. Den har mest legat i sin låda. Det hade varit en annan sak om reporna uppkom pga användning men INTE pga en service.
Förstår inte hur en urmakare kan repa boetten när han plockar ut bandstiften.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Att en urmakare, tillika AD, genererar hairlines och repor på en klocka är i det närmaste skandalöst (inte minst i denna omfattning). Vet inte riktigt vad man skulle kunna bortförklara en sådan händelse med. En redig kompensation bör utgå inte bara för din skull, men också om berörd AD har något som helst intresse av goodwill för sin egen skull.
 

Tony

Omega
Jag förstår inte heller hur en AD kan repa klockan. Reporna ser ut som att ha uppkommit när de tryckt in beoetten i ngn form av hållare? Men sådana hållare från Rolex ska väl inte repa boetten?

Att en urmakare, tillika AD, genererar hairlines och repor på en klocka är i det närmaste skandalöst (inte minst i denna omfattning). Vet inte riktigt vad man skulle kunna bortförklara en sådan händelse med. En redig kompensation bör utgå inte bara för din skull, men också om berörd AD har något som helst intresse av goodwill för sin egen skull.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Oavsett hur de väljer att kompensera dig tyder detta på en enorm oskicklighet och brist på respekt för sitt arbete och fackmannaheder. Därför tycker jag absolut att du ska namnge butiken. Men också följa upp med hur de kompenserar dig.

Oavsett kompensation kan man ju känna sig motvillig att lämna in en klocka till en AD från vilken den riskerar att komma tillbaka förstörd.

Jag skulle inte ens ta en gratis service från denna AD, om jag visste att det fanns en risk för detta.

Hur klockan ser ut på insidan vill man ju inte ens spekulera kring n
 

Noami

Cartier
Mycket svårt läge.
Tror knappast AD:n kommer ge dig något drömerbjudande som läker alla sår, eftersom de tidigare erbjöd en tidning och klockfodral.
Jag skulle ha funderat vad jag rimligen vill ha för att helt ärligt bli nöjd. Kontakta dem och begär detta. Går de inte med på förslaget så får man försöka med andra metoder.
Om det rör sig om en AD i Stockholm så är jag väldigt intresserad av vilken. Är nämnligen inte sugen på att få min klocka repad. Du får jättegärna skriva i PM om du inte vill skriva det i tråden.

Förresten, hur lyckas de med det där? Inte ens min beater blir så repad...
 
Jag hade begärt skadestånd. Alternativet är ju att du hänger ut urmakaren.

Du har i egenskap av konsument lämnat in en klocka till en näringsidkare som ska utföra arbete på en lös sak, konsumenttjänstlagen är därmed tillämplig (§ 1). Klockan är en lös sak och urmakaren en näringsidkare.

Enligt 4 § 1 st. ska urmakaren utföra tjänsten fackmässigt, huruvida hairlines och skador av den här typen hör till normen i urmakarbranschen kan endast en sakkunnig uttala sig om. Min personliga uppfattning är däremot nekande då åtminstone inte jag skulle våga lämna in mina klockor på service, om nu så var fallet. Enligt samma stycke ska han ta omsorg till dina intressen och samråda med dig om att tjänsten kan resultera i vad nu du bedömer som skada på klockan och ifall detta dels var något som förväntades och dels var något du varit tydlig med inte får uppkomma.

Avviker tjänsten från uppdraget ska tjänsten enligt 9 § anses vara felaktig och du kan enligt 16 § kräva honom på skadestånd såsom det beskrivs i 31 § 3 st. Urmakaren har då ett kontrollansvar över din klocka och måste visa att skadan beror på en händelse som varit utanför hans kontroll för att undvika skadeståndsansvar, exempelvis att skadan redan fanns där. I annat fall ska han ersätta skadan om resultatet av tjänsten avviker från vad han särskilt har utfäst, vilket har varit underförstått i samband med din och urmakarens dialog inför servicen om att klockan inte ska poleras kontra att hairlines är en naturlig följd av service och åtgärdas med polering. Detta är motsägelsefullt. Lagstiftningen är enligt 3 § tvingande och du ska därmed inte behöva tåla några villkor som i jämförelse med lagen är till din nackdel.

Som du är inne på kan det bli svårt att bevisa att skadan inte fanns där före inlämning och med det sagt måste urmakaren i sin tur visa att skadan varit utanför hans kontroll. Men eftersom att nu urmakaren enligt din utsago själv sagt att skadan uppkommit i samband med service har man visat att man alltså har brustit i sitt kontrollansvar och blir således skyldig att ersätta dig för skadan.

Skadeståndets omfattning är desto svårare att bedöma, men hela kostnaden för tjänsten borde inte vara orimligt då det ju är denna som varit felaktigt utförd. Tidningar och polering vilket du ursprungligen absolut sagt att du inte vill ha skulle vara oskäligt bara enligt 3 §. Något prisavdrag enligt 21-22 §§ är det inte ifråga om då det skulle alltså endast motsvara den kostnaden för att få felet avhjälpt och du vill som sagt inte få den polerad.
 

Tony

Omega
Jag vill att de ska få lite tid att tänka över sitt beslut. För han återkom till mig förslag på kompensation efter 1h. Kanske var det ett förhastat beslut. Hoppas att de omvärderar sitt beslut.

Skriv vilken AD det är så det finns ett incitament för dem att göra rätt för sig, annars har dom inget att förlora.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är fortfarande för upprörd, vill inte namnge AD:n ännu. Jag vill att de ska få tid att tänka över sitt beslut.
Antingen håller man käft eller så berättar man allt. Nu har du öppnat dörren, så det är bara att säga vilken AD det handlar om.

Tycker för övrigt att det är helt sjukt om alla de repor a uppstått vid en service. Förslaget på kompensation är ett rent hån. De borde stå för servicen och fixa klockan.

Du har ju tur i oturen att det är de blankpolerade sidorna som blivit repade. Borde vara en lätt fix.
 
Topp