• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Betydelsen av bekväma klockor

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Som smått hopplöss klockflippare har jag gått igenom ett otal klockor under de senaste åren. Detta innebär också att jag har haft nöjet att prova många olika länkar, passformer och storlekar av klockor. Först nu har dock en tanke mognat för mig; en stor del av anledningen till att vissa klockor försvinner snabbare än andra samt att man gärna återkommer till vissa klockor är att dessa sitter _bekvämt_ på handleden. Bekvämligheten är också en logisk anledning till att vissa klockor stannar i watch windern trots att de till utseende/teknik/kvalitet kan vara riktiga pangklockor.

Med insikt i detta har också suget på att flippa/utöka samlingen avstannat. Rolex Sub 114060 är nämligen utan någon som helst tveksan den absolut skönaste klocka jag någonsin burit, till stor del pga. fantastiska glidelock, och varför ska jag skaffa andra klockor om jag ändå inte tycker att de är bekväma att bära?

Hur tänker ni, hur viktigt är det att klockan är bekväm på handleden? Väljer ni bort vissa klockor, medvetet eller omedvetet, på grund av bekvämligheten? Har ni några favoriter som sitter som en mjuk bomullstuss av stål på handleden?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Har definitivt flippat klockor pga att de satt obekvämt, oftast pga vikten. Men också lärt mig härda ut, en vänjer sig tillslut :rolleyes:

Ex. min skx på crafter blue gummi är extremt skön att bära medan Gruppo gamma vanguard är stor & tung. Inte alls lika skön. Men den sitter på ändå. Men visst hellre en lätt och bekväm klocka alla dagar men vill då inte tumma på designvalet :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Har definitivt flippat klockor pga att de satt obekvämt, oftast pga vikten. Men också lärt mig härda ut, en vänjer sig tillslut :rolleyes:

Ex. min skx på crafter blue gummi är extremt skön att bära medan Gruppo gamma vanguard är stor & tung. Inte alls lika skön. Men den sitter på ändå. Men visst hellre en lätt och bekväm klocka alla dagar men vill då inte tumma på designvalet :)
Var kan man köpa/var köpte du crafter-gummit? Googlade och det var ju svinsnyggt till SKX.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Det är otroligt viktigt. I mina mått är bekvämligheten bra när klockan knappt märks av.

Just nu sitter det en Rolex Explorer I 14270 på handleden och den är nog den mest bekväma klocka som jag har provat. Oysterlänk/lås och 36 mm gör den fantastiskt bekväm.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det är otroligt viktigt. I mina mått är bekvämligheten bra när klockan knappt märks av.

Just nu sitter det en Rolex Explorer I 14270 på handleden och den är nog den mest bekväma klocka som jag har provat. Oysterlänk/lås och 36 mm gör den fantastiskt bekväm.
Har 14270 easylink? För mig är det viktigt att länken går att justera också, tjockleken på handleden varierar rätt mycket mellan kall och varm.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Har 14270 easylink? För mig är det viktigt att länken går att justera också, tjockleken på handleden varierar rätt mycket mellan kall och varm.
Nej, det behövs inte på samma sätt på äldre länkarna. Jag har alltid förespråkat easylink och glide-lock, något som jag gör än i dag på moderna Rolex. Däremot bildade jag en annan uppfattning när jag bytte länk mellan min 114060 och 16570.

Råkade klicka iväg inlägget innan jag hade skrivit klart*...
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag dissar också numera alla klockor som är det minsta tunga/stora/höga.
Älskade t ex Omega PO-serien förut men orkar inte längre bära runt på tunga pjäser.

Håller med om Submariner som bekvämaste klockan.
 

MånsT

Rolex
Ja, bekvämlighet är viktigt. Någon form av justering i länken är riktigt uppskattat. Min gamla Planet Ocean var fantastisk i det avseendet, tyvärr vägde den på tok för mycket.

Min Aqua Terra saknar mikrojustering vilket förmodligen är anledningen till att den används minst. Design osv. väger dock upp för det, gillar alltid att bära klockan.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ja, bekvämlighet är viktigt. Någon form av justering i länken är riktigt uppskattat. Min gamla Planet Ocean var fantastisk i det avseendet, tyvärr vägde den på tok för mycket.

Min Aqua Terra saknar mikrojustering vilket förmodligen är anledningen till att den används minst. Design osv. väger dock upp för det, gillar alltid att bära klockan.
Aqua Terra hade jag tur med, den satt faktiskt rätt bra trots avsaknad av mikrojustering och trots det snygga men opraktiska låset. Däremot är Speedmaster en total katastrof för mig, antingen obekvämt tight eller alldeles för löst.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Jag håller med angående bekvämligheten. Det fina i kråksången är att bekvämlighet brukar vara detsamma som att klockan sitter snyggt på handleden. För egen del är det senare en förutsättning för köp (spelar ingen roll hur den ser ut på bild) och då blir inte bekvämligheten något problem.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Bristen på mikrojusteringsmöjligheter har fått mig att avyttra mer än en klocka, så ja, sitter klockan inte skönt så får den lämna.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Breitling Pro1-länk = extremt bekväm. Ännu bättre när den är lite rasslig.
Alla Breitlings titanlänkar = som en smekning.
Breitlings nya länkar = mkt bra om man placerar bygeln lite längre bak än normalt, då de ofta är så böjda.
Breitling gamla och ännu äldre gummin = ok.
Breiltings nya gummin = bäst och mjuka.
Isofrane = nja.
Rolex gamla presslås = har man otur får man en vass jävel och det suger. Sålt flera pga detta. Några har varit sköna.
Rolex nya "mjuka" byglar = mycket bekväma.
Tudor Pelagos länk och gummi = mkt bra och sköna.
Doxas bor-länkar = smekning.
Kukiflex (ja de heter så) läderband = mjukast.
 

MånsT

Rolex
Aqua Terra hade jag tur med, den satt faktiskt rätt bra trots avsaknad av mikrojustering och trots det snygga men opraktiska låset. Däremot är Speedmaster en total katastrof för mig, antingen obekvämt tight eller alldeles för löst.
Gäller att ha flyt ibland. Går det inte att köpa separat spänne med mikrojustering och sätta på Speedmaster-länken?
 
C

Coach

Guest
Breitlings Ocean Racer med viklås är min favorit när det kommer till bekvämt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Rolex Glidelock är suveränt men jag tror man pillar på det mest för att det finns.
Mina andra klockor saknar den möjligheten att justera men det är inget jag tänker på just för att det saknas.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Breitling Pro1-länk = extremt bekväm. Ännu bättre när den är lite rasslig.
Alla Breitlings titanlänkar = som en smekning.
Breitlings nya länkar = mkt bra om man placerar bygeln lite längre bak än normalt, då de ofta är så böjda.
Breitling gamla och ännu äldre gummin = ok.
Breiltings nya gummin = bäst och mjuka.
Isofrane = nja.
Rolex gamla presslås = har man otur får man en vass jävel och det suger. Sålt flera pga detta. Några har varit sköna.
Rolex nya "mjuka" byglar = mycket bekväma.
Tudor Pelagos länk och gummi = mkt bra och sköna.
Doxas bor-länkar = smekning.
Kukiflex (ja de heter så) läderband = mjukast.
Tudor Pelagos lås tycker jag är sjukt obekvämt. Om man inte har större handleder är låset alldeles för stort och tjockt. Troligen det största klocklås jag någonsin haft. Använder man "flexläget" smiter klockan åt rätt mycket runt handleden också, vilket, om än flexibelt, ger ungefär samma känsla som att ha ett länk som är för tight.
Gäller att ha flyt ibland. Går det inte att köpa separat spänne med mikrojustering och sätta på Speedmaster-länken?
Sägs att det ska fungera med PO-låset men Omega ogillar ju tydligen att man plockar reservdelar från fel klocka och motarbetar detta, vad jag hört.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Tudor Pelagos lås tycker jag är sjukt obekvämt. Om man inte har fläskiga handleder är låset alldeles för stort och tjockt. Troligen det största klocklås jag någonsin haft. Använder man "flexläget" smiter klockan åt rätt mycket runt handleden också, vilket, om än flexibelt, ger ungefär samma känsla som att ha ett länk som är för tight.

Sägs att det ska fungera med PO-låset men Omega ogillar ju tydligen att man plockar reservdelar från fel klocka och motarbetar detta, vad jag hört.
Skumt då jag fick till en perfekt fit med Pelagos. Jag tror dock de flesta har för få länkbitar klockan 6, det blir för tajt. Jag har bara 17cm, hyfsat platt form.
 

MånsT

Rolex
Tudor Pelagos lås tycker jag är sjukt obekvämt. Om man inte har större handleder är låset alldeles för stort och tjockt. Troligen det största klocklås jag någonsin haft. Använder man "flexläget" smiter klockan åt rätt mycket runt handleden också, vilket, om än flexibelt, ger ungefär samma känsla som att ha ett länk som är för tight.

Sägs att det ska fungera med PO-låset men Omega ogillar ju tydligen att man plockar reservdelar från fel klocka och motarbetar detta, vad jag hört.
Här var väl någon på KS som "lyckades" få fel lås eftermonterat? Tror det var PO-lås till en SMPc.
 
Kronan skaver. Länken är antingen för tight eller schlapp vilket gör att den hamnar på sniskan och irriterar med jacka på etc. Länken river av hår eller så skaver låset mot armen. Höjden är också väldigt relevant till allt annat än tischa/ uppkavlad skjorta.

Har flippat allt jag köpt hittills pga komfort och faller ständigt tillbaka på min omega seamaster cosmic från 60 talet. Inget kan vara så bekvämt som ett mindre dressur på följsamt läder!

Planerar f.ö inte att ge upp...
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Sitter inte klockan bekvämt åker den ut. Ett jubilee sitter som en lätt tunnbrödsmacka på armen. Många gummin sitter också skönt, särskilt på sommaren då en del länkar kan "kladda" lite och fastna i håren :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Mycket viktigt! Bekvämt för mig är en klocka som man knappt märker av i vardagliga scenarion. Man tröttnar på klockor som är klunsiga/har vassa claspar/vad det nu kan va. Hade en 116200, den var bekväm den...
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
....
Sägs att det ska fungera med PO-låset men Omega ogillar ju tydligen att man plockar reservdelar från fel klocka och motarbetar detta, vad jag hört.

Jag tycker av ren principsak att det är sjukt att man ska behöva lägga ner tusenlappar, tid och mod på en redan dyr lyxklocka för att kunna ha en sån i min värld självklar grej som microjustering på länken.
Förstår att många uppskattar möjligheten att kunna byta till det justerbara låset (som dessutom är bredare än originalet på PO) men jag skulle inte göra det.

En av anledningarna till att jag gått bort från min gamla älskade PO. Den nya versionen lockar inte alls.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag tycker av ren principsak att det är sjukt att man ska behöva lägga ner tusenlappar, tid och mod på en redan dyr lyxklocka för att kunna ha en sån i min värld självklar grej som microjustering på länken.
Förstår att många uppskattar möjligheten att kunna byta till det justerbara låset (som dessutom är bredare än originalet på PO) men jag skulle inte göra det.

En av anledningarna till att jag gått bort från min gamla älskade PO. Den nya versionen lockar inte alls.
Jag håller helt med dig. Torde ju inte vara rocket science att utveckla mikrojusterbara lås heller. Men det är väl en kostnadsfråga såklart, sjukt nog, kostar väl säkert några kronor extra med sådana lås och allt handlar ju om vinstmaximering. Jag kan köpa att man av sådana skäl inte har lösningar typ Glidelock eller Omegas nya justerbara men det borde åtminstone gå att mikrojustera genom att flytta en sprint.
 
Topp