• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bezel som segar ner sig

Jag har en SLA033 vars bezel är trög och när
jag sköljer den under kranen så funkar den som den ska. Om det inte finns nån slags gummipackning där inne som har gett upp så vet jag inte vad detta beror på. Kanske att det är något i den som är hårt när det torkar (kanske ketchup). Anyway jag ville veta om nån känner igen detta och om det är troligt att hindret kommer ut. Vill helst slippa åka till Globen då jag flyttat till landet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns friktionspackning på undersidan av ringen, ja. Väldigt opraktisk konstruktion. Testa göra rent, går även smörja med något lämpligt. Räcker inte det så behöver packningen bytas.

Det ovan förutsätter att vridringen inte är sned.
 
Hjälp & tips sökes!

Min ring har gått väldigt trögt sedan dag 1 och det stör mig något enormt. Igår så duschade jag med klockan, och upptäckte då i duschen att ringen helt plötsligt gick väldigt lätt och fint att snurra. Idag så har den börjat gå lila trögt igen, och jag misstänker att det kommer bli samma historia igen om jag duschar med den. Jag har inte badat med den i saltvatten eller dylikt endast duschat med den.

Min fundering är då: Behöver/kan man smörja in ringen på något sätt med olja eller dylikt för att få den att snurra enklare/bättre?

Klockan i sig är en Seiko SPB207J1

20210830_214938.jpg
 

Polykarpus

Omega
2-Faktor
Hade samma problem med en SKX, i mitt fall löste det sig inte med mindre än att jag var tvungen att byta packningen under bezeln. Läst om andra som löst det hela med WD-40 men tror inte det är att rekommendera då det förmodligen torkar ut gummit än snabbare -> ännu trögare bezel.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hjälp & tips sökes!

Min ring har gått väldigt trögt sedan dag 1 och det stör mig något enormt. Igår så duschade jag med klockan, och upptäckte då i duschen att ringen helt plötsligt gick väldigt lätt och fint att snurra. Idag så har den börjat gå lila trögt igen, och jag misstänker att det kommer bli samma historia igen om jag duschar med den. Jag har inte badat med den i saltvatten eller dylikt endast duschat med den.

Min fundering är då: Behöver/kan man smörja in ringen på något sätt med olja eller dylikt för att få den att snurra enklare/bättre?

Klockan i sig är en Seiko SPB207J1

20210830_214938.jpg
Man kan droppa in lite matolja men det är ju bara en tillfällig lösning spm drar till sig smuts. Det du borde göra är att plocka av den och ta lite flytande silikon som används till tätningar.
 
Tack så mycket för svar alla! Jag ska försöka plocka av ringen och rengöra samt smörja in packningen. Aldrig gjort detta innan, så ska fundera lite eller om man lämnar in till urmakare 😊 tusen tack alla!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Finns särskild fett till packningar som kan fungera, från Seiko till och med, i små vita burkar. Minns ej om Ånge bl. a har det, kan blanda ihop. Minns inte var jag köpte min burk.
 
Topp