• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bezelbyte skx007

J.R

Omega
Hej!

Har länge gått och funderat på att byta bezel på min skx då den ser lite billig och tråkig ut. Jag söker tips på vart man kan finna en ersättare med rätt dimensioner osv. Sen undrar jag om själva bytet är något jag kan göra in the comforts of my own home eller om jag behöver promenera till en urmakare.

Tack på förhand!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Hej!

Har länge gått och funderat på att byta bezel på min skx då den ser lite billig och tråkig ut. Jag söker tips på vart man kan finna en ersättare med rätt dimensioner osv. Sen undrar jag om själva bytet är något jag kan göra in the comforts of my own home eller om jag behöver promenera till en urmakare.

Tack på förhand!
Kör på en Dave Murphy!:) Just nu inte i lager, men kommer säkert in igen (kan dock ta några månader:()
Jag klarade av att byta bezeln själv, och min bedömning är då att alla klarar av det.:D Här är min:
Ci90w91.jpg

seiko-skx009-dave-murphy-jpg.38382
 

J.R

Omega
Vackert! Du råkar inte veta vart man hittar inserts? Det fanns en länk till en "Jake Bourdeau" men det ledde ingen vart. Finns det bezels till andra seikos som också råkar vara kombatibla med skx?
 

J.R

Omega
Haha! Det är alltid mer eller mindre skumma/halvproffsiga sidor när man ska modda;) Vet du vad frakten ligger på? Tack för tipsen!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Haha! Det är alltid mer eller mindre skumma/halvproffsiga sidor när man ska modda;) Vet du vad frakten ligger på? Tack för tipsen!
Dagaz är nog en pålitlig leverantör. Har själv beställt därifrån. Kommer dock inte ihåg vad fraktkostnaden var.
 
  • Like
Reactions: J.R

d@ke

Cartier
Allt ovan stämmer. Inga problem att hitta inserts på ebay. Vill man göra affärer på lite mer vanligt vis så är det Dagaz eller Yobokies som gäller. Snabba leveranser och bra kvalité. Be om att få förmonterad självhäftande tejp på baksidan eller beställ ett 10-pack.
 

HolyCrap

Omega
Jag har hört att den där Dave Murphy vridringen snurrar fritt åt båda håll. Stämmer det?
Den är visserligen snygg, men om den inte fungerar som den ska så förstör den ju dykarfunktionaliteten...
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag har hört att den där Dave Murphy vridringen snurrar fritt åt båda håll. Stämmer det?
Den är visserligen snygg, men om den inte fungerar som den ska så förstör den ju dykarfunktionaliteten...
Japp, går åt bägge hållen. Jag håller mig undan vatten så för mig funkar det finfint!:)
 

J.R

Omega
Allt ovan stämmer. Inga problem att hitta inserts på ebay. Vill man göra affärer på lite mer vanligt vis så är det Dagaz eller Yobokies som gäller. Snabba leveranser och bra kvalité. Be om att få förmonterad självhäftande tejp på baksidan eller beställ ett 10-pack.

Hmm, jag tog för givet att den självhäftande tejpen skulle följa med. Får se när den landar i brevlådan!
 

antonCq

Breitling
Vackert! Du råkar inte veta vart man hittar inserts? Det fanns en länk till en "Jake Bourdeau" men det ledde ingen vart. Finns det bezels till andra seikos som också råkar vara kombatibla med skx?
Testa http://www.yobokies.com han är ju välkänd. jag har handlat av han tidigare och det har funkat bra.

tjena! kan man köpa seiko skx007 med den gröna ringen eller måste man göra de själv?

Man kan beställa custom-byggen av Yobokies också, har inte testat det själv. Men har ju några riktigt fina kombos där
 

MrSandin

Omega
IMG_0678.JPG
Här kommer bild på min med Murphy bezel samt original insert. Inga problem att byta själv anser jag. Innan ingrepp läste jag det som finns på nätet samt på tuben.
 

JohanOr

Omega
Har mailat yobokies, får se om han svarar. Verkar lite mystiskt men folk verkar ändå fortfarande handla av honom ;) hittade en till bild så nu är jag ännu mer sugen.

F4210B8B-B1B1-449A-958D-2A0A7DAF62FC.jpeg
 

Paraflax

Omega
2-Faktor
Vad använder ni för metod för att få fast bezel inserten i bezeln? Jag köpte inserts från osc som det följde med dubbelhäftande tape med, efter lite pill fick jag dit det men blev inte helt nöjd. Finns det något vettigt lim som håller men är lätt att få bort om man gillar att byta lite mer regelbundet...
 
D

Deleted member 19984

Guest
Vad använder ni för metod för att få fast bezel inserten i bezeln? Jag köpte inserts från osc som det följde med dubbelhäftande tape med, efter lite pill fick jag dit det men blev inte helt nöjd. Finns det något vettigt lim som håller men är lätt att få bort om man gillar att byta lite mer regelbundet...

Jag har kört med bara någon droppe superlim från en tub med pytteliten spets. Försvinner lätt mha strategiskt droppad aceton när man vill byta.
 

Three5One

Omega
2-Faktor
Sitter med en keramisk insert på en SNZH55 som inte riktigt fäst i ett "hörn" (i den mån cirklar har hörn). Är lite orolig för att knäcka den då den inte är av metall, någon som har erfarenhet av att ta bort keramiska inserts? Enligt uppgift, klockan inhandlad och moddad av yobokies, ska den enbart sitta med dubbelhäftande tejp och då inte sitta så hårt, men känner mig ändå osäker då det för mig är främmande farvatten.
 
Topp