• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Recension, första importen! Det blev en...

Robbie

Omega
Tänkte jag skulle slänga ihop en liten tråd om hur min första erfarenhet kring import var..
Såg att frågor dykt upp nyligen i "OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?"
Eftersom jag tidigare har noll erfarenhet kring import så tänkte jag att jag slänger ihop en tråd om hur jag upplevde allt.

Kl. 06.00 - Fredag 26/2 :
Jag och en vän sätter oss på tåget mot CPH Airport.
Anländer till flygplatsen, lite kaffe osv för att bli människa...

Kl. 08.55
Flyget lyfter mot vår destination München
(Plats vid exit utgången, skönt att kunna sträcka på benen :D)
IMG_8569.jpg

Kl. 10.30
Anländer till München
Hoppar av flyget och sätter oss på tåget på flygplatsen och rör oss in mot München...
IMG_8580.jpg

Kl. 11.15
45 minuter senare så hoppar vi av vid stationen Olympiazentrum. Och vad ligger vid den stationen mer för kul...
Bmw museum samt deras fabrik (Tyvärr hann vi inte besöka)
IMG_8583.jpg

IMG_8588.jpg

Kl. 11.25
5 minuters promenad ifrån tågstationen, Olympiazentrum, kommer vi fram till bilhandlaren.
Avalon Premium Cars (Land Rover och Jaguar auktoriserad handlare)
Man blev inte lite sugen på att gå in hos handlarna som låg bredvid... Porsche Center och Bentley! :nailbiting:
IMG_8597.jpg

När vi kommer fram så tas vi emot väl, säljaren som vi fick hjälp av och som vi haft kontakt med innan resan talade god engelska.
Går igenom bilen, provkör, känner och klämmer lite. Allt var fint och över förväntan. Skicket var precis som beskrivit av säljaren så man blev inte besviken.
Kl. 13.00
Ringer upp banken i Sverige och berättar att allt är grönt och att dom kan göra överföringen till bilhandlaren.
En expressbetalning som gör att pengarna syns efter endast ett par minuter hos den tyska banken.
Pengarna är överförda och bilhandlaren ringer till den tyska skyltmakaren och berättar att han behöver exportskyltar.
Vi sätter oss ner i "vänthallen" hos handlaren och tar en god kopp kaffe och tuggar i oss lite Milka choklad och väntar på att skyltarna skall dyka upp.
IMG_8606.jpg

Cirka en timme senare är dom levererade, på med skyltarna och iväg.
Då är klockan 15.00 och vi sitter i bilen påväg hemåt igen.
Vad blev det för bil då?
En Range Rover Evoque SD4 -2015.
IMG_8614.jpg

IMG_8617.jpg

Autobahn :D
IMG_8628.jpg

Vad kostade kalaset runt omkring då?
Flyg/Transport/Mat: Cirka 1500kr
Diesel: 1000kr
Båt: 1000kr
Försäkring på bilen i Tyskland /1mån i Sverige: 3000kr
Ursprungskontroll: 600kr
Registrerings - Kontrollbesiktning: 2300kr
= 9.400kr

Bilens pris i Tyskland jämfört med Sverige, cirka 20 % billigare + mer utrustning.
Allting gick mycket smidigt och jag kommer absolut göra om det.
Jag har tidigare tänkt att det var mycket omständigt och hade höga kostnader runtom, men så är inte fallet.
Det känns tryggt att bilen är inköpt hos auktoriserad Land Rover handlare samt har nybilsgaranti till 2018.

Hoppas att denna tråd kan vara till eventuell framtida hjälp hos andra bil och import intresserade. :)
 
Senast ändrad:

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Första gångerna jag såg den modellen tyckte jag den var ful som stryk men har över tid ändrat mig, den är feeet!

Grattis!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Kul, fin bil också.
Det låter onekligen intressant. Hur är det med försäkring på importerad bil? Tkr mig alltid ha hört folk snacka om att försäkringen blir si och så mkt högre. Är det en sanning eller är det bara en halvt allmän tro?
 

Robbie

Omega
Kul, fin bil också.
Det låter onekligen intressant. Hur är det med försäkring på importerad bil? Tkr mig alltid ha hört folk snacka om att försäkringen blir si och så mkt högre. Är det en sanning eller är det bara en halvt allmän tro?

Det varierar ifrån bil till bil skulle jag gissa och likaså försäkringsbolag... Jag skulle tro att det kan skilja ett par kronor, kanske 10 - 15 %, men vad det är extra om året beror ju helt på vad det är för bil. Kolla med försäkringsbolagen. Anledningen till att försäkringen låg på 3000:- för en månad det är på grunnat på just då när jag kör hem den och tills den är registrerad och klar i Sverige, sedan blir det helt andra siffror.

Första gångerna jag såg den modellen tyckte jag den var ful som stryk men har över tid ändrat mig, den är feeet!

Grattis!

Den är feeeet! :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Intressant, och grattis till bilen!:)
Tips och andra bra-att-ha-eller-tänka-på saker man skulle behöva veta för att underlätta ett köp du kan komplettera med?
 

Robbie

Omega
Intressant, och grattis till bilen!:)
Tips och andra bra-att-ha-eller-tänka-på saker man skulle behöva veta för att underlätta ett köp du kan komplettera med?
Tack så mycket! :) Det är alltid (antagligen) bäst att handla hos auktoriserade säljarna. Både Bmw, Land Rover, Audi samt Mercedes har sökfunktion på sina egna hemsidor där dom annonserar ut alla deras begagnade bilar som säljs på auktoriserade handlare i Tyskland. Där får man ex på Bmw en garanti på ett år som heter EUROPLUS garanti som följer med bilen i 1 år (mekaniska och elektriska fel). Likaså Audi med sin Approved: Plus garanti på ett år, och Mercedes osv. :)
Grattis till bilen! Tack för att du delar med dig.
Tack! :) Alltid nyttigt.
Grattis! Riktigt fin bil du skaffat dig :)
Tack! :)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Tack så mycket! :) Det är alltid (antagligen) bäst att handla hos auktoriserade säljarna. Både Bmw, Land Rover, Audi samt Mercedes har sökfunktion på sina egna hemsidor där dom annonserar ut alla deras begagnade bilar som säljs på auktoriserade handlare i Tyskland. Där får man ex på Bmw en garanti på ett år som heter EUROPLUS garanti som följer med bilen i 1 år (mekaniska och elektriska fel). Likaså Audi med sin Approved: Plus garanti på ett år, och Mercedes osv. :)

Tack! :) Alltid nyttigt.

Tack! :)

Schysst bil och bra reportage. Håller med @gruby här; tyckte den var vidrig från början, men den växer helt klart på mig. Skulle jag skaffa en "SUV" så skulle denna ligga bra till! (fast jag gillar egentligen inte SUV-konceptet)

Du får gärna länka till BWW's sökfunktion om du vill. Jag är sugen på en fräsch 4-cab till våren & hittar få bra objekt i Sverige. En resa till Tyskland vore en kul vårutflykt! :cool:
 

Robbie

Omega
Schysst bil och bra reportage. Håller med @gruby här; tyckte den var vidrig från början, men den växer helt klart på mig. Skulle jag skaffa en "SUV" så skulle denna ligga bra till! (fast jag gillar egentligen inte SUV-konceptet)

Du får gärna länka till BWW's sökfunktion om du vill. Jag är sugen på en fräsch 4-cab till våren & hittar få bra objekt i Sverige. En resa till Tyskland vore en kul vårutflykt! :cool:
Tack så mycket! :)
Fint! Absolut, det blir en trevlig utflykt av det hela också :D
http://www.bmw.de/de/topics/gebrauchtfahrzeuge/gebrauchtwagenboerse.html
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Grattis till nya bilen!
Riktigt fina de där, frugan har en likadan :)
Och tack för rese/inköps skildringen. Lärorikt.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Tänkte jag skulle slänga ihop en liten tråd med recension om hur min första erfarenhet kring import var..
Såg att frågor dykt upp nyligen i "OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?"
Eftersom jag tidigare har noll erfarenhet kring import så tänkte jag att jag slänger ihop en tråd hur jag upplevde allt.

Kl. 06.00 - Fredag 26/2 :
Jag och en vän sätter oss på tåget mot CPH Airport.
Anländer till flygplatsen, lite kaffe osv för att bli människa...

Kl. 08.55
Flyget lyfter mot vår destination München
(Plats vid exit utgången, skönt att kunna sträcka på benen :D)
IMG_8569.jpg

Kl. 10.30
Anländer till München
Hoppar av flyget och sätter oss på tåget på flygplatsen och rör oss in mot München...
IMG_8580.jpg

Kl. 11.15
45 minuter senare så hoppar vi av vid stationen Olympiazentrum. Och vad ligger vid den stationen mer för kul...
Bmw museum samt deras fabrik (Tyvärr hann vi inte besöka)
IMG_8583.jpg

IMG_8588.jpg

Kl. 11.25
5 minuters promenad ifrån tågstationen, Olympiazentrum, kommer vi fram till bilhandlaren.
Avalon Premium Cars (Land Rover och Jaguar auktoriserad handlare)
Man blev inte lite sugen på att gå in hos handlarna som låg bredvid... Porsche Center och Bentley! :nailbiting:
IMG_8597.jpg

När vi kommer fram så tas vi emot väl, säljaren som vi fick hjälp av och som vi haft kontakt med innan resan talade god engelska.
Går igenom bilen, provkör, känner och klämmer lite. Allt var fint och över förväntan. Skicket var precis som beskrivit av säljaren så man blev inte besviken.
Kl. 13.00
Ringer upp banken i Sverige och berättar att allt är grönt och att dom kan göra överföringen till till bilhandlaren.
En expressbetalning som gör att pengarna syns efter endast ett par minuter hos den tyska banken.
Pengarna är överförda och bilhandlaren ringer till den tyska skyltmakaren och berättar att han behöver exportskyltar.
Vi sätter oss ner i "vänthallen" hos handlaren och tar en god kopp kaffe och tuggar i oss lite Milka choklad och väntar på att skyltarna skall dyka upp.
IMG_8606.jpg

Cirka en timme senare är dom levererade, på med skyltarna och iväg.
Då är klockan 15.00 och vi sitter i bilen påväg hemåt igen.
Vad blev det för bil då?
En Range Rover Evoque SD4 -2015.
IMG_8614.jpg

IMG_8617.jpg

Autobahn :D
IMG_8628.jpg

Vad kostade kalaset runt omkring då?
Flyg/Transport/Mat: Cirka 1500kr
Diesel: 1000kr
Båt: 1000kr
Försäkring på bilen i Tyskland /1mån i Sverige: 3000kr
Ursprungskontroll: 600kr
Registrerings - Kontrollbesiktning: 2300kr
= 9.400kr

Bilens pris i Tyskland jämfört med Sverige, cirka 20 % billigare + mer utrustning.
Allting gick mycket smidigt och jag kommer absolut göra om det.
Jag har tidigare tänkt att det var mycket omständigt och hade höga kostnader runtom, men så är inte fallet.
Det känns tryggt att bilen är inköpt hos auktoriserad Land Rover handlare samt har nybilsgaranti till 2018.

Hoppas att denna tråd kan vara till eventuell framtida hjälp hos andra bil och import intresserade. :)
Wow grattis till en riktigt grym bil och tack för recensionen!

Klockan och bilen går i ett :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Grattis till bilen!
Precis som du har jag tidigare förknippat import med "mycket jobb och krångel".
Verkar vara smidigare än vad man trott :)
 
Topp