• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

par

Patek
2-Faktor
Det är just det som är problemet, det står inte mellan två bilar. Offererade en 911 idag och blev helt plötsligt sugen på en tvåsitsig sportbil.

Är egenföretagare och bestämmer själv vad jag ska leasa, har egentligen inga specifika behov utan utnyttjar bilen både i jobb samt privat. Har ett stort intresse för bilar och kan tänka mig att lägga en större summa varje månad för att finansiera min "drömbil".

Rangen är egentligen en helt onödig bil för mig, alldeles för stor och klumpig, men det är något med den som jag älskar. Porschen är vad den är, en fantastisk bil på alla sätt och vis.
Helrätt! Men så länge du inte fått tag i en gt3 eller R så är den ju 4 sitsig:)
 

Jarran

Omega
2-Faktor
Kul!
Det där är nog en av Porsches roligaste reklamer med. Den är underfundig och kan många gånger visa säljare hur man ska bete sig då det kan ge utdelning långt senare.


Stämmer så förbaskat väl. Jag minns stunden i skolbibblan när jag första gången såg en 911 i Teknikens Värld. Porsche har följt med mig i tankarna och drömmarna genom åren, och trodde kanske att det alltid skulle förbli bara en dröm, men några årtionden senare går drömmen i uppfyllelse.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
De var typ: "Eh, automatiska helljus. Eh, vi vet inte. Du menar att det påverka? Eh."

Det är ju en extremt relevant fråga. Mina automatiska helljus bländar tex av om det blir för mycket reflekterande ljus från reflexpinnar och vägskyltar. Så om man bara lägger till "mer" ljus utan att kalibrera om sensorn så kommer den ju att blända av mer pga ökade reflexer.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Stämmer så förbaskat väl. Jag minns stunden i skolbibblan när jag första gången såg en 911 i Teknikens Värld. Porsche har följt med mig i tankarna och drömmarna genom åren, och trodde kanske att det alltid skulle förbli bara en dröm, men några årtionden senare går drömmen i uppfyllelse.

Den känslan jag hade när jag körde hem från Autoselect (numera Autoropa) med min första Porsche var helt oslagbar.
 

MrPlow

Rolex
Det är ju en extremt relevant fråga. Mina automatiska helljus bländar tex av om det blir för mycket reflekterande ljus från reflexpinnar och vägskyltar. Så om man bara lägger till "mer" ljus utan att kalibrera om sensorn så kommer den ju att blända av mer pga ökade reflexer.
Ett alternativ vore ju att den bara triggas då man aktiverar helljuset manuellt... Men då tappar man ju lite poängen...
 

Chattras

Cartier
Då har man hamnat i tankarna kring att byta bil igen. Har insett att jag har en rätt onödig bil för det jag kör. Har 9km till kontoret, och fram och tillbaka dit är i princip det jag kör. Så kanske ska man byta till antingen något som är roligare som man kan "leka" lite med eller till något logiskt så som en i3. Har idag en Audi A7 från 2015 och ibland känns den lite onödigt stor. En tanke har varit en i3 och en hoj kanske?

Så, frågan till er bil-gubbar och eventuellt tjejer. Vad finns det för kul man kan byta till? Vill inte slänga in pengar emellan men byte 1-1 är helt ok. Kanske ni kan tipsa om något jag inte tänkt på. Blir lätt lite enkelspårig när jag kollar bilar.
 

Florre

Omega
2-Faktor
Jo det är klart men om du köper en Range Rover för miljonen blir det ju samma?
Ja exakt, såå summa summarum...jag får fortsätta kalkylera. :angel:
Vill man ha lågt förmånsvärde så är det väl "Supermiljöbil", typ plug-in hybrid eller elbil som gäller? Funderat på Tesla Model X kanske?
Ja exakt, har sneglat lite på Porsches hybridvarianter, förmånsvärdet reduceras med typ 40%. Tesla är tyvärr inget som lockar för tillfället.
 

POO

Panerai
jd-power-kvalitetsindex-2016-alla-bilmarken-700x392.jpg


Bild tagen från Teknikens Värld. Från J.D. Powers kvalitetsindex.
jd-power-vehicle-dependability-study-2016.jpg

Kul med statistik.
 
Vilket år? Jag kan inte tänka mig att Volvo skulle vara så där långt ner, som på bilden jag posta. Hursomhelst så hade de gärna fått vara lite högre på bilden du posta. Det våra bilder har gemensamt är ju att Land Rover ligger i botten på båda, vilket var vad jag ville påpeka. Land Rovers kvalitet ÄR kass, vilket en bil som börjar på 500k inte borde vara. Det är inte pinsamt, det är värre - det är att strunta i sina kunder fullständigt.
 
  • Like
Reactions: par
Då har man hamnat i tankarna kring att byta bil igen. Har insett att jag har en rätt onödig bil för det jag kör. Har 9km till kontoret, och fram och tillbaka dit är i princip det jag kör. Så kanske ska man byta till antingen något som är roligare som man kan "leka" lite med eller till något logiskt så som en i3. Har idag en Audi A7 från 2015 och ibland känns den lite onödigt stor. En tanke har varit en i3 och en hoj kanske?

Så, frågan till er bil-gubbar och eventuellt tjejer. Vad finns det för kul man kan byta till? Vill inte slänga in pengar emellan men byte 1-1 är helt ok. Kanske ni kan tipsa om något jag inte tänkt på. Blir lätt lite enkelspårig när jag kollar bilar.
En i3:a är ett vettigt val, vid första anblick. Bensinsnål/eldriven, annorlunda och trevlig interiör. Det kommer dock en dag då du behöver mer bagageutrymme, och då kommer du ångra dig att du köpte en i3:a. Andrahandsvärdet ska vi inte ens prata om. Det händer för mycket på elbilsmarknaden just nu för att kunna motivera ett köp av en elbil, tycker jag. Dessutom har den bara 4 stjärnor i NCAP, det tycker jag är riktigt, riktigt dåligt av BMW. En Fiat 500 har 5 stjärnor. Om Fiat kan, för en bil som kostar hälften så mycket, så kan BMW också.
 
Vilket år? Jag kan inte tänka mig att Volvo skulle vara så där långt ner, som på bilden jag posta. Hursomhelst så hade de gärna fått vara lite högre på bilden du posta. Det våra bilder har gemensamt är ju att Land Rover ligger i botten på båda, vilket var vad jag ville påpeka. Land Rovers kvalitet ÄR kass, vilket en bil som börjar på 500k inte borde vara. Det är inte pinsamt, det är värre - det är att strunta i sina kunder fullständigt.

Tycker det är konstigt att Land Rover ligger så långt ner. Undrar vilka årsmodeller det är baserat på.
Jag gick in på J.D Powers hemsida och kollade årsmodell 2016 på RR, där har den iaf 4/5 på overall quality men ingen "predicted reliability" än.
http://www.jdpower.com/cars/search/...l-body-styles/all-msrp-ranges/all-mpg-ranges/

Kollar man en äldre årsmodell finns mer info baserat på kundundersökningar. Här 2013 års modell ser inte så kul ut med kvaliteten.
http://www.jdpower.com/cars/land-rover/range-rover/2013#

Jag vet att JLR-koncernen(Jaguar Land Rover) jobbar mycket med kvalitet nu för tiden så jag är rätt säker på att nyare årsmodeller och nysläppta modeller är bättre än de äldre.
 
Din var för 3 månader gamla bilar, den jag postade var för 3 år gamla bilar.
Intressant vändning för Volvo. I och för sig är nog din bild isåfall baserad på V40/V60/V70/S60/S80/XC90(gamla). De har väl erkänt bra kvalitet. Vi har haft vår XC70 i ca två och ett halvt år och vad jag vet har vi inte haft ett enda problem. Jag läste i kommentarsfältet till artikeln jag tog bilden ifrån. Där trodde många att Volvos extremt höga (vilket är dåligt) siffror berodde på nya XC90. Det återstår att se hur bra kvalitet Volvos nya generation har.
 
Tycker det är konstigt att Land Rover ligger så långt ner. Undrar vilka årsmodeller det är baserat på.
Jag gick in på J.D Powers hemsida och kollade årsmodell 2016 på RR, där har den iaf 4/5 på overall quality men ingen "predicted reliability" än.
http://www.jdpower.com/cars/search/...l-body-styles/all-msrp-ranges/all-mpg-ranges/

Kollar man en äldre årsmodell finns mer info baserat på kundundersökningar. Här 2013 års modell ser inte så kul ut med kvaliteten.
http://www.jdpower.com/cars/land-rover/range-rover/2013#

Jag vet att JLR-koncernen(Jaguar Land Rover) jobbar mycket med kvalitet nu för tiden så jag är rätt säker på att nyare årsmodeller och nysläppta modeller är bättre än de äldre.
Riktigt läskiga siffror. Hoppas de får bukt med problemen, i grund och botten är det ju riktigt bra bilar. Jaguar har ju byggt bilar sedan 20-talet, man tycker att de borde kunna det här med kvalitet nu ca 90 år senare. Om det är girighet eller okunskap låter jag vara osagt, men personligen tror jag att det går att bygga en kvalitetsbil bara man vill. Man får minska marginalerna lite bara.
 

Tapiren

Cartier
Det är lite märkligt med Jaguar, de har placerat sig högt upp i många undersökningar också, eftersom jag gillar märket följer jag de olika klubbarna på nätet och konsensus verkar vara att de yngre modellerna faktiskt är ganska problemfria, till skillnad från Land Rover som ju faktiskt har en hel del problem med de modeller som nu är tre-fyra år.

Vi är ett ganska stort gäng bekanta som har kört yngre Jaguarer och de har alltid varit felfria, till skillnad från exempelvis Land Rover där vi alla har ganska dåliga erfarenheter.
 
Det är lite märkligt med Jaguar, de har placerat sig högt upp i många undersökningar också, eftersom jag gillar märket följer jag de olika klubbarna på nätet och konsensus verkar vara att de yngre modellerna faktiskt är ganska problemfria, till skillnad från Land Rover som ju faktiskt har en hel del problem med de modeller som nu är tre-fyra år.

Vi är ett ganska stort gäng bekanta som har kört yngre Jaguarer och de har alltid varit felfria, till skillnad från exempelvis Land Rover där vi alla har ganska dåliga erfarenheter.
Kan det vara ett arv från Ford kanske? Menar inte att Ford bygger problemfria bilar, tvärtom. Vilket är konstigt i och med att Lincoln, vilket är Fords lyxmärke, ligger i topp. Hur som helst, det jag menar är att Jaguar ärvt kvalitetstänket kanske.
 

Tapiren

Cartier
Ford gjorde mycket för Jaguar, visst lanserade de X-typen som har fått en hel del kritik men med Fords pengar kunde man bygga XK8 som sålde bra, samt utveckla nya motorer. Tyvärr för Ford så tog ju deras pengar slut ungefär när Jaguar fick potential att leverera någon form av vinst, så man tvingades sälja innan man skördat.

Det finns en lite roligt videoklipp där någon talesperson från Jaguar i samband med lanseringen av XJ40-serien (=1987) säger något i stil med;

"Och denna gång har vi faktiskt provkört bilen utanför fabriksområdet, så vi har goda förhoppningar om att den skall hålla lite bättre än tidigare".

Med facit i hand gjorde den ju det, även om modellen fick lite dåligt rykte på grund av diverse märkliga elfel var grundkonstruktionen bra.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Ford gjorde mycket för Jaguar, visst lanserade de X-typen som har fått en hel del kritik men med Fords pengar kunde man bygga XK8 som sålde bra, samt utveckla nya motorer. Tyvärr för Ford så tog ju deras pengar slut ungefär när Jaguar fick potential att leverera någon form av vinst, så man tvingades sälja innan man skördat.

Det finns en lite roligt videoklipp där någon talesperson från Jaguar i samband med lanseringen av XJ40-serien (=1987) säger något i stil med;

"Och denna gång har vi faktiskt provkört bilen utanför fabriksområdet, så vi har goda förhoppningar om att den skall hålla lite bättre än tidigare".

Med facit i hand gjorde den ju det, även om modellen fick lite dåligt rykte på grund av diverse märkliga elfel var grundkonstruktionen bra.

Att köpa Jaguar måste ju vara en modern variant av rysk roulette. :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
JD Powers är ingen riktig undersökning som kollar på antal fel per bil utan är en kvalitativ undersökning av ägarnas upplevelse. Jag skulle exempelvis hellre titta på Dekras kvalitetsindex som faktiskt kollar på fel och inte bara ägarnas upplevelser i förhållande till förväntningarna.
 

POO

Panerai
JD Powers är ingen riktig undersökning som kollar på antal fel per bil utan är en kvalitativ undersökning av ägarnas upplevelse. Jag skulle exempelvis hellre titta på Dekras kvalitetsindex som faktiskt kollar på fel och inte bara ägarnas upplevelser i förhållande till förväntningarna.

Som jag fattade var ovan postade index just problem per 100 bilar. Har dock inte läst mer ingående exakt hur undersökningen är gjord.
 
Topp