Chattras
Cartier
Det lät definitivt. Lite som att livet tagit slut redan .Två bilar jag drömt om att äga men så blev det aldrig.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det lät definitivt. Lite som att livet tagit slut redan .Två bilar jag drömt om att äga men så blev det aldrig.
Det lät definitivt. Lite som att livet tagit slut redan .
Köp ej. Taget från internet (vet inte om det bara handlar om 2,0 eller 1,8 också):Funderar lite på att köpa en Audi A5, motorn på bilen i fråga är en 1.8 TFSI 170Hk.
Man har ju hört en del om att det ska vara lite problem med dessa motorer till följd av Audis longlife-service. Bland annat lite strul med kamkedjan osv.
Någon som har erfarenhet av den motorn eller kan uttala sig om driftsäkerheten?
Ja jag har sett den artikeln men jag tycker nästan det känns lite överdrivet? Om nu problemet hade varit så stort att i princip varenda bil krånglar så bör man kunna hitta mer info om det på diverse forum osv. Det tycker jag inte riktigt man gör.Köp ej. Taget från internet (vet inte om det bara handlar om 2,0 eller 1,8 också):
"Vi tvärnobbar de här bilarna, det känns som att felandelen är 100 procent. Det spelar ingen roll om bilen gått 5.000 mil eller 15.000. Det är ingen idé längre. Det är sjuka pengar det handlar om så det är inte värt att sälja de här bilarna, det är inte värt att chansa. Vi har tre fall just nu och så har vi haft en del fall under året. Grannfirman har fyra fall just nu och tar inte heller in bilarna längre. Vi orkar inte hålla på med eländet", säger Claes Hoffsten på Hoffsten Motor till auto motor & sport.
Såhär stod det också i artikeln:
Hög oljeförbrukning i Audis TFSI-motorer på 1,8 och 2,0 liter. "De här bilarna drar otroliga mängder olja, rekordet är en kund som hade en oljeförbrukning på åtta liter på 150 mil! Det är dyr longlifeolja också så det är ekonomisk ruin."
http://www.mestmotor.se/automotorsp...edja-kolvringar-olja-bilhandlare-slutar-salja
Ja jag har sett den artikeln men jag tycker nästan det känns lite överdrivet? Om nu problemet hade varit så stort att i princip varenda bil krånglar så bör man kunna hitta mer info om det på diverse forum osv. Det tycker jag inte riktigt man gör.
Ja jag har sett den artikeln men jag tycker nästan det känns lite överdrivet? Om nu problemet hade varit så stort att i princip varenda bil krånglar så bör man kunna hitta mer info om det på diverse forum osv. Det tycker jag inte riktigt man gör.
Du har rätt. AMS är en riktigt dålig tidning så de är inte heller riktigt att lita på. Motorhaveri kanske inte är så vanligt som AMS försöker framställa det, å andra sidan vet jag inte varför de skulle hitta på.Ja jag har sett den artikeln men jag tycker nästan det känns lite överdrivet? Om nu problemet hade varit så stort att i princip varenda bil krånglar så bör man kunna hitta mer info om det på diverse forum osv. Det tycker jag inte riktigt man gör.
Du har ju Huracan att välja nuMan ska hinna köpa dem innan bäst före-datumet passerat. Jag är blodigt kräsen.
Du har ju Huracan att välja nu
Att 2.0 tfsi motorn drar olja är inget nytt, samma motor i gti och Leon också och allmänt känt. Sen är det olika mycket mellan alla bilar verkar det som.
Precis det är den mängd man brukar höra och som sagt ingen stor grej ofta får man ju någon liter över vid oljebyte som ligger och skräpar. Sen är väl olja åldrande vilket man kanske ska se upp med!?Min brukade suga i sig en extra liter mellan servicarna. Ingen biggie egentligen.
Nja, den mängd man brukar höra är väl snarare 1,0-1,5l/100 mil.Precis det är den mängd man brukar höra och som sagt ingen stor grej ofta får man ju någon liter över vid oljebyte som ligger och skräpar. Sen är väl olja åldrande vilket man kanske ska se upp med!?
Nja, den mängd man brukar höra är väl snarare 1,0-1,5l/100 mil.
Såklart är inte alla motorer drabbade, dessutom har många blivit åtgärdade.Min drog då inte alls så mycket. Långt ifrån.
@krämbulle kör inte du en Golf Alltrack?
Om jag nu har rätt i det, hur tycker du bilen är? Mor är lite småsugen då den prickar rätt på alla punkter hos henne men att den kanske är lite stor. Ska man ha motsvarade utrustning (-4 Motion då det inte behövs men är trevligt) i en Golf så är utbudet kraftigt begränsat om man letar en ett år gammal bil...
@krämbulle kör inte du en Golf Alltrack?
Om jag nu har rätt i det, hur tycker du bilen är? Mor är lite småsugen då den prickar rätt på alla punkter hos henne men att den kanske är lite stor. Ska man ha motsvarade utrustning (-4 Motion då det inte behövs men är trevligt) i en Golf så är utbudet kraftigt begränsat om man letar en ett år gammal bil...
Stämmer - hämtade ut min i typ Januari/Februari i år.
Måste säga att jag är förvånansvärt nöjd. Har faktiskt inte ens övervägt VW och speciellt inte Golf innan.
Jag tycker man får extremt mycket bil för pengen. För mig är det en fullgod storlek, den är riktigt generös både i kupén och i bagaget. Mycket utrustning ingår ju dessutom standard. Jag plockade med lite extra på min, det enda jag skulle vilja haft är nyckellöst.
Går fint på vägen, bekväm (trots att jag envisas med 19") och tillräckligt mycket motor för att inte vara kalas-trött.
Känns dessutom som en modern bil.
Inte världens sexigaste bil kanske men jag tycker definitivt du ska lura med mor och provköra.
Enda drawbacken är att den är rätt törstig. På landsvägen kan man komma ner under 0,6 men det är mer regel än undantag att jag tankar runt liter per mil. Då är det iof mest sambon som använder bilen till att åka korta sträckor i stan och då får man ju betala lite för 4WD och automat.
Jag kör en vanlig Golf men har under veckan avverkat några mil i en Alltrack, trevlig bil helt klart. Bensinaren med 4motion fungerar bra ihop även om jag tycker den är lite törstig. Jag har 1,4tsi med DSG i min Golf och den kombon fungerar bra dock hade jag nog valt diesel om jag köpte en Alltrack idag.
Leta efter en bil med förlängd nybilsgaranti, tyvärr ett måste på en VW om du frågar mig
Haha. Näe. Eller ja. Var faktiskt på väg till Vaxholm idag men det där är inte jag.
Jag har familje-versionen (sedan) S63L.
Hon har redan provkört och gillar bilen skarpt. Det är dock storleken som är nackdelen då hon numer bor i lägenhet och parkerar på gatan. I sig inget problem men med mindre bil så är chansen större att hitta P-plats och sen åker hon 95% av tiden själv. Bästa polaren fick sin Golf R avant i somras så har åkt karossen ett par gånger och utrymmena samt känslan i interiören är riktigt fin. Dock är det som alla bilar i klassen inte optimalt med barnstol bak och sen sitta framför när man är 195cm lång men det problemet kommer mamma inte ha.
Att den skulle vara törstigare än mammas nuvarande bil (Audi 100 2.0E Avant från -90) är otänkbart men är det diesel ni har eller bensin? Mor är inne på bensin då hon tycker sig köra för korta sträckor för diesel ska vara vettigt plus miljöbiten.
Lite roligt är det dock att mamma gick från Bmw 118d M-sport -09 till Audin med tanken att den skulle leva en vinter. Det var 6 år sedan och det dyraste som gjorts är att vi köpt nya däck och en uppsättning kostade mindre än ett enda däck till min förra bil...
Kravbilden mor har på bil är Xenon, Climatronc och dold/avtagbar dragkrok (absolut inte synas om den är av). Jag kräver även sportstolar, minst >120 hästar och Parkeringssensorer. Är inte krav men extremt önskbart. Inte de lättaste att hitta på en vanlig golf...
Då har du med andra ord 140-150 hk motorn? får man fråga vad du har för verklig förbrukning?
Utökad garanti är alltid önskvärt men svårt att hitta då 98% av alla annonser är högst medelmåttigt skrivna...
Ja precis, det är en 2014 så den har 140hk. Runt 0,7 när jag kör till och från jobb osv, på långkörning går den naturligtvis ner en del.
Jo jag vet att det är svårt att hitta men om hon avser ha kvar bilen några år kan det vara värt att leta lite extra, några andra måsten tycker jag är dsg, pluspaket, dragpaket, kliman och värmare
Självklart ska det letas. Vi är i början av jakten så ingen stress. DSG är inget krav, inte heller värmare men annars är det som du säger.
Hon har redan provkört och gillar bilen skarpt. Det är dock storleken som är nackdelen då hon numer bor i lägenhet och parkerar på gatan. I sig inget problem men med mindre bil så är chansen större att hitta P-plats och sen åker hon 95% av tiden själv. Bästa polaren fick sin Golf R avant i somras så har åkt karossen ett par gånger och utrymmena samt känslan i interiören är riktigt fin. Dock är det som alla bilar i klassen inte optimalt med barnstol bak och sen sitta framför när man är 195cm lång men det problemet kommer mamma inte ha.
Att den skulle vara törstigare än mammas nuvarande bil (Audi 100 2.0E Avant från -90) är otänkbart men är det diesel ni har eller bensin? Mor är inne på bensin då hon tycker sig köra för korta sträckor för diesel ska vara vettigt plus miljöbiten.
Lite roligt är det dock att mamma gick från Bmw 118d M-sport -09 till Audin med tanken att den skulle leva en vinter. Det var 6 år sedan och det dyraste som gjorts är att vi köpt nya däck och en uppsättning kostade mindre än ett enda däck till min förra bil...
Kravbilden mor har på bil är Xenon, Climatronc och dold/avtagbar dragkrok (absolut inte synas om den är av). Jag kräver även sportstolar, minst >120 hästar och Parkeringssensorer. Är inte krav men extremt önskbart. Inte de lättaste att hitta på en vanlig golf...
Då har du med andra ord 140-150 hk motorn? får man fråga vad du har för verklig förbrukning?
Utökad garanti är alltid önskvärt men svårt att hitta då 98% av alla annonser är högst medelmåttigt skrivna...