• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Owaysis

Cartier
Funderar lite på att köpa en Audi A5, motorn på bilen i fråga är en 1.8 TFSI 170Hk.
Man har ju hört en del om att det ska vara lite problem med dessa motorer till följd av Audis longlife-service. Bland annat lite strul med kamkedjan osv.
Någon som har erfarenhet av den motorn eller kan uttala sig om driftsäkerheten?
 
Funderar lite på att köpa en Audi A5, motorn på bilen i fråga är en 1.8 TFSI 170Hk.
Man har ju hört en del om att det ska vara lite problem med dessa motorer till följd av Audis longlife-service. Bland annat lite strul med kamkedjan osv.
Någon som har erfarenhet av den motorn eller kan uttala sig om driftsäkerheten?
Köp ej. Taget från internet (vet inte om det bara handlar om 2,0 eller 1,8 också):

"Vi tvärnobbar de här bilarna, det känns som att felandelen är 100 procent. Det spelar ingen roll om bilen gått 5.000 mil eller 15.000. Det är ingen idé längre. Det är sjuka pengar det handlar om så det är inte värt att sälja de här bilarna, det är inte värt att chansa. Vi har tre fall just nu och så har vi haft en del fall under året. Grannfirman har fyra fall just nu och tar inte heller in bilarna längre. Vi orkar inte hålla på med eländet", säger Claes Hoffsten på Hoffsten Motor till auto motor & sport.

Såhär stod det också i artikeln:

Hög oljeförbrukning i Audis TFSI-motorer på 1,8 och 2,0 liter. "De här bilarna drar otroliga mängder olja, rekordet är en kund som hade en oljeförbrukning på åtta liter på 150 mil! Det är dyr longlifeolja också så det är ekonomisk ruin."

http://www.mestmotor.se/automotorsp...edja-kolvringar-olja-bilhandlare-slutar-salja
 
Senast ändrad:

Owaysis

Cartier
Köp ej. Taget från internet (vet inte om det bara handlar om 2,0 eller 1,8 också):

"Vi tvärnobbar de här bilarna, det känns som att felandelen är 100 procent. Det spelar ingen roll om bilen gått 5.000 mil eller 15.000. Det är ingen idé längre. Det är sjuka pengar det handlar om så det är inte värt att sälja de här bilarna, det är inte värt att chansa. Vi har tre fall just nu och så har vi haft en del fall under året. Grannfirman har fyra fall just nu och tar inte heller in bilarna längre. Vi orkar inte hålla på med eländet", säger Claes Hoffsten på Hoffsten Motor till auto motor & sport.

Såhär stod det också i artikeln:

Hög oljeförbrukning i Audis TFSI-motorer på 1,8 och 2,0 liter. "De här bilarna drar otroliga mängder olja, rekordet är en kund som hade en oljeförbrukning på åtta liter på 150 mil! Det är dyr longlifeolja också så det är ekonomisk ruin."

http://www.mestmotor.se/automotorsp...edja-kolvringar-olja-bilhandlare-slutar-salja
Ja jag har sett den artikeln men jag tycker nästan det känns lite överdrivet? Om nu problemet hade varit så stort att i princip varenda bil krånglar så bör man kunna hitta mer info om det på diverse forum osv. Det tycker jag inte riktigt man gör.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Ja jag har sett den artikeln men jag tycker nästan det känns lite överdrivet? Om nu problemet hade varit så stort att i princip varenda bil krånglar så bör man kunna hitta mer info om det på diverse forum osv. Det tycker jag inte riktigt man gör.

Självklart överdrivet. Allting som står på internet är inte sant.
Hoffsten är inte en så pass stor firma att det skulle vara rimligt att de har tre aktuella fall på en gång.
Det sagt... Jag hade inte köpt en!
Faktum är att jag nyss sålde vår VW med samma motorkonstruktion. Jag orkade inte med att noja över kamkedjan hela tiden.
Men visst - har man starkt psyke (eller håller sig helt borta från nätet), och ser till att inte Longlife-serva, så är det säkert en trevlig bil! ;)
 

Fsjberg

Cartier
Ja jag har sett den artikeln men jag tycker nästan det känns lite överdrivet? Om nu problemet hade varit så stort att i princip varenda bil krånglar så bör man kunna hitta mer info om det på diverse forum osv. Det tycker jag inte riktigt man gör.

Har inte ägt någon själv med var också intresserad av en A5 med bensinmotor, både 1,8 och 2,0 verkar vara drabbade av samma problem. Det finns en hel del att läsa på t.ex Nordicaudi. Det ska finnas en del revisioner på motorn och problemet verkar vara löst på modeller som är tillverkade efter 2012 - iaf enl. vad jag kunde hitta.
 
Ja jag har sett den artikeln men jag tycker nästan det känns lite överdrivet? Om nu problemet hade varit så stort att i princip varenda bil krånglar så bör man kunna hitta mer info om det på diverse forum osv. Det tycker jag inte riktigt man gör.
Du har rätt. AMS är en riktigt dålig tidning så de är inte heller riktigt att lita på. Motorhaveri kanske inte är så vanligt som AMS försöker framställa det, å andra sidan vet jag inte varför de skulle hitta på.

Hur som helst så verkar det allmänt känt att motorn drar olja. Mycket olja. Såhär skriver Teknikens Värld (i och för sig om 2,0):
En annan Audi-motor med problem är 2,0 TFSI. Den drar olja. En del alldeles för mycket, flera liter mellan servicetillfällena. Enligt Audi är den konstruerad att dra olja och tillåts göra av med en liter på 100 mil! En del drar mer, andra mindre. Så speciellt miljövänligt kan det knappast vara.

Nu vet jag inte vad en liter av den rekommendera oljan kostar men om jag känner Audi rätt är det inte billigt och lär höja driftkostnaden rejält. Att det dessutom är dåligt för miljön kommer jag aldrig bortse från, men å andra sidan börjar man väl bli van när det gäller Audi. Det verkar inte som om Audi och miljö går ihop.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hoffsten är förvisso hyffsat seriös men det är en bilhandlare av den riktiga gamla hästhandlarskolan. Om han påstår att han har 3 fall samtidigt kanske det riktiga svaret är att han haft 1 fall på 3 år...

Alla lågfriktionsmotorer drar olja mellan servicarna, några liter mellan servicarna är fullt normalt.
 

Edin

Panerai
Om vi nu pratar Audi 1.8T och 2.0T motorerna kan detta fenomen knappast vara isolerat till Audi utan finnas inom hela VAG-koncernen?
Anledningen till frågan är att det är nog dags för mamma att byta bil och tanken är Golf eller Golf Alltrack och då är just 1.8T motorn av intresse. Tanken har dock hela tiden varit att INTE köra Longlife service utan årlig service med oljebyte minst vid 1.000 mil.

En annan motor att hålla sig borta från är Mercedes V6 M272.
 

Owaysis

Cartier
Felet är nog precis som många säger lite överdrivet men det är ju inte allt för kul att ha den känslan i bakhuvudet att man i princip när som helst kan råka ut för ett motorhaveri. Jag får fundera lite mer på det och se över servicehistoriken. Kan ju ha varit så att oljan ha bytts oftare än vad bland annat Audi rekommenderar.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
@Niklas var det du som var på väg norrut :)

20161211_134736.jpg
 

Edin

Panerai
@krämbulle kör inte du en Golf Alltrack?
Om jag nu har rätt i det, hur tycker du bilen är? Mor är lite småsugen då den prickar rätt på alla punkter hos henne men att den kanske är lite stor. Ska man ha motsvarade utrustning (-4 Motion då det inte behövs men är trevligt) i en Golf så är utbudet kraftigt begränsat om man letar en ett år gammal bil...
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
@krämbulle kör inte du en Golf Alltrack?
Om jag nu har rätt i det, hur tycker du bilen är? Mor är lite småsugen då den prickar rätt på alla punkter hos henne men att den kanske är lite stor. Ska man ha motsvarade utrustning (-4 Motion då det inte behövs men är trevligt) i en Golf så är utbudet kraftigt begränsat om man letar en ett år gammal bil...

Stämmer - hämtade ut min i typ Januari/Februari i år.

Måste säga att jag är förvånansvärt nöjd. Har faktiskt inte ens övervägt VW och speciellt inte Golf innan.

Jag tycker man får extremt mycket bil för pengen. För mig är det en fullgod storlek, den är riktigt generös både i kupén och i bagaget. Mycket utrustning ingår ju dessutom standard. Jag plockade med lite extra på min, det enda jag skulle vilja haft är nyckellöst.

Går fint på vägen, bekväm (trots att jag envisas med 19") och tillräckligt mycket motor för att inte vara kalas-trött.

Känns dessutom som en modern bil.

Inte världens sexigaste bil kanske men jag tycker definitivt du ska lura med mor och provköra.

Enda drawbacken är att den är rätt törstig. På landsvägen kan man komma ner under 0,6 men det är mer regel än undantag att jag tankar runt liter per mil. Då är det iof mest sambon som använder bilen till att åka korta sträckor i stan och då får man ju betala lite för 4WD och automat.
 

Lurrs

Omega
@krämbulle kör inte du en Golf Alltrack?
Om jag nu har rätt i det, hur tycker du bilen är? Mor är lite småsugen då den prickar rätt på alla punkter hos henne men att den kanske är lite stor. Ska man ha motsvarade utrustning (-4 Motion då det inte behövs men är trevligt) i en Golf så är utbudet kraftigt begränsat om man letar en ett år gammal bil...

Jag kör en vanlig Golf men har under veckan avverkat några mil i en Alltrack, trevlig bil helt klart. Bensinaren med 4motion fungerar bra ihop även om jag tycker den är lite törstig. Jag har 1,4tsi med DSG i min Golf och den kombon fungerar bra dock hade jag nog valt diesel om jag köpte en Alltrack idag.
Leta efter en bil med förlängd nybilsgaranti, tyvärr ett måste på en VW om du frågar mig:)
 

Edin

Panerai
Stämmer - hämtade ut min i typ Januari/Februari i år.

Måste säga att jag är förvånansvärt nöjd. Har faktiskt inte ens övervägt VW och speciellt inte Golf innan.

Jag tycker man får extremt mycket bil för pengen. För mig är det en fullgod storlek, den är riktigt generös både i kupén och i bagaget. Mycket utrustning ingår ju dessutom standard. Jag plockade med lite extra på min, det enda jag skulle vilja haft är nyckellöst.

Går fint på vägen, bekväm (trots att jag envisas med 19") och tillräckligt mycket motor för att inte vara kalas-trött.

Känns dessutom som en modern bil.

Inte världens sexigaste bil kanske men jag tycker definitivt du ska lura med mor och provköra.

Enda drawbacken är att den är rätt törstig. På landsvägen kan man komma ner under 0,6 men det är mer regel än undantag att jag tankar runt liter per mil. Då är det iof mest sambon som använder bilen till att åka korta sträckor i stan och då får man ju betala lite för 4WD och automat.


Hon har redan provkört och gillar bilen skarpt. Det är dock storleken som är nackdelen då hon numer bor i lägenhet och parkerar på gatan. I sig inget problem men med mindre bil så är chansen större att hitta P-plats och sen åker hon 95% av tiden själv. Bästa polaren fick sin Golf R avant i somras så har åkt karossen ett par gånger och utrymmena samt känslan i interiören är riktigt fin. Dock är det som alla bilar i klassen inte optimalt med barnstol bak och sen sitta framför när man är 195cm lång men det problemet kommer mamma inte ha. :D

Att den skulle vara törstigare än mammas nuvarande bil (Audi 100 2.0E Avant från -90) är otänkbart men är det diesel ni har eller bensin? Mor är inne på bensin då hon tycker sig köra för korta sträckor för diesel ska vara vettigt plus miljöbiten.
Lite roligt är det dock att mamma gick från Bmw 118d M-sport -09 till Audin med tanken att den skulle leva en vinter. Det var 6 år sedan och det dyraste som gjorts är att vi köpt nya däck och en uppsättning kostade mindre än ett enda däck till min förra bil...

Kravbilden mor har på bil är Xenon, Climatronc och dold/avtagbar dragkrok (absolut inte synas om den är av). Jag kräver även sportstolar, minst >120 hästar och Parkeringssensorer. Är inte krav men extremt önskbart. Inte de lättaste att hitta på en vanlig golf...

Jag kör en vanlig Golf men har under veckan avverkat några mil i en Alltrack, trevlig bil helt klart. Bensinaren med 4motion fungerar bra ihop även om jag tycker den är lite törstig. Jag har 1,4tsi med DSG i min Golf och den kombon fungerar bra dock hade jag nog valt diesel om jag köpte en Alltrack idag.
Leta efter en bil med förlängd nybilsgaranti, tyvärr ett måste på en VW om du frågar mig:)

Då har du med andra ord 140-150 hk motorn? får man fråga vad du har för verklig förbrukning?
Utökad garanti är alltid önskvärt men svårt att hitta då 98% av alla annonser är högst medelmåttigt skrivna...
 
Senast ändrad:

Lurrs

Omega
Hon har redan provkört och gillar bilen skarpt. Det är dock storleken som är nackdelen då hon numer bor i lägenhet och parkerar på gatan. I sig inget problem men med mindre bil så är chansen större att hitta P-plats och sen åker hon 95% av tiden själv. Bästa polaren fick sin Golf R avant i somras så har åkt karossen ett par gånger och utrymmena samt känslan i interiören är riktigt fin. Dock är det som alla bilar i klassen inte optimalt med barnstol bak och sen sitta framför när man är 195cm lång men det problemet kommer mamma inte ha. :D

Att den skulle vara törstigare än mammas nuvarande bil (Audi 100 2.0E Avant från -90) är otänkbart men är det diesel ni har eller bensin? Mor är inne på bensin då hon tycker sig köra för korta sträckor för diesel ska vara vettigt plus miljöbiten.
Lite roligt är det dock att mamma gick från Bmw 118d M-sport -09 till Audin med tanken att den skulle leva en vinter. Det var 6 år sedan och det dyraste som gjorts är att vi köpt nya däck och en uppsättning kostade mindre än ett enda däck till min förra bil...

Kravbilden mor har på bil är Xenon, Climatronc och dold/avtagbar dragkrok (absolut inte synas om den är av). Jag kräver även sportstolar, minst >120 hästar och Parkeringssensorer. Är inte krav men extremt önskbart. Inte de lättaste att hitta på en vanlig golf...



Då har du med andra ord 140-150 hk motorn? får man fråga vad du har för verklig förbrukning?
Utökad garanti är alltid önskvärt men svårt att hitta då 98% av alla annonser är högst medelmåttigt skrivna...

Ja precis, det är en 2014 så den har 140hk. Runt 0,7 när jag kör till och från jobb osv, på långkörning går den naturligtvis ner en del.
Jo jag vet att det är svårt att hitta men om hon avser ha kvar bilen några år kan det vara värt att leta lite extra, några andra måsten tycker jag är dsg, pluspaket, dragpaket, kliman och värmare:)
 

Edin

Panerai
Ja precis, det är en 2014 så den har 140hk. Runt 0,7 när jag kör till och från jobb osv, på långkörning går den naturligtvis ner en del.
Jo jag vet att det är svårt att hitta men om hon avser ha kvar bilen några år kan det vara värt att leta lite extra, några andra måsten tycker jag är dsg, pluspaket, dragpaket, kliman och värmare:)

Självklart ska det letas. Vi är i början av jakten så ingen stress. DSG är inget krav, inte heller värmare men annars är det som du säger. :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hon har redan provkört och gillar bilen skarpt. Det är dock storleken som är nackdelen då hon numer bor i lägenhet och parkerar på gatan. I sig inget problem men med mindre bil så är chansen större att hitta P-plats och sen åker hon 95% av tiden själv. Bästa polaren fick sin Golf R avant i somras så har åkt karossen ett par gånger och utrymmena samt känslan i interiören är riktigt fin. Dock är det som alla bilar i klassen inte optimalt med barnstol bak och sen sitta framför när man är 195cm lång men det problemet kommer mamma inte ha. :D

Att den skulle vara törstigare än mammas nuvarande bil (Audi 100 2.0E Avant från -90) är otänkbart men är det diesel ni har eller bensin? Mor är inne på bensin då hon tycker sig köra för korta sträckor för diesel ska vara vettigt plus miljöbiten.
Lite roligt är det dock att mamma gick från Bmw 118d M-sport -09 till Audin med tanken att den skulle leva en vinter. Det var 6 år sedan och det dyraste som gjorts är att vi köpt nya däck och en uppsättning kostade mindre än ett enda däck till min förra bil...

Kravbilden mor har på bil är Xenon, Climatronc och dold/avtagbar dragkrok (absolut inte synas om den är av). Jag kräver även sportstolar, minst >120 hästar och Parkeringssensorer. Är inte krav men extremt önskbart. Inte de lättaste att hitta på en vanlig golf...



Då har du med andra ord 140-150 hk motorn? får man fråga vad du har för verklig förbrukning?
Utökad garanti är alltid önskvärt men svårt att hitta då 98% av alla annonser är högst medelmåttigt skrivna...

Golf R är också en riktigt trevlig bil!

Blev bensin för mig till slut, tidigare sagt att jag aldrig ska ha en bensinsare till vardags igen men jag åker helt enkelt inte tillräckligt mycket för att tjäna på att åka diesel. Dieseln lär dock gå snålare men skatten hoppar ju upp en hel del eftersom den inte är miljöklassad.

Med lite paket: dragpaket (draget är riktigt smidigt att hantera - har haft några olika modeller av delbara drag och det här är otvivelaktigt smidigast hittills - ser faktiskt ingen vinst med elektriskt), sportstolarna, backkameran, värmare, toning etc (och givet DSG då som är standard) som jag har får man en riktigt trevlig bil för vettiga pengar tycker jag. Har faktiskt svårt att se något vettigare med samma känsla just nu (finns naturligtvis betydligt roligare bilar som hade varit mitt förstaval också men då är det minst 100' till).
 
Topp