Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I 2017 års första avsnitt av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi SIHH och Basel!
Det och ett enormt namedroppande av nya och gamla klockmodeller.

Lyssna på podden! >>

Produktionsbolag: Lejon Media

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Chuck, 3 november 2012.

1. krämbulle

krämbulle Tie Fighter pilot

Själv tror jag att just V90 CC skulle vara en het kandidat för mig.

Tycker de är riktigt lyckade. Men man måste slanta ordentligt för att få en Volvo man blir nöjd med nu för tiden.

Senast ändrad: 7 januari 2017
    80s gillar detta.
  2. micke_s

micke_s X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Har hört att de även har någon Kodaq? Jag har ingen som helst preferens till Skoda förutom att de jag frågar som äger en verkar väldigt nöjda.
    Kör du själv en? Dela gärna med dig av intryck

matalm gillar detta.
  3. micke_s

micke_s X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    MaziK gillar detta.
  4. Jimpa

Jimpa Y-Wing pilot

Kusinen köpte en superb som jag nämde nån sida tillbaka nu. Den var riktigt nice med 4wd och fullsmetad för runda 400k . Snygga har dom blivit med. All i know så pröva en är mitt råd. Jag prövade den nya 320xd idag och den var ju oxå skoj. Lite annan prislapp dock.

@micke_s

5. Chuck
    Trådstartare

Chuck AT-AT driver

Har en flax ny F10, bromsarna gnisslar/tjuter nåt fruktansvärt vid inbromsning låg fart.
    Vad göra?
    Väcker hela grannskapet

6. micke_s

micke_s X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Sweet, ska testas! Tack för tipset

7. MaziK

MaziK X-Wing Pilot

Är dyrt att lämna in den till mig :D. Klockade nästan 8 timmar på den här bilen :S

Nu lät det som att det var ett kunduppdrag vilket det inte var :)

80s gillar detta.
  8. MaziK

MaziK X-Wing Pilot

@micke_s

Kodiaq lär vara nice, det kommer komma en Tiguan XL eller vad den heter framöver. Du har även Seat Ateca som en Seat Tiguan :)

Vad gäller 190hk tdi i VAG-concernen så är den inte slöare än exv Volvos motsvarighet.

Dock så är volvo numer på riktigt bra nivå interiört och exteriört(med "rätt" paket=svindyrt)

Du har även Mazda 6, CX-5 (en ny på väg in), båda är mycket bil för pengarna, speciellt 6:an

erolorhun gillar detta.
  9. micke_s

micke_s X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Måste varit något allvarligt fel på Tiguanen jag körde, hon påstod att det var en TDI 190, men den var superslö, kunde trycka pedalen i mattan och det tog enorm tid innan den gav ifrån sig något. Sitta och "lektrycka" på pedalen gav ingenting alls nästan? Jag kör ju D4 idag med samma NM och HK och bara jag petar på pedalen så känns man ett drag från motorn. Enormt smidigt vid omkörningar, filbyten osv.

Mazda är helt oprövat för mig, precis som Skoda, CX-5 är alltså gammal och ny på väg in detta år?

Ja Volvo har ju verkligen lyckats gå upp ett par steg, men blir snabbt som sagt 500 ish för det man behöver (eller okej ja du vet.. haha). Det lutar som sagt starkt åt V90 CC men jag är ju en bang for the buck älskare..

Jimpa gillar detta.
  10. MaziK

MaziK X-Wing Pilot

Det låter konstigt! Volvos bilar är ju inte direkt raketer :D, tänker om det var såpass stor skillnad.

CX-5:an kommer i år. Ja mest bang for the buck jagar jag också :D. Mazda 6:an ger riktigt mycket bil för pengarna. För 310-320 så får du i princip en fullutrustad(diesel, auto,4wd, navi, 19", bra stereo, skinn,adaptiv farthållare, diverse säkerhetssystem.....). Är det tjänstebil? Lite oklart vad det är för förmånsvärde på dem. De är dock tyvärr mer högljudda än exv motsvarande tysk och svensk motsvarighet.

Audi A6 allroad med 218hk motor, s-tronic etc kostar ju 440k nu.
    20170107_202940.png

80s gillar detta.
  11. MaziK

MaziK X-Wing Pilot

par gillar detta.
  12. micke_s

micke_s X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Ja måste ju ha varit något jävligt skumt med Tiguanen, var iofs rätt kallt ute men körde ändå runt i 30 minuter... Även hustrun undrade vad det var för slö bil vi hade fått provköra.

Nope inte tjänstebil tyvärr, har möjlighet till personalbil, så det är det eller billån eller privatleasing som gäller.

Mm bra pris på Audin men den gäller ju inte privatperson (kan iofs funka om jag tar personalbil) tror jag fick ihop en hyfsad för 490 som sagt, då med sportpaket och något mer. Men som sagt inget lull-lull alls i princip. Inte ens helläder.. Men mycket trevlig bil men odå står sig en relativt välutrustad V90 CC sig mkt mer intressant för 460'. Verkar bara vara A4:an med nya plattan som har fått app till telefon osv.

Måste kolla Skoda iaf, tydligen har de en SUV på väg, Kodiaq, som många talar varmt om, men verkar inte som den finns i bilhallarna än.. (?).
    Sen spontant tilltalar märket Skoda mig inte sådär men om det är schysta saker för pengarna så varför inte.

matalm och Jimpa gillar detta.
  13. Guskleto

Guskleto Tie Fighter pilot

Från:
    Mustafar
    Kopparpasta på baksidan av beläggen löser problemet.

Chuck gillar detta.
  14. Chuck
    Trådstartare

Chuck AT-AT driver

Tack får in o tipsa meckarna

Guskleto gillar detta.
  15. Snilsson

Snilsson Stormtrooper

Det finns en servicebulletin på detta då det är ett vanligt problem på F10/F11.
    Åk in och boka en tid så löser de resten!

erolorhun och Chuck gillar detta.
  16. Denke

Denke Admin Admin

Från:
    Stockholm
    Pushar lite för Skoda! Frun har en som jag brukar köra, väldigt bra om och mycket för pengarna om man egentligen inte är överdrivet bilintresserad.

Var själv och provade Superben som ev tjänstebil och var ytterst nära att klippa en. Den är stor och går ju att få med all wheel drive etc. What's not to like? :)

Stroboman, Scaramanga och Jimpa gillar detta.
  17. micke_s

micke_s X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Mm många pushar Skoda. Ska iväg idag en sväng och kika, tillräckligt många som säger prova så det måste ju göras!
    Jag är väl egentligen hyfsat bilintresserad, uppskattar körglädje och kvalitet men samtidigt mitt i småbarns-världen så är praktiskt och prisvärt inte fy skam alls. Enda minuset från mitt håll är att den inte finns i någon form av XC eller Allroad variant. Återkommer med lite intryck! :)

Jimpa gillar detta.
  18. David Eriksson

David Eriksson X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Någon som ägt/känner någon som ägt en VW Phaeton? Alltid gillat VWs udda fågel men ingen försäljningssuccé så finns inte så mycket begguider/recensioner. Hittat några lågmilare med V6 TDI i Tyskland, känns som mycket bil för pengarna. IMG_4394.JPG IMG_4395.JPG

krämbulle gillar detta.
  19. Denke

Denke Admin Admin

Från:
    Stockholm
    Fast AWD finns ju och räcker ju rent funktionsmässigt. Det extra kosmetiska plasttjafset på en Volvo XC-etc är ju ändå inget som hjälper. Om du behöver riktigt 4WD och ska köra riktigt lantligt är det ju helt andra bilar du ska kika på. ;)

Stroboman, Scaramanga och MikaelAndersson gillar detta.
  20. micke_s

micke_s X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Mm är med dig men den högre markfrigången bidrar ibland till "lagom" mer. Speciellt med lite med ojämna krön/stigar samt nu vid mkt snö.

Men är på vägen till Skoda nu :)

Denke och Jimpa gillar detta.
  21. mickeheterjag

mickeheterjag Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Kul med ny bil!

Jag har idag en XC90 och den är, vad gäller utrustning, inredning, motoralternativ m.m, ganska lik V90CC. Innan den körde jag just en A6 Allroad.

Audin är helt klart den bästa bil jag har haft/kört vad gäller väghållning, motor, vägbuller etc. Anledningen att jag bytte var helt enkelt pga att den var för liten i bagageutrymmet. Det är snyggt med en lutande baklucka men inte så praktiskt ur packningssynpunkt.

Volvon vill vara en bil i premiumsegmentet och prissätts numer därefter också men jag tycker inte riktigt den når ända fram. Några anledningar varför:

1. Det enda som erbjuds vad gäller diesel är en liten 2-liters fyra med olika styrning på. Även fast den har ganska många hästar (235) så märks det att den är för liten. Mer slagvolym behövs!

2. Interiören håller inte samma klass som tyskarna både vad gäller reglage, känsla, design m.m.

3. Drivlinan känns inte 100% synk, lådan växlar lite konstigt och fyrhjulsdriften är långsammare än tex Quattro.

4. Den adaptiva farthållaren är ganska ryckig, speciellt i kö.

Det finns ganska mycket jag kan skriva men helhetsintrycket är att Audi i det här fallet ligger långt före både vad gäller motor, drivlina, komfort m.m.

Om jag i dagsläget skulle välja mellan V90 CC och A6 Allroad så blir det alla gånger Audi! Jag har hellre lite mindre utrustning på en redan väldigt kompetent bil än mycket utrustning på en från början sämre plattform...

Det jag tycker du skall ha med när du beställer bilen är luftfjädring. På Allroad är det standard men inte V90.

När bilarna inhandlades var det mycket bättre prutmån på Audi än Volvo.

Lycka till!

stelah, Ninen79, 80s och 2 andra gillar detta.
  22. MrJazze

MrJazze Rebel soldier

Från:
    Byn
    Audi bygger fina bilar, synd att verkstäderna suger getp*ng! Volvoverkstäderna är iof inte stort mkt bättre!

23. vonhall

vonhall X-Wing Pilot

Från:
    Lerum
    Lär ju knappast vinna någon hästkraftstävling utanför dagiset med min nya bil. Men det är få bilar som har mer körupplevelse samt att man kan åka till den lokala bysmeden om något händer med bilen :)
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_f51.jpg

24. mickeheterjag

Från:
    Stockholm
    När jag hade Audi så servade jag den i Hammarby sjöstad och där var det aldrig några problem faktiskt. Riktigt med nöjd med både säljare och verkstad.

Däremot har jag dåliga erfarenheter av både Bilia i Segeltorp och Nacka. Däremot så är Upplands Motors verkstad i Hammarby väldigt bra.

80s gillar detta.
  25. Bjoerlin76

Bjoerlin76 X-Wing Pilot

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Kvalitetsinlägg. Sakligt och bra!

mickeheterjag gillar detta.
  26. Jimpa

Jimpa Y-Wing pilot

@micke_s få höra vad du tyckte sen

27. micke_s

micke_s X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Då ska vi se, lite intryck från dagens besök.

1. Var på Hedin Bil bara "för att" kolla in lite Asiat-alternativ, men kunde ganska snabbt lämna hallen. Den enda bilarna som står ut lite är Mitsubishi Outlander PHEV samt Subaru Outback. Men PHEV blir rätt dyr, även om man skulle kunna köra el fram och tillbaka till jobbet. Plus ja reglage och allt är ju som hämtat från 90-talet. Subaru även där vet inte får kanske inte riktigt något pirr direkt.

2. Åkte förbi Merca och testade deras nya E-serie kombi, en E220D. Riktigt schyssta är de ju med ball interiör (nya displayen där fram är ju galet tuff). Bra känsla i den även om motorn upplevdes lite sådär "lagom". Jag tänker ju taxi direkt haha. Cool bil som snabbt sticker iväg en bra bit över 500'

3. Skoda - Testade en hyfsat fullsmetad Superb och intrycket är en väldigt lagom bil med bra köregenskaper och helt ok motor. För de pengarna man får ge (runt 360-370 med lite lull) måste man säga att det känns som mkt bil och förstår att den säljer! Däremot blir det ju rätt avskalat och spartanskt i förarmiljön och ger ju inte direkt någon känsla av lyx. Men hade min budget varit runt max 360-370 hade den nog varit ett givet val.

4. Volkswagen - Vägg i vägg med Skoda i Bromma och där kollades det på Passat Alltrack - Är ju en Superb fast i liiite mer påkostad förpackning, interiören lite mer genomtänkt men i princip samma bil. Där kröp priset upp till runt 420' med lagom utrustning. Volkswagen som märke kanske känns lite roligare än Skoda och sammanlagt kan jag även här förstå varför Passat säljer så mkt som den gör. En duktig lagom bil även här men med lite mer feeling.

Kvar nu står ju egentligen Volvo V90 CC vs Audi A6 Allroad där magkänslan säger Audi även om man får en mer klent utrustad bil sett till "tekniska funktioner". Känslan i den är svårslagen kan jag tycka. Nu hoppas jag att kunna komma ner lite i pris på den för att göra det även gångbart här hemma där ekonomi styr ganska starkt.

Jag har inte gett mig på Mazda eller Hyundai än, ska nog ta en sväng i veckan i mån av tid bara för att samla intryck och bygga på vad magkänslan säger mig.

Senast ändrad: 8 januari 2017
    Olaola, matalm, LongCon och 1 annan gillar detta.
  28. micke_s

micke_s X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    @mickeheterjag - Bugar och bockar, härlig information från någon med hands on på båda. Min magkänsla säger precis som du beskriver, ett snäpp upp med Audin och det märks ju självklart på vad jag får för "ungefär" samma peng. Dvs mindre features/lull men samtidigt en vad som känns enormt trevlig körupplevelse. Volvon känns fortfarande som klart intressant men någonstans säger något att A6:ans plattform är mer beprövad och förhoppningsvis fri från barnsjukdomar.

Får se i veckan om Audin går att få ner lite mer, skulle gärna landa liiite lägre för att få en mer skälig månadskostnad än den första offert jag fått från Järva.

mickeheterjag gillar detta.
  29. mickeheterjag

Från:
    Stockholm
    Det var så lite :)

Pröva även Audi Hammarby, jag antar att dom inte officiellt får konkurrera ut varandra men dom behöver ju inte veta till en början att du varit på båda ställena. Sen vill dom ju sälja så det finns säkert massa tusenlappar att spara...

30. MaziK

MaziK X-Wing Pilot

@micke_s

Åk någon annanstans än Järva. No more comments....

Prova även olika handlare runt om i Sverige, i alla fall runtomkring 08