• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kanske inte kan jämföras men jag har haft en äldre 328 och har nu en 525D 2008, trivs mycket bättre med motorn i dieseln. Drar mindre, trevligare karaktär med effekt och vrid när man behöver det. Nackdelen är att den tar längre tid på sig att bli varm så motorvärmare är rekommenderat.
2017-01-13 08_32_22-Bok1 - Excel.png

Gjorde en snabb kalkyl baserat på förbrukning och skatt i bensin och diesel och det skiljer inte så mycket.
Nu har jag inga belägg för detta och någon får gärna rätta mig, men har känslan att en diesel trivs sämre med att åka mycket korta sträckor än en bensin. Detta pga att motorn tar längre tid på sig att bli varm och då startar inte regenereringen för partikelfiltret. Såklart så mår ingen motor bra av att åka mycket korta sträckor.
Du har rätt i att dieseln tar längre tid på sig. Dock behöver det inte vara ett jätteproblem, det räcker med att du kör en ordentlig sträcka nån gång i veckan för att partikelfiltret ska klara sig.
Tips är att leta diesel med inbyggd dieselvärmare, ofta kan man ställa in den att gå igång även när motorn kör för att få upp värmen. Jag har det på min 530xd och den blir varm efter bara några kilometer.
 

Henkesm

Omega
Jag tycker dock det är stor skillnad på Jaguar och Land Rover, jag har haft tre S-type, en XF, två XK och flera XJ, och jag har nog aldrig haft något fel. Tycker verkligen Jaguar har varit bra och pålitliga, kommer absolut köpa en igen när möjlighet ges. Men med Land Rover är det ju något magiskt som gör att de inte förmår att hålla ihop längre än några få mil i stöten...
Är beredd på att håla med dig om att där är skillnader, säkerligen bara haft otur, men överlag är min erfarenhet att brittiska bilar att strular mer. Är dock lite inne på att ta den nya XEn som tjänsteracer. Vad tror vi om det?
 

WiktorK

Omega
Sådär ja, bil beställd och klar. Det landade till slut på nya Audi Q5 med vad jag tycker en schysst lagom utrustning! Tack vare lite sköna rabatter blev det ett hyggligt pris i slutändan.

Intressant resa denna gång då det var ett tag sedan jag gjorde lite "marknadskoll" med mycket provkörningar etc. Många klagar ju på att Audi/BMW alltid måste väljas "till saker" som annars är "standard". Det enda man lärt sig är att "billigare" bilmärken ju är högt specade i "grunden" men att dessa bilar skulle bli ännu billigare om de inte var högt specade, mao blir ju ordet standard lite skev.. Summeringen blir alltså att ja BMW och Audi blir så pass mycket dyrare, speciellt om man ska ha full smet a la Kia/Hyundai när det gäller features. Men ack så mycket roligare att köra!

Nu återstår bara den långa väntan med förväntad leverans mitten på maj. Det positiva är att man slipper slänga på vintersulor direkt :)

audi.jpg


Bra val! Jag tror du kommer bli väldigt nöjd! :)

Dessutom är den väldigt snygg, det brukar snurra en här i området med jämna mellanrum.
 

Tapiren

Cartier
Är beredd på att håla med dig om att där är skillnader, säkerligen bara haft otur, men överlag är min erfarenhet att brittiska bilar att strular mer. Är dock lite inne på att ta den nya XEn som tjänsteracer. Vad tror vi om det?
Jag tror att den är kanon, är lite sugen på en själv faktiskt, men privat. Vill dock ha bensin, 340hk, och då blir den ganska dyr, ser fram mot en begagnad om några år. Den har ju fått extremt bra kritik i media, behöver man inte massor av utrymme känns det som en klockren bil. Jag provkörde 190hk-dieseln och den var väl ok, även om jag själv har svårt att komma överens med små dieselmotorer.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är dock lite inne på att ta den nya XEn som tjänsteracer. Vad tror vi om det?
Körde 72 mil i Jaguar XE 2.0d i förra veckan som hyrbil och blev positivt överraskad.

+ Förträfflig automatlåda. Ingenting att klaga på alls.

+ Oerhört snål. Fick i 39 liter och då var det bara motorväg i tempo 120 (stundtals även över) som gällde. Detta dessutom med automat.

+ Tyst. Alltså riktig jäkla tyst. Upplevde den som tystare än både C-klass och F30. Framförallt var det tyst om däcken (17") vilket var skönt som omväxling.

+ Den är ju snygg så man närmast vill äta upp den.

+ Krängstyv och kul att köra men ändå med god komfort

- 4 cyl diesel är ju så trist att man dör inombords. Finns ingenting positivt med ljudet överhuvudtaget. Motorn är bullrigare än de tyska konkurrenternas motsvarigheter.

- Dålig sikt, fönsterytorna är små

- Trånga insteg. Väl inne i bilen satt man väl iofs ok.

- Bagaget är kasst. Golvytan är inte plan utan de främre 50% lutar kraftigt uppåt.

- Bedrövliga stolar. Platta, små och inte möjliga att tippa i framkant. Satt faktiskt ganska illa.

- Ingen vidare spännande inredning. Versionen jag körde hade textilklädsel och plastpaneler och det känns ju inte vidare jaguarmässigt.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Bra val! Jag tror du kommer bli väldigt nöjd! :)

Dessutom är den väldigt snygg, det brukar snurra en här i området med jämna mellanrum.
Ja det tror jag nog, ställde den mot V90 (CC fanns ju inte än) men det gick inte att jämföra riktigt när man provkörde dem direkt efter varandra. Audi har ju gjort Q5:an extremt tajt och förvånansvärt pigg med 2.0TDI motorn. V90 kom jag fram till var fortfarande för mkt gamla Volvo så ja det blev plötsligen ett enkelt val!

Många recensioner klagar på att Audi inte gjort tillräckligt mkt nytt design-mässigt, men ser man dem stå bredvid varandra så är det relativt stora skillnader. Men visst det handlar ju inte om någon nytt jätteomtag med djärv ny design. Audi precis som BMW (förutom i3, i8) verkar hålla sig inom sitt vanliga trygga jag.

Sista Audi jag körde var en ny TT, det var dock snart 7 år sen, Så ska bli gött att köra tyskt ett par år igen efter 7 trygga Volvo-barnvagns-år.
 
  • Like
Reactions: par

Tapiren

Cartier
Jag fick precis samma intryck som Alfgren här ovan, när jag körde XE. Det är synd att stolarna är inte bättre på den, de är väl ok men inte mer. Klart sämre än exempelvis Volvo.
 

Henkesm

Omega
Tack för input grabbar!
Ska testa en i helgen tänkte jag.
Kör så mycket i tjänst att jag behöver en bil som är relativt snål, har också svårt för dom små dieselmotorerna idag, kör en V60 D5 R-design 5cyl som varit pålitlig, bästa jag kunde få med den policyn vi hade i bolaget (fick bara köpa Volvo). Men nu har vi justerat om det så jag får köpa vad jag vill för 8,5 basbelopp.
Interiör är väldigt viktigt, lite sugen på en smetad Audi A4 Sedan med Cockpitpaket.
I övrigt har jag en Porsche Cayman S från 2010 där får man en liten extra kick i vardagen :) snart dags att ta ut den!
 
D

Deleted member 5780

Guest
Tack för input grabbar!
Ska testa en i helgen tänkte jag.
Kör så mycket i tjänst att jag behöver en bil som är relativt snål, har också svårt för dom små dieselmotorerna idag, kör en V60 D5 R-design 5cyl som varit pålitlig, bästa jag kunde få med den policyn vi hade i bolaget (fick bara köpa Volvo). Men nu har vi justerat om det så jag får köpa vad jag vill för 8,5 basbelopp.
Interiör är väldigt viktigt, lite sugen på en smetad Audi A4 Sedan med Cockpitpaket.
I övrigt har jag en Porsche Cayman S från 2010 där får man en liten extra kick i vardagen :) snart dags att ta ut den!
Passat GTS ryms I budgeten. Lite stor kanske om du kikat på A4, men du får 240HK biturbodiesel och den går att köra hjälpligt snålt om man vill.
Jäkligt bra stolar om man väljer ErgoComfort el liknande.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack för input grabbar!
Ska testa en i helgen tänkte jag.
Kör så mycket i tjänst att jag behöver en bil som är relativt snål, har också svårt för dom små dieselmotorerna idag, kör en V60 D5 R-design 5cyl som varit pålitlig, bästa jag kunde få med den policyn vi hade i bolaget (fick bara köpa Volvo). Men nu har vi justerat om det så jag får köpa vad jag vill för 8,5 basbelopp.
Interiör är väldigt viktigt, lite sugen på en smetad Audi A4 Sedan med Cockpitpaket.
I övrigt har jag en Porsche Cayman S från 2010 där får man en liten extra kick i vardagen :) snart dags att ta ut den!
Jag skulle valt A4. Den är trevligare på vägen än Passat och känns något modernare invändigt. Körde båda senast idag. (Sitter i samma sits) 2.0tdi motorn är bättre isolerad i A4 också.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag vet att några av er här kränger bil, är det någon som kan slå på ett regnr åt mig på transportstyrelsen? Jag ser inte alla ägare (många ägare på denna!) i "Fråga på annat fordon" men har för mig att man ser alla då man är inloggad?
 
Är beredd på att håla med dig om att där är skillnader, säkerligen bara haft otur, men överlag är min erfarenhet att brittiska bilar att strular mer. Är dock lite inne på att ta den nya XEn som tjänsteracer. Vad tror vi om det?
Nu är jag förvisso lite partisk eftersom jag varit med och utvecklat några komponenter i den bilen, men jag gillar den! Den är annorlunda, snygg och jäkligt trevlig att åka i(Fick tyvärr aldrig tillfälle att köra en).

En fråga är väl dock om andrahandsvärde och hur långt det är till verkstad osv.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Kusinen köpte en superb som jag nämde nån sida tillbaka nu. Den var riktigt nice med 4wd och fullsmetad för runda 400k . Snygga har dom blivit med. All i know så pröva en är mitt råd. Jag prövade den nya 320xd idag och den var ju oxå skoj. Lite annan prislapp dock.

@micke_s
Har testet den BMW oxå, men blir så besviken på bullret, speciellt vägljud är väldigt högt för att vara "premium"
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Snubblade förbi "nya" Mazda mx-5 och man måste erkänna att det är sjukt mycket bil för pengarna. Cab med 160hk på 1000kg för 245', helt ny. Kollade lite reviews och den verkar riktigt fin. Blir nog en sväng till Mazda i helgen och klämma lite.

Helt sjukt opraktisk som enda bil, men jag bor mitt i stan och har varken fru eller barn. Vem vill ha praktiskt? :D

Stor risk att kvalité, inredning och motor kommer kännas tråkigt jämfört med min 335 jag kör idag, men kul att testa i alla fall.

IMG_0257.JPG
De kommer med en targa-version såg jag, kolla in den
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tack för input grabbar!
Ska testa en i helgen tänkte jag.
Kör så mycket i tjänst att jag behöver en bil som är relativt snål, har också svårt för dom små dieselmotorerna idag, kör en V60 D5 R-design 5cyl som varit pålitlig, bästa jag kunde få med den policyn vi hade i bolaget (fick bara köpa Volvo). Men nu har vi justerat om det så jag får köpa vad jag vill för 8,5 basbelopp.
Interiör är väldigt viktigt, lite sugen på en smetad Audi A4 Sedan med Cockpitpaket.
I övrigt har jag en Porsche Cayman S från 2010 där får man en liten extra kick i vardagen :) snart dags att ta ut den!
Ta ut? Den kör man året runt :D
 

Bilagor

  • IMG_9016.JPG
    IMG_9016.JPG
    209.8 KB · Visningar: 601
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
De kommer med en targa-version såg jag, kolla in den
Den heter med tilläget RF = retractable fastback :) Väger tyvärr närmare 50kg mer än den vanliga

Det är ingen "riktig" targa då taket fälls in som en vanlig cab. Men utseendet med taket nere är som en targa

Funderar starkt på att köpa en, vill i sådant fall ha launch editionmodellen men då springer det iväg till 312 000kr
 
Senast ändrad:

Husse

Patek
Mitt bästa beslut förra året var att flytta från Södertälje, fy fan vilken jävla skithåla det har blivit. Flytta därifrån, valfri annan kommun är snart bättre. Tyvärr så ser man ingen tendens till att bilbränderna avtar heller så det är väl snart cykel som gäller där, om man nu får ha den ifred!


J
Då kommer cykelbränderna att öka lavinartat...
 

Edin

Panerai
Fast hela grejen med just den modellen är ju att den "ska" se så gott som likadan ut utvändigt nu som då...

Håller helt med om det. Även därför man undrar varför de maskerat hela bilen. Dom kan ju knappast designat om någon karossdel så radikalt att det skulle behövas maskeras. Lysen av olika sort samt inredning är ju det ända dom ändrat på genom åren. Dock har inredningen gått igenom ett par rejäla lyft för att passa in med gällande inredning i övriga bilar. Tror för övrigt ingen annan bil har gått igenom så många olika infotainment system som G-klass.. :)
 
Topp