• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jo jag ser det men tänker att de omöjligen kan ha förbisett det problemet.
Tycker att om man nu ska köpa begagnad Porschekan så kan man lika gärna köpa från bilentusiast/forum och slippa dyra överraskningar.

När jag ringde till PC Göteborg i somras och frågade om kamaxelproblemet i och med en 997TT som jag funderade på så fick jag bara dementier och ursäkter att det där inte är något att bry sig om. Litar inte på Porsche Center för fem öre.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Någon här som kör nuvarande modell av V40? nöjda?
Har förstått så mycket som att det är de senare bilarna som gäller med nya VEA motorerna. Men är det något mer man ska tänka på?
Tjejen hade en T2 2015 som privatleasing när vi träffades, hon gillade den skarpt. Jag tyckte att det var bland de sämre bilarna jag kört, noll känsla i körupplevelse, hittade aldrig en bra position i stolen, benet skavde mot mittkonsollen, allmänt plastig och dålig komfort. Enda jag gillade med den var väl att den var ny typ. Annars så var det inga problem med den, den rullade och gick. Men som sagt hon gillade den verkligen.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
När jag ringde till PC Göteborg i somras och frågade om kamaxelproblemet i och med en 997TT som jag funderade på så fick jag bara dementier och ursäkter att det där inte är något att bry sig om. Litar inte på Porsche Center för fem öre.

Ring Rennsport framöver. Inget ont om PCG men Rennsport är bättre på allt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Någon här som kör nuvarande modell av V40? nöjda?
Har förstått så mycket som att det är de senare bilarna som gäller med nya VEA motorerna. Men är det något mer man ska tänka på?
V40 är mindre än en V60, inte roligare att köra, och kostar lika mycket. Köp en V60 istället i så fall. Har själv haft 3st sådana, utmärkta bilar i förhållande till sitt pris och dessutom en bra kompromiss mellan körglädje och komfort.
 

M3a

Cartier
2-Faktor
Hur är kvaliteten på Kia, funderar på att köpa en Soul.
Testade en nya KIA ceed gt om den nu hette så och tyckte inte alls de var några konstigheter förutom deras utrustning. Ville ha en manuell men då skulle jag inte få någon GPS och om jag valde automat så skulle jag inte kunna plocka på taklucka eller hur det nu var men annars en helt klart bra bil för den prislappen. :D
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Just den detaljen är riktigt skitjobbigt med att kolla på äldre bilar som varit/är "stekämne".

Suck.
Jag vill ju bara ha en stor bil, som inte är en minibuss.
Skulle ju kunna köpa en nyare, men i och med att den kommer rulla väldigt lite känns det trist med en väldigt hög månadskostnad.

Lång Land Rover Defender är grejjen.

Varken billig eller bekväm.

Men cool.

Speciellt till Hälsingegård. Aspraktiskt att kunna stå på taket på den och snickra istället för att sätta upp byggställningen.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
2018 Mustang, verkar som att alla saker som kom till korta mot Camaron är åtgärdade
2018-ford-mustang-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-674589-s-429x262.jpg


Med en hel del uppgraderingar till utseendet och även under skalet.

-Motorn skall vara helt omgjord(bara veven som är den samma)
- Kommer varva högre
- Mer vrid
-Mer hk
- 6växlad manuell
- Svänghjul och koppling ifrån GT350
- 10-växlad automat
- Två avgassystem att välja på --> riktigt bra :D
- Magnetic ride kommer att erbjudas
- Uppgraderad chassi i allmänhet
- Ny front
- Nya lampor
- Nytt heldigitalt instrumentkluster
-Nya fälgar (10-11 olika)
-Nya färger
-....

 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
2018 Mustang, verkar som att alla saker som kom till korta mot Camaron är åtgärdade
2018-ford-mustang-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-674589-s-429x262.jpg


Med en hel del uppgraderingar till utseendet och även under skalet.

-Motorn skall vara helt omgjord(bara veven som är den samma)
- Kommer varva högre
- Mer vrid
-Mer hk
- 6växlad manuell
- Svänghjul och koppling ifrån GT350
- 10-växlad automat
- Två avgassystem att välja på --> riktigt bra :D
- Magnetic ride kommer att erbjudas
- Uppgraderad chassi i allmänhet
- Ny front
- Nya lampor
- Nytt heldigitalt instrumentkluster
-Nya fälgar (10-11 olika)
-Nya färger
-....

Nu finns det inget att tveka på.
Heltsvart med svarta fälgar o tonade rutor.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Jag kanske är lite utanför ämnet med detta, men är det nån som testat sk "motoroptimering"?

Går i tankarna och ser att det finns många "prisvärda" lösningar som inte kräver jättemycket ingrepp på bil (om man har ny fin bil eller leasar..).

Nån som har någon erfarenhet får gärna dela med sig av erfarenheter, både av utbud/verkstäder och upplevt prestanda-förbättring.

Har hittat följande vettiga alternativ:


http://www.kcr.se/effektboxar/kcr-produkt-info.asp?vid=3892&fordon=Volvo_XC70_2,4_D4_AWD_163_hk

http://www.dieselkraft.se/Produkt/Volvo/XC70/9291/

https://www.polestar.com/se/product/xc70-d4-awd-automatic-2016/

http://www.tmchiptuning.com/sv/val-...-2017-r4-16v-cr-d4-awd-d5244t12?aid=2013-2017

https://www.racechip.com/checkout/cart/

Bromma, Dieseltrim i Bromma AB
 

JLC

Panerai
2-Faktor
:D

Den lär bli riktigt bra med de ändringarna.
Man får hoppas på att motorn varvar hysat nära det som gt350 varvar ....
I USA så erbjuder Ford självs optimering på nuvarande v8 där bland annat varstoppet höjs med 350rpm
Tack, inte ute efter att stila eller race.a med min volvo, men nyfiken på att testa, kan ju vara bra att ha vid omköringar.. ;-)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag kanske är lite utanför ämnet med detta, men är det nån som testat sk "motoroptimering"?

Går i tankarna och ser att det finns många "prisvärda" lösningar som inte kräver jättemycket ingrepp på bil (om man har ny fin bil eller leasar..).

Nån som har någon erfarenhet får gärna dela med sig av erfarenheter, både av utbud/verkstäder och upplevt prestanda-förbättring.

Har hittat följande vettiga alternativ:


http://www.kcr.se/effektboxar/kcr-produkt-info.asp?vid=3892&fordon=Volvo_XC70_2,4_D4_AWD_163_hk

http://www.dieselkraft.se/Produkt/Volvo/XC70/9291/

https://www.polestar.com/se/product/xc70-d4-awd-automatic-2016/

http://www.tmchiptuning.com/sv/val-...-2017-r4-16v-cr-d4-awd-d5244t12?aid=2013-2017

https://www.racechip.com/checkout/cart/

Bromma, Dieseltrim i Bromma AB
KCR och Dieselkraft är fultrim. De lurar motorn att den får för lite diesel och den sprutar då in en massa extra för att kompensera. Förstör partikelfiltret, gör att färddatorn visar fel och riskerar även automatlådan på sikt.

Polestar är Volvos egna trim och alla garantier gäller fortfarande. Bästa valet.
 
Senast ändrad:

JLC

Panerai
2-Faktor
Var inte din fråga jag kommentera :p

Men generellt sett om det inte är tillverkarens optimering så ryker garantin i princip. Står alltid i det finstilta i avtalet/garantivillkoren

Som @alfgren är exv KCR "fultrim"
ok, kollade med min generalagent/säljare och i a f Polestar är helt ok med Volvo och alla garantier gäller.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Beror ju ganska mycket på vad det är för bil och vad man förväntar sig.

Att få 20 extra hästar är ju kul. Men känns typ mer mentalt än i ryggslutet.
som sagt ingen expert, men tror det ger mer än så, från 163/183 upp till ca 260 hk beroende på vilket kit man väljer. sen påverkas ju även andra saker, förbrukningsoptimeringetc. Så här svarade en duktig och erfaren volvokille jag känner:
"De kunder som gjort det upplever en stor skillnad. Både motor och växellåda får en annan karaktär ..."
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
som sagt ingen expert, men tror det ger mer än så, från 163/183 upp till ca 260 hk beroende på vilket kit man väljer. sen påverkas ju även andra saker, förbrukningsoptimeringetc. Så här svarade en duktig och erfaren volvokille jag känner:
"De kunder som gjort det upplever en stor skillnad. Både motor och växellåda får en annan karaktär ..."

D4?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nu fortsätter mina dumma frågor till panelen:
Jag har, vid sidan om min anställning, ett litet företag med mycket små omkostnader och regelbundna intäkter.
Skulle det egenföretaget kunna ge mig en tjänstebil eller liknande upplägg, så jag slipper skatta så mycket?
Bolaget har ingen verksamhet som på något sätt motiverar ett inköp av bil till firman.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nu fortsätter mina dumma frågor till panelen:
Jag har, vid sidan om min anställning, ett litet företag med mycket små omkostnader och regelbundna intäkter.
Skulle det egenföretaget kunna ge mig en tjänstebil eller liknande upplägg, så jag slipper skatta så mycket?
Bolaget har ingen verksamhet som på något sätt motiverar ett inköp av bil till firman.
Krävs 100 tjänstemil per år i alla fall för att få dra av halva momsen. Sedan bör ju lämpligen bolaget ha åtminstone intäkter nog för att kunna dra kostnaderna mot.
 
Nu fortsätter mina dumma frågor till panelen:
Jag har, vid sidan om min anställning, ett litet företag med mycket små omkostnader och regelbundna intäkter.
Skulle det egenföretaget kunna ge mig en tjänstebil eller liknande upplägg, så jag slipper skatta så mycket?
Bolaget har ingen verksamhet som på något sätt motiverar ett inköp av bil till firman.
Nu är jag ingen expert på skattereglerna men man får betala rejält med skatt ändå. På Bilia sa säljaren att den enda skatt man får dra av är 50% på tillvalen, vilket i och för sig kanske inte är helt dumt om man plockar på sig mycket. Sen kan du, åtminstone på Bilia, räkna med 10% rabatt, vilket heller inte är så dumt.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Krävs 100 tjänstemil per år i alla fall för att få dra av halva momsen. Sedan bör ju lämpligen bolaget ha åtminstone intäkter nog för att kunna dra kostnaderna mot.
Hm, jag har ju jobbmöten i Stockholm i bland. Minst tre per år är ju inga problem att få ihop.
Intäkterna borde täcka kostnaderna. Finns det någon bra lathund/erbjudande/att kolla kostnaderna i, eller är det bara att kolla in på respektive tillverkares erbjudanden?
 
Topp