• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

MaziK

Rolex
2-Faktor
Sist jag köpte sommardäck så gjorde jag det ifrån tyska ebay!

Däcken var färska (produktionen hade skett 6v innan det att jag köpte dem). Dock ingen garanti

Fick 4 Dunlop SportMaxx RT 18/40/235 för 4600 ink frakt



Behöver pynta upp en uppsättning sommardäck till gamla Bettan.
Är det ekonomiskt fördelaktigt att köpa dessa nu under vintertid eller är de samma priser året om?
Har dålig koll på detta då det är första gången det blir aktuellt att byta däck ( har alltid bytt bil innan det blivit dags för byten tidigare sjukligt nog)
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
images.duckduckgo.com.png



Både kör en och har en ny påväg
Bästa bilen. Once u go Subaru.....
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Sist jag köpte sommardäck så gjorde jag det ifrån tyska ebay!

Däcken var färska (produktionen hade skett 6v innan det att jag köpte dem). Dock ingen garanti

Fick 4 Dunlop SportMaxx RT 18/40/235 för 4600 ink frakt

Åh fan. Var det en privat säljare?
Hur funkade det med frakt osv?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Åh fan. Var det en privat säljare?
Hur funkade det med frakt osv?
Tjena

Det var ifrån ett företag.
Med garanti i mitt inlägg så syftade jag på att det är inte säkert att produktionsdatumet ligger så nära i tiden. De kan garantera att däcket är max 12 månader gammalt typ.

Tror med frakt och allt så var det 520 EUR men då var kronan starkare än nu.

Edit: kollade summan mer noggrant det var 4700kr ink frakt
 
Senast ändrad:
http://teknikensvarld.se/volvo-v90-cross-country-tre-snabba-fran-provkorningen-389535/

Första provkörning av V90 CC. Jag är ett stort fan av den här typen av bilar. Lite högre markfrigång är inte att underskatta, inte minst nu under vintern. Man får det bästa från en SUV (till viss grad, de har ju ännu högre markfrigång) men behåller körglädjen (om man typ inte köper en Macan eller CX-5 då) och framförallt den låga förbrukningen. Blir att provköra så fort det går. Riktigt, riktigt spännande! :)
 
Vi pratade förut i tråden om läderinklädd interiör på V90. Det fick man genom tillvalet "Lounge Pro". Det finns inget sådant i konfiguration för V90 CC, betyder det att det inte går att få läderinklädd interiör på V90 CC?
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
http://teknikensvarld.se/volvo-v90-cross-country-tre-snabba-fran-provkorningen-389535/

Första provkörning av V90 CC. Jag är ett stort fan av den här typen av bilar. Lite högre markfrigång är inte att underskatta, inte minst nu under vintern. Man får det bästa från en SUV (till viss grad, de har ju ännu högre markfrigång) men behåller körglädjen (om man typ inte köper en Macan eller CX-5 då) och framförallt den låga förbrukningen. Blir att provköra så fort det går. Riktigt, riktigt spännande! :)

I tidigare versioner av CC var ju körkänslan likt en 6meters motorbåt på blåsigt hav, så det kan ju bara göras bättre imo.
 
I tidigare versioner av CC var ju körkänslan likt en 6meters motorbåt på blåsigt hav, så det kan ju bara göras bättre imo.
Det håller jag inte med om! En motorbåt på blåsigt hav känns inte så stabilt, det gör däremot XC70 på motorväg. Visst, det är ingen racer men jag tycker den går väldigt stabilt. Bra avvägning mellan komfort och stabilitet. Det är ju det man är ute efter när man köper en CC, tycker i alla fall jag :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det håller jag inte med om! En motorbåt på blåsigt hav känns inte så stabilt, det gör däremot XC70 på motorväg. Visst, det är ingen racer men jag tycker den går väldigt stabilt. Bra avvägning mellan komfort och stabilitet. Det är ju det man är ute efter när man köper en CC, tycker i alla fall jag :)
Som att åka båt!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag provade förut en vanlig XC70, men när jag köpte min som är 16 års modell har den sport, jag upplever den iaf som mindre gungig och tightare, vet inte om det är något med fjädringen eller om det bara är kosmetiskt.

Kanske också hjälper att det är lite större fälgar med lägre profil på däcken än klassiska 16 tum med ballongdäck :)

Tycker den är likvärdig min tidigare E klass.
 

JohanHLM

Rolex
Nää. 320d o X1 2.0d. För bullriga jmf Audi o Lexus

Vilket beror på att du antagligen provkörde bilar med RFT däck. Byt bort dem och de blir lika tysta som Audi och Lexus.

Har en X1 2.0d och jag tycker den går väldigt tyst men som @alfgren säger har jag inga RFT däck.
Givetvis låter den ganska mycket nu när dubbdäcken sitter på men annars upplever jag den likvärdig med Audi.

Köpte nyligen en lätt beg Audi A1 för att puttra fram och tillbaka till jobbet och blev imponerad över hur tyst den går jämfört med de flesta andra bilar i småbilsklassen.
 

Husse

Patek
Har en X1 2.0d och jag tycker den går väldigt tyst men som @alfgren säger har jag inga RFT däck.
Givetvis låter den ganska mycket nu när dubbdäcken sitter på men annars upplever jag den likvärdig med Audi.

Köpte nyligen en lätt beg Audi A1 för att puttra fram och tillbaka till jobbet och blev imponerad över hur tyst den går jämfört med de flesta andra bilar i småbilsklassen.
Kör A1:ans systerbil Lupo 3L. Att dom går så tyst beror på materialvalen i dem. Magnesium, aluminium och kompositer vidarebefordrar inte ljud lika bra som stål! Då går det mindre med ljudisolering och bilen blir lättare och bränsleförbrukningen sjunker.
De exklusiva, men lätta hjulen och hjulupphängningarna gör den ofjädrade och halvfjädrade vikten hålls på en låg nivå vilket ger bra väghållning och bekväm gång!
Gillar min "Lillskruck"!:)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Kör A1:ans systerbil Lupo 3L. Att dom går så tyst beror på materialvalen i dem. Magnesium, aluminium och kompositer vidarebefordrar inte ljud lika bra som stål! Då går det mindre med ljudisolering och bilen blir lättare och bränsleförbrukningen sjunker.
De exklusiva, men lätta hjulen och hjulupphängningarna gör den ofjädrade och halvfjädrade vikten hålls på en låg nivå vilket ger bra väghållning och bekväm gång!
Gillar min "Lillskruck"!:)

A2 är väl Lupons systerbil? A1 är en modernare microbil...
Alltid, i smyg, velat ha en A2. Vet inte riktigt varför - och numera har nog det skeppet seglat!
 

Husse

Patek
A2 är väl Lupons systerbil? A1 är en modernare microbil...
Alltid, i smyg, velat ha en A2. Vet inte riktigt varför - och numera har nog det skeppet seglat!
Visst har du rätt! Totalfel av mig där...
Som nya var nog både A2 och Lupo riktigt dåliga köp! Teknik- och elektronikfyllda, exklusiva material, små (rymlig på insidan) och löjligt dyra!
Får man tag på en skaplig begagnad i dag så är det ett bra köp, men kolla växellådan!!! Komplicerad och dyr att reparera!
Nu måste jag läsa på om A1:an!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Visst har du rätt! Totalfel av mig där...
Som nya var nog både A2 och Lupo riktigt dåliga köp! Teknik- och elektronikfyllda, exklusiva material, små (rymlig på insidan) och löjligt dyra!
Får man tag på en skaplig begagnad i dag så är det ett bra köp, men kolla växellådan!!! Komplicerad och dyr att reparera!
Nu måste jag läsa på om A1:an!

Inget egentligt intresse längre.
Har tjänstebil och sommarbil själv, och vår (fruns) bil behöver ha dragkrok och kunna dra hästtransport.
Inget direkt hål att fylla med knepig aluminiumbil, m.a.o.! ;)

När den var ny tickade den dock alla boxar. Knepig, krångliga material, snålast av alla och tokdyr!

Back-to-the-future-Audi-A1-Sportback1.jpg

Jag menar... Hur coolt är det inte att ha oljepåfyllnad, sticka och spolarvätskepåfyllnad bakom "grillen"?
"Svincoolt" är svaret på den frågan! ;)
 
Just nu är faktiskt högsäsong för sommardäck.

Men nej, generellt så finns där inte rea"perioder" på däck utan dom håller ungefär samma pris året om. Det du ska tänka på är att om du har en bil som kräver märkning (MB, Porsche, BMW osv) så ska däcken ha det även nu. Även märke är förstås viktigt. Brukar uteslutande köra på Good Year, Michelin eller Bridgestone. Continental är också riktigt bra men dom slits värre än suddgummin.
 

Guden

Cartier
Just nu är faktiskt högsäsong för sommardäck.

Men nej, generellt så finns där inte rea"perioder" på däck utan dom håller ungefär samma pris året om. Det du ska tänka på är att om du har en bil som kräver märkning (MB, Porsche, BMW osv) så ska däcken ha det även nu. Även märke är förstås viktigt. Brukar uteslutande köra på Good Year, Michelin eller Bridgestone. Continental är också riktigt bra men dom slits värre än suddgummin.
Pirelli då? :(
Har ingen koll alls på däck, men fick med Pirelli när A7:an köptes ny, sedan har jag bara kört på samma.
 
Topp