• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

D

Deleted member 5780

Guest
Helt nykonstuerad modell (är väl iofs V90 också). Audi lyckas på ett riktigt bra sätt kombinera komfort med körglädje. Dessutom yttersta toppklass på motorerna framförallt om man letar lite högre effekt.

Q5s stora nackdel är väl om man vill ha lite utrustning i bilen, blir snabbt oerhört dyrt då. En del tillval hänger också ihop på ett märkligt sätt. Dvs vill du ha utrustning X måste du även ha paket Y för 40.000kr extra...
Att jämföra V90 CC och Q5 är väl egentligen rätt lätt? Den ena är en kombi med plast på och den andra är en mini-Suv. De spelar ju inte alls i samma liga. V90 CC bör ju jämföras med A6 Allroad och Q5 med XC60...
Har man svårt att välja bland dessa segment är det nog mest en indikation att man mest är vilsen i hur tuff och bruksig bil man behöver.
 
Jag har inte varit ett stort fan av Audi tidigare, men nya Q5:an verkar vara riktigt bra och kvalar in som tjänstebil för farsan. Tidigare har vi funderat mest på V90CC men den drar iväg fort i pris när man utrustar den. Det gör Q5:an också såklart, och det är ju en bil i ett helt annat segment men V90 är ju inte längre den lastkung Volvos kombibilar en gång var. Vad hade ni valt, V90 CC eller nya Audi Q5?
Utan att tveka V90CC tycker den är riktigt schysst faktiskt och det jag upplevt av mina åk i V90 är det en trevlig bil. Båda har ju fått bra recensioner också.
Har lite svårt för skalbagge modellerna från Audi även om de så klart är bra. Men Audi är också svin på att ta betalt för extrautrustning tycker jag och extrautrustning verkar allt förutom en kaross vara :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Att jämföra V90 CC och Q5 är väl egentligen rätt lätt? Den ena är en kombi med plast på och den andra är en mini-Suv. De spelar ju inte alls i samma liga. V90 CC bör ju jämföras med A6 Allroad och Q5 med XC60...
Har man svårt att välja bland dessa segment är det nog mest en indikation att man mest är vilsen i hur tuff och bruksig bil man behöver.
Nu citerar du nog fel person. Jag väljer inte mellan nån av dem.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nej förstår det.
Men håller du med?
Ja. Men det nog inte alltid så att enbart bilar i ett visst exakt segment som jämförs inför bilköp.
Sällan rationella faktorer enbart som avgörs. Tämligen ofta är det "jag tyckte den var snygg" som gäller.
(Och personligen tycker jag inte V90CC är snygg alls. Den diskvalificerar sig för mig oavsett hur bra den är)
 
  • Like
Reactions: par

Tapiren

Cartier
Jag har inte varit ett stort fan av Audi tidigare, men nya Q5:an verkar vara riktigt bra och kvalar in som tjänstebil för farsan. Tidigare har vi funderat mest på V90CC men den drar iväg fort i pris när man utrustar den. Det gör Q5:an också såklart, och det är ju en bil i ett helt annat segment men V90 är ju inte längre den lastkung Volvos kombibilar en gång var. Vad hade ni valt, V90 CC eller nya Audi Q5?
V90CC, inte så mycket för att jag tror att den är bättre än Q5 utan mer för att den känns lite roligare och fräschare, men det är mer en känsla än något annat. Den är riktigt snygg i verkligheten, jag trodde den skulle se lite märklig ut, som att blanda kostym och stövlar, men när man står där och tittar på den hänger den ihop riktigt bra.
 

BOTL

Panerai
Provade nya V90 CC, trevlig bil även om jag tycker motorerna knackar lite väl. Lite törstig men motorn är ej inkörd så vi får återkomma till den punkten. Historisk slukar Volvo i sig soppa utan att för den delen leverera någon prestanda på sina dislar. Satte oss i kompisens 520 d och det är fan så mycket trevligare bil, körupplevelse, komfort trots 5 år på nacken. Enda problemet de egentligen har är deras tro och önskan att kalla sig premium, lite som att trump påstår att han har en frisyr. Jo visst fan är det nåt där men inte en frisyr. Volvo lirar i samma segment som passat, superb, subaro.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Byggde ihop en Volvo V90 och en BMW G30 med allt godis jag ville ha: Volvo ca 520.000:- och BMW ca 600.000:-.
Ska provköra V90 och se hur den känns.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Nu kanske jag är ute och cyklar men V90 kostar väl lika mycket ca som nya merca e-klass kombi. Efter har provkört båda känns ju E-klassen i vanlig stil ett par klasser bättre, som det historiskt sett också alltid varit..
Även om jag tycker att volvos design blivit riktigt bra tar det emot att betala så mkt pengar som det nu blivit för i slutändan sitter man ändå i en, volvo.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Provade nya V90 CC, trevlig bil även om jag tycker motorerna knackar lite väl. Lite törstig men motorn är ej inkörd så vi får återkomma till den punkten. Historisk slukar Volvo i sig soppa utan att för den delen leverera någon prestanda på sina dislar. Satte oss i kompisens 520 d och det är fan så mycket trevligare bil, körupplevelse, komfort trots 5 år på nacken. Enda problemet de egentligen har är deras tro och önskan att kalla sig premium, lite som att trump påstår att han har en frisyr. Jo visst fan är det nåt där men inte en frisyr. Volvo lirar i samma segment som passat, superb, subaro.

Nej, en 5 år gammal F10 är inte i närheten lika trevlig som en ny S/V90. Nog för att jag sätter tyskarna främst men interiören och komforten har de verkligen fått till på Volvon. Motorerna är dock det stora problemet och en dealbreaker för mig. En surrig fyra som dessutom slukar i sig 1,5-1,6L/milen vid inspirerad körning är löjligt.
 

BOTL

Panerai
Nej, en 5 år gammal F10 är inte i närheten lika trevlig som en ny S/V90. Nog för att jag sätter tyskarna främst men interiören och komforten har de verkligen fått till på Volvon. Motorerna är dock det stora problemet och en dealbreaker för mig. En surrig fyra som dessutom slukar i sig 1,5-1,6L/milen vid inspirerad körning är löjligt.

Jo jag tycker det. Det är ju min upplevelse jag beskriver. Sen är både jag och polaren närmare 2 meter och över 130 kg. Då förlåter inte volvos trånga inre och halvbra stolar. Tyskarna har en helt annan förarfokuserad inredning som jag uppskattar. Och håller helt med dig, om man enbart erbjuder 4 burkar kommer man aldrig kunna bli premium.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jo jag tycker det. Det är ju min upplevelse jag beskriver. Sen är både jag och polaren närmare 2 meter och över 130 kg. Då förlåter inte volvos trånga inre och halvbra stolar. Tyskarna har en helt annan förarfokuserad inredning som jag uppskattar. Och håller helt med dig, om man enbart erbjuder 4 burkar kommer man aldrig kunna bli premium.

Volvos paradgren har alltid varit just framstolarna och de är inte sämre i x90 enligt alla tester som jag sett. Snarare tvärtom. Dessutom lovordades V90:ns komfort i jämförelse med tyskarnas i AMS.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om du jämför en 525d mot en V90 D5 är inte motorn sämre eller knackigare. Samma sak om du jämför T5 mot 528. Naturligtvis blir det annorlunda om man börjar titta på 535d eller liknande men dessa kostar flera hundra tusen till och den marknaden är inte Volvo inne på. Volvo kommer inte tillfredsställa alla med sina motorer utan bara 90*% av köparna och det är de väl medvetna om.

* Tittar man på F10 och vilka motorer som sålts där så är en _försvinnande_ liten del sex- eller åttacylindriga ändå. Samma med Mercedes, allt som rullar ur hallen är 2**CDI...
 

Edin

Panerai
Om du jämför en 525d mot en V90 D5 är inte motorn sämre eller knackigare. Samma sak om du jämför T5 mot 528. Naturligtvis blir det annorlunda om man börjar titta på 535d eller liknande men dessa kostar flera hundra tusen till och den marknaden är inte Volvo inne på. Volvo kommer inte tillfredsställa alla med sina motorer utan bara 90*% av köparna och det är de väl medvetna om.

* Tittar man på F10 och vilka motorer som sålts där så är en _försvinnande_ liten del sex- eller åttacylindriga ändå. Samma med Mercedes, allt som rullar ur hallen är 2**CDI...

För att inte tala om hur dåligt utrustade merparten av dessa bilar är...
 

Tapiren

Cartier
S90 / V90 jämförs nästan uteslutande med BMW / Mercedes / Audi när man tittar på utländska tester, så visst betraktas den som premium. Sen kanske den inte är bättre än de tyska bilarna men den är ju med i deras klass och tävlar.

Dessutom tror jag det är ett mindre problem för Volvo än vad vi kanske tror, att de har små motorer, det är något som irriterar några få entusiaster men de flesta bryr sig inte så mycket om tekniken (jag läste någonstans att 80% av ägarna till BMW 1-serie tror att bilen är framhjulsdriven, siffran är kanske en annan för 5-serien men jag tror inte att det är SÅ stor skillnad). När det gäller motorer kan det ju vara så att Volvo är på helt rätt spår, det känns inte speciellt avlägset att 5-serien får trecylindriga motorer precis som 3-serien. Till och med Mercedes S-klass och Jaguar XJ säljs med fyrcylindriga motorer numera, märkligt nog.

Redan när S80:n lanserades pratades det ju från Volvos håll om att det skulle vara en lyxbil och prestigeprodukt, det var den ju inte alls men det är ju snart 20 år sedan, så att nya S90 nu ska tävla med BMW och Mercedes är inget de kommit på tre månader innan lansering utan det är resultatet av en målmedveten strategi de arbetet med länge.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
S90 / V90 jämförs nästan uteslutande med BMW / Mercedes / Audi när man tittar på utländska tester, så visst betraktas den som premium. Sen kanske den inte är bättre än de tyska bilarna men den är ju med i deras klass och tävlar.

Dessutom tror jag det är ett mindre problem för Volvo än vad vi kanske tror, att de har små motorer, det är något som irriterar några få entusiaster men de flesta bryr sig inte så mycket om tekniken (jag läste någonstans att 80% av ägarna till BMW 1-serie tror att bilen är framhjulsdriven, siffran är kanske en annan för 5-serien men jag tror inte att det är SÅ stor skillnad). När det gäller motorer kan det ju vara så att Volvo är på helt rätt spår, det känns inte speciellt avlägset att 5-serien får trecylindriga motorer precis som 3-serien. Till och med Mercedes S-klass och Jaguar XJ säljs med fyrcylindriga motorer numera, märkligt nog.

Redan när S80:n lanserades pratades det ju från Volvos håll om att det skulle vara en lyxbil och prestigeprodukt, det var den ju inte alls men det är ju snart 20 år sedan, så att nya S90 nu ska tävla med BMW och Mercedes är inget de kommit på tre månader innan lansering utan det är resultatet av en målmedveten strategi de arbetet med länge.
Visst har det pratats länge men om man sätter sig i nya V90 inser man snabbt att det lyckligtvis inte bara är prat längre. Inredningen är förbi F10 och A6 och väl i nivå med E-klass i samma utförande.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Världens sämsta bild, men det var lite stressigt och jag hade inte sett S90 förut...

Karossen ser åtminstone riktigt bra ut!

IMG_3451.JPG
 

Isodor

Audemars
Visst har det pratats länge men om man sätter sig i nya V90 inser man snabbt att det lyckligtvis inte bara är prat längre. Inredningen är förbi F10 och A6 och väl i nivå med E-klass i samma utförande.

Detta måste jag få hugga emot.
Smaken är som baken och jag respekterar allas åsikter -
Men som kvalité och designintresserad känns Volvos nya koncept med "exklusiva detaljer" på v90/xc90 väldigt mycket som påklistrade på plana ytor, medans (iaf) Mercedes känns betydligt mer schysst anpassat till förare och är på en helt annan detaljnivå där allt flyter ihop på ett elegant sätt. Volvo är mer vardagsrum..

Sen har Volvo blivit bättre än innan interiörmässigt såklart, men tyvärr inte i paritet med Merca eller Audi. Men smaksak som sagt..
 

Tapiren

Cartier
Mercedes nya E-klass är väldigt snygg på bild men jag tycker känslan i interiören är väldigt, väldigt frånvarande. Långt ifrån äldre Mercedes-bilar, och tyvärr också ganska långt ifrån S90/V90. Den var verkligen en stor besvikelse, med tunn hårdplast och ytor som rätt blev repiga. Det var en basic-variant jag provsatt, men den imponerade inte alls på mig. Däremot kan jag tänka mig att Audin är vass, de brukar ju vara väldigt bra på inredningar.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Detta måste jag få hugga emot.
Smaken är som baken och jag respekterar allas åsikter -
Men som kvalité och designintresserad känns Volvos nya koncept med "exklusiva detaljer" på v90/xc90 väldigt mycket som påklistrade på plana ytor, medans (iaf) Mercedes känns betydligt mer schysst anpassat till förare och är på en helt annan detaljnivå där allt flyter ihop på ett elegant sätt. Volvo är mer vardagsrum..

Sen har Volvo blivit bättre än innan interiörmässigt såklart, men tyvärr inte i paritet med Merca eller Audi. Men smaksak som sagt..
Provsatt senaste XC90 när den var ny och det första jag reagerade negativt på var hur plastiga knapparna i centrumpanelen var. Ingen lyxkänsla direkt.
 
Topp