Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Chuck, 3 november 2012.

1. JohanHLM

JohanHLM X-Wing Pilot

Har ingen aning om vad det är för golv @Ingo har men det som långsiktigt klarar slitaget bäst är någon typ av polyuretan.

2. Ingo

Ingo Rebel soldier

Jag har plattor (granitkeramik) med glitter i, men det syns inte på bild. Blänker fint i spotlightsbelysningen

80s och alfgren gillar detta.
  3. Ingo

Ingo Rebel soldier

Exakt. Det hade blivit lite svårt eftersom jag tänkt att ha en liknade variant som på bilden.

andreaspersson, 80s och Anders Forsberg gillar detta.
  4. Kugghjul

Kugghjul Stormtrooper

Skruvar du själv på dina bilar, eller vill du lyfta för att inspektera och beundra?

5. krämbulle

krämbulle Tie Fighter pilot

Det där garaget är för övrigt magi.

Hans bil är inte så dum heller.

80s och Ingo gillar detta.
  6. Remofflan

Remofflan Rebel soldier

Från:
    Västerås
    IMG_8578.JPG
    Renault Laguna -10. Väldigt nöjd med den, faktiskt. :)

Jimpa och alfgren gillar detta.
  7. Kugghjul

Kugghjul Stormtrooper

När tar du av rattmuffen? I samband med däckbyte?

stelah, Fabian, M.L. och 2 andra gillar detta.
  8. Remofflan

Remofflan Rebel soldier

Från:
    Västerås
    Haha. Det är skönt ju. :p Inte tänkt på det faktiskt. Bytte däck i tisdags, men ska byta mattorna i samband med dammsugning. Får väl ta av muffen då. ;)

Kugghjul gillar detta.
  9. Ingo

Ingo Rebel soldier

Nej inte på mina egna, förutom några däckbyten mellan banfälgar och standard. Någon polering kan det även bli. Hjälper dock kompisar att mecka och då är det inte fel att ha ett bra garage. Men inte så ofta att lyften vart ett förstahandsval.

cab, CaptainOats och Kugghjul gillar detta.
  10. Anders Forsberg

Anders Forsberg AT-ST driver

Från:
    Malmö
    Har faktiskt aldrig funderat på detta... Går det verkligen inte att ha båda två? Värme och lyft?
    Ska bygga garage nästa sommar, och då har alltid varit självklart med golvvärme. Problemet är bara att jag redan köpt in en lyft! :banghead:

11. Mojbjörn

Mojbjörn Rebel soldier

Från:
    Anka
    Du kan ha golvvärme men markera då vart du skall ha lyften och lämna det området fritt av värmeslingor! då är det inga problem. :)

Strindberg gillar detta.
  12. Martin Schönning

Martin Schönning Rebel soldier

Ber om ursäkt för kass snapchatbild..
    Men äntligen har bilen plockats fram ur vintervilan. Fantastisk känsla. :D
    Snapchat-1524899847.jpg

Göteborgare, steffe, Sivlia och 16 andra gillar detta.
  13. Nissenutz

Nissenutz Stormtrooper

Lätt moddad A4 -13. Familjen måste ju åka med stil ;)
    20170407_191750.jpg

14. LS

LS Stormtrooper

Från:
    Linköping
    Idag fick 335an nya belägg fram. Det är faktiskt riktigt mysigt att meka lite själv. En härlig kontrast till vardagen på kontor :)

Sommardäcken på och programvaran är inställd på steg 1. Helt underbart :D

IMG_0455.JPG IMG_0453.JPG

Alexander, rdianat, CaptainOats och 4 andra gillar detta.
  15. Greve Carl-Magnus

Greve Carl-Magnus Stormtrooper

Från:
    Götaland
    Vet ni vad det här är? Det här är skolexemplet på smakfull stil och klass.

wesly, Schildfat, Ingo och 1 annan gillar detta.
  16. alfgren

alfgren X-Wing Pilot

Funderade länge på om jag skulle svara på detta eller inte för jag tror inte du kommer ta till dig det jag skriver ändå. Volkswagen har nu träffat Teknikens Värld och resultatet är väl inte så smickrande - för Teknikens Värld. Läs nu NOGA det som står, sedan får du fundera på om du vill tolka det som en konspiratorisk foliehatt eller om det helt enkelt kan vara så att en liten svensk biltidning kanske inte har resurser att testa bilars motorstyrning på ett tillförlitligt sätt på en privat bromsbänk i en skitig verkstad i Södermanland.

Det som gör Teknikens Världs resultat så svåra att förstå är det faktum att det överhuvudtaget inte finns någonting i åtgärden som påverkar den del som handlar om vridmoment. Det gör alltså att det är en fysikalisk omöjlighet att vridmomentskurvan ändras – helt enkelt eftersom inga förändringar som kan ha påverkat den är gjorda. Något mer än så går inte att tillägga, detta är ett faktum, sade Markus Köhne.

Volkswagen själva ställer alltid bilen i testbänken och gör ett första test. Därefter genomför man uppdateringen, fortfarande med bilen kvar i testbänken. Därefter gör man ett nytt test.
    Att först testa bilen, sedan köra den till en verkstad för att göra uppdateringen, och sedan köra den tillbaka till testbänken är förenat med många felkällor. Man kan räkna med att det kan finnas en felmarginal på 10-20 procent i de fallen.

Teknikens världs resultat slår både uppåt och nedåt. Gissa varför.

Broman gillar detta.
  17. Anders Forsberg

Anders Forsberg AT-ST driver

Från:
    Malmö
    Det är en lila Conti GT... Footballers och hiphop-stjärnor världen över är säkert beredda att skriva under på ditt påstående! ;)

@Ingo Givetvis skrivet med ett enormt mått ironi. Bilen är fantastisk, och garaget likaså!

Greve Carl-Magnus gillar detta.
  18. Kugghjul

Kugghjul Stormtrooper

1) Är de självhatare och miljösadister på VW? De har alltså kompetensen att ta fram en motor som inte släpper ut olagliga mängder avgaser, utan att det försämrar motorns prestanda? Men de valde ändå att inte göra detta? De valde alltså att båda förstöra miljön, och äventyra företagets goda rykte och finanser? Varför?

Mig veterligen har det inte skett några enorma genombrott vad gäller programmering av dieselmotorer sedan de berörda bilarna såldes som nya. Innan vi går vidare och dricker VW:s cool aid (= äter upp deras PR-spinn), då måste vi få svar på frågan varför de inte levererade bilarna "så här" från början. Om motorerna kan göras utsläppslagsuppfyllande utan prestandaförsämringar, varför lämnade inte motorerna så från fabriken? Detta är en mycket relevant fråga som VW inte svarat på. Istället ljög och fuskade ett helt företag, förstörde miljön och till slut har de fått stora imageskador och enorma kostnader och skadestånd.

Tills jag fått svar på denna viktiga fråga, varför, så utgår jag ifrån att företaget bara gör som de gjort tidigare, dvs fortsätter att ljuga.

2) Det blir ju alltid lite bättre om du hänvisar till källa när du citerar! Vad är din källa?

3) Det stärker inte din trovärdighet när du använder formuleringar som "privat bromsbänk i en skitig verkstad i Södermanland". Om du ens försöker låtsas insatt, så borde du veta att Sveriges största, eller näst största (beroende på vem du frågar), kompetenscentrum inom dieselmotorer ligger i Södermanland. Men om du hellre vill tro på lögner från skinande rena lokaler så är det upp till dig!

seventyfour gillar detta.
  19. alfgren

alfgren X-Wing Pilot

Det går inte att bemöta det här. Det är bara fjanterier. Det är helt uppenbart att du inte förstår skillnaden mellan en privat bromsbänk i en verkstad och dess precision jämfört med vad som krävs i certifieringsarbete. Du har inte ens förstått att det inte VW själva som testat bilarna utan KBA. Det senare utgår jag från att du inte vet vad det är heller.

Broman, Fsjberg, par och 1 annan gillar detta.
  20. Kugghjul

Kugghjul Stormtrooper

Istället för att hålla på med att angripa min person, kan du inte svara på det som är viktigt i sammanhanget? Kan du inte hitta på något? Har inte VW någon färdig förklaring?:

Är de självhatare och miljösadister på VW? De har alltså kompetensen att ta fram en motor som inte släpper ut olagliga mängder avgaser, utan att det försämrar motorns prestanda? Men de valde ändå att inte göra detta? De valde alltså att båda förstöra miljön, och äventyra företagets goda rykte och finanser? Varför?

Om du litar på allt vad VW säger och eventuella tyska myndigheter, då har du inte förstått hur Tyskland fungerar. Jämför gärna resursunderläget Finansinspektionen har gentemot bankerna, till vilket kommer att få personer på FI vill bränna sina framtida karriärmöjligheter hos just bankerna. Och då ligger ändå Sverige bättre till än Tyskland på korruptionsrankinglistor.

Bara ett exempel:
    http://www.csmonitor.com/Business/2...und-the-world/Germany-tax-deduction-on-bribes

21. morrism

morrism Tie Fighter pilot

Hej.
    Angående volkswagendiskussionen. Så här har jag förstått det:
    Förenklat: Motorn har 3 egenskaper som är intressanta här.
    Prestanda (hk)
    Utsläpp (co2)
    Förbrukning (l/km)

Du kan öka prestanda och sänka förbrukning men då höjer du utsläppen. Det brukar aldrig "chippningsfirmorna" skylta med. Detta är en balansgång för motortillverkarna.

Kugghjul gillar detta.
  22. Empa

Empa AT-ST driver

Jodå så att jag köpte en Golf Alltrack i helgen :angel:

Mattias J, Bottega, Edin och 1 annan gillar detta.
  23. Tapiren

Tapiren Stormtrooper

Utan att ha någon ambition att ge mig in i den diskussion ni har haft så känner nog jag ungefär som du och det sa jag redan från början när de började prata om åtgärder, om de nu hade möjligheten att på ett smidigt sätt bygga en bil som uppfyllde kraven från både myndigheter och kunder, varför gjorde de inte det?

Kugghjul gillar detta.
  24. Sylta

Sylta Rebel soldier

Gött! Grattis vilken motor köpte ni?

25. Owaysis

Owaysis Stormtrooper

Sugen på att köpa en BMW 320d -12. Har dock hört en hel del om att deras N47 motor har problem med att kamkedjor går av osv. Verkar främst röra sig om tidigare modeller men verkar ha drabbat vissa F30. Någon som känner till det eller har erfarenhet av de motorn?

26. Empa

Empa AT-ST driver

Tack, det blev 1.8 TSI, blir skönt med fyhjulsdrift igen. Annars så har den automat, drag, förlängd nybilsgaranti, backkamera, regnsensor, bi-xenon, pluspaket, dragpaket, parkeringssensorer fram och bak samt parkeringsvärmare.

27. krämbulle

krämbulle Tie Fighter pilot

Har en likadan sen ett drygt år tillbaka.

Mycket nöjd så här långt. Och har fortfarande svårt att se att man får 'mer bil för pengen' någon annanstans just nu om man vill köpa nytt [naturligtvis beroende på refernsram].

Empa gillar detta.
  28. CaptainOats

CaptainOats AT-AT driver

Det är en lyckad modell, grattis.

Empa gillar detta.
  29. alfgren

alfgren X-Wing Pilot

Det är 177hk varianten främst som drabbats. 184hk varianten ska vara lugnt.

Owaysis gillar detta.
  30. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Tie Fighter pilot

Från:
    Ulricehamn
    Jag tror iallafall att jag fann varför det läckte ur grenrören på min bil... :D
    20170410_183609.jpg

stelah, Jimpa, LS och 5 andra gillar detta.