Det existerar väl på 996, 997/1 och 987/1 hade jag köpt en hade det varit en som inte hade risken av att drabbas.
Det var ett problem på M96 motorerna, Boxster 987 -2005 kan också ha IMS av den äldre typen.
M97 motorerna har ett uppgraderat IMS lager som "inte"lider av detta problem.
Alla Cayman 987 har M97 motorer med uppgaderat IMS samt även Boxster 987 ifrån 2006. Det är endast Boxster 987 -2005 som kan ha det sämre lagret.
Men det är ett lager och det kan haverera, med på M97 motorn är det så ovanligt att det inte finns någon riktig statistik på det, dock mycket rykten.
Som någon skrev på ett forum så är det större risk att träffas av blixten än att få IMS haveri på M97 motorn.. lite överdrivet kanske
Sen finns det ju andra saker som känns som en större risk som t.ex repade cylindrar, spruckna cylinder foder & ovala cylindrar, tänjda vevstaksbultar...
På svenska banor så är det ingen större risk för oljeförsörjningen om man har bafflat tråg samt Motorsport AOS. Vi har inte dom snabba långa svepande kurvorna med dom G-krafterna.
Köp en 987.1 och lägg undan mellanskillnaden ifrån 987.2 till en framtida motorrenovering (läs uppgradering 3.8 Liter) eller lägg ut mer och gå på 987.2 som inte alls har IMS-lager och mycket bättre oljeförsörjning (fler pumpar). Tar man 987.2 med PDK så slipper man oroa sig för dåliga nedväxlingar som är den absolut vanligaste orsaken till motorras (övervarvning och sträckta bultar)!