• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

AE41500

Panerai
Fick bli en sväng idag bland sol och snö :)
635-82.jpg
Härlig BMW det där! En essens av BMW.s klassiska linjer samlade på ett ställe/modell. På min andra samlarlista står den högst upp. Får nöja mig med två fina E30.s så länge :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Härlig BMW det där! En essens av BMW.s klassiska linjer samlade på ett ställe/modell. På min andra samlarlista står den högst upp. Får nöja mig med två fina E30.s så länge :)

E30 är ingen dålig kaross, skulle gärna lägga beslag på en riktigt fin men som det ser ut just nu får det vänta lite. Vad är det för E30 du har?
 

Edin

Panerai
Började alvarligt fundera på om Viper har ABS då jag fått för mig att inte ens andra generationen hade det eller Antisladd. Första hade inget av det vet jag men är långt ifrån en expert så jag tar inget gift på det. Kan sträcka mig till att piskas genom att bära en MK en dag.. :)

Jag har kört mycket amerikanska bilar (enbart..) och jag tycker elektroniken fungerar riktigt bra!
Förstår inte varför folk klagar på det så mycket...

Ända jag vet folk klagar på i Amerikanska bilar är att de många gånger känns "gamla" redan när de är nya vilket jag tror stämmde rätt bra på bilarna mellan 1990 och 2010. Sen är de ju många gånger rätt smäckiga och skramliga men det har ju inte någt med kvaliteten att göra. :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag har kört mycket amerikanska bilar (enbart..) och jag tycker elektroniken fungerar riktigt bra!
Förstår inte varför folk klagar på det så mycket...
Jag har bara haft (och skruvat andras) halvgamla pickuper, och tycker nog att då el börjar krångla så är det ett elände att få det att fungera igen. En fördel är ju däremot det mekaniska, i stort sett allt går att laga.
Skönt att det fungerat bra för dig!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
En white trash-anekdot apropå att laga gamla, äckliga pickuper.
Jag och en polare skulle fixa hans dåvarande härke. Mitt jobb var att bygga avgaseri, tretums skulle det bli, så dieseln andas friskt.
Han hade köpt lite lösa krökar och rör, och jag började fixa.
Jag jobbade i min ungdom som svetsare i ett antal år, så jag skulle nog säga att mina svetsarskills ligger över medel.
"Tyvärr" ligger även mina öldrickarskills över medel, och vi kom på att man kan ju dricka en öl eller två för att läska oss under tiden. Någonstans i mitten av en låda försvann tiden och kollen, men tydligen inte arbetsmoralen, för när vi skulle gå ut och fortsätta dagen efter så var avgaseriet "klart". Det var ta-mig-gröne alldeles strålande ihopsvetsat, men fullständigt kaosartat rördragning. Snett och vint och allmänt jävligt, nittiogradersböjar som helt enkelt var 45-graderskapade och ihopsvetsade och liknande elände. Nåväl, bilen fungerade bra, Polaren sålde den senare, så någonstans där ute rullar en blå åttiotalspickis med ett mycket märkligt avgassystem.
 

Tapiren

Cartier
Började alvarligt fundera på om Viper har ABS då jag fått för mig att inte ens andra generationen hade det eller Antisladd. Första hade inget av det vet jag men är långt ifrån en expert så jag tar inget gift på det. Kan sträcka mig till att piskas genom att bära en MK en dag.. :)



Ända jag vet folk klagar på i Amerikanska bilar är att de många gånger känns "gamla" redan när de är nya vilket jag tror stämmde rätt bra på bilarna mellan 1990 och 2010. Sen är de ju många gånger rätt smäckiga och skramliga men det har ju inte någt med kvaliteten att göra. :)

Något som bidrar till den känslan är priserna, USA-bilar är på sin hemmamarknad betydligt billigare än de är i Europa så vi tenderar att jämföra dem med bilar som "egentligen" är lite för dyra, exempelvis är BMW X5 bara marginellt dyrare än Jeep Grand Cherokee här hemma, men i USA får man slanta nästa dubbla pengarna för en X5:a.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Något som bidrar till den känslan är priserna, USA-bilar är på sin hemmamarknad betydligt billigare än de är i Europa så vi tenderar att jämföra dem med bilar som "egentligen" är lite för dyra, exempelvis är BMW X5 bara marginellt dyrare än Jeep Grand Cherokee här hemma, men i USA får man slanta nästa dubbla pengarna för en X5:a.
Sant.

En annan och icke obetydligt förklaring är också skitprat från folk som aldrig ägt någon men "minsann kan det här med bilar". Gärna ägandes äldre Volvobilar för de är ju "de sista riktiga bilarna".
 

Edin

Panerai
Sant.

En annan och icke obetydligt förklaring är också skitprat från folk som aldrig ägt någon men "minsann kan det här med bilar". Gärna ägandes äldre Volvobilar för de är ju "de sista riktiga bilarna".

Det finns dock en sak som jag är benägen att hålla med gamla volvo ägare om och de är att de bilarna bara går och går. Att dom sen saknar typ 95% av alla funktioner som nya bilar har det förstår dom inte ens så det är lite som att jämföra att använde ett svärd eller en kirurgkniv vid en operation. Dålig jämförelse, absolut, men jag tror man förstår vad jag menar...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Började alvarligt fundera på om Viper har ABS då jag fått för mig att inte ens andra generationen hade det eller Antisladd. Första hade inget av det vet jag men är långt ifrån en expert så jag tar inget gift på det. Kan sträcka mig till att piskas genom att bära en MK en dag.. :)



Ända jag vet folk klagar på i Amerikanska bilar är att de många gånger känns "gamla" redan när de är nya vilket jag tror stämmde rätt bra på bilarna mellan 1990 och 2010. Sen är de ju många gånger rätt smäckiga och skramliga men det har ju inte någt med kvaliteten att göra. :)

Du har både rätt och fel!
ABS kom år 2000, mitt under "Generation 2" (1996-2002), samma år fick motorn inte längre smidda interna delar samt en mesigare kamaxel (buuu!)
Jag har 1998, den utan ABS, med smidd motor och en riktigt vass kam (YEAH!).
Inga Vipers före hade ABS och alla efter har ABS.

Jag har bara haft (och skruvat andras) halvgamla pickuper, och tycker nog att då el börjar krångla så är det ett elände att få det att fungera igen. En fördel är ju däremot det mekaniska, i stort sett allt går att laga.
Skönt att det fungerat bra för dig!

El är ett elände i alla bilar ska du se ;)
Det mekaniska gör dom bra på majoriteten av bilar. Bara se Ford som helgalvaniserade sina bilar början/mitten av 90-talet när resten av världens bilar rostade ihop.
 

Edin

Panerai
Du har både rätt och fel!
ABS kom år 2000, mitt under "Generation 2" (1996-2002), samma år fick motorn inte längre smidda interna delar samt en mesigare kamaxel (buuu!)
Jag har 1998, den utan ABS, med smidd motor och en riktigt vass kam (YEAH!).
Inga Vipers före hade ABS och alla efter har ABS.

Sedär!
Då har man lärt sig lite mer och tur utgav man sig inte för att kunna allt (i linje med tråden om vett och etikett på KS) så nu slapp ajg bli lynchad. :D
Synd att inte slutade med de smidda godbitarna... :(
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Sedär!
Då har man lärt sig lite mer och tur utgav man sig inte för att kunna allt (i linje med tråden om vett och etikett på KS) så nu slapp ajg bli lynchad. :D
Synd att inte slutade med de smidda godbitarna... :(
Haha ja det är tur det!
Smidda delarna kom tillbaka sen, exakt när vet jag inte.
Folk kör ju extremt mycket hästar på original motorer. Calvo motorsport har en bil med 1800hk på bakhjulen med dubbelturbo och i övrigt original motor.
 

Pictor

Audemars
Varit i min ägo sen 1990, den har gjort bra i från sig på otaliga klubbrace på samtliga banor i landet och Tyskland. Nu återställd till glidar och resvagn. Men har nått pensionsåldern precis som jag. Hoppas ändå att den ska få en omgång på Gotland Ring till sommaren. Har aldrig haft över den dit. Apropå under huven: det räcker gott.
 
Topp