• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jonte73

Audemars
IMG_5427.JPG


Hämta ut ny jobbbil idag
Gts ?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Nu när värmen nåt Skåne så blev jag förvånad över klimatanläggningen. Har en F11 2017

Kolla bilderna.
Är det klimat automatik eller måste jag fitta med vredet även i auto läge?

"Manuellt läge" där jag ställer fördelningen manuellt samt fläkthastighet. Används sällan, endast när jag har pizzor på golvet på väg hem.
IMG_4886.JPG





Auto läge: anläggningen sköter fördelningen men här vill jag iaf att fläkthastigheten reglerar sig själv beroende på om den behöver mer eller mindre speed. Men detta händer inte, måste gasa på hastigheten själv även här?? Säg att det inte ska vara så, hade W212 innan där skötte det sig själv :nailbiting:
IMG_4885.JPG


Hjälp!!

Klockbild :)
IMG_4889.JPG
 

Edin

Panerai
Auto ska sköta sig själv och reglera fläkthastigheten själv @Chuck . Men har du koll på att det inte är rätt temperatur då? Kan ju vara tjat på själva temp sensorn...
 

par

Patek
2-Faktor
Nu när värmen nåt Skåne så blev jag förvånad över klimatanläggningen. Har en F11 2017

Kolla bilderna.
Är det klimat automatik eller måste jag fitta med vredet även i auto läge?

"Manuellt läge" där jag ställer fördelningen manuellt samt fläkthastighet. Används sällan, endast när jag har pizzor på golvet på väg hem.
IMG_4886.JPG





Auto läge: anläggningen sköter fördelningen men här vill jag iaf att fläkthastigheten reglerar sig själv beroende på om den behöver mer eller mindre speed. Men detta händer inte, måste gasa på hastigheten själv även här?? Säg att det inte ska vara så, hade W212 innan där skötte det sig själv :nailbiting:
IMG_4885.JPG


Hjälp!!

Klockbild :)
IMG_4889.JPG
Jag älskar att du fick in ordet pizza i samma inlägg som BMWn. Känns så självklart, pizza och BMW
 

Snilsson

Cartier
Nu när värmen nåt Skåne så blev jag förvånad över klimatanläggningen. Har en F11 2017

Kolla bilderna.
Är det klimat automatik eller måste jag fitta med vredet även i auto läge?

"Manuellt läge" där jag ställer fördelningen manuellt samt fläkthastighet. Används sällan, endast när jag har pizzor på golvet på väg hem.
IMG_4886.JPG





Auto läge: anläggningen sköter fördelningen men här vill jag iaf att fläkthastigheten reglerar sig själv beroende på om den behöver mer eller mindre speed. Men detta händer inte, måste gasa på hastigheten själv även här?? Säg att det inte ska vara så, hade W212 innan där skötte det sig själv :nailbiting:
IMG_4885.JPG


Hjälp!!

Klockbild :)
IMG_4889.JPG
Den reglerar flykthastigheten själv när det står på auto.
Har ägt en F10 -10 och äger en F10 -16 så lita på mig. :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Kanske lite mycket skog/träd bara. Men wow för övrigt, vilken goding du har!
GTS antar jag, går aldrig av för hackor...en riktig keeper/samlarbil.

Rätt ok bild eftersom att jag stannade där för att pissa och byta om från shorts till byxor :D
GTS är helt korrekt! En framtida samlarbil tror jag helt klart!
Lite därför jag vågade lägga så mycket pengar på en.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Dsg7 är dock värt några kronor extra. Växlar klart bättre. Men hur många kronor vet jag inte ens själv, ska göra valet inom någon vecka eller två.
Har Alltrack GTS men tycker nog att den motorn gör sig bättre i en lägre bil. 190 hk i en bil som Alltrack är fullt nog, det är ju ingen räser...
 

Jonte73

Audemars
Nä valde 190 hästaren tyckte inte de var värt 70k extra
Ok, körde den och tiguan gts en vecka på is i feb.
Grymt fina vinterbilar, och visst ingen räser någon av dem men de går att åka undan duktigt med om man klarar av det.

Ett jävla vrid :)
Åker A4 allroad 190 tdi sjlv och det lirar det med.
Men gts är trevligt .
 

wesly

Omega
Dsg7 är dock värt några kronor extra. Växlar klart bättre. Men hur många kronor vet jag inte ens själv, ska göra valet inom någon vecka eller två.

Har dock inte kört gts men för mig behövs mycket mer motor än så för att det ska bli roligt i vilket fall och då i lättare bil.
Så de har jag hellre en annan typ av bil till

Som vardags / familje bil tycker jag de funkar ok hade tidigare en -14 passat r-line med 177 hk och denna känns likvärdig.

Hade gärna haft en växel eller två till på automaten men de går ju tyvärr inte välja på denna.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har dock inte kört gts men för mig behövs mycket mer motor än så för att det ska bli roligt i vilket fall och då i lättare bil.
Så de har jag hellre en annan typ av bil till

Som vardags / familje bil tycker jag de funkar ok hade tidigare en -14 passat r-line med 177 hk och denna känns likvärdig.

Hade gärna haft en växel eller två till på automaten men de går ju tyvärr inte välja på denna.
Det är inte motorn främst jag vill åt utan att den sitter kombinerad med en senare generation av automatlådan. 190 DSG kommer med "rätt" automatlåda i Tiguan och A4mfl men tyvärr inte Passat, där sitter den "gamla" 6-vxl kvar. Skillnaden märks tydligt men är kanske inte enorm. Samma gäller Superb, där är det gamla DSG6.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Funderat lite på att byta bil till en suv.. provkört Tiguan, X1, Qashqai, H-RV, Q2, Q3, Yeti, GLA.. gillar nog X1 och Tiguan mest hitils. Har ni tips på några andra liknande bilar ?
 

par

Patek
2-Faktor
Funderat lite på att byta bil till en suv.. provkört Tiguan, X1, Qashqai, H-RV, Q2, Q3, Yeti, GLA.. gillar nog X1 och Tiguan mest hitils. Har ni tips på några andra liknande bilar ?
Ateca känns rätt prisvärd men har kört den ytterst lite så svårt att uttala mig..
 
Funderat lite på att byta bil till en suv.. provkört Tiguan, X1, Qashqai, H-RV, Q2, Q3, Yeti, GLA.. gillar nog X1 och Tiguan mest hitils. Har ni tips på några andra liknande bilar ?
Vänta på nya Mazda CX-5. Finns massor med recensioner på den redan nu, inte minst hos Teknikens Värld. Mycket bil för pengarna, nog bäst i klassen. VW Tiguan är en bra bil men grymt stel och tråkig interiör. Honda HR-V är mycket bil för pengarna men dålig 4WD. Qashqai är helt OK. Yeti, lite bullrig men mycket bil för pengarna. Utgående modell så lär komma/finnas bra erbjudanden. Q2 för liten, Q3 är bra men relativt lite bil för pengarna. GLA är liten. X1 hade jag valt av dem du väljer mellan, men eftersom du inte nämnde CX-5 så bör du även fundera på den. Den nya varianten, alltså 2017, lär ÄNTLIGEN, enligt recensionerna, ha fixat ljudproblemen som i princip alla andra moderna Mazda lider av.
 

wesly

Omega
Det är inte motorn främst jag vill åt utan att den sitter kombinerad med en senare generation av automatlådan. 190 DSG kommer med "rätt" automatlåda i Tiguan och A4mfl men tyvärr inte Passat, där sitter den "gamla" 6-vxl kvar. Skillnaden märks tydligt men är kanske inte enorm. Samma gäller Superb, där är det gamla DSG6.

Förstår vad du menar, den lådan är mycket trevligare, själv tycker jag skillnaden märks mest i högre farter då den får en annan utväxling, men då jag inte är resande utan flänger omkring mest i stan och en radie på några mil däromkring så tycker jag inte det var värt 70k (självklart får man mer än lådan)

Vi har inga riktlinjer utan jag och brorsan som äger företaget köper vad vi vill som tjänstebilar men & andra sidan kostar de oss i båda ändar så att köpa en dyrare bruksbil känns bara onödigt, så vi brukar hålla oss omkring 7,5 basbelopp.
Tar hällre en större utdelning eller investerar I företaget.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Ateca känns rätt prisvärd men har kört den ytterst lite så svårt att uttala mig..


Vänta på nya Mazda CX-5. Finns massor med recensioner på den redan nu, inte minst hos Teknikens Värld. Mycket bil för pengarna, nog bäst i klassen. VW Tiguan är en bra bil men grymt stel och tråkig interiör. Honda HR-V är mycket bil för pengarna men dålig 4WD. Qashqai är helt OK. Yeti, lite bullrig men mycket bil för pengarna. Utgående modell så lär komma/finnas bra erbjudanden. Q2 för liten, Q3 är bra men relativt lite bil för pengarna. GLA är liten. X1 hade jag valt av dem du väljer mellan, men eftersom du inte nämnde CX-5 så bör du även fundera på den. Den nya varianten, alltså 2017, lär ÄNTLIGEN, enligt recensionerna, ha fixat ljudproblemen som i princip alla andra moderna Mazda lider av.

Tack för era svar. Vad tycker ni om förslaget till den nya koldioxidskatten? Något jag borde tänka på när jag väljer bil? Räknade på det och en Tiguan med 150 dsg släpper 161 g/km, vilket kan bli riktigt dyrt om jag förstått det rätt...
 
Topp