• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

sweedee

Cartier
Kolla upp den bilen mycket noga är mitt tips. Jag är tveksam om den levt hela sitt liv i tyskland då den lev. med "engelsk språkversion". En googling och denna tråd hittades, läs från början till slut.
https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=288339&sida=1

Kan fråga om BMW kan kolla upp även det, ska ringa imorgon för att få miltalet bekräftat.


**

Googlade lite och det verkar vara som du säger. Inte krockad eller "salvaged", men verkar ha sitt ursprung i USA. Men ja, företaget i fråga skickade ju bilar förut via Litauen osv. Så allt kanske börjar verka lite mindre lovande i kombo med enorma distansen till bilen i fråga.

7c6ccbf7-a1fe-4307-b0c3-a9690e1c75c0
SRnpsPq.jpg
 

AE41500

Panerai
Kan fråga om BMW kan kolla upp även det, ska ringa imorgon för att få miltalet bekräftat.


**

Googlade lite och det verkar vara som du säger. Inte krockad eller "salvaged", men verkar ha sitt ursprung i USA.

7c6ccbf7-a1fe-4307-b0c3-a9690e1c75c0
SRnpsPq.jpg
Kolla den väldigt noga!! USA-bilar är oftast ingen bra början, tyvärr. Dom brukar ha gått en vända via öststaterna för uppsnyggning innan dom hamnar i Sverige.
Lycka till, men var varsam!
 

sweedee

Cartier
Kolla den väldigt noga!! USA-bilar är oftast ingen bra början, tyvärr. Dom brukar ha gått en vända via öststaterna för uppsnyggning innan dom hamnar i Sverige.
Lycka till, men var varsam!
Jag får helt enkelt fråga säljaren rakt ut om den har gått via Litauen som iaf en viss del av hans bilar gjorde förut.
Men det kanske redan nu är lite väl mycket röda flaggor för första 100k + bilen.
Kanske tar några djupa andetag och väntar på nästa svarta coupe som finns lite närmare och ger lite stabilare intryck.

** 3 av 3 z4 coupe som ligger ute på blocket just nu där man kan se regnr på verkar ha ursprung i Usa.

Tack för länken btw, tog några sekunder innan firma namnet kopplade. Fick även en varningens PM lite tidigare.
Jag skippar detta exemplar av drömbilen.
 
Senast ändrad:

AE41500

Panerai
Hörrni pöjkar, nu får ni hålla ordning på grejerna. Alla Z4 av första generationen tillverkades i USA!
Bilen har haft km/h mätare från start så det är _inte_ en USA import.
Bra där! Men, en Z4 lev. ny till ex.vis. Tyskland ska väl ändå inte ha engelsk språkversion? Inte för ha djupdykt i den bilen, men känns som det kan ligga en hund begraven i den lilla bagageluckan som Z4 har ;)
Säljaren har enl. nätet inte bästa referenser heller :facepalm:
 

sweedee

Cartier
Jadu, nu blev det svårt återigen. Hans referenser är ju inte bra, men man kan ju förbättra sig på några år såklart dock. Det är så synd att Växjö är så långt bort. Kommer kosta en del att flyga ned någon och sedan bensinkostnad + tack pengar efter. Hade inte varit optimalt med flyg ned, sedan oseriöst intryck och sedan flyg tillbaka.

Eller 100 mil hemkörning, sedan strular någonting som går på företagets garanti, men man måste köra ned bilen och betala flyg tillbaka. Eller ja, jag vet inte riktigt hur rep garanti jobb utförs, dom kanske står för kostnad direkt och inte specifika ställen. Jag har endast köpt privat.

Hade kostat 7k att få bilen fraktad hit. Vilket egentligen inte är överdrivet mycket mer än resan ned, flyg med byte och buss osv, sedan bensinkostnad 100 mil och sedan "tack för hjälpen" pengar. Iofs måste jag väl ned själv hur som helst för att skriva på papper. Ägarbyte privat funkar ju via webb, men detta är såklart annorlunda.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Bra där! Men, en Z4 lev. ny till ex.vis. Tyskland ska väl ändå inte ha engelsk språkversion? Inte för ha djupdykt i den bilen, men känns som det kan ligga en hund begraven i den lilla bagageluckan som Z4 har ;)
Säljaren har enl. nätet inte bästa referenser heller :facepalm:
Bilen har lite lustigt utförande men så kan det bli ibland. Bilar kan vara avsedda för ett visst land men sedan hamna någon annanstans. Enligt biluppgifter.se är första registrering inom EU i alla fall.
 

Tapiren

Cartier
Behöver du fyrhjulsdrift? Uppskattar du design och / eller prestige eller vill du först och främst ha en bil som är pålitlig och hyfsat billig i drift?
 

par

Patek
2-Faktor
Jag har haft en Jaguar S Type, inte R V8 som denna, utan vanliga 3 liters V6. Otroligt bekväm bil, skön att köra om än automatlådan var lite väl hackig ibland. Min var från 2002 och hade en massa småfel hela tiden, men det hör liksom lite till. Mot slutet började diverse varninslampor lysa såpass frekvent att jag uppgraderade till en XF.
Om en bil har massa fel, då måste man verkligen gilla märket om man köper en till av samma märke igen?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jaguar spelar väl lite på samma växlar som Alfa och Citroen?
Otroligt lojala ägare!

EDIT
...och Ssang Yong - inte hört någon som haft en SY och inte följt upp det med ett "du den har Mercedes-drivlina, denna". ;)
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Om en bil har massa fel, då måste man verkligen gilla märket om man köper en till av samma märke igen?
:) Visst, jag gillar Jaguar, men inte till vilket pris som helst. Bor i London och här är de ganska billiga, och min XF har varit felfri än så länge så jag är nöjd.
 

sweedee

Cartier
Kommer vänta med en Z4 har jag bestämt. Även om jag alltid blir 10 år yngre när jag blir sugen på någonting och vill ha det Nu hehe. Det kommer att dyka upp en till svart z4 coupe närmare mig. Jag har för tillfället en 120d som jag tycker är riktigt snygg och gillar, men det går inte att jämföra med z4 coupe. Bara för jag nu har möjlighet att köpa drömbilen så ska jag Inte stressa.

Vill tacka @alfgren @AE41500 @par och @Ubbe-K man kan verkligen få hjälp med allt på KS.
Är ni någon gång på jakt efter egenvårdsprodukter, allt ifrån massagedyna eller fotmassör till t.ex. fruga/flickvän så hojta till så blir det KS priser laget runt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kommer vänta med en Z4 har jag bestämt. Även om jag alltid blir 10 år yngre när jag blir sugen på någonting och vill ha det Nu hehe. Det kommer att dyka upp en till svart z4 coupe närmare mig. Jag har för tillfället en 120d som jag tycker är riktigt snygg och gillar, men det går inte att jämföra med z4 coupe. Bara för jag nu har möjlighet att köpa drömbilen så ska jag Inte stressa.

Vill tacka @alfgren @AE41500 @par och @Ubbe-K man kan verkligen få hjälp med allt på KS.
Är ni någon gång på jakt efter egenvårdsprodukter, allt ifrån massagedyna eller fotmassör till t.ex. fruga/flickvän så hojta till så blir det KS priser laget runt.
Helt rätt. Känns det inte 100% rätt så är det inte det. De bilköp jag ångrat mest är de som jag stressat att göra.
 

Tapiren

Cartier
:) Visst, jag gillar Jaguar, men inte till vilket pris som helst. Bor i London och här är de ganska billiga, och min XF har varit felfri än så länge så jag är nöjd.
Jag är inne på min andra XF, körde först 2.7d och nu 3.0d och innan dessa hade jag XJ8, jag har lite samma attityd, jag gillar bilarna men inte till vilket pris som helst, hade jag inte varit nöjd hade det inte blivit fler.

Jag tror att de yngre modellerna är ungefär lika bra eller dåliga som de flesta andra.
 
  • Like
Reactions: mmh

DrKlocka

Audemars
Väldigt, ser noll anledning till att byta såhär 1,5 år senare. Förstår att många inte gillar modellen rent utseendemässigt, men gör man är den svårslagen. Det enda jag saknar (pga) åldern är att telefonen inte går att koppla upp till bilen. Köpte en lågmilare och fick byta voltregulatorn men efter det går den perfekt. Trevligt med gammal lyx som aktivt chassi, styrning och lullull som i den aktuella bilen kostar närmare 1,2''. Snittar på 0,92 l med mina pendlarmil, även om det inte var så intressant i ditt fall.
Kör du din året om?
Det är en schysst modell, aldrig riktigt fått upp ögonen för den tidigare.
 

Johan_K

Omega
2-Faktor
Ska beställa ny tjänstebil och står i valet och kvalet mellan MB E220d SE-edition med AMG Sky-paket och vinterpaket eller BMW 520d Business Connected edition med M-sportpaket och vinterpaket. Förmånsvärdet hamnar ganska likvärdigt men får lite bättre rabatt på mercan så det blir billigare leasingavgift. Vad hade ni valt och vad har jag missat i utrustning som inte får missas?
 
Topp