• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Psykel

Patek
Miata är knappt större än en ordinär gympasko. Det går nästan inte föreställa sig hur liten den är om man bara sett den på bild. Skulle inte rekommendera den om du är längre än 175cm. Annars har den fördelen att vara kul att köra men billig i drift. En rätt ovanlig kombo annars. Senaste generationen är ju riktigt kul med fällbart tak. Kan man njuta året runt.

Mini - tja det är väl inget fel på bilen egentligen förutom att den är dyr, trång, bullrig och opraktisk. ;) Själv står jag inte ut med utseendet heller men det är personlig fråga.
173 här, så ska nog gå i en Miata. Gillar första generationen skarpt! Ska finnas bra möjligheter att modda den lite också, har jag förstått.
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
En Mini Cooper S är ju mer praktisk, och ser inte lika fånig ut som en Miata. Det är ju ganska stark gubbe+keps-stämpel på Miata, iaf i Sverige. :)
 

Ryttaren

Rolex
Miata är ett kanonval, oavsett generation. Den senaste är ju riktigt trevlig dock. Driver på rätt hjul, driftsäker, ekonomisk och roliga att köra. Vi hade en -07:a Cooper med mycket motorstrul. Fick t.o.m byta kamkedjan pga översträckning innan 10k mil (trodde problemet med kedjesträckarna bara drabbade turbomodellerna). Varningslamporna slutade inte komma efter det, tror inte den gillade vår vinter.

Med det sagt så har jag även haft en Cooper S -05:a (härligt kompressorvinande) med mycket trim som var riktigt kul, men kunde aldrig släppa tanken på att en rolig bil ska driva på bakhjulen! ;)
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Verkligen? Ser inte många Miator på vägarna där jag bor, men kanske inte så vanliga i stockholmsområdet.
Det är nog mer i småstäder. Missförstå mig rätt, gubbarna med keps är nog väldigt passionerade ägare, och Miatan är kul att köra då den är väldigt välbalanserad även och ger en skön fartkänsla även om den inte är så motorstark. Men detsamma gäller Cooper S även om den driver på fel axel. :) Cooper S har du ju större glädje av under hela året, så om du bara ska ha en bil är det ju lite trevligare.
 
Det är nog mer i småstäder. Missförstå mig rätt, gubbarna med keps är nog väldigt passionerade ägare, och Miatan är kul att köra då den är väldigt välbalanserad även och ger en skön fartkänsla även om den inte är så motorstark. Men detsamma gäller Cooper S även om den driver på fel axel. :) Cooper S har du ju större glädje av under hela året, så om du bara ska ha en bil är det ju lite trevligare.
Skulle nog ändå tillägga att Miata är väldigt vanlig i banåkarkretsar vilket säger en del och tycker den mer och mer går emot den "stilen" än att vara frisör eller gubbracer faktiskt.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
ådi.jpg


Kul grej! Lyckades faktiskt skaka rätt på min gamla förstabil. Audi 100 2,3e -88.
Kompletterades sedermera med en baslåda som spelade bakom en upplyst plexiglasskiva. Classy!
Fanns jalusi även till dessa, men som arton-/nittonåring hade jag aldrig pengar att komplettera med detta fantastiska tillbehör.
Hittar jag en fin, svart, C3:a så köper jag nog den av ren nostalgi.



bmw.jpg


Numera kör jag ett år nyare bil*. Utan baslåda.
*Tillsammans med diverse menlösa tjänstebilar och fruns minst lika menlösa Nissan Qashqai.
 

Kaptenens

Cartier
Pledge Member
Börjar starkt fundera på att vid snart 32 års ålder skaffa körkort.
Vad tycker panelen är en bra första bil för nån som inte är en omogen 18-åring? Behöver inte vara praktisk, men gärna kul, lite udda, men bra kvalitet.
Har sneglat lite mot Mazda Miata av tidigare årgångar. Vill gärna ha nåt litet och sportigt. Mini?
Säger som jag gjorde, Ford mustang! Extremt mycket för pengarna jämfört med andra tillverkare. Ändå förvånansvärt bra utrymme för både passagerare och bagage. V6 om man vill komma undan riktigt billigt
 

demondave

Rolex
Tack! Jo m135 verkar har fått extremt bra betyg. Mycket "drivers car" över den känns det som. Tror inte jag är helt kompis med designen riktigt ännu dock.

Z4 faller nog bort efter att jag tagit mitt förnuft till fånga. Lika snabbt tappade jag förnuftet och ska idag kika på en rs4. Vi får se :)

Sjukt partisk, men du verkar ju inte rädas opraktiskt. Kolla in m235. 135:an jag testade hade någon rätt obehaglig lastväxlingseffekt i vissa situationer vid hårdare körning, 235:an beter sig bättre. 235:an är dessutom rätt mycket snyggare, och förvånansvärt praktisk med sitt fällbara baksäte. 3 emballerade Glo Ball lampor går in, likaså 180 cm fikus (växten, that is)
 
Senast ändrad:

Alexander

Panerai
2-Faktor
Sjukt partisk, men du verkar ju inte rädas opraktiskt. Kolla in m235, jag är löjligt nöjd med min (tjänste)pulka. 135:an jag testade hade någon rätt obehaglig lastväxlingseffekt i vissa situationer vid hårdare körning, 235:an beter sig bättre. 235:an är dessutom rätt mycket snyggare, och förvånansvärt praktisk med sitt fällbara baksäte. 3 emballerade Glo Ball lampor går in, likaså 180 cm fikus (växten, that is)
Haha växten.
Tack för tipset. Jag har kikat en del på den och tro mig den tilltalar mig. Problemet där är bara prislappen. I övrigt fyller den alla krav. Som en m135 fast snyggare. Jag försöker hålla mig i närheten av tvåhundringen och jag tror tyvärr att det blir en omöjlighet med m235!
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grymt! Tack för vettigt svar.
Jag hittade en skaplig premie på rs4 men som du skriver så sticker det iväg ordentligt där saker börjar behöva bytas och därför känns den inte helt aktuell.

Z4 verkar ju ändå hyfsat lämplig? Skulle bli coupe ifall jag slutade upp med den eftersom jag förmodligen kommer köra den hela året.
BMW m135i - några tankar där? Den verkar gå riktigt bra och behöver nödvändigtvis inte bli mycket dyrare än runt tvåhundringen, kan dock uppfattas en smula trist utseendemässigt?
Har haft en M135i i ungefär ett år. Mycket trevlig bil men jag köpte den ganska tidigt så fick äran att ta en fin värdeminskning vid försäljning. Min var en xdrive med automat. Sjukt rolig kärra för pengarna och rör sig väldigt bra. Gick att köra snålt men i city var den ganska törstig. Ägde bilen när det fortfarande var fri service och vagnskadegaranti. Under den tiden var det bara normalt underhåll, förutom (ett vanligt fel tydligen) att man fick byta ut hela kylfläktpaketet eftersom något kablage ligger och skaver mot chassit som gjorde att motorn gick in i limp home mode. Borde rimligtvis ha gått o fixat enklare än så men BMW valde att byta ut hela på garanti.
 

vonhall

Rolex
173 här, så ska nog gå i en Miata. Gillar första generationen skarpt! Ska finnas bra möjligheter att modda den lite också, har jag förstått.
Klart du skall ha en Miata! Har själv en Miata NA i från 94:a som jag är oerhört nöjd med. Är svårt att hitta en roligare bil för de små pengarna som det trots allt handlar om. Att man sedan inte köper en Miata för att vara praktisk är ju tämligen uppenbart. Då finns det alternativa bilar så som Mini Cooper, Fiat 500 och andra frisörbilar man kan köpa :p
Miata Trollhättan.jpg
IMG_4192.JPG
 

Psykel

Patek
Klart du skall ha en Miata! Har själv en Miata NA i från 94:a som jag är oerhört nöjd med. Är svårt att hitta en roligare bil för de små pengarna som det trots allt handlar om. Att man sedan inte köper en Miata för att vara praktisk är ju tämligen uppenbart. Då finns det alternativa bilar så som Mini Cooper, Fiat 500 och andra frisörbilar man kan köpa :p
Miata Trollhättan.jpg
IMG_4192.JPG
Har även sneglat på Fiat 500, ärligt talat. Tycker den är läcker! Ska vara helt okej också, om man ska tro på omdömen.
 

Bally

Cartier
Har även sneglat på Fiat 500, ärligt talat. Tycker den är läcker! Ska vara helt okej också, om man ska tro på omdömen.
Hyrde en Fiat 500 i Spanien förra sommaren. Kan absolut rekommenderas! Positivt överraskad överlag. Mycket högre kvalités känsla än vad jag tidigare upplevt i småbilar samt bra design både in och utvändigt.
 
Topp