• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Buckshot

Panerai
Klart du skall ha en Miata! Har själv en Miata NA i från 94:a som jag är oerhört nöjd med. Är svårt att hitta en roligare bil för de små pengarna som det trots allt handlar om. Att man sedan inte köper en Miata för att vara praktisk är ju tämligen uppenbart. Då finns det alternativa bilar så som Mini Cooper, Fiat 500 och andra frisörbilar man kan köpa :p
Miata Trollhättan.jpg
IMG_4192.JPG
Miata är ju cool. Mini, Fiat 500 och liknande är ju bara pinsamma i jämförelse.
Vad skulle man köpa för sportbil om man vill ha plats för 2 vuxna + 1 barnstol? Mission impossible?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Hyrde en Fiat 500 i Spanien förra sommaren. Kan absolut rekommenderas! Positivt överraskad överlag. Mycket högre kvalités känsla än vad jag tidigare upplevt i småbilar samt bra design både in och utvändigt.
Håller med om att den är lite kul, men om du tycker att den har bra kvalitetskänsla kan du aldrig ha kört en Audi A1/3 eller BMW 1/2 eller något från Honda, Mercedes, Volvo, Lexus ja typ allt utom Koreanerna...?
 

Psykel

Patek
Håller med om att den är lite kul, men om du tycker att den har bra kvalitetskänsla kan du aldrig ha kört en Audi A1/3 eller BMW 1/2 eller något från Honda, Mercedes, Volvo, Lexus ja typ allt utom Koreanerna...?
Samtliga bilar du rabblar upp kostar minst dubbelt så mycket, dock. Man får väl vad man betalar för, men för priset kan jag tänka mig att Fiat 500 är riktigt bra. Lite som att säga att Tissot är helt okej klockor, men om du tycker att dom är bra så har du aldrig haft Omega. ;)
 

drClasse

Omega
Jag har en vintage Corvette -73. Hade likadana bilar som hälften så gammal/ung. Tror den har trimmad motor och racingpreppad växellåda. En nackdel är att den har sportljuddämpare och får som regel alltid igång grannstandardbilarnas larm när man startar i garaget, oavsett det är nyare Cadillacs eller Volvo. Skaffade den eftersom jag gillar lite pyssel och mekar lite själv. Missade dock events här där jag bor samt Gärdesloppet i våras pga smygläcka i tanken som nu är bytt men inte mot kinesiskt skräp utan en i gott skick två år äldre än bilen.
 

Bilagor

  • Min4.JPG
    Min4.JPG
    98.3 KB · Visningar: 153

par

Patek
2-Faktor
Ligger på 0.91 med min tunga v8 nu men misstänker en Porsche borde kunna gå ännu lite lägre eller? Spelar ingen större roll men kul då vänsterfolk sparkar på dessa bilar vid tillfällen.
Klart den går att köra snålaren än en tung gt-vagn men den inspirerar till hårdare aktivare körning vissa dagar:)
 

Bally

Cartier
Håller med om att den är lite kul, men om du tycker att den har bra kvalitetskänsla kan du aldrig ha kört en Audi A1/3 eller BMW 1/2 eller något från Honda, Mercedes, Volvo, Lexus ja typ allt utom Koreanerna...?
Visst det är lite annan finish i tyskarna, men också ett annat pris. Honda har jag inte provat så där kan jag inte uttala mig.

Men jag tycker inte att den är så långt ifrån de du nämner i kvalité känsla, de kanske har valt lite billigare material på vissa ställen men det kändes inte fel och jag fick aldrig det där plastiga intrycket eller liknande när jag hade den.

Innan jag körde den hade jag riktigt låga förväntningar och hade aldrig kunnat tänkt mig äga en, men efter den veckan har jag gjort en helomvändning och ifall jag var på marknaden efter en bil i den storleken skulle den ligga högt upp i listan.
 
Börjar bli sugen på att byta ut pendlar-polon mot något roligare.
Budget: 200-220k

Krav:
Minst 4 platser.
Hyfsat välutrustad.(Farthållare, ACC, Keyless, bluetooth, läder/sportsäten, multiratt osv. kanske automat...)
Nyare än 2012.
Inte gått längre än 9k mil.
Större än Polon.
Mindre än Bmw 5-serie.
Hyfsad prestanda(typ minst 180hk-ish).
Hyfsat rolig att köra.
Hyfsat bekväm.
Hyfsat snygg.

Inget extremt alltså.

Har funderat över följande modeller hittills:
Golf MK7 GTI
Toyota GT86/Subaru BRZ
BMW 118d(med chip då)
BMW 328i
Audi A5 coupé
Passat CC

Outsider:
Jeep Wrangler 2dr bara för att jag alltid velat ha en sån.
grin.gif



Vad tror ni?
Finns det någon bil som är självklart bäst eller självklart ska bort från listan?
Har jag missat någon schysst modell?
Något speciellt jag missat att tänka på?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Börjar bli sugen på att byta ut pendlar-polon mot något roligare.
Budget: 200-220k

Krav:
Minst 4 platser.
Hyfsat välutrustad.(Farthållare, ACC, Keyless, bluetooth, läder/sportsäten, multiratt osv. kanske automat...)
Nyare än 2012.
Inte gått längre än 9k mil.
Större än Polon.
Mindre än Bmw 5-serie.
Hyfsad prestanda(typ minst 180hk-ish).
Hyfsat rolig att köra.
Hyfsat bekväm.
Hyfsat snygg.

Inget extremt alltså.

Har funderat över följande modeller hittills:
Golf MK7 GTI
Toyota GT86/Subaru BRZ
BMW 118d(med chip då)
BMW 328i
Audi A5 coupé
Passat CC

Outsider:
Jeep Wrangler 2dr bara för att jag alltid velat ha en sån.
grin.gif



Vad tror ni?
Finns det någon bil som är självklart bäst eller självklart ska bort från listan?
Har jag missat någon schysst modell?
Något speciellt jag missat att tänka på?

Alltså...
Det finns ju fyra platser, och allt det där.
Men. Detta är baksätet i en BRZ/GT86:

er_photo_188989.jpg


Spontant så hade jag kikat främst på MK7 och 328.
Den förstnämnda lär ju vara roligare att köra, men den sistnämnda kanske är lättare att leva med?
 
Alltså...
Det finns ju fyra platser, och allt det där.
Men. Detta är baksätet i en BRZ/GT86:

er_photo_188989.jpg


Spontant så hade jag kikat främst på MK7 och 328.
Den förstnämnda lär ju vara roligare att köra, men den sistnämnda kanske är lättare att leva med?
Jo, jag känner till baksätet i GT86/BRZ. Nödbaksäte duger, jag satt "hyfsat" bakom mig själv i GT86an så det är helt ok. Jag är ju ungkarl så jag använder det inte så ofta.

Jag ska provköra lite såklart men det blir jobbigt om man ska provköra alla modeller. :) Det som lockar mest just är nog Golfen eller GT86/BRZ. Inte känt på BMWn så den ska jag nog ge en chans innan jag bestämmer mig.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Börjar bli sugen på att byta ut pendlar-polon mot något roligare.
Budget: 200-220k

Krav:
Minst 4 platser.
Hyfsat välutrustad.(Farthållare, ACC, Keyless, bluetooth, läder/sportsäten, multiratt osv. kanske automat...)
Nyare än 2012.
Inte gått längre än 9k mil.
Större än Polon.
Mindre än Bmw 5-serie.
Hyfsad prestanda(typ minst 180hk-ish).
Hyfsat rolig att köra.
Hyfsat bekväm.
Hyfsat snygg.

Inget extremt alltså.

Har funderat över följande modeller hittills:
Golf MK7 GTI
Toyota GT86/Subaru BRZ
BMW 118d(med chip då)
BMW 328i
Audi A5 coupé
Passat CC

Outsider:
Jeep Wrangler 2dr bara för att jag alltid velat ha en sån.
grin.gif



Vad tror ni?
Finns det någon bil som är självklart bäst eller självklart ska bort från listan?
Har jag missat någon schysst modell?
Något speciellt jag missat att tänka på?

Jag är möjligen part i målet, men jag skulle lätt välja en BMW 4-serie Gran Coupé över en Audi A5'a eller en vanlig 3-serie. Lika snygga linjer som Coupén men betydligt mera praktisk med sina fem dörrar:
420 GC 2017-04-28 (2).jpg
 

Edin

Panerai
Ligger på 0.91 med min tunga v8 nu men misstänker en Porsche borde kunna gå ännu lite lägre eller? Spelar ingen större roll men kul då vänsterfolk sparkar på dessa bilar vid tillfällen.

Har jag helt fel om jag fått för mig du kör E61? 545 eller 550? eller kör du något helt annat och jag tappat bollen totalt?

Jo, jag känner till baksätet i GT86/BRZ. Nödbaksäte duger, jag satt "hyfsat" bakom mig själv i GT86an så det är helt ok. Jag är ju ungkarl så jag använder det inte så ofta.

Jag ska provköra lite såklart men det blir jobbigt om man ska provköra alla modeller. :) Det som lockar mest just är nog Golfen eller GT86/BRZ. Inte känt på BMWn så den ska jag nog ge en chans innan jag bestämmer mig.

Om du kan sitta behjälpligt bakom dig själv i en gt86 bör du vara relativt kort. Med mina 195-197 kan enbart benlösa eller småbark sitta som inte når över sitsen. :D
 
Om du kan sitta behjälpligt bakom dig själv i en gt86 bör du vara relativt kort. Med mina 195-197 kan enbart benlösa eller småbark sitta som inte når över sitsen. :D
183 cm över marken tar jag slut, så fortfarande lite över snittet. Brukar nog dock sitta lite längre fram än mina jämnlånga vänner.
Sen skulle jag väl inte vilja åka långt i baksätet men det går an en liten sväng. :rolleyes:
 
Topp