• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Dubbelkopplings låda som dubbelkopplings låda. Att kalibern är olika en annan sak men de gör, i funktion, samma sak.
En sak är dock säker i mi mening, de r alla tråkigare än en riktig manuell låda i en entusiast bil. I en vardagsbil är det en annan sak. :)

När man haft en uppsjö av snabba bilar med manuell låda så tröttnar man till slut. Tro mig då jag vet. :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
När jag skulle köpa 996 turbo så var kravet manuell. Till min förvåning så var de flesta automat. Slutsatsen jag drog var att de som köper bilarna uppenbarligen inte vill växla. Däremot vill alla teoretiker tvivellöst ha manuell.

Ligger nog en del i det.

http://bloggar.mestmotor.se/peder-k...te-kan-fa-och-blir-forbannade-nar-de-far-det/
...nu hatar jag iofs Peder Karlsson med någon slags passion, och läser aldrig om jag inte blir clickbaitad in.
Men.
I detta har han någon slags poäng.

Det sagt. Jag hade velat ha en manuell entusiastbil. ;)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Ligger nog en del i det.

http://bloggar.mestmotor.se/peder-k...te-kan-fa-och-blir-forbannade-nar-de-far-det/
...nu hatar jag iofs Peder Karlsson med någon slags passion, och läser aldrig om jag inte blir clickbaitad in.
Men.
I detta har han någon slags poäng.

Det sagt. Jag hade velat ha en manuell entusiastbil. ;)

Någon jag känner väldigt bra har ställt sig på kö för att köpa nya GT3. Han har plats sex i kön. Självklart är det PDK som gäller för honom. Tur att vi alla är olika.

P.s. 2018 känns långt bort.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ligger nog en del i det.

http://bloggar.mestmotor.se/peder-k...te-kan-fa-och-blir-forbannade-nar-de-far-det/
...nu hatar jag iofs Peder Karlsson med någon slags passion, och läser aldrig om jag inte blir clickbaitad in.
Men.
I detta har han någon slags poäng.

Det sagt. Jag hade velat ha en manuell entusiastbil. ;)

Nu är jag ju iof rätt mycket av en teoretiker, men har ändå spenderat avsevärt med tid på bana i relativt snabba bilar, både med paddlar och flinta-pinne.

Jag har ALLTID sagt att jag vill ha manuell. Varje gång. Vilken bil det än är.

När jag kollar videos på nya GT3an är det första gången någonsin jag vacklar i vad jag skulle ha valt. Lutar mot PDK.

Nu skall jag iof inte köpa någon. Men OM jag haft möjlighet...

[Nya GT3 är för övrigt helt jäkla amazing.]
 
D

Deleted member 1265

Guest
Någon jag känner väldigt bra har ställt sig på kö för att köpa nya GT3. Han har plats sex i kön. Självklart är det PDK som gäller för honom. Tur att vi alla är olika.
P.s. 2018 känns långt bort.
Plats 6 borde innebära för din vän att det inte blir bil under 18 heller beroende på vilket pc han står i kö hos, 19 el 20 skulle jag gissa.
Lev juli augusti hade väl varit mkt bättre;)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vid ett tillfälle körde jag Ferrari 430 Challenge och Porsche 911 GT3 RS på bana samma dag. Ferrarin automat och Porschen manuell. Vid snabb bankörning är skillnaden enorm till automatens fördel hur mycket körningen underlättas. Manuell är dock nice för gatkörning och jag förstår varför alternativet finnns.
 

Trulli

Cartier
Lite nytagna bilder





 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
När man haft en uppsjö av snabba bilar med manuell låda så tröttnar man till slut. Tro mig då jag vet. :)

Du har säkert rätt för jag har inte haft en uppsjö bilar utan kan räkna alla på en hand. Men jag är säker på att om jag personligen ska ha en rolig bil att köra blir det en manuell. Ska det vara en A till B bil blir det automat. Skulle det bli en rolig A till B bil blir det med största sannolikhet en automat/PDK så jag är inte helt emot dig. Men jag tror nog du håller med mig om DKG/SMG/PDK? Olika namn men samma sak/funktion i det stora hela. Vilken av de olika bokstavsversionerna som är bäst låter jag vara osagt. :)
 

16610

Patek
2-Faktor
Någon som har koll på vad C-service på mercedes innebär?

Inte säker men har för mig att jag gjorde det på min förra bil. Då var det tändstift, mototrolja och växellådsolja. Plus det vanliga med filter.
Hedinbils offert 12K
Meca 6K

Men om jag har förstått det rätt så "skriver" bilen servicekoden beroende på hur långt man kör och kan räkna ut vad som behöver göras vid service?
Jag är absolut inte säker på det ena eller det andra :)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Sorry för lite OT;
Har en Passat 2.0 tdi -13 som ska in på 6000 mila i sthlm, Lagerstedts i högdalen lämnar offert på 11.700kr och har inte fått svar på förfrågningar till bl.a. Mekonomen

Är 11700kr rimligt? Förstått att oljebytet i DSGn inte är gratis men fan, sjukt mkt pengar, för en Passat. Min hjärna sa max kring 9, utan att veta bättre.

Om det nu inte anses vara ett reko pris tar jag väldigt gärna emot tips på verkstäder som kan utföra en service, behöver inte vara billigast. Önskar en lång ömsesidig relation och ärlighet, haha.

Tack
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Inte säker men har för mig att jag gjorde det på min förra bil. Då var det tändstift, mototrolja och växellådsolja. Plus det vanliga med filter.
Hedinbils offert 12K
Meca 6K

Men om jag har förstått det rätt så "skriver" bilen servicekoden beroende på hur långt man kör och kan räkna ut vad som behöver göras vid service?
Jag är absolut inte säker på det ena eller det andra :)

Tack,ja det verkar handla om någon beräkning gällande körsträcka/ tid...
 

davvaer

Omega
Har haft en del snabba bilar, bla trimmad 996turbo, gallardo osv men igår åkte jag med en polare i hans 991turbo(ej S) och han körde launchcontrol och helvete vilket jävla drag! När den klippte i 3:an så var det nästan så det svartnade för ögonen!
Äntligen den känslan jag letat efter :D

Så nu funderar jag på att pantsätta levern och köpa en.. Dock måste jag ha en S för att knäcka han.
Vad tycker folket om 991turbo?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Har haft en del snabba bilar, bla trimmad 996turbo, gallardo osv men igår åkte jag med en polare i hans 991turbo(ej S) och han körde launchcontrol och helvete vilket jävla drag! När den klippte i 3:an så var det nästan så det svartnade för ögonen!
Äntligen den känslan jag letat efter :D

Så nu funderar jag på att pantsätta levern och köpa en.. Dock måste jag ha en S för att knäcka han.
Vad tycker folket om 991turbo?

En drömbil för min del men värderaset är galet.
 

davvaer

Omega
En drömbil för min del men värderaset är galet.

Verkar som man får en icke facelift ca -14 / -15 som har ca 500-1000mil på mätaren för runt 1.4-1.5.
Lägger jag en knapp sommar på den borde jag väl inte loosa så mycket känns det som?
Tror jag tappade ca 50k på min gamla 996turbo och då la jag 2000mil på den under 3 år..
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Verkar som man får en icke facelift ca -14 / -15 som har ca 500-1000mil på mätaren för runt 1.4-1.5.
Lägger jag en knapp sommar på den borde jag väl inte loosa så mycket känns det som?
Tror jag tappade ca 50k på min gamla 996turbo och då la jag 2000mil på den under 3 år..

De har stått stilla i pris ganska länge faktiskt. Mycket möjligt att de håller sig kvar på samma nivå ett tag till. Priserna på Porsche är ju minst sagt tokiga just nu. När jag köpte min 997 turbo hade den tappt halva sitt värde efter lite drygt 2,5 år. Ungefär samma sak med min 996 turbo. 991 turbo har tappat 400 på tre år. Dock är ekonomin annorlunda nu jämfört med då. Sen lever man bara en gång så om du är sugen så kör för fan. Det är en äkta drömbil. :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Sorry för lite OT;
Har en Passat 2.0 tdi -13 som ska in på 6000 mila i sthlm, Lagerstedts i högdalen lämnar offert på 11.700kr och har inte fått svar på förfrågningar till bl.a. Mekonomen

Är 11700kr rimligt? Förstått att oljebytet i DSGn inte är gratis men fan, sjukt mkt pengar, för en Passat. Min hjärna sa max kring 9, utan att veta bättre.

Om det nu inte anses vara ett reko pris tar jag väldigt gärna emot tips på verkstäder som kan utföra en service, behöver inte vara billigast. Önskar en lång ömsesidig relation och ärlighet, haha.

Tack
Lagerstedts är nog ändå billiga jämfört med Din Bil. Men jag håller med om att det är fånigt dyrt. Hör med Mekonomen/Meca också - de gör servicen exakt lika bra och garantier osv gäller ändå.
 
@Guskleto

Du verkar ha stenkoll på Porsche. Jag har varit sugen på en 991 ett bra tag och provkörde en 991 GTS 2017 i helgen vilket jag inte borde ha gjort med facit i hand.

Bilar är jävligt skoj men inte för plånboken. Men vad tror du prisutvecklingen är på en 991 gts 2015? Säg att den har gått 1000 mil när jag köper den och att jag kommer att ha den i två år och kör max 1000 mil?

Hur långt är ett snöre........? :angel:

Tvungen att kicka in två bilder med! :)

Passar på att be om ursäkt om jag tog bilden i farten!
IMG_2399.JPG

IMG_2400.JPG
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
@Guskleto

Du verkar ha stenkoll på Porsche. Jag har varit sugen på en 991 ett bra tag och provkörde en 991 GTS 2017 i helgen vilket jag inte borde ha gjort med facit i hand.

Bilar är jävligt skoj men inte för plånboken. Men vad tror du prisutvecklingen är på en 991 gts 2015? Säg att den har gått 1000 mil när jag köper den och att jag kommer att ha den i två år och kör max 1000 mil?

Hur långt är ett snöre........? :angel:

Tvungen att kicka in två bilder med! :)

Passar på att be om ursäkt om jag tog bilden i farten!
IMG_2399.JPG

IMG_2400.JPG

Jag hade koll tidigare men de senaste åren har Porsche blivit svårt att förstå. Har varit sugen på en 991 turbo sen den kom men inte vågat slå till då jag inte förstår marknaden.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Men vad tror du då?:)
Jag måste kunna skylla på någon när frugan ifrågasätter allt sedan ;)

Jag tror att du kommer att kunna hantera förlusten utifrån tiden du ska äga och milen du ska avverka. Om inte annat kommer du vara en lärdom rikare. Skulle kunna berätta om hur mycket jag förlorade på min M6:a men det är en helt annan historia. Dyrköpt lärdom kan man säga. :)
 

par

Patek
2-Faktor
@Guskleto

Du verkar ha stenkoll på Porsche. Jag har varit sugen på en 991 ett bra tag och provkörde en 991 GTS 2017 i helgen vilket jag inte borde ha gjort med facit i hand.

Bilar är jävligt skoj men inte för plånboken. Men vad tror du prisutvecklingen är på en 991 gts 2015? Säg att den har gått 1000 mil när jag köper den och att jag kommer att ha den i två år och kör max 1000 mil?

Hur långt är ett snöre........? :angel:

Tvungen att kicka in två bilder med! :)

Passar på att be om ursäkt om jag tog bilden i farten!
IMG_2399.JPG

IMG_2400.JPG
Wow, brutal färg!
 
Jag tror att du kommer att kunna hantera förlusten utifrån tiden du ska äga och milen du ska avverka. Om inte annat kommer du vara en lärdom rikare. Skulle kunna berätta om hur mycket jag förlorade på min M6:a men det är en helt annan historia. Dyrköpt lärdom kan man säga. :)

Tappa lite har jag självklart räknat med. Men verkligen inte några 300-400k. Men tycker väl äldre 991:eek:r ligger väl rätt högt på Blocket?
Som sagt, det här är tidigt skede för mig, men måste börja i någon ände! :)

Ta det lite i snabba drag med M6:an :)
 
Topp