• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Det är en svår fråga att svara på, främst handlar det om vad du vill ha. Det finns inga tillval som "lönar sig", personer som påstår det har inte godkänt i grundskolematte. Alla tillval har mindre än 100% restvärde.

För egen del skulle jag helst välja Momentum eller mer, främst beror det på att man då får LED ljusen och hela bilen helt enkelt ser mycket trevligare ut. Det är dock definitivt inte ett "måste" egentligen...

Den som påstår att bilaffärer över huvud taget lönar sig lär haft problem att ta sig igenom gsm! Bilar över lag är väl bara en kostnad, så länge vi inte pratar veteranbilar.
Att köpa en allt för basic bil kan nog tom vara som att skuta sig i foten inf den dagen man vill avyttra eländet.

Håller på nu och ska byta bil, inte särskillt kul samanställning över de gångna 3 åren.
it will be fun they said!:eek:
 

par

Patek
2-Faktor
När jag jobbade på en bilfirma som sålde range rover så kom jag i kontakt med en mekaniker i Stockholm som hade verkstad för J/LR/RR bilar. Han menade att stor del utav hans verksamhet baserades på att folk var tvungna att byta partikelfilter efter några hundra mil sen ny pga. Korta körsträckor och bilen sotade upp sig. Vissa hade motorhaveri. Tänk dig någon som bor på upplandsgatan som ska till mäster samuelsgatan och jobba... tar bilen... minus 6-10 grader, varje vardag. Inte nog med det, väldigt hög förbrukning.

Det var intressant att höra!
Bevisar väll snarare vilken skit Land Rover säljer, inga varningar för att rensning behövs alternativt inte självrensande part.filter
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Delar med mig av farsans nya sommar bil. En Lotus Europa s2 med Big Vale motorn från 1974. Fantastiskt att köra! :D
2017-06-18-18-23-12-1.jpg

2017-06-18-18-22-10.jpg

20170618_180242.jpg

20170618_180319.jpg

20170618_180123.jpg
Så häftig! Min drömbil när jag växte upp. Vilken cooling!
 

Tapiren

Cartier
Kan nån förklara varför det är så många som väljer diesel i stockholm? Kan väl varken vara bra för bilen eller ekonomin när de flesta kör max 3 mil på en dag?
Som någon svarade ovan; för att det är lite trendigt. Sen köper väldigt många ny eller nästan ny bil, och då räknar man inte med att bilen ska krångla, och ofta gör de ju inte det heller under de första tre åren. Ungefär så har vi resonerat när vi tittar på Volvo V40, dieseln blir något i totalkostnad och eftersom det är en förmånsbil lär vi inte ha den för evigt.

Men jag håller med, väldigt många skulle göra bättre i att köpa en bensindriven bil.
 
Kan nån förklara varför det är så många som väljer diesel i stockholm? Kan väl varken vara bra för bilen eller ekonomin när de flesta kör max 3 mil på en dag?
Jag skulle verkligen överväga vilket drivmedel jag skulle välja om jag skulle byta bil idag. Diesel börjar kännas mer och mer osäkert då städer börjar stänga av för dieselfordon och frågan är om vi kommer se mer och mer av det. Samtidigt verkar politiken börja gå hårt åt den och skillnaderna som fanns i drivmedelspris för några år sedan är ju nu borta. Med dessa osäkra punkter känns bensin eller givetvis hybrid som det säkraste alternativet (om sådana finns).
 

Edin

Panerai
Är det bara mjukvara som skiljer D2 och D4? Inga andra komponenter i motor eller drivlina som är annorlunda?

Från årsmodell 2016 har alla V40 Volvos egna VEA-motorer.
Jag är ingen expert men som jag förstått det är det samma motor med litervolym, borr, slaglängd och kompression i nya VEA-motorerna. Dock har motorerna med högre effekt dubbel turbo och sen skiljer det säkerligen en del annat.

http://feber.se/bil/art/360047/f_ver_100_hstar_mer_frn_din_vo/
Förmodar att det är likadant med dieselmotorerna!

Edit: Var ju kanske inte riktigt svar på din fråga :D

Ungefär så. Men Volvos T2 och D2 måste vara en av de bästa motorerna att optimera tillsammans med VAG-gruppens 3.0 TDI på 209 eller om det är 219 hk. :)

D2 motorn är PSA-motor, Citroën-Peugeot. Delvis Ford också.

fram till 2015 var det säkerligen så. Men från årsmodell 2016 är det Volvos egna VEA diesel i V40, vilken är motorn jag syftade till gällande BSR.

Vad gäller diesel eller bensin frågan kan jag tycka att många gånger väljer nog folk fel drivmedel när de köper bil. Sen kan det säkerligen vara så att folk som kör tjänstebilar blir "tvingade" att välja diesel för att de har diverse miljöpolicys eller liknande och sne kör de enbart extremt korta sträckor. Mamma har kört över 1.000 mil på fyra månader. Inte rekord mycket men mer än snittet för en Stockholmare som inte kör i tjänsten.
 
Senast ändrad:

Veratio

Cartier
Just nu ovanför Haparanda i stuga med Hertz V40 XC.
Positivt. Drar lite bränsle. Lättkörd. Automatlådan känns ok!
Negativt. Resten, men det här står ut: Högljudd. Trång som fasen. Ful. Känns oerhört gammal i designen. Passar inte min körställning.

Vet att diesel fantaster ogillar att höra det... men ljudet. Det är 20 procent av upplevelsen. Traktor, traktor, traktor.

Rekommenderas inte till en bilintresserad person.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Att "alla Stockholmare kör korta sträckor" är ju bara rent nys. Bara en bråkdel som åker från ett ställe i innerstan till ett annat. De flesta åker mellan olika förorter och då pratar vi vanligen flera mil enkel resa.

Jag har kört diesel i 10 år snart och aldrig haft några problem relaterat till drivmedlet.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vilken bilfantast väljer diesel förutsatt man inte blir tvingad eller tänker på ekonomin?
Den som eventuellt gillar karaktären på motorn. Tänk typ BMW M550D. Säkerligen en fantastiskt trevlig drivlina, absolut ingen traktor men kanske inte heller den vanligaste dieselspisen på gatan.
 

morrism

Audemars
Att "alla Stockholmare kör korta sträckor" är ju bara rent nys. Bara en bråkdel som åker från ett ställe i innerstan till ett annat. De flesta åker mellan olika förorter och då pratar vi vanligen flera mil enkel resa.

Jag har kört diesel i 10 år snart och aldrig haft några problem relaterat till drivmedlet.

Ska du komma upp i 5-7 mil enkel resa vilket sägs vara en optimal sträcka för en diesel hamnar du långt utanför stockholm var du än börjar.
 

Tapiren

Cartier
Är inte moderna dieselbilar än mer känsliga än de äldre? Jag har uppfattat dem som betydligt mer sköra än de äldre...
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Just nu ovanför Haparanda i stuga med Hertz V40 XC.
Positivt. Drar lite bränsle. Lättkörd. Automatlådan känns ok!
Negativt. Resten, men det här står ut: Högljudd. Trång som fasen. Ful. Känns oerhört gammal i designen. Passar inte min körställning.

Vet att diesel fantaster ogillar att höra det... men ljudet. Det är 20 procent av upplevelsen. Traktor, traktor, traktor.

Rekommenderas inte till en bilintresserad person.
Hatar knattret från små dieselmotorer, så fult och icke-premium. Skulle aldrig välja det
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
5000 mil/år, nej det låter inte som att du skulle ha några problem med diesel då!
Inga bilar mår bra av att köra korta sträckor och aldrig bli riktigt varma. Självklart sliter detta på motorn samtidigt som en kall motor erfordrar mer bränsle. Dieslar generellt tar ju lite längre tid att få upp i arbetstemp, håller fullständigt med dig där. Men att påstå 5-7 mil är dock rätt vågat. Skulle vilja påsta att det synnerligen beror mer på vilken typ av körning det handlar om än själva sträckan.

Jag tror tyvärr att dieseltiden är förbi, vilket är synd eftersom jag generellt föredrar dess karaktär före bensin. Hybrider är också mysiga men svåra att få någon vettig ekonomi på, detra till trots låg bränsleförbrukning och ev subventionen.

Mvh Andreas
 

morrism

Audemars
Inga bilar mår bra av att köra korta sträckor och aldrig bli riktigt varma. Självklart sliter detta på motorn samtidigt som en kall motor erfordrar mer bränsle. Dieslar generellt tar ju lite längre tid att få upp i arbetstemp, håller fullständigt med dig där. Men att påstå 5-7 mil är dock rätt vågat. Skulle vilja påsta att det synnerligen beror mer på vilken typ av körning det handlar om än själva sträckan.

Jag tror tyvärr att dieseltiden är förbi, vilket är synd eftersom jag generellt föredrar dess karaktär före bensin. Hybrider är också mysiga men svåra att få någon vettig ekonomi på, detra till trots låg bränsleförbrukning och ev subventionen.

Mvh Andreas

Jag håller med dig, frågeställningen var ju varför diesel är så populärt i stockholm där det är svårt att köra någonstans även utanför tullarna i 10 min utan att behöva stanna vid ett rödljus.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Knappast troligt att du behöver åka 5-7 mil för att få en optimal förbränning på en modern diesel. Källa på det?
Möjligen att det är "optimalt" men det är långt ifrån ett krav. Regenerering av partikelfilter sker med ungefär 100 mils mellanrum och kräver inget annat än helt vanlig körning med varm motor under 15-20 minuter. Dvs, det räcker med en enda längre resa i månaden för att filtret ska klara sig. Inte heller avbryts regeneringen för att bilen står still vid rödljus som antyds ovan. Det är helt fel. Regeneringen är igång så länge motortemperaturen är normal. S/S är alltid avstängt när regenering pågår.
 
  • Like
Reactions: par

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag tror tyvärr att dieseltiden är förbi, vilket är synd eftersom jag generellt föredrar dess karaktär före bensin. Hybrider är också mysiga men svåra att få någon vettig ekonomi på, detra till trots låg bränsleförbrukning och ev subventionen.

Jag håller med om att karaktären är trevlig när man kan köra om utan att växla ner, men det börjar ta sig med bensinbilarna. Våran Golf 1.8T 180HK ligger på rätt bra vrid runt 2000rpm. Inte i närheten av en stark diesel dock, men som sagt det börjar ta sig.
 

Edin

Panerai
En dieselbils optimala tid innan man stänger av motorn kan ju knappast vara knuten till miltalen. Bor man i Skåne och jobbar i Ystad är det nog inte så att man sitter mycket i kö men man kanske spenderar 30 min i bilen till jobbet. Bor du i Stockholm kan du ju kanske köra under en mil men det tar ändå över en timme tack vara olika anledningar. Det måste ju även handla om vilket tid man har motorn igång?
 

morrism

Audemars
Möjligen att det är "optimalt" men det är långt ifrån ett krav. Regenerering av partikelfilter sker med ungefär 100 mils mellanrum och kräver inget annat än helt vanlig körning med varm motor under 15-20 minuter. Dvs, det räcker med en enda längre resa i månaden för att filtret ska klara sig. Inte heller avbryts regeneringen för att bilen står still vid rödljus som antyds ovan. Det är helt fel. Regeneringen är igång så länge motortemperaturen är normal. S/S är alltid avstängt när regenering pågår.

Krävs det inte både rätt varvtal och temperatur?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Krävs det inte både rätt varvtal och temperatur?
Nej det sköter bilen själv. Åker du runt med bilen i driftstemperatur så kommer det funka. Det behövs ingen egen insats annat än vanlig körning.

Det finns dock vissa situationer där specifikt varvtal och hastighet rekommenderas men det är bara när bilen gått ner i felsäkert läge pga filtret. Det är dock väldigt osannolikt att det skulle inträffa om man tar den där berömda långresan en gång i månaden.
 

demondave

Rolex
Diesel är för arbetsredskap ;) Borde komma saftblandare och plogfäste som standard när man väljer dieselmotor. I tunga fordon, matat med biodiesel, har motorn sin plats. I personbilar känns det mest som ett överkomplicerat sätt att hålla ner koldioxidutsläppen på bekostnad av mycket annat, även utsläppsmässigt.

En av få dieselbilar jag verkligen gillat karraktären på var en gammal men välskött E34 525tds, ni vet från tiden innan direktinsprutning. Ineffektiv som satan, men när laddtrycket väl kom kunde det skjuta ut bakänden utan problem. Lastgallret gjorde ingenting till för premiumkänslan dock, inredningsteamet på BMW skulle gråtit om dom såg det.
 
Topp