• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🐱 Bilder med mera pĂ„ din/a Turtle/s & 6105

URsinne

Audemars
2-Faktor
Har inte hittat en sÄn hÀr trÄd pÄ forumet. KanhÀnda finns en redan ÀndÄ, om sÄ Àr sÀg till sÄ kan trÄden tas bort. Borde vÀl börja sjÀlv men det Àr dÄligt ljus och tror inte jag har nÄgon bild för tillfÀllet. För övrigt Àr det en ny en jag har nu men de Àr ganska kul de med, enligt mig.

Har nÄgot av ett speciellt förhÄllanden till modellen dÄ jag Àgde en 6105 runt 1990 och nÄgra Är innan. Har i efterhand fÄtt för mig att det var en 6105-8000, men kan ha fel. Det var bara en klocka vilken som helst för mig dÄ, en billig vad vi kan kalla beater idag och har knappast ens baskunskaper om de klockorna. Men farao vad jag saknar den... glömde den efter hand dÄ andra klockor kom i min vÀg men reissuen blev nÄgot av ett sÄ kallat Proustian moment för min del.

SÄ ös gÀrna pÄ med bilder, och Àven text i Àmnet om ni vill, av era fantastiska 6105, 6309-7040/49, 6306, SRP Turtle o allt vad de nu kan heta. Troligen blir detta Europas i sÀrklass mest hÀpnadsvÀckande turtletrÄd:watching:
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Haft mÄnga 7040, denna bÀst och borde behÄllits. Bra klockor, fortfarande ganska billliga sett vad man fÄr!
IMG_1310.JPG


6105, gillar mest den större. Haft den mindre men saknar bild dÄ det var vÀldigt lÀnge sedan. Borde behÄllit en antar jag sett till vad en gav och sÄlde för dÄ kontra nu :D
Först en vÀldigt fin!
IMG_1309.JPG

Sedan en mer möglig!
IMG_1312.JPG


Sist Seiko srp773, tycker den Àr en vÀrdig reissue. Kul klocka! Blir nog en svart/pepsi en dag igen. Förutom lumen pÄ visarna en ruggigt bra gjord klocka för den peng den kostar! :)
IMG_1313.JPG


Och sÄ nÄgra moddar har funnits bl.a. denna (lÄnad bild) som var vÀldigt bra med. RIP Noah fuller :(
IMG_1314.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_6330.JPG

Mjukstartar med SRPA21 aka Turtle PADI. Årets sommarklocka 2016 och KS största gruppköp genom tiderna och en rolig souvenir, en keeper pĂ„ riktigt, faktiskt.

IMG_8628.JPG

Min första 6309-7040, relumad och AM-inlÀgg men annars vÀldigt fin och nyservad. AnvÀnde den aldrig sÄ sÄlde den.

IMG_8629.JPG

IMG_4118.JPG

Dessa tvÄ mellanlandade lite snabbt.

IMG_7836.JPG

Just nu finns denna 6306-7001 i lÄdan.

IMG_8565.JPG

6306 Àr den japanska versionen av 6309 och den har hackfunktion till skillnad frÄn 6309, den har givetvis Àven dagvisning i kanji samt Àr ovanligare. Det som gör att jag kÀnner extra för just detta exemplar Àr Àven den underbara och perfekt krÀmfÀrgade tritiumlumen vilken fortfarande lyser lÀtt under natten.

För tre-fyra Är sedan kunde man köpa en 6309 för 1400kr vilket Àr helt sjukt! Jag tycker fortfarande att det Àr en vÀldigt prisvÀrd klocka och faktum Àr ju att det fortfarande gÄr att fÄ dessa tÀta relativt enkelt, nÄgot som inte gÀller alla vintagedykare frÄn SEIKO.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
SjÀlv Àr jag som sagt vad gÀller de hÀr modellerna ungefÀr pÄ nivÄn "sköldpadda med eller utan flÀrp". Du fÄr gÀrna utveckla det dÀr om modellbeteckningarna om du vill och vad som Àr vad.
IMG_8630.JPG

Folk tyckte boetten pÄ 7040 sÄg ut som en sköldpadda och kallade den dÀrför för sköldpadda. Kan inte pÄstÄ att jag tycker det var ett vanligt förekommande smeknamn men SEIKO anammade det 2015 nÀr de slÀppte SRP773/775/777/779. Kanske var smeknamnet mer vanligt förekommande i Japan, vet ej.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
IMG_8630.JPG

Folk tyckte boetten pÄ 7040 sÄg ut som en sköldpadda och kallade den dÀrför för sköldpadda. Kan inte pÄstÄ att jag tycker det var ett vanligt förekommande smeknamn men SEIKO anammade det 2015 nÀr de slÀppte SRP773/775/777/779. Kanske var smeknamnet mer vanligt förekommande i Japan, vet ej.
SÄ Seikos 6105-modeller ska inte rÀknas in bland de som brukar kallas för turtle, eller vad?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nej, inte som jag förstÄtt det. Bildgoogla "SEIKO Turtle", hur mÄnga 6105 ser du? :)
Vet inte, nÄgon 6105 har jag sett som kallats det pÄ nÄn sida. Det Àr vÀl det att boetten har samma form pÄ en del, turtleformen. Tonneau-formen. TrÄden heter i praktiken turtle och 6105. Jag uppfattar dem som beslÀktade i sköldpaddsfamiljen. Inklusive den 6105 som har sidoflÀrp.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Förutom lumen pÄ visarna en ruggigt bra gjord klocka för den peng den kostar! :)
IMG_1313.JPG

Är det finishen pĂ„ visarlumen du menar eller fungerar den inte lika bra som indexen? PĂ„ den hĂ€r Ă€r den hyfsat bra tycker jag. Nu Ă€r jag i och för sig mest van vid gammal möglig lysmassa sĂ„ mina förvĂ€ntningar Ă€r vĂ€l inte sĂ„ skyhöga heller.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Är det finishen pĂ„ visarlumen du menar eller fungerar den inte lika bra som indexen? PĂ„ den hĂ€r Ă€r den hyfsat bra tycker jag. Nu Ă€r jag i och för sig mest van vid gammal möglig lysmassa sĂ„ mina förvĂ€ntningar Ă€r vĂ€l inte sĂ„ skyhöga heller.

Den ser olika ut i fÀrg pÄ index och visare, annars Àr finishen bra!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det Àr fritt fram för mod eller motsvarande att korrigera/Àndra rubriken sÄ den blir mer korrekt med referensnummer och eventuellt annat istÀllet som kan tÀnkas passa och behövas. AnvÀnde uttrycket turtle för enkelhetens skull för att spara tid och energi dÄ jag inte utantill kan de referenser som kan tÀnkas komma ifrÄga pÄ olika utföranden pÄ de hÀr klockorna.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Det hÀr kan passas pÄ att tas upp i en turtle-trÄd. Vad skiljer den hÀr inserten pÄ bilden mot en original 6309-7040? Nyare visare Àr det. Vad anser ni som Àr hemma pÄ modellen en sÄn stÄr i ungefÀr om den Àr i ordning i övrigt med korrekt insert? Cirka 3000?

http://www.tradera.com/item/190204/271574253/seiko-6309-7040-turtle
Jag skulle aldrig ge 3000kr för den, max 2.
Lite snÄlt? :) varför? 3 var vÀl rÀtt ok för denna.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Det Àr fritt fram för mod eller motsvarande att korrigera/Àndra rubriken sÄ den blir mer korrekt med referensnummer och eventuellt annat istÀllet som kan tÀnkas passa och behövas. AnvÀnde uttrycket turtle för enkelhetens skull för att spara tid och energi dÄ jag inte utantill kan de referenser som kan tÀnkas komma ifrÄga pÄ olika utföranden pÄ de hÀr klockorna.
Tror att anledningen till att mÄnga inte gillar "Turtle" som namn Àr att fulsÀljare i Filippinerna ofta anvÀnder det. Lite lustigt att Seiko anammat det sedan. Men visst pÄminner de om sköldpaddor.
 
Topp