• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bildreserapport, Gran Paradis (nästan helt OT och BILDTUNGT!)

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Efter önskemål, förfrågningar och löfte om bilder samt reseskillring om min klättring i Italien så kommer det då här.

Förra veckan var jag iväg till bergen i Alperna. Målet med veckan
var att bestiga 4000-meters toppen Gran Paradiso i den italienska
nationalparken Gran Paradis som ligger i anslutning till Aostadalen. Vår randonnétur
varade i sex dagar och vi bodde i olika rifugior (bemannade bergshyttor där vi
kunde inta mat och sova).
Jag gjorde turen med min kompis Jörgen som jag tidigare
bestigit berg och åkt skidor tillsammans med. Jörgen hade tränat och kört
Vasaloppet som förberedelse innan och jag kört mycket landsvägscykel/spinning,
squash och gym för att få rätta flåset och styrkan. Vi utgick från Argentiére
(Chamonix) i Frankrike och ingick i en grupp på tio personer (fem fransmän och
fem svenskar) med två bergsguider i UCPAs regi.

Randonnétåkning innebär att du har alpina lite lättare skidor och pjäxor samt bindningar som går att släppa lös hälen plus ledad tå (jämför turskidåkning) för klättring och på platten, samt att man låser hälen vid utförsåkning. Vid klättring har man stighudar under skidorna och skärjärn då det är isigt och brant. Är det ännu brantare tar man skidorna på ryggen och sätter på sig medhavda stegjärn på pjäcorna. Pjäxorna är inte bara lätta utan ganska flexibla när man öppnar spännen och lås. I ryggsäcken bar vi, ombyte för en vecka, förstärkningsplagg, lavinutrustning, klätterutrustning (rep, stegjärn, skarjärn, stighudar, isyxa), necessär, lunch för en vecka, godis/bars, termos, vatten, whiskyflaska, pannlampa etc. Detta resulterar i att ryggsäcken säkert väger 10-15 kg.

Vi utfick från Argentiére.
IMG_5820.JPG


Turen i Gran Paradis började uppåt från parkeringen på 1950 m.ö.h. genom lärkskog.
P1010023.JPG

P1010028.JPG

Upp på höjden (ca 2900 möh) och vidderna
P1010038.JPG
P1010040.JPG


Sen utförsåkning!
P1010059.JPG
P1010064.JPG


Klättring till första rifugion Città di Chivasso (2606 möh).
P1010080.JPG
P1010113.JPG
P1010121.JPG

Tredje dagen besteg vi berget Mont Tout Blanc 3438 möh. Toppen ses här i mitten högst upp. På denna bild har vi klättrat ca 500 m från refugen. Klättringen var ganska brant och tidvis väldigt spännande (eller som guiden sa på sin franska engelska: -"If you fall here - you die"...
P1010136.JPG
P1010146.JPG
P1010148.JPG
P1010153.JPG
P1010158.JPG


https://klocksnack.se/threads/bildreserapport-gran-paradis-del-2-4.21948/
 
Senast ändrad:

acce1999

Patek
2-Faktor
Bra! Riktigt bra! Och inspirerande. Toppen att du delar med dig!

Måste vara energität mat i säcken. Ni bör väl bränna 4000-5000 kcal per dygn... Och så luktade ni väl apa redan efter första dagen. :D;)

Funkade träningen innan? Räckte det till?

A
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Bra! Riktigt bra! Och inspirerande. Toppen att du delar med dig!

Måste vara energität mat i säcken. Ni bör väl bränna 4000-5000 kcal per dygn... Och så luktade ni väl apa redan efter första dagen. :D;)

Funkade träningen innan? Räckte det till?

A
5000 kcal räcker nog inte. Men man får rejäl mat i refugerna (dock mest bröd och te till frukost).
Träningen räckte nog då jag var en av de starkaste. Det var dock ordentligt jobbigt ibland :dead:
Med ombyte, tvättfat och raggardusch kan man hålla en ok nivå!
 
Topp