• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Billig bra klocka till dottern?

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vad ska jag leta efter?

Jag tänkte göra en köpes-tråd, men märkte att den blev alldeles för lång, så jag gör så här i stället. Min dotter har pratat om att hon skulle vilja ha en klocka. Hon är tretton år, så intressena ändras, men det här har det pratats en del om nu. Det som verkligen fick mig att leta klocka är hennes resonemang om den eventuella klockan. Där har jag tydligen gjort ett bra jobb.

Så här sa hon: "Det behöver inte vara en dyr klocka, men den ska vara snygg, och om någon som kan någonting ser den så vill jag att de ska tänka att det var ett bra val av billig klocka. Sen ska den vara bra, och inte kännas plastig, eller se ut som någon känd klocka.". Jag är ju inte helt nöjd med att hon bryr sig så mycket om vad andra tänker, men väldigt nöjd med resonemanget.

Hur ska klockan se ut då? Några punkter:
*Hon gillar min Seiko Monster, men de gröna visarna är "fula", och tavlan fick gärna vara ljusare.
*Dykare verkar bra, men huvudsaken är att den är ganska kraftig i botten. Skulle gissa på att hon vill ha minst 40 millimeter.
*Ej kronograffunktion. De "små tavlorna" föll tydligen inte i smaken.
*Länk vill hon ha, kanske ska den åka på nato ibland, men en länk ska det vara.
*Begagnad är helt ok.

Sen lägger jag till en egen punkt, budgeten är liten. Intressena ändras, och hon är en slarver av rang. Därför känns begagnad vettigt. Jag tänker mig klart under tusenlappen.

Vad ska jag leta efter?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Skx007 och ett glas mjölk kanske kan vara något?

image.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ja, skx007 var min första idé också, men den är lite mörk. Finns det ljusare varianter, eller kanske ett litet tavelbyte?
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Köp en Certina first lady eller MK, går hem hos de flesta tjejer. Annars får det bli en datejust, "liten budget" är ett relativt begrepp :)
 

leicaphile

Panerai
Brukar rekommendera Citizen Eco-Drive när folk ställer liknande frågor. Inget underhåll, bra kvalitet, och en ohygglig mängd modeller att välja mellan.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Brukar rekommendera Citizen Eco-Drive när folk ställer liknande frågor. Inget underhåll, bra kvalitet, och en ohygglig mängd modeller att välja mellan.


Slår också ett slag för Citizen Eco-Drive. Gott om olika modeller och bra kvalitet på klockorna. Finns i alla möjliga olika modeller och finns även i titan. Att man slipper batteribytet är ju enastående då du kan ge dig på att så fort batteriet tar slut så åker klockan längst ner och längst bak i sminklådan ;)
 
Topp