• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Billiga "dressdykare" ?

San15

Cartier
2-Faktor
En till Seiko, 36mm.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1566006

1566006.jpg
 

larra64

Rolex
Nu ska jag svära i kyrkan. Det senaste årets tydligaste homage om du får tag i den. Antingen kan man leva med homages eller inte. Fixar man det och får tag på den här är den väldigt juste och bör gå som billig dykardressare.
image.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Skulle gått på en vintageryss, tydligen ska dessa vara rätt lätta att få täta. @theargonaut
Tror det finns nya packningar på eBay, och kronan är ju skruvad. Amphibian ska ju vara god för 200m. Dock upplever jag de automatiska lite för höga i boetten, för att funka bra som dressare. Vissa manuella Komandirskimodeller är bättre på höjden, men de är ju egentligen inga dykarur, även om de också har skruvad krona och vridring. Rätta mig om jag har fel @Fixoflex.


EDIT: Vintage Squales skulle även kunna vara ett alternativ.
 

jhm

Panerai
Slår gärna ett slag för Orient jag också. Här kommer tre varianter av Orient Ray. Från vänster till höger heter dessa modeller; Orient Blue Ray, Orient Ray II och Orient Ray Raven II. De två senare har det uppgraderade urverket och följaktligen endast en krona. Mycket bang for the buck, in-house urverk, och fantastiskt bra finish och kvalitet för sin prisklass. Samtliga ryms inom din budget. :)

Orient_Ray_II.jpg
 

Exxet

Rolex
Så här känner jag mig när jag testar dykarklockor.
img_0431_156152367.jpg


De är oftast gigantiska, bygger på höjden och passar inte alls mina smala handleder. Letat i flera dagar och hittat många fina badklockor men det slutar alltid med att jag svärandes måste stänga ned fliken när måtten på boetten uppdagas. Jag vill alltså inte ha en slaktverktyg för vithaj utan ett nätt armbandsur.
Såg en annons här på KS med rubriken "dressdykare" vilket är precis vad jag söker. Det var en mycket fin Omega seamaster 120 som tyvärr är över min budget, men det är alltså något liknande jag letar efter.

crown-jpg.16281

Bild från nätet.

KRAV: Helst 36-40mm, 100m WR och maxpris 3000 kr då den bara ska fungera som en sommarbeater.
Tips motages gärna!
Det där måste vara ett provrum när man ska köpa en dykarklocka.
 
Citizen ny2300.
38 mm har jag för mig och ingen jätte lug till lug heller.
Ovanligare alternativ till skx.
images19RJN5EG.jpg
Denna har jag fast med svart ring. 38 mm, ca 10mm hög. Betydligt mindre än skx från Seiko.
Har haft min 2-3 år, mycket trevlig klocka. (Man får leta efter den lite, 40mm Citizen är lättare att hitta.) Beror nog på storleken ;-)
Hursomhelst, jag gav under 1000-lappen från HK, klockan går bra och badas med.
Rekommenderas.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Slår gärna ett slag för Orient jag också. Här kommer tre varianter av Orient Ray. Från vänster till höger heter dessa modeller; Orient Blue Ray, Orient Ray II och Orient Ray Raven II. De två senare har det uppgraderade urverket och följaktligen endast en krona. Mycket bang for the buck, in-house urverk, och fantastiskt bra finish och kvalitet för sin prisklass. Samtliga ryms inom din budget. :)

Orient_Ray_II.jpg
Lite lite utanför TS kriterier då de är 41 mm. Men Orient är ju alltid otroligt prisvärda! Jag kör alltid sonens Ray, med glas som är utbytt till domat plexi, när inget annat i klocklådan är roligt.

WP_20151208_20_47_57_Pro.jpg
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Så här känner jag mig när jag testar dykarklockor.

De är oftast gigantiska, bygger på höjden och passar inte alls mina smala handleder. Letat i flera dagar och hittat många fina badklockor men det slutar alltid med att jag svärandes måste stänga ned fliken när måtten på boetten uppdagas. Jag vill alltså inte ha en slaktverktyg för vithaj utan ett nätt armbandsur.
Såg en annons här på KS med rubriken "dressdykare" vilket är precis vad jag söker. Det var en mycket fin Omega seamaster 120 som tyvärr är över min budget, men det är alltså något liknande jag letar efter.

KRAV: Helst 36-40mm, 100m WR och maxpris 3000 kr då den bara ska fungera som en sommarbeater.
Tips motages gärna!
Inget klocktips från mig men ett litet "out of the box" tänk från mig. Många resonerar som du och låter ett maxpris styra val av sommarbeater. Ofta slutar det med inköp av någon billigare Seiko eller Orient som man sen får sälja med förlust. Eller så blir det något vintage som måste gå via en urmakare innan man vågar bada med den. Okay, inga stora pengar oavsett.
Låter man istället "lättflippat" vara kravet så öppnar det ju upp för alternativ. Det är ju ändå det det handlar om. Ett inköp, sen bär man den under en period, sen flipp. Man har bara klockan till låns, pengarna får man tillbaka. Priset spelar mindre roll och plötsligt blir en Seamaster 120 ett allternativ på lättflippad nivå:cool:
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Inget klocktips från mig men ett litet "out of the box" tänk från mig. Många resonerar som du och låter ett maxpris styra val av sommarbeater. Ofta slutar det med inköp av någon billigare Seiko eller Orient som man sen får sälja med förlust. Eller så blir det något vintage som måste gå via en urmakare innan man vågar bada med den. Okay, inga stora pengar oavsett.
Låter man istället "lättflippat" vara kravet så öppnar det ju upp för alternativ. Det är ju ändå det det handlar om. Ett inköp, sen bär man den under en period, sen flipp. Man har bara klockan till låns, pengarna får man tillbaka. Priset spelar mindre roll och plötsligt blir en Seamaster 120 ett allternativ på lättflippad nivå:cool:

Beror ju också på vilken budget man faktiskt har, kanske är 3k max av flera orsaker. Risken för förlust vid större köp kan bli större än mindre. Visst finns det klockor som oftast går sälja för samma peng några månader senare men en bör ju ta med:
- Slitage, kan minska värdet.
- ev. skador plus reparation (lär ju inte ske men kan ju det)
- marknadens popularitet och pris om två-tre månader (igen lär inte skilja nämnvärt men det är aldrig säkert).
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Beror ju också på vilken budget man faktiskt har, kanske är 3k max av flera orsaker. Risken för förlust vid större köp kan bli större än mindre. Visst finns det klockor som oftast går sälja för samma peng några månader senare men en bör ju ta med:
- Slitage, kan minska värdet.
- ev. skador plus reparation (lär ju inte ske men kan ju det)
- marknadens popularitet och pris om två-tre månader (igen lär inte skilja nämnvärt men det är aldrig säkert).
Självklart förenklade jag det lite och tankesättet fungerar givetvis inte för alla. De sommarbeaters som hamnar hos mig är dock betydligt roligare än de skulle varit om jag bara gått på budget:)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Om du orkar muddra i begagnat marknaden (eller har tur med att hitta en NOS) rekommenderar jag en Orient Dolphin (finns även med blå sunbursttavla/blå ring och svart sunbursttavla/svart ring).

image.jpeg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Självklart förenklade jag det lite och tankesättet fungerar givetvis inte för alla. De sommarbeaters som hamnar hos mig är dock betydligt roligare än de skulle varit om jag bara gått på budget:)

Det håller jag med om, oftast roligare ju mer budget en har alternativt får en leta lite efter guldkorn :) Vintage är ju fördelaktigt men inger ju inte alltid "beaterkänsla". Dock är 36-38mm spannet i budgetdykare generellt svårare än 42-44mm, iaf kommer inte jag på jättemånga tyvärr som passar in. Däremot några sportdressare som Seiko sarb/orient star etc som iaf är vattentäta.
 
Topp