Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Billiga quartzur du fallit pladask för?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Nifo, 17 oktober 2014.

1. Nifo
    Trådstartare

Nifo Bonde

Jo...tänkte jag skulle lägga upp några bilder på de "icke-seriösa" klockor som jag har liggande hemma av olika anledningar. Tycker nämligen det är roligt även med snygga klockor, även om de inte håller kvalitét eller värde. Vore dessutom himla kul att höra vad ni har för liknande klockor i era lådor. Mellan Omegor och Rolexar, JLC och allt fint och kvalitativt som finns - har du någon favorit du köpte enbart för designen - och som inte passar i finkretsarna av de övriga klockorna du äger? Svarta får, fast vita i designen... (flummigt, men ni fattar).

Den ena klockan äro från Ur & Penn och rätt nyinköpt. Ville ha något "dressigt", så jag gav mig ut i butikerna och tittade på allt ifrån denna prisklass (ett par hundra, just denna var på rea för kan det vara 300 kr) samt dyrare. Hittade denna och föll pladask (svor lite över att den inte höll högre kvalitet då den kändes som en "keeper"). Tycker det är helt makalöst snygg, om jag får säga det själv!

PA160037.jpg PA160040.jpg

Sen har vi en annan klocka. Det är en rätt grov, lite ruffig sak som bär namnet "Reflects". Det är egentligen en sådan där klocka som företag kränger ut med egen logga på osv och Reflects är namnet på de som gör dessa klockor. Så den är "blank" kan man väl säga, utan någons logga utan sin egna. Är nog skickad som en demoklocka utifall någon skulle vilja köpa ett gäng.

Även denna gillar jag. Både formen, färgen och detaljer som datumvisningen attraherar mig. "Bygeln" över kronan är väl lite väl mycket en "gimmick" - men den funkar i formspråket tycker jag. Gillar även den (i min smak) sexiga sömmen i rött som löper på var sida om bandet. Matchar den röda visaren med. Trevligt.

PA160041.jpg PA160043.jpg

Sen har jag inte så mycket mer i min lilla låda. Jo, förutom den JLC'n som jag nyss postade en fråga om i vintageforumet (kika gärna), så har jag ju även min gamla Tissot PRS200. Det var väl min första lite mer, riktiga klocka, även om jag hade haft en Certina DS tidigare med (med sköldpadda i riktig relief på den tiden). Den har varit en riktig slitvarg och satt väl på min arm i några hundra år...känns det som. Repig och dan, men med en design som fortfarande funkar, vilket man bl a ser när man tittar på Tissots nuvarande kollektion som de fakto bygger på den här designen i samma typ av serie. Hade även en...hm...PRC med vit urtavla och kronograf, som var än snyggare - men den såldes. Ångrar det lite. Den var riktigt fin. Är väl egentligen inte kompis med de andra två klockorna pga sin kvalitet - men ändå! Langar upp några bilder på denna med, så har vi en riktig quarz-trea för er att skåda.

PA160049.jpg
    PA160050.jpg

Jahapp, det var allt för mig denna kväll. Hoppas ni precis som jag tycker om att hitta "snygge-fynd" även i den lägre prisklassen av klockor. "Det finns en del gött å hitta" sade väl han, Robert Gustavssons bonnekaraktär i "Torsk på Tallin". "Skadat gods". *skratt*

Må gott på er!

Glusch, Sorubim, JayLar och 3 andra gillar detta.
  2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Hej Nifo och välkommen till forumet.
    Flera av dina klockor tycker jag väl själv kanske inte är så roliga, men Tissot är bra grejer och det var en väldigt snygg JLC du visade i vintagedelen! :)
    Här kommer mitt bidrag till tråden billiga quartzur, bägge införskaffade under hundralappen...

Junghans, tidig 70-talare.

junghans.jpg

Certina 80-tal med integrerad länk.

certina.jpg

Sorubim, Bojke, Ako och 1 annan gillar detta.
  3. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Casio F91-W

/Thread

Watch out, Bojke och Holmqvist gillar detta.
  4. skallagrimson

skallagrimson Borgare

lite liten men jag gillar den!

image.jpg

Sorubim, JayLar, almeyero och 4 andra gillar detta.
  5. Nifo
    Trådstartare

Nifo Bonde

Den där var ju ruggigt snygg. Minns att jag hade en Casio med en massa (osexiga) minifönster som visade all möjlig information. Då är ju denna betydligt trevligare. Är den nyköpt eller är det från...."förr"? Riktigt trevlig i vart fall! =)

6. sharetracker

sharetracker Stadsbo

Från:
    Jönköping
    Klockan från Axcent hade en väldigt fin design. Gillar speciellt sub-sekunden och texturen utmed kanten på tavlan. 300kr får väl ses som ett fynd även om kvalitén säkert är därefter. Köp om du gillar!

7. Nifo
    Trådstartare

Nifo Bonde

Hej. Jo dessa klockor är redan införskaffade. Tyckte själv att det var rätt många detaljer på denna klocka som faktiskt hade gjorts med stil. ☺ Kul att du gillade den med!

8. _robban

_robban Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Casio PRT-500
    (lånad bild)

Så ful men oj vad jag gillar den

Sorubim, eriksson850 och theargonaut gillar detta.
  9. Nifo
    Trådstartare

Nifo Bonde

De där sakerna behöver inte höra ihop som vi vet. Vet inte om jag sett denna modell tidigare. Rätt stor sak!

10. _robban

_robban Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Rätt så stor och om man som jag har handleder som en 12 årig tjej så blir den väldigt dominerande på armen. Gillar annars rena klockor och tavlor som inte har massa detaljer på sig men just denna med sin kombinerade analoga och digitala model föll på läppen. Tror att det är en rätt så gammal historia och jag skaffade min första för 10-15 år sedan skulle jag tro (har fått köpa en till för den första försvann...)

11. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Lite rolig klocka med sin "fullume" och trevliga mått. Inköpt i Kalifornien på Target när jag hade lite tråkigt. Kostade typ 20 $

Timex weekender
    image.jpg

Glusch, Sorubim, Malakias och 1 annan gillar detta.
  12. skallagrimson

skallagrimson Borgare

Den är inköpt i somras, på klockia tror jag för ca 500 kr.
    Tycker den är riktigt snygg men har gett den till damen eftersom den är så liten. Önskar att den var 40mm...

13. orre

orre Stadsbo

Gillar den här rackaren från Orient. Beroende på hur ljuset träffar klockan är tavlan antingen blå eller svart. Fick den som pris av Mw79 från vinsten av hans 1000tävling. :) [​IMG]

Minuteman gillar detta.
  14. orre

orre Stadsbo

Minuteman gillar detta.
  15. Nifo
    Trådstartare

Nifo Bonde

Orient, ja. Inte greppat det märket. Sett det på någon handled då och då. Var ligger dessa i kvalitet? Må gott!

16. Chuck

Chuck Friends of KS

Kommer aldrig säljas!

almeyero och Bojke gillar detta.
  17. Nifo
    Trådstartare

Nifo Bonde

80-tals original? [emoji2]

Chuck gillar detta.
  18. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har en sportig Suunto, som även funkar som vardagsklocka. Lite dyr i inköp men håller i förvånansvärt bra kvalitet. Safir, rostfri boett, vattentät 100m.
    Min beater med andra ord..

ImageUploadedByTapatalk1413550466.334171.jpg

19. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Har en sådan här på G hem...

Sorubim och Dykarsjuk gillar detta.
  20. hollow123

hollow123 Biskop

Från:
    Göteborg
    image.jpg

almeyero och Bassman gillar detta.
  21. Nifo
    Trådstartare

Nifo Bonde

Den i gult där. Mums!

22. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
  23. Nifo
    Trådstartare

Nifo Bonde

Det dyker upp en massa roligt i tråden. Den Casion där. Trevlig tingest.

24. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    En favorit:).
    Seiko SGEE77.jpg Seiko  SGEE77.jpg

egbert, yonsson, Watch out och 1 annan gillar detta.
  25. Mforce

Mforce Biskop

Skulle säga att kvaliteten är ungefär som seiko i motsvarande prisklass.

Kolla in 'inofficiella orienttråden' här på forumet för mer om märket.

26. Bassman

Bassman Friends of KS

Den här hade jag tills armbandet gick sönder.
    Funkar nog fortfarande, men sitter inget batteri i nu.
    image.jpg

Nästa köpte jag på Londonflyget runt -90 tror jag, för en femhundring.
    Har slitit ut 2 armband på den.
    Och siffrorna på vridringen....
    image.jpg

Nokian fick jag plocka ur sonens klocklåda.
    Vore intressant om någon har mer info om den.
    Välgjord, tyvärr bara Water Resistant.
    image.jpg

Nifo gillar detta.
  27. Nifo
    Trådstartare

Nifo Bonde

Åh! *Hoppar och studsar*

28. hollow123

hollow123 Biskop

Från:
    Göteborg
    Tack!
    Dess sexiga namn följer: mtp-1370L-1avef

M.L. gillar detta.
  29. Chuck

Chuck Friends of KS

Tyvärr en 2012:a [emoji14]

30. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Jag har en Citizen eco-drive i supertitan. Otroligt skön men stor. Används inte så mycket... image.jpg

Mårtenssons ur Brookfield