• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Billigaste ETA klockan?

Hur billigt kan man hitta en ny klocka med riktigt ETA verk i? Och vart hittar man den? Inte så intressant kanske men har en fundering angående detta som jag vill kunna ha fakta om innan jag funderar vidare.. Lite kryptiskt kanske men ändå. Tack på förhand.
 

JayJay

Rolex
Utgår från att du frågar efter mekaniska urverk. Jag vet inte svaret men Kemmner säljer via tyska ebay klockor med ETA-verk i från 395euro... billigt men det finns säkert ännu billigare.

EDIT: Steinhart har uppenbarligen ännu billigare, 370Euro.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Billiga mekaniska klockor med ETA urverk kommer nig bli färre och färre. ETA har väl saftat de ska strama upp vilka de säljer till och så brann väl deras fabrik upp för några veckor sedan eller om det var ett lager med delar och maskiner.
 
Brann upp? Det va som fan. Har oxå läst att Swarch group ska typ sluta sälja urverk till utomstående. Men vem vet vad som är rykte eller sanning?
 
I artikeln så står det att dom kommer kunna leverera 75% av vad dom normalt levererar så inte kommer det bli någon jätteskillnad i sånt fall.. Fast jag ville bara veta vad den billigaste kostade. Kul med skvaller hursom ;-)
 

ludde28

Omega
Japp.
Mkt nöjd med den. Gillar att den kombinerar de två världar (Rolex & Omega) på ett fint sätt.
Gillar Omega look alike luggar och Rolex look alike kronskydd.
Länken är en av de bästa. Sitter perfekt.
Har fått mkt handledstid.
Stryktålig är den också, den har överlevt tom Haiyan.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Som tidigare skrivits Tissot och eller certina. Sen hittar du någon skön. (som i oskön gråhandlare) och friserar dessa märkens prisvärdhet ytterligare. Och du har vad du söker.

Fast.. Lätt fånget lätt förgånget. Har du oflyt sitter du sen med en kinesisk certinakopia.

Summan av kardemumman således, köp det du verkligen vill ha. Och support your local AD!
 
Jag ska inte köpa den billigaste ETA klockan jag kan hitta. Men ville veta ändå vad dom ligger i pris. Tycker att jag fick lite bättre koll nu efter alla svar. Så tack för all info :)
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Sex år gammal tråd. Men hellre bumpa en gammal tråd än starta ny. Vet någon vilke ETA-urverk (inte klocka!) är den dyraste att köpa?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Sex år gammal tråd. Men hellre bumpa en gammal tråd än starta ny. Vet någon vilke ETA-urverk (inte klocka!) är den dyraste att köpa?
Tyvärr är det lite begränsat vilka urverk som finns att köpa som privatperson, så bäst svar får du nog av någon butik tror jag
*personligen skulle jag tro att det är något kronografverk med chronometer cert
 
Senast ändrad:

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Tyvärr är det lite begränsat vilka urverk som finns att köpa som privatperson, så bäst svar får du nog av någon butik tror jag
*personligen skulle jag tro att det är något kronografverk med chronometer cert
Nu menade jag inte själv köpa ett urverk, utan för att se vilka märken som använder sig av just det urverket. Sedan finns det ju top grade, osv.
 

DrDre

Patek
Sex år gammal tråd. Men hellre bumpa en gammal tråd än starta ny. Vet någon vilke ETA-urverk (inte klocka!) är den dyraste att köpa?

Jag har ett svagt minne av att IWC tidigare hade en klocka med kalenderfunktioner som byggde på ETA. Ngt sådant i guld kan ju dra iväg rätt ordentligt i pris.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nu menade jag inte själv köpa ett urverk, utan för att se vilka märken som använder sig av just det urverket. Sedan finns det ju top grade, osv.
Du menar så, men det går väl inte att separera kostnaden till urverk / resten av klockan? Annars är det väl bara kolla den dyraste Longines modellen ( tror inte Omega / BP eller de andra premium märkena under Swatchgroup kör ETA)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Nu menade jag inte själv köpa ett urverk, utan för att se vilka märken som använder sig av just det urverket. Sedan finns det ju top grade, osv.
Räknas Valjoux som ETA också? I så fall är väl kanske något 7750-baserat från Panerai eller Breitling rätt dyrt? Sedan finns det ju de som modifierar urverken också, måste det vara ett "rent" ETA från fabrik?
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Jag har ett svagt minne av att IWC tidigare hade en klocka med kalenderfunktioner som byggde på ETA. Ngt sådant i guld kan ju dra iväg rätt ordentligt i pris.
Jo, har också för mig stt IWC har en klocka med ETA-verk. Dock är det självaste urverkets värde jag är ute efter, inte klockans material. Vet du vart man kan se pris på de olika ETA-urverken?

Du menar så, men det går väl inte att separera kostnaden till urverk / resten av klockan? Annars är det väl bara kolla den dyraste Longines modellen ( tror inte Omega / BP eller de andra premium märkena under Swatchgroup kör ETA)
Jo, Omega kör ETA. Vet du vart man kan kolla vad de olika företagen betalat för ett ETA-urverk?
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Räknas Valjoux som ETA också? I så fall är väl kanske något 7750-baserat från Panerai eller Breitling rätt dyrt? Sedan finns det ju de som modifierar urverken också, måste det vara ett "rent" ETA från fabrik?
Av det jag förstått, kan klockföretagen köpa olika nivåer på de olika ETA-urverken som finns. Tex köper Tudor urverk som är top grade, vilket är det bästa för en specifik ETA-urverk. Efteråt modifierar man urverket.

Valjoux är en del av ETA, så det borde klassas som ETA, eller? Jag tror likt dig att någon 7750 är dyrast.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jo, har också för mig stt IWC har en klocka med ETA-verk. Dock är det självaste urverkets värde jag är ute efter, inte klockans material. Vet du vart man kan se pris på de olika ETA-urverken?
Jo, Omega kör ETA. Vet du vart man kan kolla vad de olika företagen betalat för ett ETA-urverk?
Jag gissar att det är väldigt mycket en förhandlingsfråga mellan de stora märkena och ETA, och jag tvivlar på att någon av dem tänker berätta vad de förhandlat fram...
Är man liten handlare får man nog gå till https://shopb2b.eta.ch/?___store=en och se vad man får för pris. Det är bara att testa. ;)
 
Topp