Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Billigaste moddklockan för nybörjare

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Erik Brink, 19 juni 2016.

1. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Tjenare!

Har ett stort klockintresse och har byggt på mig en vad jag tycker fin samling. Nu vill jag lära mig mer när det gäller att pilla med klockorna, så tänkte försöka på mig att modda något.

Eftersom det är första gången letar jag nu efter vad ni tror är den billigaste klocka att modda. Detta sett till inköp av original och delar framöver.

Har kikat på Seiko SKX007 innan, men skulle gärna vilja ha fler förslag :)

Allt gott!

//Erik

2. Pawwen

Pawwen Friends of KS

Kan rekommendera Invicta 8926! Bra urverk NH35 med många delar att köpa. Boett i rostfritt stål. 41mm. Billig!

Erik Brink gillar detta.
  3. Forsberg

Forsberg Borgare

Från:
    Stockholm
    Absolut billigast är väl Vostok Amphibia! Ligger runt 550 kronor (och är riktigt bra för den pengen!). Finns massor av tavlor att byta till och även olika ersättnings-bezels. En sak som är lite tråkig dock är att visarna har ovanlig storlek på hålen så de är svåra att hitta ersättning till. Men vissa tar Seiko-visare och anpassar (låter svårt tycker jag!).

Annars har du ju Seiko SNZH5x. Verkar vara tacksam att modda och ligger bra i pris.

Model_Citizen och Erik Brink gillar detta.
  4. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Diverse Seiko 5 skulle jag kika på.

5. PhilemonArthur

PhilemonArthur Bonde

Jag steg ner i moddarträsket med Seiko Snk809. Inte jordens roligaste alternativ kanske, men enkel, robust kunstruktion och mycket aftermarketdelar. 7s26-verket är lättföstått och förlåtande och den jämnblästrade ytan gör det lätt att testa att t ex. polera upp bezel. Går att hitta runt femhundringen.

//Philemon

6. Model_Citizen

Model_Citizen Stadsbo

Vostok amphibia är bra moddobjekt av flera anledningar. Ett annat alternativ är att plocka ihop sin amphibia från lösa delar. Alla delar du behöver finns på ebay. Detta lär dock bli fett dyrare än att köpa en färdig klocka att pilla med, men ändå ett projekt som borde hamna under tusingen.

Forsberg gillar detta.
  7. Forsberg

Forsberg Borgare

Från:
    Stockholm
    Även på meranom.com (och till viss del på chistopolcity.com) så finns delar att köpa löst. Kan nog vara kul att mecka ihop själv.

8. outarange

outarange Torpare

Rekommenderar att du köper billigt "övningsskrot" på Bukten, Tratten oavsett märke och övar på först. När du fått bättre kläm på handlaget kan du köpa fungerande klockor att börja modda. Är själv fan av Seiko SKX007, Seko 5 med oändliga moddmöjligheter

eriksson850 och Erik Brink gillar detta.
  9. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Det finns ett gäng billiga automatate från seiko på eBay. Typ skx-ens föregångare mm som man kan få för tusenlappen eller under.
    Har en sån själv som "experiment"-klocka

Erik Brink gillar detta.