Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bilvård

Diskussion i 'Lifestyle' startad av 80s, 27 april 2015.

1. 80s
    Trådstartare

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Ok, väljer att ta nördigheten till ny nivå. Tänkte vi kunde dela med oss tips trix, guida olika produkter och användning.
    Inleder med en unboxing, min första beställning från bollnäs bilvård, suverän webshop.
    Mest nyfiken är jag såklart på foamgunnen!:woot: image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
    image.jpg
    Samt en trevlig detalj, den ingick tydligen! image.jpg

MrPlow, joh.jonsson, BOTL och 9 andra gillar detta.
  2. kabro

kabro Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Hade jag inte sålt min bil hade jag förmodligen suttit inspärrad på något psykhem för putsare just nu..

Men förr använde jag det gula Meguiars-schampoot du har här, det är helt otroligt grymt!
    Sen måste man ju ha Sonax för fälgarna, ha alltid en diskborste i bagaget ifall, man vet aldrig om de skulle få en fläck och man måste köra in på närmsta gör-det-själv tvätt.

När jag vaxade körde jag först någon polish sen Meguiars NXT Generation Vax, efter en ordentlig runda ska inte ens en 20-lapp lyckas hålla sig kvar på motorhuven!

Jäklar vad jag kände att jag gick igång nu.. Får nog lugna mig lite...

joh.jonsson, k0ltrasten, J86A och 7 andra gillar detta.
  3. jhm

jhm Friends of KS

Från:
    Lund
    Har slutat med vax, annat än till snabbvaxning på vintern (kör då också bara Meguiars produkter). För min del är det annars enkomponents lackförsegling som gäller. Just nu använder jag Ultima Paint Guard Plus och är riktigt nöjd. Förbered med Ultima Paint Prep först, och stryker man ut UPGP och det är allt. Tolv timmar senare är det genomhärdat till en glasklar yta. :)

http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/polering/poler-set/ultima-lackskyddspaket-1

upgp.jpg

Empa gillar detta.
  4. Callxx

Callxx Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Fullständig Rekond varje fredag förmiddag medans jag jobbar!

Edit: Min "tvättkille" är inte medlem här, ska fråga honom på fredag vad han kör med för grejer..

gruby gillar detta.
  5. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Har aldrig vaxat en bil i hela mitt liv. Tvättar dock bilarna med Yes och svampar från Biltema.

Antar att denna tråd inte är till för mig :D

nissehult, Pappi, Malmoo och 12 andra gillar detta.
  6. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Bollnäs bilvård är grymt - men de har ju så mycket bättre grejjer till hands än Meguiars. Meguiars är ju lite av ett 'mack-märke' i staterna (där man för övrigt med fördel kan köpa deras produkter på typ Target eller liknande till långt under svenska priser).

Med det sagt så använder jag själv Meguiars mycket så de är lättarbetade (och luktar gott)! :D

...och nej, det verkar inte finnas nåt jag inte kan nörda ner mig i efter ett tag.

80s och jhm gillar detta.
  7. jhm

jhm Friends of KS

Från:
    Lund

Vik hädan marodör! :wtf:

Guskleto gillar detta.
  8. jhm

jhm Friends of KS

Från:
    Lund

Vad fanns det i den lilla asken? Är du rädd om lacken, använder du INTE silikonskrapan. I värsta fall ett sämskskinn, men bäst är en bra våffelduk. :)

Donkii, Anders Forsberg, 80s och 1 annan gillar detta.
  9. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

...jag kör min Passat 2.0 (pundarpassat enl Davvan ) genom biltvätten, näst dyraste programmet, en gång om året! ...vare sig det behövs eller inte.... stäng tråden. ;)

nissehult, Malmoo, Icaras och 7 andra gillar detta.
  10. Strindberg

Strindberg Biskop

image.jpg

Tvätta?

mega, Minuteman, Guskleto och 1 annan gillar detta.
  11. Grafton

Grafton Biskop

Ja, för oss som är mer på NiklasArvids nivå när det gäller biltvätt, vad var det i BBV-asken? Please unbox the little box...

Icaras, NiklasArvid, 80s och 1 annan gillar detta.
  12. 80s
    Trådstartare

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Det kommer att delges viss information, så småningom... image.jpg

Grafton gillar detta.
  13. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Jag är mycket förtjust i clay bars (lerbitar att putsa upp lacken med). Därefter handvaxning med ett bra caranubavax.
    Bilar skall smekas!

jofo, jhm och 80s gillar detta.
  14. Veratio

Veratio Bonde

Från:
    Malmö
    Jag trodde det skulle vara tips på bilvårdsfirmor så jag blev så glad....

Bor i lägenhet med garage under huset. Finns inga tvättmöjligheter.

Vonne. Men förutom Vonne behöver jag en pålitlig hyfsat billig biltvättare helst i centrala Malmö. Tips mottages tacksamt!

15. AndyK

AndyK Stadsbo

Från:
    Södra Skåne
    Tvätta bilen...???? o_O

16. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Lämnar min bil för handtvätt hos Ditec en gång i veckan, ibland två beroende på väderlek. Putsdjävulen hade ett hårt grepp om mig i många år, lyckades slå mig fri men visst det gör ont i hjärtat varje gång den tvättas av någon annan...

175,- + moms

80s och Jonte73 gillar detta.
  17. Tapiren

Tapiren Bonde

Både min förra och nuvarande anställning innebär p-plats i garage, med tvättplatta! För mig som är lätt pedantisk med bilen är det nästan till nackdel, jag står där efter jobbet snudd på varje dag. På vintern blir det på morgonen eller lunchen, så att den hinner torka lite innan hemfärd.

Jag har köpt en "klädselvårdare" eller vad det nu heter, med det som tillverkaren Kärscher kallar "tvätt-sug-principen", den fungerar helt ok men om man har skinnklädsel i bilen är nyttan något begränsad.

80s och jhm gillar detta.
  18. 80s
    Trådstartare

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Fortsätt! Bilder på förra kärran? Tycker ditt beteende är helt normalt! Bilar ska vara fräscha jämt, året runt!

19. kabro

kabro Stadsbo

Från:
    Stockholm

Äntligen satt med vid datorn igen efter att ha varit iväg ett par dagar..
    Det var en BMW E46 så inget märkvärdigt, men glänste gjorde den :)
    Tyvärr har alla mina gamla bilder kraschat, men här kommer en ren fälg iallafall! Tråkig punktering dock..
    IMG_3061.jpg

80s gillar detta.
  20. Rookie

Rookie Borgare

Jag har alltid använt Meguiars produkter och alltid varit grymt nöjd. Vill man komma undan lite billigare, speciellt vid större order, så kan jag rekommendera http://www.theultimatefinish.co.uk/meguiars.aspx

Snabb leveranstid och extremt sjyssta priser ju mer man köper (frakt osv.):)

80s gillar detta.
  21. kabro

kabro Stadsbo

Från:
    Stockholm
    80s - Såg att du tvättat din dröm
    med foamgun, hur funkade det? :)

80s gillar detta.
  22. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Innan vi fick barn var jag nördig och hängde en hel del på bilvårdsforum. Med barn finns inte riktigt den tiden, utan nu blir det Statoil någon gång ibland. Och varje gång dör en liten del av mig.

Edit: Hittade en bild från "back in the days". Skönt att man har hittat klockor att nörda in sig på istället...

LongCon, demondave, nissehult och 10 andra gillar detta.
  23. 80s
    Trådstartare

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Hur ska man säga, det är jätteroligt, ser kul ut. Men svårt. Lite osäker om foamen blir som en mildare avfettning.
    Svårt att veta var man svampat och var man inte gjort det.
    Jag foamade, väntade blåste av, tvättade sedan konventionellt igen, torkade, blev bra!

24. Norrlänningen

Norrlänningen Präst

LongCon, Perpetual, falten och 9 andra gillar detta.
  25. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
  26. kabro

kabro Stadsbo

Från:
    Stockholm

Det ser onekligen väldigt kul ut!
    Om det är som en mildare avfettning är det perfekt ju, känns sådär att spruta på avfettning på en nyvaxad bil..
    Får skynda mig med de sista högskolepoängen nu så jag kan köpa en bil och foama ner :)

80s gillar detta.
  27. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

MBx gillar detta.
  28. Norrlänningen

Norrlänningen Präst

LongCon gillar detta.
  29. MaziK

MaziK Friends of KS

Tjena

jag har också en fetish för bilvård :D, lite jobbigt när man sätter igång vet att det kommer ta 5-10 timmar :D

Dock så har jag ingen representabel vagn alls numer så därför bjuder på lite bilder från gamla bilar.
    Lite tråkigt att hålla igång med vita bilar, det syns knappt att lacken är grymt fräsch, lite speglingar går att se ....
    20130928_192531.jpg 20130928_192549.jpg 20140420_131359.jpg 20140420_150638.jpg 20141129_132112.jpg 20141130_113841-1-01.jpeg IMG_8675copy.jpg IMG_9637 copy.jpg IMG_9644 copy.jpg IMG_6238-1.jpg

Linkan, BOTL, jofo och 5 andra gillar detta.
  30. MaziK

MaziK Friends of KS