• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

D

Deleted member 1265

Guest
Ok, väljer att ta nördigheten till ny nivå. Tänkte vi kunde dela med oss tips trix, guida olika produkter och användning.
Inleder med en unboxing, min första beställning från bollnäs bilvård, suverän webshop.
Mest nyfiken är jag såklart på foamgunnen!:woot:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

image.jpg

Samt en trevlig detalj, den ingick tydligen!
image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    110.5 KB · Visningar: 1,645
Senast redigerad av en moderator:

kabro

Cartier
Hade jag inte sålt min bil hade jag förmodligen suttit inspärrad på något psykhem för putsare just nu..

Men förr använde jag det gula Meguiars-schampoot du har här, det är helt otroligt grymt!
Sen måste man ju ha Sonax för fälgarna, ha alltid en diskborste i bagaget ifall, man vet aldrig om de skulle få en fläck och man måste köra in på närmsta gör-det-själv tvätt.

När jag vaxade körde jag först någon polish sen Meguiars NXT Generation Vax, efter en ordentlig runda ska inte ens en 20-lapp lyckas hålla sig kvar på motorhuven!

Jäklar vad jag kände att jag gick igång nu.. Får nog lugna mig lite...
 

jhm

Panerai
Har slutat med vax, annat än till snabbvaxning på vintern (kör då också bara Meguiars produkter). För min del är det annars enkomponents lackförsegling som gäller. Just nu använder jag Ultima Paint Guard Plus och är riktigt nöjd. Förbered med Ultima Paint Prep först, och stryker man ut UPGP och det är allt. Tolv timmar senare är det genomhärdat till en glasklar yta. :)

http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/polering/poler-set/ultima-lackskyddspaket-1

upgp.jpg
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Fullständig Rekond varje fredag förmiddag medans jag jobbar!

Edit: Min "tvättkille" är inte medlem här, ska fråga honom på fredag vad han kör med för grejer..
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Bollnäs bilvård är grymt - men de har ju så mycket bättre grejjer till hands än Meguiars. Meguiars är ju lite av ett 'mack-märke' i staterna (där man för övrigt med fördel kan köpa deras produkter på typ Target eller liknande till långt under svenska priser).

Med det sagt så använder jag själv Meguiars mycket så de är lättarbetade (och luktar gott)! :D

...och nej, det verkar inte finnas nåt jag inte kan nörda ner mig i efter ett tag.
 

jhm

Panerai
Ok, väljer att ta nördigheten till ny nivå. Tänkte vi kunde dela med oss tips trix, guida olika produkter och användning.
Inleder med en unboxing, min första beställning från bollnäs bilvård, suverän webshop.
Mest nyfiken är jag såklart på framrunnen!:woot: Samt en trevlig detalj, den ingick tydligen!
image.jpg


Vad fanns det i den lilla asken? Är du rädd om lacken, använder du INTE silikonskrapan. I värsta fall ett sämskskinn, men bäst är en bra våffelduk. :)
 

Veratio

Cartier
Jag trodde det skulle vara tips på bilvårdsfirmor så jag blev så glad....

Bor i lägenhet med garage under huset. Finns inga tvättmöjligheter.

Vonne. Men förutom Vonne behöver jag en pålitlig hyfsat billig biltvättare helst i centrala Malmö. Tips mottages tacksamt!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Lämnar min bil för handtvätt hos Ditec en gång i veckan, ibland två beroende på väderlek. Putsdjävulen hade ett hårt grepp om mig i många år, lyckades slå mig fri men visst det gör ont i hjärtat varje gång den tvättas av någon annan...

175,- + moms
 

Tapiren

Cartier
Både min förra och nuvarande anställning innebär p-plats i garage, med tvättplatta! För mig som är lätt pedantisk med bilen är det nästan till nackdel, jag står där efter jobbet snudd på varje dag. På vintern blir det på morgonen eller lunchen, så att den hinner torka lite innan hemfärd.

Jag har köpt en "klädselvårdare" eller vad det nu heter, med det som tillverkaren Kärscher kallar "tvätt-sug-principen", den fungerar helt ok men om man har skinnklädsel i bilen är nyttan något begränsad.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Hade jag inte sålt min bil hade jag förmodligen suttit inspärrad på något psykhem för putsare just nu..

Men förr använde jag det gula Meguiars-schampoot du har här, det är helt otroligt grymt!
Sen måste man ju ha Sonax för fälgarna, ha alltid en diskborste i bagaget ifall, man vet aldrig om de skulle få en fläck och man måste köra in på närmsta gör-det-själv tvätt.

När jag vaxade körde jag först någon polish sen Meguiars NXT Generation Vax, efter en ordentlig runda ska inte ens en 20-lapp lyckas hålla sig kvar på motorhuven!

Jäklar vad jag kände att jag gick igång nu.. Får nog lugna mig lite...
Fortsätt! Bilder på förra kärran? Tycker ditt beteende är helt normalt! Bilar ska vara fräscha jämt, året runt!
 

kabro

Cartier
Fortsätt! Bilder på förra kärran? Tycker ditt beteende är helt normalt! Bilar ska vara fräscha jämt, året runt!


Äntligen satt med vid datorn igen efter att ha varit iväg ett par dagar..
Det var en BMW E46 så inget märkvärdigt, men glänste gjorde den :)
Tyvärr har alla mina gamla bilder kraschat, men här kommer en ren fälg iallafall! Tråkig punktering dock..
IMG_3061.jpg
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Innan vi fick barn var jag nördig och hängde en hel del på bilvårdsforum. Med barn finns inte riktigt den tiden, utan nu blir det Statoil någon gång ibland. Och varje gång dör en liten del av mig.

Edit: Hittade en bild från "back in the days". Skönt att man har hittat klockor att nörda in sig på istället...

ba4ae415e8c172297718bb2045a96023.jpg
 
D

Deleted member 1265

Guest
80s - Såg att du tvättat din dröm
med foamgun, hur funkade det? :)
Hur ska man säga, det är jätteroligt, ser kul ut. Men svårt. Lite osäker om foamen blir som en mildare avfettning.
Svårt att veta var man svampat och var man inte gjort det.
Jag foamade, väntade blåste av, tvättade sedan konventionellt igen, torkade, blev bra!
 

kabro

Cartier
Hur ska man säga, det är jätteroligt, ser kul ut. Men svårt. Lite osäker om foamen blir som en mildare avfettning.
Svårt att veta var man svampat och var man inte gjort det.
Jag foamade, väntade blåste av, tvättade sedan konventionellt igen, torkade, blev bra!


Det ser onekligen väldigt kul ut!
Om det är som en mildare avfettning är det perfekt ju, känns sådär att spruta på avfettning på en nyvaxad bil..
Får skynda mig med de sista högskolepoängen nu så jag kan köpa en bil och foama ner :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tjena

jag har också en fetish för bilvård :D, lite jobbigt när man sätter igång vet att det kommer ta 5-10 timmar :D

Dock så har jag ingen representabel vagn alls numer så därför bjuder på lite bilder från gamla bilar.
Lite tråkigt att hålla igång med vita bilar, det syns knappt att lacken är grymt fräsch, lite speglingar går att se ....
20130928_192531.jpg
20130928_192549.jpg
20140420_131359.jpg
20140420_150638.jpg
20141129_132112.jpg
20141130_113841-1-01.jpeg
IMG_8675copy.jpg
IMG_9637 copy.jpg
IMG_9644 copy.jpg
IMG_6238-1.jpg
 
Topp